X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Reply
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme"... Se hele indlægget
The medium is the message.
Reply
SumezSumezSkrevet 10/11-16 15:17 
Pengene hæves ikke med det samme, så det er vel ikke direkte fra kontoen? Det er også altid muligt at hæve over på et Visa/Dankort, hvor et debetkort svjv altid skal overholde en hvis grænse?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 10/11-16 16:11, rettet 10/11-16 16:13 
Debetkort kan være begge dele (med mulighed for overtræk eller fast grænse), og pengene hæves da netop med det samme. Måske ikke samme dag altid, men de trækkes med det samme butikken trækker dem. Om en butik trækker ved forudbestilling eller afsendelse er selvfølgelig forskelligt. Nogle gange kan det også tage mange dage; jeg har f.eks. et beløb reserveret på en ordre der for længst er blevet sendt fra Sydkorea, men den er ikke gået ind endnu (godt nok på mit MasterCard, men samme forskel).

Et "rigtigt" kreditkort fungerer på den måde at du har en beløbsgrænse (f.eks. 30k) der kan bruges for, som så skal betales på en vis dato. Mit MasterCard betales f.eks. den første. Det er lidt anderledes i USA, hvor man gerne kan få kredit i længere tid, men hvor ens kredit-score afhænger af at man får betalt regningen i god tid/til tiden.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 10/11-16 18:07 
Wonderboy>
Nogle der ved om det koster penge at få en montør fra yousee ud og tjekke antennedåsen i vægen?, da stikket til tv er meget løst så stikke næsten ikke sætter fast når man stikke den ind, men ved ikke om det koster noget hvis de siger der ikke er noget galt med det når de kommer og kigger?.

Hvorfor skulle det være gratis i nogen af tilfældene? Hvis det er dåsen inde i bygningen, så tilhører den vel bygningens ejer, som derfor har ansvaret for den.
DarkenDarkenSkrevet 11/11-16 10:51 
Ikke nødvendigvis, i Ishøj har kommunen lagt antenne net ud til alle (så man skal betale som minimum den lille tv pakke, øv bøv). Men der er det FRA dåsen og ikke dåsen selv som er beboerens ansvar. Det var i hvertfald min forståelse da jeg fik kigget på og skiftet min dåse.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
WonderboyWonderboySkrevet 11/11-16 11:01, rettet 11/11-16 11:03 
Ja antennedåsen i vægen tilhøre antenne udbyder.
det sammen med mobil udbyder er det dem som ejer deres sendemast og ikke mig hvis den går i stykker.
I love monster land
millenniummillenniumSkrevet 11/11-16 11:03, rettet 11/11-16 11:03 
Naiera>
Et "rigtigt" kreditkort fungerer på den måde at du har en beløbsgrænse (f.eks. 30k) der kan bruges for, som så skal betales på en vis dato. Mit MasterCard betales f.eks. den første. Det er lidt anderledes i USA, hvor man gerne kan få kredit i længere tid, men hvor ens kredit-score afhænger af at man får betalt regningen i god tid/til tiden.

Min tese er, at der er lidt difference mellem dansk betydning og reel praksis. Jeg tror mange almene danskere ville betegne et Visa/Dankort som et kreditkort (pga Visa-delen), mens det i praksis faktisk er et debetkort. De danske webshops bruger måske kreditkort-termen om Visa/Dankort for at mindske forvirring i købeprocessen (?).
The medium is the message.
John DoeJohn DoeSkrevet 11/11-16 13:26 
Da jeg skulle bruge mit Visa/Dankort i Rio, der skulle jeg vælge om det var et debet eller kredit kort. Den ville kun godtage kortet hvis jeg valgte kredit.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
millenniummillenniumSkrevet 11/11-16 13:45 
Vælge hvor? I en ATM?
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 11/11-16 13:48 
Det er fordi det fungerer som Visa kreditkort i udlandet ;)
j/k
John DoeJohn DoeSkrevet 11/11-16 13:50 
Det var på et hostel, hvor hun havde en håndholdt terminal, ligesom de fleste pizzariaer har.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
NaieraNaieraSkrevet 12/11-16 15:18 
Jeg har en ekstern harddisk som lige pludselig ikke vil lege med mig længere. Fra den ene uge til den anden vil El Capitan ikke genkende drevet, ud over at den i Diskværktøj kan se at det er en Intenso med USB 3.0 og 5TB. Selve disken kaldes nu "Uden navn" og kan ikke gøres noget ved.

Jeg har åbnet Windows 10, men der er ikke meget hjælp at hente. Disken har jeg vel også formateret i noget Mac-venligt.

Det er noget MEGET vigtig data, så den kan ikke bare blive formateret forfra. Den er ikke bakket op på Tidskapslen, da den jo kun har 2TB, og Intenso'en jo alligevel er slukket det meste af tiden.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 12/11-16 23:53 
Så skal den vel afsted til et data-recovery-firma?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
DarkenDarkenSkrevet 13/11-16 18:22 
I og med at maskinen kan se disken (størrelse osv), så lyder det som om at både usb kassen og controlleren på harddisken fungere, så det tyder på software eller intern hardware i disken som er smaderet.

Der er værktøjer til Windows formateret diske, der kan redde data når f.eks. partitions tablerne er røget, kan ikke forstille mig der ikke også er det samme til Mac.

Der er også situationer hvor fjederen i disken ikke har det super godt, der kan det nogle gange hjælpe at tænde disken i en anden position (f.eks. at den ligger på hovede, står på siden), det lyder tosset men det har virket for mig flere gange, hvor jeg har haft tid nok til at hente data ud for brugere.

Er det en ekstern kasse du kan skilde ad, kan du være opmærksom på to ting, hvor, som Elgen skriver, den er nød til at ryge til et til et lab for at redde.
1. Larmer disken i form af "kliks", hvor den spinder op og ned.
2. Læg en hånd på disken og mærk om pladerne kører rundt.

Det er lang tid siden jeg sidst selv har haft fat i sådan et firma (hos os er det kundernes eget ansvar og regning, hvis de ikke bruger netværks drevene og jeg ikke kan få liv i disken), den sidste bruger jeg havde der benyttede sig af sådan et firma, måtte slippe omkring 7k. Jeg ved ikke om det er noget sådan firmaer gør for privat personer, men for laaaaang tid siden da jeg skulle gøre det for en server disk (work), der sparede vi nogle penge ved selv at have en identisk disk med, som laboratoriet kunne flytte pladerne over i.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
slk486slk486Skrevet 14/11-16 08:29, rettet 14/11-16 08:31 
Det er som regel controlleren i USB enheden, der står af. Hardisken selv er i 9/10 tilfælde i orden. Hvis du har en anden USB enhed kan du bytte den over i og se om det virker.

Det er EKSTREMT sjældent, at disken selv ryger, men det kan selvfølgelig ske :(
j/k
SumezSumezSkrevet 14/11-16 08:55 
Det er også min erfaring. Da jeg havde en ekstern harddisk der "stod af", skruede jeg den bare ud af casingen og satte den til med SATA, den fungerede fint.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 14/11-16 10:51, rettet 14/11-16 11:04 
Normalt hvis det er controlleren ville man ikke nå til et punkt hvor man kan se størrelse og disk info og "ekstremt" sjældent er vel hvis man kun har sit egne hardware at tage statistik af ;)

Naiera, hvis du tager disken ud af kassen og tilslutter via usb kabel, så skal 3.5" have ekstern strøm ala:
https://www.av-cables.dk/usb-2-0-til-sata-adapter/usb-2-0-til-ide-sata-converter.html?gclid=CJDtpaj-p9ACFer2cgodByUJnQ
Da du skriver 5TB så kan ikke forstille mig det er en 2.5" (som blot kan nøjes med et usb stik).
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
slk486slk486Skrevet 14/11-16 10:56, rettet 14/11-16 10:57 
Nej, det er min erfaring fra it-support branchen gennem 20 år. Mileage may vary.
j/k
dchangdchangSkrevet 14/11-16 11:01 
Jeg har fået adgang til en del diske igen, både privat og på job, via den her;


Sandberg all-in-1 dippedut
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
DarkenDarkenSkrevet 14/11-16 11:19, rettet 14/11-16 11:20 
slk486>
Nej, det er min erfaring fra it-support branchen gennem 20 år. Mileage may vary.

Hehe det kan vi så være enige om og det har nok også en del med de brugere man har med at gøre >_<
Jeg har prøvet mange forskellige ting, nogle gange er det det simpleste som en strømafbrydelse som rister PSU, ekstern usb kasse OG controlleren på disken (men disken havde det fint efter skift af controlleren), motoren i disken der bryder sammen pga slidtage og brugere som ikke kan vente på maskinen lukker ned, men istedet klapper låget i og drøner maskinen ind på bagsædet og så ikke kan forstå at der måske er en grund til at disken blev beskadigt. Hurra for at de fleste af mine kunder kun køber SSD maskiner idag!
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
NaieraNaieraSkrevet 14/11-16 13:07 
slk486>
Hvis du har en anden USB enhed kan du bytte den over i og se om det virker.

Det tror jeg ikke umiddelbart kan lade sig gøre.

Men der er rigtig godt liv i harddisken. Den summer, vibrerer og "harddisker" som man forventer af sådan en gammeldags 3.5" fætter.


Det er sådan en her
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 14/11-16 13:09 
Mon ikke der er en helt almindelig SATA-harddisk indeni den?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 14/11-16 13:12 
Det er der nok. Men jeg har ikke umiddelbart en anden enhed at flytte den over i :)

Det sæt som Darken linker til regner jeg dog med at købe.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 14/11-16 13:39 
Sumez>
Mon ikke der er en helt almindelig SATA-harddisk indeni den?

Jo da.
j/k
slk486slk486Skrevet 14/11-16 13:40 
Naiera>
Det tror jeg ikke umiddelbart kan lade sig gøre.

Det kan helt sikkert lade sig gøre, men om man så lige ligger inde med udstyret er så spørgsmålet.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 14/11-16 13:48 
Ja, det var lissom det jeg mente :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 14/11-16 13:55 
Ok, sorry, fair nok :)

Du skal være velkommen til at sende den, hvis du lyster, men hurtigst er det jo nok at få fat i en dimsedut.
j/k
solid snakesolid snakeSkrevet 20/11-16 00:46 
Er der nogen som kan huske hvad dette slik man fik ved sine bedsteforældre hed?

Det var som en slags blød kugle med sukker udenpå. Jeg mener de var lidt klistret.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
XiwanaXiwanaSkrevet 20/11-16 01:12 
Havregrynskugler?
[inspirational quote here]
solid snakesolid snakeSkrevet 20/11-16 01:29, rettet 20/11-16 01:33 
Nej dog ikke, det var nogen man kunne købe på pose.

De var gule, røde og grønne

Jeg kan ikke huske mærket.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 20/11-16 01:54 
WehnerWehnerSkrevet 20/11-16 01:55 
Flæsk. Ville gætte på Cloetta.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
solid snakesolid snakeSkrevet 20/11-16 02:35 
Ja selvfølgelig, det var navnet. :-D tak


flæsk
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/11-16 21:17 
Omg, flæsk. Virkeligt dårligt slik!
Min farmor havde det osse på bordet yil hver jul. :(
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 20/11-16 22:47 
Elsker det. Giver en dejlig kontrast til chokoladekonfekt. Vi får det altid til jul. Dog kun den orange variant med appelsinsmag.
solid snakesolid snakeSkrevet 20/11-16 23:46 
Jeps vi snakkede om de ting man fik ved sine bedsteforældre, og jeg husker også dette slik som noget ulækkert noget.

Ellers fik man altid nougat is og det var nu heller ikke lige mig. Det var sjældent mine bedsteforældre servere trefarvet/regnbue is istedet, 9 ud af 10 af mine adspurgte venner fik også nougat is.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
FancyPantsFancyPantsSkrevet 20/11-16 23:53 
Den gode gamle trefarvede!

Hvor "jordbær" delen smagte så dejligt syntetisk. Midten var anstændig vanilje, og den brune del smagte af brun blandet med fortrængte barndomstraumer (og mere brun)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 21/11-16 02:12 
Nougat-is fik jeg også af og til hos min farmor og farfar. Oftest var det dog.... hmmm, hvad hed det nu.

Viennetta is!

Svar på dumme spørgsmål-tråden
millenniummillenniumSkrevet 21/11-16 09:18 
Flæsk er det klammeste "slik" der nogensinde er opfundet. Vi kan diskutere om hvorvidt John Wick er god/dårlig, men klamheden ved flæsk er ikke til debat :-D
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/11-16 10:04 
Ja altid nougat is :(
Dog var det for fedt! Når der kom kræmmerhusse med flødeskum på bordet :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 21/11-16 10:06 
Hvad er der nu i vejen med nougat-is? Det plejer da at være noget af det bedste, kun udfordret af kaffesmag og ægte italiensk chokoladeis.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/11-16 10:09 
Smager af is med grus i
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 21/11-16 10:45 
I min barndom var isene fast kategoriseret:

Polar Is blokken med regnbue, vanille eller nougat = Det vi havde råd til i weekenden.

Vienetta is: Luksus-isen som vi købte 3-4 gange om året ved særlige lejligheder. F.eks. til Melodi Grand Prix.

Carte D'or: Overklassens is. Sådan noget have vi ikke råd til . Kun de riiiige i Rungsted.

Vi havde det sgu' godt :-D
The medium is the message.
Soren47Soren47Skrevet 21/11-16 11:16 
Fik I is og slik hos jeres bedsteforældre?

Vi fik ostemadder hvis vi var HELDIGE!
solid snakesolid snakeSkrevet 21/11-16 12:25 
Jeg burde have oprette en tråd helt for sig selv, hvor er det sjovt/skrækkeligt og se, hvor mange af os der har trauma over det flæskeslik. Griner...

Hvor mange går stadig til psykolog pga det? :-P
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 21/11-16 13:35 
8
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
John DoeJohn DoeSkrevet 21/11-16 13:42 
Flæsk er da fremragende. Desuden var det ikke is man håbede på hos bedsteforældrene, men den hjemmelavede jordbærgrød.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
SumezSumezSkrevet 21/11-16 13:58 
Utroligt at folk har haft så vidt forskellige oplevelser med bedsteforældre. Man skulle næsten tro at det var forskellige personer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 21/11-16 14:19 
Forskellige pensionister? Findes det?

Bliver vi ikke alle gradvist frarøvet vores kulørte divergens des ældre vi bliver, indtil vi kun er en ensartet grå masse af DF-vælgere med rød/hvid stribede pebermyntebolsjer og platter på væggen?

:-D
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 21/11-16 21:22 
dchang>
Jeg har fået adgang til en del diske igen, både privat og på job, via den her;

Ha! Sådan en har jeg også liggende et sted. Har fået adgang til nogle "døde" disken ved hjælp af de kabler nogen gange.
WonderboyWonderboySkrevet 26/11-16 23:16, rettet 26/11-16 23:16 
Hejsa har set på tv enten i nyhederne eller tv svisen eller aftenshowet eller hvad de elleres hedder :-) med en facebook gruppe hvor man kunne give mad og ting til mennsker som ikke har mange penge og udsatte mennesker og børn, men kan ikke huske hvad den hedder nogle som kan hælpe?
I love monster land
Login for at besvare
Username
Password
Remember me