X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
JmogJmogSkrevet 06/07-17 17:18 
Mener du, hvilke DS spil der virker med den?

Alle.
SumezSumezSkrevet 06/07-17 19:44 
Er der nogen spil den ikke er bagudkompatibel med, da?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/07-17 20:29 
Guitar Hero er det eneste jeg lige kan komme på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
solid snakesolid snakeSkrevet 06/07-17 22:16 
Ja det var det jeg mente, jeg læste at næsten alle DS spil virker på den, så tænkte jeg bare, hvilke virker ikke, gad vide om der er en liste over det. Men hvis det kun er det ene spil, er det jo perfekt. :-D
Tak for svar.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
quadquadSkrevet 06/07-17 22:23 
Jmog>
Tak quad, men det gjorde mig blot endnu mere forvirret. Jeg har kigget på eksemplerne, men jeg forstår det åbenbart ikke nok til at sætte om til praksis.

=IF(ISNUMBER(SEARCH("maildomæne")), "Afdelingsnavn", "")

Hvad/hvor ændrer jeg i ovenstående for at få den til at sætte "afdelingsnavn" ind i kolonne C på rækker, der indeholder "maildomæne"?

Har kun dansk excel, så du skal lige erstatte de danske navne igen.

=HVIS(ER.TAL(SØG("Live"; E1));"Afdelingsnavn"; "")

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Trækker du formlen ned i C-kolonnen, ændres E1 til E2, E3 osv. Det vil sige at formlen skal indsættes i den celle hvor der første gang optræder et domænenavn i kolonne E.
Din formel ser rigtig ud, men i dansk Excel bruges der i hvert fald semikolon til adskillelse af parametre.
BeanoBeanoSkrevet 30/07-17 10:25 
Jeg leder efter en gratis video editor til Windows - skal blot kunne croppe og sammensætte forskellige klip. Intet fancy. Forslag?
--Skrevet 30/07-17 11:52 
Bruger selv videopad video editor. Når man trykke uninstall i fjern programmer, tilbyder den at nedgradere til gratis version.

Udemærket værktøj.
Spiller nu: Animal Soccer World
BeanoBeanoSkrevet 30/07-17 17:19 
Tak, det kigger jeg nærmere på ;)
spectrespectreSkrevet 01/08-17 18:10 
Hvis man har en regionsfri Pal NES og kommer et ntsc-u spil i, OG TV'et kan køre 60hz. Kører spillet så i 60hz?

Og findes der en pal toploader NES?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
HankyHankySkrevet 01/08-17 18:24 
Nej, så kører det 50 Hz.
Jeg mener helt bestemt, at det er maskinens region, der bestemmer hastigheden på spillene.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-17 18:34 
Det er det, og det kan desværre ikke moddes da CPU og GPU er anderledes i EU-maskiner.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 01/08-17 19:43 
Ja spillene er altid timet efter videochippens opdateringshastighed, da det er den eneste troværdige timingfunktion i hardwaren.

Og der findes en PAL toploader, men mener kun den blev udgivet i Australien.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 02/08-17 13:51 
Jeg står og skal bruge en NAS til kontoret med en kapacitet på i hvert fald 20TB, hvor prisen per TB af betydning men ikke altafgørende.
Er det man gør i dag "bare" at software RAID'e en 3-4 8TB diske med ZFS, eller bør jeg tænke i dedikerede RAID kontrollere?
Og så har jeg indtryk af at "man" ikke rigtig bruger RAID 5 mere, har det noget på sig, og hvilke konfigurationer bør jeg i stedet overveje?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 07/08-17 10:30 
Når man har været så smart at smadre skærmen på sin bærbare computer, er det så ligetil at købe en erstatning? Er der noget særligt man skal være opmærksom på?

Jeg har søgt lidt på eBay og fundet en masse der skriver mit modelnummer (IdeaPad Z50-75), og det er næsten mistænkeligt billigt. Kan jeg godt bare købe en skærm som nedenstående og sætte i?

http://www.ebay.com/itm/Replacement-IBM-Lenovo-IdeaPad-Z50-75-Series-eDP-Laptop-Screen-15-6-LED-LCD-/381224926461
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
scavengerscavengerSkrevet 07/08-17 15:45, rettet 07/08-17 15:45 
Jeg købte en til ex'ens Toshiba laptop for nogle år siden fra Amazon UK og den passede fint.
Dog mener jeg ikke den var så billig, men de er vel også faldet i pris.
Jeg fandt en video på Youtube der viste hvordan man skulle skifte den, så det var ikke så svært.
Nemo me impune lacessit
ElgenElgenSkrevet 09/08-17 11:50 
Jeg har modtaget en mail fra min søns tidligere skole via Københavns Kommune. Den er krypteret, da den indeholder personfølsomme oplysninger om min søn.

De har valgt at sende den til min gmail-konto.

Hvordan pokker får jeg den dekrypteret og hvor finder jeg min private nøgle til dette?

Jeg har prøvet at google en smule, men har ikke rigtigt fundet noget... kun en masse om at sende sikker mail...

Er der andre der har været i samme situation og/eller ved hvad man kan gøre?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 09/08-17 12:41 
Hvorfor dælen har de ikke brugt e-boks? Jeg troede ikke kommunerne kunne andet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 09/08-17 13:06, rettet 09/08-17 13:10 
Beats me too...
Har i øvrigt undersøgt sagen lidt nærmere og fundet ud af, at det kun kan lade sig gøre at læse denne type mails hvis man benytter en "rigtig" email klient som fx Outlook hvor man så skal installere en NemID-plugin i }:-(

Men hvor mange privatpersoner i vore dage bruger lige Outlook til privatmail?
Siden jeg oprettede en gmail, har jeg kun brugt deres webinterface (og iPhone-mail-klienten).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 09/08-17 13:09 
Skole og kommune er ret langt fra hinanden på det punkt.
j/k
ElgenElgenSkrevet 09/08-17 13:11 
Jeg tror jeg kontakter dem for at høre om de kan sende dokumentet til min e-boks i stedet for...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HankyHankySkrevet 09/08-17 14:37 
Hvis ikke det er af ren og skær princip, så tager det ikke mange minutter at opsætte sin gmail i et gratis alternativ til Outlook (f.eks. Thunderbird)

https://www.nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/send_og_modtag_sikker_e-mail/opsaetning_af_e-mail-program/windows_7/mozilla_thunderbird/
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
NaieraNaieraSkrevet 09/08-17 14:47 
Det er da os' en milliard gange bedre at bruge en mail-klient i stedet for et web-interface :)

Jeg prøver for sjov Spark, for tiden. Ellers plejer jeg at bruge Æbles standardprogram, nu hvor de ikke længere udvikler tordenfuglen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/08-17 15:05 
Jeg kan ikke rigtig se formålet med at bruge en mailklient nu om dage.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HankyHankySkrevet 09/08-17 15:14 
Krypterede mails fra skoler? :P

Jeg bruger heller ikke selv mailklienter til privat brug, så jeg kan sagtens forstå frustrationen.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
NaieraNaieraSkrevet 09/08-17 15:15 
Sumez>
Jeg kan ikke rigtig se formålet med at bruge en mailklient nu om dage.

Nej, kun at det er en million-milliard gange mere praktisk og hurtigere end at åbne et browser-vindue :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/08-17 15:18 
Jeg synes du er enormt vag. Jeg kan ikke se hvordan det er mere praktisk, og jeg ved ikke hvad for en webklient du sammenligner med, men den jeg har ved min udbyder er superhurtig og problemfri. Især hvis man sammenligner med større klienter med en milliard funktioner som Outlook.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 09/08-17 15:24 
En million-milliard funktioner! ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-17 15:35 
Enig med Naiera. Det er voldsomt meget nemmere. Den henter automatisk fra alle mine e-mail konti og jeg får automatisk besked på telefon og computer når der går nye beskeder ind.

Jeg bruger selv Apples indbyggede som kan alt det jeg har brug for.

Ikke at det hjælper elgen. Håber du finder ud af det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 09/08-17 15:46, rettet 09/08-17 15:52 
99% af alle bjørne bruger rigtige mail-klienter i stedet for browser-baseret e-mail!

Svar på dumme spørgsmål-tråden
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-17 15:51 
Ja helt apropos så har jeg god erfaring med Tunnelbear som VPN-klient. Deres illustrationer er noget af det mest langt ude jeg længe har set. Man skulle tro det var lavet kun for min skyld :p

Bjørnen har IKEA-trøje på når man forbinder igennem Sverige. Nuff said.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 09/08-17 15:53 
Får du nogle gode hastigheder? Når NordVPN kører bedst (eller, det har nok nærmere noget at gøre med hvor jeg henter fra), så kommer jeg op på den sjove side af 10 megabyte i sekundet :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 09/08-17 15:53, rettet 09/08-17 15:54 
Jeg anvender også næsten udelukkende iPhønes/iOS' indbyggede klient... kun gmails webinterface når jeg er ved en pc... hvilket jeg meget sjældent er privat.

Men denne klient kan ikke understøtter at læse "sikker post" fra det offentlige }:-/
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-17 15:56 
Naiera: Det må blive et pas, for jeg har kun 10/1mb internet, fordi Svendborg. Så jeg har ikke oplevet nogen flaskehalse :p

Elgen: Det er egentlig rart at vide hvis man skulle komme ud for sådan noget. Du må gerne skrive hvad løsningen endte med at blive :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 10/08-17 06:55 
Jeg har over den seneste tid haft gang i et lille hyggeprojekt, hvor jeg har bygget et lille arcadekabinet i træ, som skal agere case for min raspberry pi. Jeg har nu malet hele skidtet rødt og vil gerne have noget grafik på siderne. Jeg tænker umiddelbart at den bedste løsning ville være noget i stil med et regulært klistermærke, med glat vandafvisende overflade, så det også er muligt at tørre støv af, uden at smører grafikken ud.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Jeg vil gerne finde et sted, hvor jeg kan aflevere et billede, hvorefter det bliver printet (eller hvordan det nu foregår) på noget fornuftigt kvalitets klistermærkepapir. Jeg går ud fra, at der findes nogle som ordner en sådan opgave. Er det noget man kan gå til den lokale foto butik med, eller skal man finde en grafiker eller findes det sjove online bikse hvor man kan maile dem et billede?

Nogle som har erfaringer med den slags?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 10/08-17 10:03 
Prøv at søg på laserprint i dit område. Der er masser af sådan nogle print-butikker rundt omkring som kan lave alle mulige forskellige slags opgaver - bannere, t-shirts osv. Normalt ville jeg bare sende et billede til tryk i udlandet via f.eks. print24.dk, men når du kun skal have lavet et enkelt af hvert klistermærke, er det måske meget fornuftigt hvis du kan møde op personligt og evt. så lavet et testtryk først, så du er sikker på at alt er som det skal være mht størrelsen osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-17 18:20 
Jeg har købt et PS1-spil fra Amerika som er ankommet i dag. Det virker desværre ikke, hverken i min PS1 eller 2. Ved nærmere eftersyn kan jeg se at skiven er blevet slebet ned, professionelt, men åbenbart så meget at mine maskiner ikke kan læse den.

Sælger virker super reel. Og dækker det hele inkl moms, og forsendelse begge veje. Nu skal jeg bare finde den billigste måde at få pakken sendt retur. Den vejer 300g. Post DK vil have 275kr, men det må bestemt kunne gøres billigere.

Jeg har tjekket GLS, men de leverer kun inden for EU så vidt jeg kan se.

Nogen der har erfaring med at sende pakker med tracking til udlandet og kan anbefale noget andet end Post DK?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 10/08-17 19:32 
Jeg finder altid på andre løsninger , end at sende tilbage til US/JAP. Det er alt for dyrt fra danmark!!.

For det meste sælger jeg spilet igen til en anden for samme pris.

Her virker spillet ikke?
Der forklare jeg til sælge hvor dyrt shipping fra danmark er, og hvad skal han med spillet (retur) når han kan aligevel ikke sælge det igen.

Har været ud for retur pakker tit, dog aldrig sendt tilbage til de dyre lande.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-17 19:45, rettet 10/08-17 19:46 
Sælger siger at det starter på hans PSone hvilket der sikkert er noget sandhed i da de er kendt for at have bedre lasere end gamle PS1-typer. Det hjælper dog ikke mig. Min PS1 har en laser fra en maskine der ikke har set meget brug, så den holder nok mange år fremover.
Og selv hvis jeg havde en maskine/laser der kunne afspille det er der ikke meget ved at have en tyndslidt skive som kun virker nogenlunde.

Han vil gerne have spillet tilbage, det er hans gode ret, så det skal han selvfølgelig have. Han dækker som sagt returportoen også.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 10/08-17 20:35 
Det gør paypal også hvis du har betalt med det.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/08-17 18:03 
Vi aftalte at jeg skulle vælge "return item" på ebay, hvorefter jeg ville få tilsendt en pakkelabel og refunderet hele beløbet inkl forsendelse og moms (da det var sendt igennem eBay global shipping).

Sælger har dog valgt bare at returnere hele beløbet, og vil nu ikke have spillet tilbage. Så det var virkelig god stil af ham. Så har jeg da coveret, så må vi se om det er muligt at skaffe en løs skive i god stand. Det bliver nok svært fra Amerika :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 13/08-17 19:24 
Hvad gør du så med den skive du har?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/08-17 19:36 
Smider den ud tænker jeg.
Spiller nu: Phantasy Star IV
solid snakesolid snakeSkrevet 17/08-17 23:07 
Jeg kan ikke oprette adgang til AppStore lige pludselig på ipaden, er der nogen som ved hvordan jeg løser det?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 18/08-17 09:07 
Hvad mener du, beder den om login og vil ikke acceptere det du skriver?
GreaseballGreaseballSkrevet 18/08-17 09:22 
Konsolkongen>
Smider den ud tænker jeg.

Kan også smide den i min retning hvis du vil. Jeg kender en som samler disse gamle spil skiver som ikke virker og vil lave en collage af dem. Sær hobby ja.
solid snakesolid snakeSkrevet 18/08-17 15:19 
Jmog>
Hvad mener du, beder den om login og vil ikke acceptere det du skriver?

Jeg kunne ikke få adgang til og gå ind og kigge på apps, åbenbart pga en manglende opdateringen, problemet er nu løst. :)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 19/08-17 09:29 
Der var jeg så for hurtig, det virkede igår efter opdateringen, og nu AppStore så ikke igen. :-/ Jeg ved ikke lige hvad der går galt, jeg kan bare ikke oprette forbindelsen til AppStore, og det er lidt dumt, når jeg f.eks skal opdatere apps
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 19/08-17 15:10, rettet 19/08-17 15:10 
Hvad siger den helt konkret? Åbner appen, en fejlbesked popper frem og så lukker appen igen?

Prøv at smide appen ud af RAM. Dvs. dobbeltklik på home, find den i listen og slide den opad. Derefter lav fuld genstart af telefonen.
solid snakesolid snakeSkrevet 19/08-17 19:09 
Den skriver: kan ikke oprette forbindelse til AppStore når jeg går ind i appen, den går ikke ud af appen igen, det vælger jeg selv og gøre. Den skriver det samme, hvis jeg går ind i den igen.

Jeg er ikke helt med på, hvordan jeg gør det du nævner. Jeg har aldrig været udsat for dette problem før. Den blev genstartet, da jeg opdaterede den, den har åbenbart ikke hjulpet.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 20/08-17 10:58, rettet 20/08-17 10:59 
Genstart smider ikke appen ud af hukommelsen. Dine apps lukkes heller ikke ved at du går ud til hjemmeskærmen.

Dobbeltklikker du på Home (tryk to gange hurtigt), så får du en preview liste over alt hvad der er åbent. Hold fingeren inde på det du vil lukke og bevæg den opad til previewet forsvinder. Nu er den RIGTIGT lukket.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig