X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
JmogJmogSkrevet 04/09-16 21:10 
solid snake>
Jmog>
Hvorfor ikke printe et billede? Eller skal det være sådan lidt "rustikt"? :-)

Jeg har aldrig prøvet det, og tænker du er noget tidskrævende

Du har ikke engang købt en drink til mig og vi er allerede på DET niveau? Sheeesh.
WehnerWehnerSkrevet 04/09-16 22:36 
Du er high maintenance, mog. Alle kan se det ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 04/09-16 22:56 
Faktisk er jeg vildt billig. Slutty i en socialt uacceptabel grad, men fortæl det ikke til Solid Snake. Jeg tror jeg stadig har en chance med ham.
OdinOdinSkrevet 04/09-16 23:43 
Fra en der har kendt dig i 15 år: Ja, du har i dén grad været letlevende, unge dame. Men du trækker altså mod de fyrre nu, så mon ikke du bør gøre klogt i snart at finde en ældre, distingveret herre med penge der kan forsørge dig? Guderne skal vide at ungpigebuttet ikke varer evigt.
solid snakesolid snakeSkrevet 05/09-16 08:51 
Jmog>
solid snake>
Jmog>
Hvorfor ikke printe et billede? Eller skal det være sådan lidt "rustikt"? :-)

Jeg har aldrig prøvet det, og tænker du er noget tidskrævende

Du har ikke engang købt en drink til mig og vi er allerede på DET niveau? Sheeesh.

Ha ha ha, kæft det bliver en god dag, sikke en skrivefejl.. Eller er det.. Ha ha ha ;-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
nerosnerosSkrevet 05/09-16 20:39 
Fantastisk læsning!

Af hjertet TAK de herre :D
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/09-16 18:10 
Jeg har et computer relateret problem som efterhånden driver mig til vanvid.

I morges væltede min desktop, hvorefter computeren frøs. Herefter ville den ikke starte og den kunne ikke se SSD'en på nogen af portene . Jeg tænkte at SSD'en sikkert var røget og købte en ny, men BIOS kan heller ikke detecte denne.

BIOS kan dog sagtens se CD/BR drevet og da jeg efterfølgende prøver med en gammel HDD, kan den også fint finde den. Jeg har efterfølgende geninstalleret W7 på HDD'en og der virker ikke til at være noget galt med computeren, udover at den stadig ikke kan finde nogen SSD'er, alt andet virker normalt.

Der er tale om et ASUS B85M-G MB.

Jeg har sikret mig at indstillinger i BIOS er korrekte med hensyn til AHCI osv. Jeg har resettet BIOS ved at fjerne batterier og holdt den uden strøm i en længere periode, samt andre høker metoder som måske kunne virke.

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?
BeanoBeanoSkrevet 08/09-16 19:09 
Samme SATA kabel du brugte til HDD (der virker fint) og SSD?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/09-16 19:13, rettet 08/09-16 19:14 
Ja, jeg har 4 SATA 3 slots og har prøvet med 4 forskellige kabler. Men den kan ikke finde nogen SSD, men sagtens finde optisk drev og HDD.

Fatter minus af det.
BeanoBeanoSkrevet 08/09-16 19:15 
Ja det lyder skørt :!
WehnerWehnerSkrevet 08/09-16 20:49 
Jeg har lige et hurtigt port forwarding-spørgsmål. I min nye router, skal jeg både sætte WAN IP, som er den eksterne, og det, de kalder 'server IP. Når jeg kører ipconfig/all, hvilken af de forskellige ip'er, skal jeg så vælge? v4 eller...?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PlaykidPlaykidSkrevet 08/09-16 21:24 
Hvis det er den eneste router du har, så skal du i server IP vælger den IPv4 adresse der skal forwardes til.
På den måde vil folk bliver redirectet til den private adresse (på den/de porte du vælger) når de forsøger at kommunikere med din offentlige IP :-)
Spiller nu: Halo 3
WehnerWehnerSkrevet 08/09-16 21:36 
Tak :) Det viste sig, at når jeg sætter en port til forwarding, så er den i udgangspunktet sat passiv. Jeg skulle manuelt sætte den aktiv, så det var faktisk det, der var problemet :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 12/09-16 17:34, rettet 12/09-16 17:35 
Vi skal snart i gang med at holde høns i haven. Vi regner med at de primært skal leve af køkkenaffald som grønsagsskræller og andet grønt osv. Men hvis vi nogle dage ikke har nok i det, så bør vi have noget tørfoder som backup. Vi holder allerede kaniner der får gnaverpiller udover grønt, græs osv.
Spørgsmålet lyser: Kan høns også leve af gnaverpiller? Ville jo være praktisk, hvis vi kun behøvede at have een slags tørfoder stående.
Alternativt: Findes der andet tørfoder, som både kaniner og høns kan leve af?

Jeg har prøvet at Google en smule, men synes ikke jeg er kommet frem til nogle brugbare svar...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
OdinOdinSkrevet 12/09-16 17:39, rettet 12/09-16 17:56 
Alternativt: Findes der andet tørfoder, som både kaniner og høns kan leve af?

Udover køkkenaffaldet får vores genbos høns samme tørfoder som hendes katte får, så den kombo kan ihvertfald godt lade sig gøre. Hønsene trives fint og kvaliteten af æggene har været uændret (vi spiser dem tit).
Jeg ved dog ikke om gnaverfoder indeholder alle de ting som høns har brug for, så der må jeg være dig svar skyldig.

[UPDATE] Konen siger, at det burde kunne lade sig gøre med gnaverfoder også, men at der kan være ting tilsat i foderet som måske ikke går så godt i spænd med hønsenes fordøjelse, så man bør kigge på varedeklarationen. Hun kunne ikke umiddelbart huske hvilke ting, men nævnte at disse to bøger, der begge kan lånes på biblioteket, indeholder meget god information:
https://bibliotek.kk.dk/ting/object/870970-basis%3A24931951
https://bibliotek.kk.dk/ting/object/870970-basis%3A26877393
ElgenElgenSkrevet 12/09-16 17:58 
Mange tak for info! Vil prøve at finde nævnte bøger };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
OdinOdinSkrevet 12/09-16 18:02, rettet 12/09-16 18:03 
Hun nævnte også lige i forbifarten, at høns har brug for mere proteinholdig kost end kaniner, så den kost man finder bør selvfølgelig tilgodese begge dyrs behov. Det forklarer også fint hvorfor hønsene ovre hos genboen fint kan spise tørkost til katte, der netop indeholder en del protein.
GreaseballGreaseballSkrevet 12/09-16 21:39 
Hvorfor er hifi reoler så dyre?
Har ledt efter en lav reol med 3 hylder ca.
Ser man på hifi butikkernes udvalg. Holy f.... nogle priser.
Fandt en Target rack, meget pæn, på dba.dk. Men den er på fyn, Vissenbjerg helt præcis. Ikke lige sådan at komme det over :/
millenniummillenniumSkrevet 16/09-16 13:52 
Ok, hjælp mig folkens!

På mit arbejde har vi navngivet mødelokaler efter nordisk mytologi (ja ja I know - altid fjollet med semantiske navne).

Vi har så en lokalitet i Finland, hvor der er et mødelokale som hedder Munin. (Efter Huginn og Muninn).

Men de kære finlændere har sagt at det skal laves om, fordi Munin også betyder noget meget frækt, dirty, beskidt - et eller andet.

Ved ikke hvor meget vodka de har drukket, og for jeg kan overhovedet ikke google mig frem til en sjofel betydning af ordet: Munin.

Er lidt skuffet over internettet nu, så hjælp mig lige hér....
The medium is the message.
XiwanaXiwanaSkrevet 16/09-16 13:57, rettet 16/09-16 13:58 
'Munin' (instrumental pluralisform) af 'muna' (https://en.wiktionary.org/wiki/muna#Finnish)
Vel noget i stil med: Munin = 'ved hjælp af klunker'
[inspirational quote here]
millenniummillenniumSkrevet 16/09-16 14:02 
O_o

Det er da noget af en gradbøjning. Måske skal man være fra Finland for at forstå...
The medium is the message.
solid snakesolid snakeSkrevet 16/09-16 17:51 
Nintendo klubben som lagde i Galten, er der nogen som kender adressen på det sted?

Jeg fik og vide, at Nintendo skiltene stadig ikke er pillet ned.

Og nu hvor jeg er i Galten, kunne det være fedt og se stedet.

Jeg har ikke kunne opstøve det via Google.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
OdinOdinSkrevet 16/09-16 17:55 
solid snake>
Nintendo klubben som lagde i Galten

millennium>
Det er da noget af en bøjning.


You said it. O_o
JmogJmogSkrevet 16/09-16 18:12 
Snaake, Snaaaake, SNAAAAKE!
solid snakesolid snakeSkrevet 16/09-16 18:46 
Hmm Ingen hjælp, eller ved i Nintendo tosser ingenting. :-P
griner
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 16/09-16 20:07 
Har nu konsulteret med en uafhængig finlænder, som også var en anelse clueless, men mente det betød: At lægge æg.

Så det KAN måske være noget med et slang for at skide.
The medium is the message.
solid snakesolid snakeSkrevet 17/09-16 10:29 
Til andre som vil se Nintendo skiltene, så findes de på Engvangsvej 17 i Galten.

Og ja det er da et nostalgi besøg værd. Selvom det kun er skilte.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 22/09-16 08:36, rettet 22/09-16 22:37 
Skal vi ikke lave en tråd, som kun handler om Brads og Angelinas skilsmisse???? Jeg har bare så meget at skrive om og så mange sjove memes at dele.

hashtaag karmaisabitch, hashtaaag teamaniston, hashtaaaag brangelinabreakup, hashtaaag brexpitt....
The medium is the message.
scavengerscavengerSkrevet 22/09-16 08:41 
solid snake>
Til andre som vil se Nintendo skiltene, så findes de på Engvangsvej 17 i Galten.

Og ja det er da et nostalgi besøg værd. Selvom det kun er skilte.

Skød du ikke nogle billeder da du var derude?
Jeg tror ikke jeg kommer til Galten lige med det samme :-/
Nemo me impune lacessit
solid snakesolid snakeSkrevet 22/09-16 22:18, rettet 22/09-16 23:32 
Jo jeg har taget 3 selfies mig og skiltene, de kan ses her hvis du gider og glo på mit grimme fjæs.. :-P

Der er blevet forslået vi filmer, når vi forhåbenligt skal høre et lille fordrag fra dem som sad i klubben dengang. ;-)
Så der bliver nok mulighed for og se lidt mere til det, hvis nogen af jer gamer bor på Sjælland eller ikke vil kører efter det. ;-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 22/09-16 23:26, rettet 23/09-16 00:12 
Svar på dumme spørgsmål-tråden
Svar på dumme spørgsmål-tråden
Svar på dumme spørgsmål-tråden
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/10-16 02:32, rettet 01/10-16 02:34 
Jeg sidder og er i færd med at lave en template til plexiglas til Hori-sticks. Fik scannet den originale plade ind på bibliotekets scanner og har tegnet efter den. Jeg ser dog at billedet tilsyneladende er strukket ca. 3mm på langs, mens højden er korrekt.

Er det normalt for scannere at de kan finde på at strække billedet på den måde?

Godt jeg opdagede det, for forskellen er som man kan se på billedet herunder ret tydelig (tryk for stor størrelse, eller right click > åben i ny fane):
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Ignorer venligst at knapperne ikke sidder som på pladen under. Jeg overvejer at sætte dem sådan i stedet, da min OCD ikke har det for godt med at standard layoutet ikke har eksakt samme afstand mellem knapperne. Det er grimt ;) Forskellen er i realiteten mindre, da hullerne også er strukket de godt 3mm.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 01/10-16 12:50 
Er der nogen der har forstand på Shadowplay? Jeg er lige begyndt at bruge det og udover at der altid er enkelte stutters i optagelsen - som jeg ikke forventer kan rettes, da jeg synes alle andre videoer jeg ser med det, også har det - så optager det aldrig den længde, jeg vil have det til.

Jeg har sat det til at optage de sidste 20 minutter, men når jeg klikker alt + F10 efter færdiggørelsen af en mission for at optage, vælger Shadowplay at dele klippet op i to. Sådan her:

https://www.youtube.com/watch?v=F-Pw_yoWJpY

https://www.youtube.com/watch?v=nqx-aeTf0wA

Hvorfor sker det i stedet for filmen bare optages i fuld længde?

Det er sådan et sted man sætter enormt stor pris på PS4s nemme og let anvendelige optagelses funktioner..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 01/10-16 13:31, rettet 01/10-16 15:43 
Konsolkongen>
Er det normalt for scannere at de kan finde på at strække billedet på den måde?

Ja. Hvis du tænker over hvordan en scanner virker, så kan du muligvis også se hvor problemet ligger. Hvis du nogensinde har brugt en gammeldaws håndscanner, så kan du helt sikkert huske hvor svært det var at holde en helt jævn fart over det emne du scannede, og hvordan det resulterende billede havde områder der var forlængede de steder hvor du kom til at køre for langsomt frem, og presset sammen de steder hvor du kom til at køre lidt for hurtigt. Det resulterende billede var aldrig 1:1 og dette er desværre også tilfældet med automatiserede scannere (selvom problemet naturligvis er langt mindre udtalt, da de trods alt har nemmere ved at holde en mere jævn hastighed på affotograferingen end du kan med dine bare næver). Som med alt andet hardware gælder det selvfølgelig, at forbrugerscannere er mere unøjagtige end industriscannere, men ingen af dem er 100% præcise, da de trods alt opererer i en analog verden. Det er derfor man altid sørger for at oversample og manuelt tilpasse en scanning til de nøjagtige mål man skal bruge i software bagefter. Du kan ikke stole på hvad scanneren outputter og unøjagtighederne vil naturligvis øges jo større dit emne er.

Et godt, gammelt trick er at scanne dit emne sammen med en lineal placeret langs med scanneretningen. Så kan du nemt strække dit billede og matche det til f.eks. et korrekt afmålt artboard i Illustrator.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/10-16 14:20, rettet 01/10-16 14:21 
Det giver selvfølgelig mening, og forklarer hvorfor det kun er i længden at den er gal. Jeg må dog indrømme at afvigelsen er mange gange større end jeg troede sådan noget var muligt på industri-maskiner. Jeg vil gætte på at deres kopi/scanner-maskine er en satan i 20-30K-klassen, det er i hvert fald ikke sådan en man lige har stående derhjemme selv :)

Når man tænker på hvor præcise CNC-maskiner er, er det overraskende at de laver scannere der tager så let på præcisionen, men det er nok de færreste der tænker over den slags i hverdagen :)

Jeg tegnede efter billedet og har gjort det de 3mm smallere. Så burde det stadig være pænt præcist, hvis jeg altså kan gå ud fra at forstrækningen scanneren har lavet er lineær... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 01/10-16 16:08, rettet 01/10-16 19:00 
Konsolkongen
Når man tænker på hvor præcise CNC-maskiner er, er det overraskende at de laver scannere der tager så let på præcisionen, men det er nok de færreste der tænker over den slags i hverdagen :)

Det skal så også siges, at manglende vedligeholdelse selvfølgelig er en faktor. Sidder der skidt i sporene og er maskinen ikke blevet smurt ordentligt vil den større modstand gøre scanningen gradvist langsommere, hvilket forlænger billedet. Forstrækning af billedet kan også skyldes en let bøjet stabilizer eller en slap drivrem. Jeg synes også at 3mm unøjagtighed er ret højt når man tænker på hvor lille kontrolpanelet er - så det kan sagtens være at bibliotekets scanner bare er slidt/dårligt vedligeholdt.
Bede-xBede-xSkrevet 01/10-16 17:19 
Bede-x>
Hvorfor sker det i stedet for filmen bare optages i fuld længde?

Uden lige at have testet det endnu, så tror jeg at jeg har løst mit problem. Jeg fandt en bruger på Nvidias forum som klagede over at hans film blev opdelt i maks 3.8GB:

https://forums.geforce.com/default/topic/968802/geforce-experience/shadowplay-cuts-videos-and-doesnt-save-the-settings-/

Jeg bemærkede at det samme skete med mine klip. Efter at have googlet det, fandt jeg frem til følgende tråd:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/3vlbns/shadowplay_windows_7_38gb_record_limit/

Det ser ud til at der er en begrænsing hvor Shadowplay kun kan optage 3.8GB i Windows 7, hvorefter det godt nok forsætter optagelsen, men gør det i et nyt klip. Jeg har to PCere og plejer at lade min kammerat bruge min main gaming PC som kører Windows 10, når vi spiller, mens jeg selv sidder på min lidt ældre Windows 7 maskine. Løsningen ser ud til at være at bytte om på de to maskiner, så det bliver Windows 10 maskinen der optager, hvor der ikke er nogen begrænsninger på klippenes størrelse.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ElgenElgenSkrevet 01/10-16 17:51 
Jeg synes dælme også 3mm på et emne på størrelse med ca en A4-side lyder vildt.
Jeg arbejder til daglig i et firma der lave 3D-scannere til dentalbranchen (jeg koder software til vores laboratoriescannere). Vores hi-end scannere har som præcisionskrav +/- 8micrometer og vores low-end ca +/- 20micrometer for enmer der kan være i en boundingbox på max 10cm x 10cm x 10cm...
Så ja, 3mm lyder af ret meget i mine ører...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
OdinOdinSkrevet 01/10-16 19:05, rettet 01/10-16 19:13 
Der er også pænt stor forskel på kravene til scannere i medicinalsektoren og scannere lavet til almindelig kontorbrug. ^_^
Dermed ikke sagt, at unøjagtigheden i sidstnævnte er virkelig sløj, når man ved hvad der kan lade sig gøre med gode steppermotorer, bedre sensorer og ditto software. Det er bare ikke en prioritet i de produkter.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-16 12:56 
Er Drengene på Kanten et satireprogram?
AV Intelligent Terminal
OdinOdinSkrevet 09/10-16 15:09, rettet 09/10-16 19:53 
Desværre ikke. Det lort findes.
Kærlig hilsen en der har spenderet det meste af sit liv i udkant og provins.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 09/10-16 18:09 
Har de en bilradio og en 6x9 højtaler (ja, éntal) monteret under sædet på deres scootere? Ellers er vi slet ikke langt nok ude endnu.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WonderboyWonderboySkrevet 09/10-16 20:25 
Nogle kloge hoveder der ved hvorfor Tommy Kjærsgaard ikke kommentere nfl mere på tv3 sport?.
I love monster land
SephSephSkrevet 09/10-16 23:03, rettet 09/10-16 23:04 
Tommy Kjærsgaard er vist flyttet til LA for at dække gaming for Viasat eSportTV.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
WonderboyWonderboySkrevet 09/10-16 23:27 
Okay :-) takker for svar :-)
I love monster land
millenniummillenniumSkrevet 21/10-16 08:58 
Jeg har en ældre (men god) Cambridge forstærker i stuen, og ville gerne nemt kaste Spotify ud af højtalerne fra min mobil. Har i lang tid brugt en gammel dock, som fulgte med forstærkeren, men altså... 2016 ... vi taler trådløst ikke?

Kan man ikke bare bruge en Chromecast Audio og koble den til forstærkerens AUX?
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/10-16 09:32 
Det burde snildt gå an.

https://support.spotify.com/us/using_spotify/play_on_stereo_tv_car/chromecast-steps-and-setup/

Der er selvfølgelig også de to Argon streambox-dimser de sælger i Hifiklubben, men de ligger i 799 eller 999,- alt efter om der skal være et næsten ubrugeligt display eller ej... Hvor en Chromecast Audio koster omkring 320,-
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/10-16 10:01 
Der er nok også forskel på DAC'en = bedre lyd.
Uden at have læst op på nogen at produkterne skal det nævnes :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 21/10-16 10:35 
Det er korrekt, jeg har også kigget på en Argon M2. Kunne måske kvalitetsmæssigt være i dens favør, men ligger på 999,- hvorimod en CR Audio er et mindre grib i lommen. Og diskret dims.
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/10-16 11:59 
Konsolkongen>
Der er nok også forskel på DAC'en = bedre lyd.
Uden at have læst op på nogen at produkterne skal det nævnes :)

Det er der garanteret også.
Ved dog ikke hvor stor forskellen er for øret, hvis det primært er til Spotify.

De to Argon modeller har også den fordel at man kan streame sit musikbibliotek fra en PC - dog ikke højere end CD-kvalitet, så ingen fancy HD musik :)


- Jeg er i hvert fald rigtig glad for, at min Yamaha forstærker har indbygget Spotify Connect (og AirPlay, skønt jeg ikke bruger det), til når jeg ikke lige gider svinge gang i vinylerne, eller ærgre mig over at jeg endnu ikke har fået købt en CD-afspiller. :P

Apropos DAC, så overvejer jeg lidt at kyle mit halvgamle Logitech USB lydkort ud til højre, og bare købe en Dragonfly i stedet... Især når de ikke rigtig har gidet at lave ordentlige drivere til kortet siden Win7 <3
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig