X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
Bede-xBede-xSkrevet 29/10-17 10:06 
Hvordan kan det være Dying Light i PR databasen står til at være ude til PC, XO og PS4 i serie oversigten, men når man klikker på det, er det kun ude til PS3?

http://www.playright.dk/info/serie/dying-light
Vs.
http://www.playright.dk/info/titel/dying-light

Jeg ville vurdere den gamle version til PC, altså den før de samlede det hele i EE, men den forsvinder, når man klikker ind på den fra serie linket.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KamekKamekSkrevet 29/10-17 20:21 
Ja, der var vist lige lidt rod i nogle titler der - det er hermed rettet :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
Bede-xBede-xSkrevet 30/10-17 08:10 
Hvis det bare skulle rettes, kunne jeg godt have gjort det, men jeg tænkte at det måske var noget med, at dataen stadig var der, da den viste alle versionerne på serie linket, sådan lidt ligesom at der også har været nogle forsvundne tråde på det seneste. Men det var det så ikke.

I alle fald mange tak, Kamek :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 31/10-17 16:54, rettet 31/10-17 16:55 
Bede-x>
Folkedomstole er ikke sådan at spøge med.

Apropos

I princippet kan du eller en anden jo sige, at Clint Eastwood ragede på dig, da du interviewede ham, og så kører toget. Og det er umuligt at stoppe.

Kevin Spacey er igennem møllen Lige nu. Muligvis skyldig, muligvis uskyldig. Men dømt.

Høtyve og fakler
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-17 17:35, rettet 31/10-17 17:35 
Hvornår blev en kendt person sidst beskyldt på denne måde uden at være skyldig?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 31/10-17 21:22 
Det har jeg ingen indsigt i, men om svaret så var "aldrig," så ville jeg stadig tilslutte mig udøvende, lovgivende, dømmende frem for pøbelvældet. Helt uden tøven.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 31/10-17 21:49 
Helt sikkert. Om man så kunne påvise at der var 100% korrelation mellem at blive anklaget som kendt og skyldighed i alle fortidige tilfælde, betyder det ingenting, når der kommer en ny sag op.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
NaieraNaieraSkrevet 31/10-17 22:58 
Eftersom det er umuligt at bevise disse ting, så er Cosby, Saville, Weinstein, Spacey, etc. altså alle uskyldige.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 01/11-17 02:22 
Naiera>
Hvornår blev en kendt person sidst beskyldt på denne måde uden at være skyldig?

Lad os tage en endnu mere light beskyldning som eksempel, da Joan Barry i 1940'erne beskyldte Charlie Chaplin for at være far til det barn hun var gravid med. Han benægtede, at de havde haft et seksuelt forhold i den periode hun var blevet gravid. Og havde ret. Blodprøver beviste, at han ikke var faderen, men den type beviser var ikke gyldige dengang. Der var ingen beviser udover hendes ord mod hans. I offentligheden var Chaplin allerede dømt og den juridiske domstol gav efter for "hvad alle vidste".

Chaplin betalte børnebidrag til Barry i 21 år.

At ingen kunne finde på at beskylde en kendt for noget de ikke har gjort er da helt ekstremt naivt. Det sker konstant og bliver som regel aflivet inden det kommer i medierne, fordi folk ved det er løgn. Nu derimod er der en bølge af "se hvad de fejede under gulvtæppet", som gør at falske beskyldninger bliver taget for lige så gode varer som de ægte. Det er ekstremt problematisk for beskyldningen alene er pludselig nok til at smadre folks ry og karrierer - uanset om de er skyldige eller ej.
NaieraNaieraSkrevet 01/11-17 03:15, rettet 01/11-17 03:19 
Jmog>
At ingen kunne finde på at beskylde en kendt for noget de ikke har gjort er da helt ekstremt naivt.

Dét var bestemt heller ikke hvad jeg sagde.

Jmog>
... som gør at falske beskyldninger bliver taget for lige så gode varer som de ægte.

Men, igen, hvilke? Er Weinstein, Cosby eller Spacey uskyldige? (for lige at holde os til de seneste år) Som sædvanligt, i de her sager, starter det med én der er modig nok til at stå frem, og så vælter skeletterne ellers ud af skabet. Eller skabene, fordi alle tre har flere ofre end der kan være i verdens største skab...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 01/11-17 06:44, rettet 01/11-17 06:46 
I mine ører lyder din argumentation yderst sort / hvid, som om at der kan drages en direkte sammenhæng sagerne imellem, hvor fællesnævneren skulle være, at nogen er "kendt". Samtidig fremstår det på mig, som om at du antager at anklager ift. overgreb pr. definition har ret, hvorved du negligere de konsekvenser det har for de mennesker som bliver uskyldigt anklaget.

Hvad er din holdning konkret til de individer, som anklager andre for voldtægt / tilnærmelser / overgreb / pædofili, på trods af at der intet er om sagen? Anerkender du, at disse falske anklager finder sted og at de har en massiv konsekvens for den anklagede (også selvom han jf. domstolen skulle blive renset)?

Selvom de sager du nævner fra 2017 (og alle tidligere sager for den sags skyld) skulle vise sig (det ved jeg ikke om det har gjort), at anklager har ret og at den "kendte" har været et stort svin med pikken fremme, så kan det ikke bruges til noget som helst ift. næste gang en "kendt" får smidt en anklage i hovedet? Det er netop her domstolene har en vigtig rolle.

Det minder mig lidt om, når de skarpe knive fra nationen forsøger at argumentere objektivt, med hjemmel i egne synsninger og stempler alle udlændinge som værende nogle kriminelle snyltere :D
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 01/11-17 08:02, rettet 01/11-17 08:02 
Jeg synes det er en enorm voldsom ting at udtale sig om på både den ene og den anden side om sagen, da de fleste af os her ikke har en jordisk chance for at konstatere om den anklagede er hverken skyldig eller uskyldig. Jeg ser ikke nogen grund til at forsvare en person på baggrund af at de er uskyldige indtil andet er bevist, hvis de virkelig HAR gjort så forfærdelige ting. Men på den anden side er det også forfærdeligt at anklage dem for det hvis man ikke har andet end mistanker og fordomme at holde sig til. Jeg foretrækker personligt at blande mig helt udenom.


Mht. kendte der er blevet beskyldt for den slags og har fået smadret deres karrierer af det, så er det vist efterhånden temmelig bredt accepteret at Michael Jackson var uskyldig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 01/11-17 09:12 
Naiera>
Eftersom det er umuligt at bevise disse ting, så er Cosby, Saville, Weinstein, Spacey, etc. altså alle uskyldige.

Der er slet ikke taget stilling til skyldsspørgsmålet i det vi skriver, kun til hvordan man er nødt til at køre retspraksis i en retsstat, hvis man vil undgå vilkårlige folkestemninger.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 01/11-17 09:36 
Lige præcis, det er et grundliggende princip i enhver retsstat at man er udskyldig indtil andet er bevist, det Naiera er fortaler for er direkte ulækkert og usympatisk og hører ingen steder hjemme. Føj siger jeg bare.
dRxLdRxLSkrevet 01/11-17 11:17, rettet 01/11-17 11:18 
Nu skal jeg ikke forsvare Spacey, har aldrig rigtig brudt mig om ham som skuespiller, men er der ikke kun tale om ét enkelt tilfælde, hvor et nej tak til sex faktisk blev respekteret?

Hvis ja, så synes jeg at det er lidt malplaceret at sammenligne ham med Weinstein og Cosby.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 01/11-17 11:38 
Det er meget sund at la retsystemet gøre deres arbejde først.
Den holdling naiera, har du kun end til du møde en piger i nattelivet , som anklager dig for voldtægt mandag morgen og du er på forsiden af BT. Så ville du være glad for at vi her inden ville la retsystemet gå sin gang, før manden med leen kom.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
NaieraNaieraSkrevet 01/11-17 12:31, rettet 01/11-17 12:33 
dRxL>
Hvis ja, så synes jeg at det er lidt malplaceret at sammenligne ham med Weinstein og Cosby.

Som jeg forstår det er skeletterne blot på vej ud af skabet. Desuden er det en offentlig hemmelighed at han er en ualmindeligt klam stodder, der føler ejerskab overfor den yngste og flotteste fyr på settet, uanset hvor meget denne siger fra.

Det var dog ikke så simpelt som at et nej tak til sex blev respekteret. Han lagde sig ovenpå dengang 14 år gamle Anthony Rapp, som dog formåede at komme fri og forlade lejligheden. Ikke helt almindelig opførsel. Det er også en ret klam finte, at han vælger dette tidspunkt at springe ud af skabet på, for at aflede opmærksomhed fra at han prøvede at voldtage/knalde/forføre en mindreårig, som det altså også i Danmark ville være pædofilagtigt at have sex med.

Jeg så da også gerne, at det bare var dét. Jeg kan (kunne?) rigtig godt lide Kevin Spacey som skuespiller. Så sent som i fredags nød jeg hans performance i Baby Driver i fulde drag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 01/11-17 12:34 
Nu bør han i stedet nydes i fuld drag :D Jeg er her hele ugen!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 01/11-17 12:46 
Svar på dumme spørgsmål-tråden
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 01/11-17 12:48 
Naiera>
dRxL>
Hvis ja, så synes jeg at det er lidt malplaceret at sammenligne ham med Weinstein og Cosby.

Som jeg forstår det er skeletterne blot på vej ud af skabet. Desuden er det en offentlig hemmelighed at han er en ualmindeligt klam stodder, der føler ejerskab overfor den yngste og flotteste fyr på settet, uanset hvor meget denne siger fra.

Det var dog ikke så simpelt som at et nej tak til sex blev respekteret. Han lagde sig ovenpå dengang 14 år gamle Anthony Rapp, som dog formåede at komme fri og forlade lejligheden. Ikke helt almindelig opførsel. Det er også en ret klam finte, at han vælger dette tidspunkt at springe ud af skabet på, for at aflede opmærksomhed fra at han prøvede at voldtage/knalde/forføre en mindreårig, som det altså også i Danmark ville være pædofilagtigt at have sex med.

Jeg så da også gerne, at det bare var dét. Jeg kan (kunne?) rigtig godt lide Kevin Spacey som skuespiller. Så sent som i fredags nød jeg hans performance i Baby Driver i fulde drag.

Har du noget KONKRET som bakker dine antagelser op, eller går du blot med sladder?
Spiller nu: Animal Soccer World
NaieraNaieraSkrevet 01/11-17 12:55 
Sladder fra Anthony Rapp?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 01/11-17 12:59 
Og med hvilken begrundelse vælger du at anskue det som værende 100 pct. Sandhed? Kunne det tænkes, at KS havde en anden udlægning? Var du tilstede da det skete?
Spiller nu: Animal Soccer World
NaieraNaieraSkrevet 01/11-17 13:07 
Den her form for victim blaming er årsagen til at Anthony Rapp og Cosbys, Weinsteins, etc. ofre ikke føler de kan stå frem når de bliver udsat for overgreb.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HankyHankySkrevet 01/11-17 13:34 
Der er altid to sider, af en sag :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
--Skrevet 01/11-17 14:12 
Naiera>
Den her form for victim blaming er årsagen til at Anthony Rapp og Cosbys, Weinsteins, etc. ofre ikke føler de kan stå frem når de bliver udsat for overgreb.

Hvordan kan du overhovedet udtale dig om, at ham Rapp er offeret? Du bygger jo din argumentation på en ensidig beretning? Hvis vi et kort øjeblik antager (og jeg siger ikke at det forholder sig sådan i praksis!) at ham Rapp er fuld af lort og kommer med falske anklager, hvem tror du så offeret er :D?
Spiller nu: Animal Soccer World
scavengerscavengerSkrevet 01/11-17 15:50 
Burde der efterhånden ikke være en separat tråd til denne diskussion, så os der ikke gider den kan slippe?
Nemo me impune lacessit
WonderboyWonderboySkrevet 01/11-17 15:55 
God ide :-)
I love monster land
SumezSumezSkrevet 01/11-17 16:08 
Det er måske heller ikke en dårlig idé bare at glemme den inden folk flår hovedet af hinanden :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 01/11-17 20:00 
Bare lige for en god ordens skyld, så antager jeg bestemt at anklagen (stadig i ental) er rigtig.
Jeg finder bare ikke at den anbringer Spacey i samme liga som en Cosby eller en Weinstein. Faktisk meget langt fra.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 05/11-17 15:14 
Nogen der har lidt styr på jura? I den ejendom jeg bor i er der en rimelig handfast bestyrelse. Ude foran ejendommen er der skiltet med "Ingen cykelparkering" (I kender dem), og bestyrelsen har tidligere meldt ud i interne nyhedsbreve, at cykler der placeres foran ejendommen vil uden varsel blive flyttet ned i cykelkælderen, som er aflåst.

Problemet er blot, at bestyrelsen ikke differentierer mellem beboeres cykler og andre cykler, så alle cykler bliver flyttet ned i kælderen. Dvs. også gæsters cykler som ikke har nøgle til kælderen.

Jeg har lige startet en debat med bestyrelsen, for min intuition siger mig, at det simpelthen ikke er lovligt. Måske sidestillet med tyveri, fordi ejerne reelt ikke kan få adgang til deres cykler når de flyttes derned. Er der nogen som med lidt mere indsigt kan bekræfte dette..?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 05/11-17 17:04 
Det er ikke lovligt. Selv butikker som skilter med "cykler fjernes uden ansvar" bryder loven, hvis de rent faktisk gør det.

I dit eksempel er det decideret tyveri.
--Skrevet 22/11-17 20:16, rettet 22/11-17 20:25 
I forbindelse med den kommende julefrokost på arbejdet, har jeg overbevist en række kollegaer omkring, at vi skal fylde os med Caribou Lou, i bedste Tech N9ne stil.

Opskriften kan høres her: https://www.youtube.com/watch?v=cHXFARUOYY0

Denne drik gør bl.a. brug af en 75,5% "151 rum", hvor Tech N9ne fremviser at gøre brug af en Bacardi 151.

Her laver han drinken med Bacardi 151: https://www.youtube.com/watch?v=Vi6PodEr2hA

Jeg har for ca. 1½ år siden fuldet mig med denne drik og synes vældig godt om den. Her halvandet års tid senere, finder jeg så ud af, at den forhandler som jeg købte Bacardi 151 af, ikke fører denne længere, eftersom Bacardi angiveligt har droppet den variant fra sortimentet.

Mit spørgsmål går nu på, om en Don Q 151 vil agere god erstatning, eller om den vil give en helt anden smag?

https://rombo.dk/don-q-151-overproof-puerto-rican-rum.html

Nogle af jer, som har tjek på rom og kan fortælle om Bacardien og Don Q´en er cirka ens, hvad angår smag?
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/11-17 20:53 
Synes bare i skal nuppe en Stroh 80% hver, og se hvem der brækker sig først :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 22/11-17 21:21, rettet 22/11-17 21:23 
Jeg tror også du bare kan nuppe den der Don Q. Jeg kender den ikke, men har svært ved at forestille mig at en Bacardi skulle være bedre. :)
I forhold til opskriften tænker jeg at tanken bare er at det skal være en rom i den meget stærke ende (der også har en tendens til at være ret sød), og der er nok ingen grund til at holde sig til Bacardi'en medmindre du har et personlig behov for at genleve helt præcis den smag :D

Personligt ville jeg helt ærligt ikke have noget problem med en Stroh... det er ikke høj kvalitet men til mange cocktail/shot-formål er det udmærket. Jeg synes det er synd at købe god rom til andet end at drikke dem rent.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 23/11-17 02:25 
^ Jeg mente også at de skulle drikke Stroh 80 rent, for en julefrokost hvor mængden af sjov bliver komprimeret til de første 1-2 timers tid. :P

Jeg faldt over en Reddit tråd, hvor folk mere eller mindre anbefalede "alt andet end Bacardi 151" til en Caribou Lou - men udvalget herhjemme ser desværre ud til at være ret begrænset. Selv når man kigger i grænsebutikkerne.
https://www.reddit.com/r/cocktails/comments/652hdn/whats_a_good_substitute_for_bacardi_151_now_that/?st=jabrelol&sh=136f2e51

Når vi er ovre i overproof rom, og der skal blandes under 2cl af det med Malibu og ananasjuice, så ved jeg heller ikke hvor meget smagen af selve rommen har at sige... Men måske de der knap 5% ekstra i en Stroh 80 bliver i overkanten - ud over at det selvfølgelig er en helt anden type rom end Don Q 151.


TL;DR: Don Q 151 er vist tættere på en forbedring frem for erstatning for Bacardi 151, hvis man skal tro på internettet i denne sammenhæng. :)
Til 200 kroner for en liter hos Calle/Fleggaard, kan man altid forsøge sig med en Stroh 80 til formålet... Alt efter hvor langt syd i Sønderjylland det nu er du holder til. Literprisen er trods alt pænt under det halve af Don Q, hvis man vil gå efter kvantitet > kvalitet på en mixer rom.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
--Skrevet 23/11-17 07:50 
Super. Tak for svar, så blev jeg lidt mere rolig afklaret ift. valg. Det ender nok med, at jeg går efter den Don Q, primært pga det også er en 151 proof Puerto Rico, så disse faktorer minder om Bacardien. At drikke en Caribou Lou med Stroh, ville være lidt smadret ift. sangen fra Tech N9ne, som netop fokuserer på 151 og ikke 160 :D
Spiller nu: Animal Soccer World
KamekKamekSkrevet 23/11-17 12:03 
Er jeg den eneste som ikke kan tilgå nogle spil i arkivet lige nu?

Fx http://www.playright.dk/info/titel/monster-of-the-deep-final-fantasy-xv

Får "ERR_EMPTY_RESPONSE"
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
SumezSumezSkrevet 24/11-17 10:41 
Spørgsmål til Konsolkongens indlæg i "ind ad døren" tråden:

På hvilken måde er et CRT TV ikke lag frit?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-17 10:46, rettet 24/11-17 10:49 
Det ved jeg ikke. Men tallene er til at tage og føle på hvis man sammenligner Leo Bodnar-testeren med den traditionelle High speed kamera-metode.

Sidstnævnte er jo nødvendigvis rimelig upræcis da timeren kun kan vise hvert 17 millisekund jvf et 60hz billede.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/11-17 11:09, rettet 24/11-17 11:15 
Men en CRT skærm tegner jo ikke et helt billede hvert 17. milisekund? Den sender en stråle der tegner en prik konstant et eller andet sted på skærmen, som tager rundt regnet 16-17 milisekunder at nå hele vejen ned over skærmen, hvorefter et eller andet fosfor-halløj får farven til at blive hængene på skærmen i lang tid nok til at det ikke kommer til at blinke alt for meget. Det er i hvert fald sådan jeg har fået det forklaret som den n00b jeg er.

Jeg kender ikke meget til teknologien, men jeg ved nok til at vide at hvilken farve der tegnes det sted billedrøret "skyder" trækkes direkte fra det signal der sendes til skærmen via en analog ledning.
Så jeg er nysgerrig efter hvad der skulle forårsage en forsinkelse. Det er første gang jeg hører om det, og jeg synes det virker helt absurd at der et eller andet sted i kæden (i skærmprintet??) skulle sidde en komponent der forsinker førnævnte signal så meget som 15 milisekunder. I et 15khz signal betyder det at der må ligge en buffer på omkring 240 scanlines et eller andet sted, der bare venter på at blive sendt afsted.

Jeg har prøvet at søge efter "Leo Bodnar", og jeg tror det bliver for teknisk for mig til at jeg kan forstå det, men så vidt jeg kan se har det noget at gøre med at gøre forskel på toppen og bunden af en frame, hvorfor 16-17ms antages at være indforstået, da det tager så lang tid at tegne et helt billede?
Hvis det er denne formodning der tages udgangspunkt i, synes jeg det er mere misvisende end hjælpsomt, da denne formodede lag udelukkende er et software-spørgsmål, under en formodning at input kun tjekkes én gang per frame, som det typisk vil være tilfældet i spil.
Uden at have testet det, vil jeg formode at jeg kan lave et NES/Famicom-program, der læser input hver eneste scanline, og øjeblikkeligt ændrer billedets farve når der trykkes på en knap (grafikchippen har et register der gør alting gråt, som kan aktiveres mens et billede tegnes), og at der aldrig vil være længere forsinkelse på denne reaktion end den tid det tager koden at eksekvere (dvs. software-"lag") - langt mindre end den tid det tager at tegne en hel frame. Det kunne faktisk være sjovt at afprøve det med sådan en Bodnar-dims.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-17 12:34, rettet 24/11-17 12:35 
PC’en hvor timer-softwaren kører på laver jo også kun et enkelt billede hver frame. Så uanset om det er CRT’et eller ej, så vil du aldrig opleve at se timeren vise F.eks 10ms rent, det er altid 0, 17, 33 osv.

Jeg har ikke sat mig så meget ind i Leo Bodnar testeren heller, men jeg formoder da at den varierer blinket af den hvide firkant så den blinker uregelmæssigt. Hvis den F.eks blinkede fast ved 30Hz ville det jo være umuligt for den selv at vide hvilket nummer i rækken den læser.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/11-17 12:50 
Det er da også lidt synd at give skærmen skylden for lag i den PC der bruges til at måle :) Jeg synes netop det giver mening at sammenligne med et CRT når man f.eks. måler lag på LCD og plasma-skærme, da det ignorerer alle andre potentielle kilder til lag.

Men jeg skal selvfølgelig passe på med at udtale mig for skråsikkert om noget jeg ikke ved så meget om...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-17 13:04 
Der er ikke nogen der giver CRT'et skyld for nogen lag i PC'en. Billedet splittes jo og sendes ud til begge skærme samtidig ved den gamle metode.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 24/11-17 15:12, rettet 24/11-17 15:16 
Den første linje i et CRT display er jo nærmest lag frit, mens bunden er hvor hurtigt nu end skærmen kan opdatere hele billedet - som regel <16ms. Man trækker så 10ms fra en Leo Bodnar test for at opnå et gammeldags vs CRT resultat.
j/k
SumezSumezSkrevet 24/11-17 15:22, rettet 24/11-17 15:28 
Hvorfor siger du at bunden af billedet er ~16ms efter? Efter hvad, helt præcis? Umiddelbart tænker jeg at dette må være en forudsætning omkring softwaren eller hardwaren der sender billedsignalet, og ikke selve skærmen, der jo blot viser det billede den får leveret?
Når en spillemaskine designet til et normalt 15khz CRT display sender et billede til skærmen, sender den jo ikke hele billedet på én gang, hvorefter skærmen bruger ~16ms på at tegne det billede. Det går direkte fra maskinen til modtageren, én pixel efter den anden. :)

Beklager igen at jeg er så skeptisk, det er bare svært for mig at få det til at give mening.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 24/11-17 15:31, rettet 24/11-17 15:35 
Jooo, refresh rate er jo netop et udtryk for hvor hurtigt skærmen kan opdatere hele billedet. Atlså 60hz refresh rate = 16ms fra top til bund (+ lidt for at rykke tilbage til toppen) - ca selvfølgelig.

Nej, den sender ikke hele billedet på en gang - det er derfor der kommer tearing, hvis billedet ændres mens sk
ærmen opdaterer.
j/k
SumezSumezSkrevet 24/11-17 15:34, rettet 24/11-17 15:36 
Ja, men hvis billedet sendes "live" til skærmen med den samme ratio, gør det vel ingen forskel om vi snakker toppen, bunden eller midten af skærmen? Igen, CRT-skærmen har ikke nogen "buffer" der indeholder billedet som helhed, så meget ved jeg, og det lyder stadig for mig som om man snakker ud fra den tankegang?

Tværtimod, er det meget normalt på ældre konsol- og arkade-spil at gøre brug af timet kode der snakker med grafikchippen i det pågældende system på helt bestemte scanlines, for at skabe særlige effekter med øjeblikkelig virkning. Den mest klassiske og åbenlyse er den statiske "statusbar" i et spil med hardware scrolling.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 24/11-17 15:36, rettet 24/11-17 15:39 
Nej, man snakker ud fra gennemsnittet :) Altså de ca 10ms som der er på midten af skærmen.

Ah, tror jeg forstår hvor du vil hen nu. Altså fra at konsollen feks. sender linje nr 160 til at den skydes på skærmen er der stort set ingen lag (måske et par ms), nej :)

Men fra at billedet er klar på konsollen til at det er sendt helt igennem til skærmen er der 16ms. Her har man så valgt at tage gennemsnittet fra første linje til sidste.
j/k
SumezSumezSkrevet 24/11-17 15:39 
Men er det ikke også den eneste lag der tæller, når man snakker lag i en skærm? Hvordan video-chippen eller software der gør brug af denne fungerer, er 100% urelateret.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 24/11-17 15:41, rettet 24/11-17 15:41 
Tjoh, måske - men det er nu sådan man (nogen af de tekniske hoveder) har valgt at snakke om det :)

Vi taler jo om input lag - og fra at konsollen har genereret et billede baseret på dit input til at det er vist på skærmen går der 16ms.
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig