X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Reply
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme"... Se hele indlægget
The medium is the message.
Reply
NaieraNaieraSkrevet 03/08-16 00:51 
Tak for tippet. Jeg kommer ikke til at købe lige efter den løber ud.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/08-16 17:42, rettet 11/08-16 17:43 
Jeg var nede og få pillet en visdomstand ud af undermunden i torsdags. Det var egentlig en fin nok oplevelse, men et par dage efter fik jeg noget de kalder "dry socket", som gør at knoglen bliver helt sprød og det gør en lille smule ondt hele tiden. Fik at vide at jeg skulle tage kontakt til dem hvis det gjorde ondt efter tre dage, så jeg ringede derned i tirsdags og fik en tid, hvor de så skyldede skidtet og lagde noget klamt brunt stads ned i.
Det hjalp, men dagen efter gjorde det igen lidt ondt. Jeg kan dog se på nettet at det er noget man kan være nødt til at få behandlet hver dag i flere dage efter. Det gider jeg naturligvis ikke, da jeg for det første har ferie og ikke gider stå tidligt op for at få en tid, og for det andet gør det heller ikke så ondt at jeg ikke kan holde ud at være til.

Anyway, spørgsmålet går på hvorvidt jeg skal være bekymret for at der kommer f.eks. kerner fra rugbrød, eller ris ned i hullet? Jeg spurgte tandlægen om det var et problem, men hun sagde at det ikke kunne lade sig gøre. Det forstår jeg dog ikke, for hullet er rimelig stort og selvom jeg tygger med højre side af munden, er det stort set umuligt at holde den anden side fri for kerner og andre madrester.
Når jeg lyser ned i hullet med en lommelygte er der tydeligt noget dernede. Men jeg kan ikke tyde om det er kerner eller om det er det brune stads hun lagde i (det skulle dog opløse sig selv sagde hun, men jeg ved ikke hvor længe der går).

Nogen der har erfaringer med sådan noget? Jeg tænker at det vil være pisse ærgerligt at få kerner eller ris sat fast nede i hullet og såret så lukker sig henover, så der med tiden kan gå mus eller betændelse i skidtet. Men jeg ved ikke om det er et realistisk problem. Nogen der har erfaring? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 11/08-16 20:51, rettet 12/08-16 01:07 
Jeg må siges at have en del erfaring med ovenstående. Jeg har fået trukket en hel del tænder ud gennem mit liv, da jeg dels har haft for mange af dem i forhold til dybden af mine kæber og dels udviklede hajbid i 10-12-årsalderen (hvor ekstra hjørnetænder begyndte at vokse ud udenpå de eksisterende hjørnetænder). Mine visdomstænder har jeg naturligvis også fået fjernet, men af uransagelige årsager lod tandlægerne den sidste sidde og den har vakt mig en smule problemer on-and-off de sidste 5-10 år. Her tidligere på året gik jeg dog med hyppig tandpine og en morgen var det så stygt, at jeg hverken kunne sanse eller samle, og jeg fik heldigvis en akuttid hos nærmeste tandlæge samme morgen, der nærmest allerede havde hevet skidtet ud før jeg nåede at sætte mig i stolen og sige mit navn. Frisk pige.

Da de fleste af mine overskydende tænder blev fjernet da jeg var yngre, var hullerne dengang ikke så store og helede meget hurtigt, men denne tand efterlod et ret dybt krater bagerst i munden og ligesom du var jeg også bekymret for at madrester skulle sætte sig i det og skabe en infektion. Og det gjorde de.

Jeg fik ellers også det samme at vide som du gjorde, og endte ligeledes med at have ondt i nogle uger bagefter fordi jeg ikke kunne holde det rent. Heldigvis havde vi nogle morfinpræparater i huset, men det var heller ikke skide smart at rende rundt og tage i længere tid når jeg samtidig skulle prøve at se ud som om jeg kunne varetage mit arbejde. Efter mit andet eller tredje checkup gav tandlægen mig dog det råd at fise ned i Matas og købe en plasticsprøjte som jeg kunne bruge til at spule hullet rent med efter måltiderne (husk: Lunkent vand - koldt vand gør nas) og efterfølgende skylle munden med klorhexidin mundskyl. Den rutine hjalp gevaldigt og allerede ved første spuling var der gensyn med rester fra den forgangne uges måltider, som helt sikkert havde været medvirkende til inflammationen. Det var dog vigtigt at blive ved med at holde rutinen, for jeg kunne sagtens mærke når jeg havde skippet det et døgns tid. Fordi hullet i min mund var lidt af en mineskakt måtte jeg dog blive ved med at spule i 7-8 uger før det kunne passe sig selv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/08-16 23:59 
Det lyder godt nok som en grim omgang :( Mit er heldigvis ikke kommet så vidt endnu, egentlig har det opført sig forbavsende pænt her til aften, så håber at det betyder fremgang. Men jeg vil helt sikkert have dit råd i tankerne hvis det skulle begynde at gøre ondt igen de næste par dage. Tusind tak for det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 12/08-16 08:01, rettet 12/08-16 09:27 
Wonderboy>
Hvad betyder cropped fit i chino/jeans?.

Late, men det betyder de er for korte by design og er produceret til at slutte lige over anklen.
j/k
dRxLdRxLSkrevet 14/08-16 09:10 
Nogle bud på hvor man kan køre hen og samle flade hvide netværkskabler op på en søndag i København? Elgiganten har f. Eks åbent men ser ikke ud til at føre den slags kabler (hvad var det nu den der nye elgiganten konkurrent kæde der åbnede for ikke så længe siden hed?) .

Med fladt mener jeg at selve kablet er ca 1mm højt og lidt mere end 5 mm bredt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-16 10:48 
Det ved jeg desværre ikke. Men du bør være opmærksom på at netværks-kabler der ikke har snoede ledere ikke kan trækkes ret langt, i forhold til de almindelige.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 14/08-16 10:49 
Konkurrenten hedder power.dk
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 14/08-16 12:05 
@konsolkongen: Jeg spørger efter at have måttet opgive at lave et 10m label af denne type om til to kortere kabler efter alt for mange forgæves forsøg fordi de stribede ledere i kablet ikke er farvekodede, jeg bemærkede dog at lederne er parsnoede inde i kablet, og at det så blot er parrene der ligger ved siden af hinanden. Det er selvfølgelig "strained patch kabler", så de er ikke så gode som solidkerne kabler.

Jeg opgav at finde en fysisk butik med åbent i dag, brinck har dem men ikke åbent, og har bestilt et 3 og et 5 meters fra en webshop.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-16 22:13 
Jeg var ikke klar over at de var snoede i den type kabler :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
AmbyAmbySkrevet 20/08-16 13:08 
Nogen der har erfaring med en vægmonteret tablet? Jeg tænker en lidt større ramme så man ikke kan se strøm føring. Evt et "knækket" USB stik hvis man kan få det?

Jeg synes ikk jeg kan finde en god færdig løsning man bare kan købe. Det bliver nok en android tablet.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JmogJmogSkrevet 20/08-16 13:44 
Hvorfor et knækket USB? Vil stikket ikke sidde i top/bund?
AmbyAmbySkrevet 20/08-16 14:47 
Tænker landscape mode, og et knæk ville minimere størrelse på rammen.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JmogJmogSkrevet 21/08-16 03:32 
Ah, klart. Giver mening.
solid snakesolid snakeSkrevet 26/08-16 18:55 
Hvad er kravene, når jeg lægger en video op på youtube. Må jeg bruge lyden fra Super Mario Bros eller er der copyright på det?

Jeg fik og vide, jeg må bruge lyden fra de videoer der ligger på youtube, men det virker lidt mærkeligt..

Så fik jeg og vide, at jeg må bruge 30sekunder af lyden.

Er der nogen som ved hvad jeg må og ikke må?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 26/08-16 19:05 
Helt stringent må du kun lægge max 30 sekunder op, og kun til fair use. Men i praksis er computerspilsmusik noget der bliver set rimelig meget gennem fingrene med på YouTube - du har kun et problem hvis Nintendo faktisk laver et sagsanlæg, men i første omgang vil de nøjes med at tvinge dig til at fjerne videoen eller lyden fra den, så du skal ikke være bange for konsekvenser, i hvert fald ikke hvis du ikke har tjent nogen penge på videoen.

Nintendo er godt nok også kendt for at være gode til at komme efter folk der bruger footage fra deres spil på YouTube, men i første omgang går de efter dem der tjener penge på YouTube og dem der ikke kun bruger musik, men længere deciderede optagelser fra spillene som primære indhold i videoerne. Så at bruge lidt musik fra Mario som baggrundsmusik? Det skal du ikke bekymre dig om.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
XiwanaXiwanaSkrevet 26/08-16 19:13 
Ja, Nintendo går vist for det meste efter rene gameplays - og især dem, der er 'monetized'. Hvis blot din brug af soundtracket er kreativt og transformerende, kan du altid bestride et copyright-strike, hvis det kommer dertil. Men det gør det nu nok næppe. Selve SMB-soundtracket (i råform) ligger i øvrigt i hobetal på youtube.
[inspirational quote here]
solid snakesolid snakeSkrevet 26/08-16 19:22 
Den video jeg skal lave, er fra mit Nintendo præget toilet, det meste har jeg malet selv, men der er jo nogle af figurerne, der er klistermærker, så det er et godt spørgsmål, hvad de vil sige til det. :/

Jeg vil gerne bruge noget af lyden fra Super Mario Bros, men ville lige være sikker på reglerne, så der ikke bliver ballade, "hvis nu videoen skulle blive et hit"
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
jaesjaesSkrevet 26/08-16 19:44, rettet 26/08-16 19:45 
30 sekunders-reglen er en myte (google evt. '30 second rule myth').

Fair use er mere retningslinjer end regler, da det udover den kontekst materialet i bruges kan handle om ting som længden på det originale materiale og hvilken bid du bruger (hvor vigtig den er).

Hvis du vil være sikker kan du slet ikke lave en video med baggrundsmusik eller intromusik, der er under copyright, da det ikke falder under det amerikanerne i denne sammenhæng kalder "transformative". Så skal du lave en parodi, bruge musikken som oplysning, etc :)
solid snakesolid snakeSkrevet 26/08-16 19:53 
Ah ha, det ser jeg til, når jeg kommer der til, ellers må jeg bare lave en version med musik, og en uden, hvis det går helt galt. ;-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
OdinOdinSkrevet 26/08-16 19:55, rettet 27/08-16 00:33 
Så skal du lave en parodi, bruge musikken som oplysning, etc :)

Og selv dér kan du ikke vide dig sikker på at være skærmet for en eventuel takedown notice eller et strike. YouTube er et minefelt uden afmærkninger, og de store virksomheder skriver spillereglerne. Den eneste måde at vide sig sikker på er ved ikke at bruge noget overhovedet. Eller blot trække på skuldrene af uvisheden, bruge sin sunde fornuft og springe ud i det.

Uanset hvad du gør SÅ FÅ NU SMIDT DET SKIDE TOILET OP! Vi har snart hørt om det i et halvt år for fanden! What's a man gotta do to see a toilet around here? Der har været demonstrationer i gaderne og jeg går stadig med min Ceci Ne Pas Un Toilette D'Mario T-shirt. Make it Solid, Mr. Snake.
jaesjaesSkrevet 26/08-16 21:27 
Ja, ok. Det var de generelle træk. Hvad de enkelte virksomheder kan finde på at gå i rotation over kommer udover.
solid snakesolid snakeSkrevet 27/08-16 02:44 
Jeg er klar over, at i har hørt om det er meget længe, men jeg kan desværre ikke sige, hvornår jeg bliver færdig, da jeg nogle gange går i stå, fordi jeg mangler inspiration. Men lige nu kører jeg i en stime af ideer, så jeg maler hvad jeg kan. ;-)

Jeg mangler og færdiggøre Thwomp, en P knap, samt noget skrift og Rocky wrench. Men det stopper ikke her, da jeg stadig har mere plads og male på. Der er 2 ting mere jeg mangler noget inspiration til, men det kommer forhåbenligt snart. ;-) også 2 ting jeg ved hvad skal være.

Når dette er lavet, føler jeg ikke der skal være mere, også kan jeg endelig begynde på videoen. :-D

Men det tager tid, da der er meget arbejde i det, så tålmodighed er en dyb. Jeg har meget lyst til og afsløre det nu, men jeg vil helst have det helt færdig, før det skal vises frem. Da jeg ved jeg fortryde det, hvis jeg gør det inden det er helt færdig. ;-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 28/08-16 08:58 
Min søns TV har kun én HDMI indgang men efterhånden 2-3 devices som bruger HDMI.

Kan man få et HDMI "multistik" som rent faktisk virker ordentlig?

Eller kalder det på nyt TV?
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/08-16 09:15 
Du skal bruge en aktiv switch. Når det gælder digitale signaler må du aldrig bruge noget passivt switch-værk.

Papand anbefalede mig denne her, som jeg er rigtig godt tilfreds med (jeg har 6-port varianten):
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/high-quality-hdmi-switch-4-vejs.html

Der findes også billigere løsninger, men dem har jeg ingen erfaring med. Kan forestille mig at det allerbilligste kan være noget skrammel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 28/08-16 09:25 
Har man brug for 3 porte er denne udmærket, den er aktiv og fylder ikke meget.

https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/high-speed-auto-hdmi-switch-3-vejs-9693.html

Uanset hvad refunderer man jo bare skidtet hvis det ikke virker som forventet.
millenniummillenniumSkrevet 28/08-16 09:47 
Tak for det, folkens! Det er guld værd.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 28/08-16 10:38 
Skal den bruges med PS3/4 anbefaler de dog en med medølgende strømforsyning

https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/high-speed-auto-hdmi-switch-3-vejs-5279.html

Jeg har selv 5 port modellen.
millenniummillenniumSkrevet 28/08-16 13:45 
Hmmm naaah behovet er hhv: WiiU, Blu-ray afspiller og ATV.

.... Hmm
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 28/08-16 14:04 
Altså, min fungerede fint da jeg havde een, uden strømforsyning (brugte den ikke med ATV). Ellers køb den anden lidt dyrere model hvor der medfølger strømforsyning.
spectrespectreSkrevet 31/08-16 08:17 
Jeg er gået igang med Zelda: Phantom Hourglass. Kan man ikke spille det som et almindeligt spil istedet for at skulle bruges stylus til alt?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 31/08-16 08:34 
Nej desværre. Og det er endnu værre i Spirit Tracks. Det nåede faktisk aldrig at irritere mig så slemt i PH, men SS styrer bare forfærdeligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 02/09-16 02:20 
Er der nogen steder, hvor man kan finde hjælp til og tegne en Nintendo 8 bit i 3D?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
DanerenDanerenSkrevet 02/09-16 08:51 
Er det noget du skal have 3D-printet eller er det bare en tegning af en NES i 3D?
Spiller nu: Super Mario 3D Land, Kabuki: Quantum Fighter
SumezSumezSkrevet 02/09-16 09:01 
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 02/09-16 10:42, rettet 02/09-16 10:43 
solid snake>
Er der nogen steder, hvor man kan finde hjælp til og tegne en Nintendo 8 bit i 3D?

Mener du finde hjælp til AT tegne? Som i: undervisning i at bruge et 3D-værktøj som Maya, 3DS Max eller SketchUp? Der er masser af tutorials online. Bare søg via Google.
solid snakesolid snakeSkrevet 02/09-16 21:00, rettet 02/09-16 21:00 
Daneren: blot en tegning af en Nes i 3D altså ikke en Nes, men en hvor man kan se hvordan man skal tegne den.

Sumez: den ide havde jeg tænkt, men det er ret svært. Jeg tegner ikke 3D normalt, så jeg mangler noget mere, gennemsigtigt og kigge efter.

Odin: Jeg skal tegne en Nes og controller på min toiletdør med blyant, det er bare lidt sværere end jeg troede, da jeg ikke plejer og tegne 3D, jeg har ingen anelse om, hvor jeg finder den slags hjælp.
Jeg mangler en gennemsigtigt Nes og kigge efter. Så jeg kan se stregerne bedre.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 02/09-16 23:06 
Hvorfor ikke printe et billede? Eller skal det være sådan lidt "rustikt"? :-)
SumezSumezSkrevet 03/09-16 09:18 
Hvordan tegner man i 3D med en blyant? Meget dybt papir?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 03/09-16 10:57 
Kunne dette være en i inspiration?:


NES i simple streger
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
solid snakesolid snakeSkrevet 04/09-16 13:45 
Jmog>
Hvorfor ikke printe et billede? Eller skal det være sådan lidt "rustikt"? :-)

Jeg har aldrig prøvet det, og tænker du er noget tidskrævende, den skal vel tegnes først?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 04/09-16 13:52 
Sumez>
Hvordan tegner man i 3D med en blyant? Meget dybt papir?

Du ved hvis man har en firkant, og putter en firkant oveni bliver det en 3D firkant.
Videoen her giver en ide om det.

Nintendo er bare så detaljeret, at jeg synes det er svært, målene skal være korrekte, ellers fungerer det ikke.


3D firkant
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 04/09-16 13:53 
KTC>
Kunne dette være en i inspiration?:

Den er desværre ikke gennemsigtig, så det er stadigvæk svært.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/09-16 17:04 
Så, når du skriver "3D", mener du i virkeligheden noget i retningen af "isometrisk wireframe"?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 04/09-16 18:47 
Jeg tror i virkeligheden bare han mener en helt almindelig tegning af en NES, men det er fantastisk formuleret.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 04/09-16 19:35 
KillerBean2>
Så, når du skriver "3D", mener du i virkeligheden noget i retningen af "isometrisk wireframe"?

Ja da lige præcis, jeg vidste bare ikke hvad det hed, det ville gøre den så meget nemmere og tegne. ;-)

Både og Sumez, denne metode vil gøre det nemmere for mig og tegne efter, ellers kunne jeg bare kigge på min egen Nes. ;-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 04/09-16 19:37 
Jeg kunne nok også nøjes med skygger på tegningen evt, den er bare stadig svær og tegne, når jeg ikke plejer og lave sådan noget.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
OdinOdinSkrevet 04/09-16 19:59 
den er bare stadig svær og tegne, når jeg ikke plejer og lave sådan noget.

AT tegne. AT lave.

/kæphest. ^_^
solid snakesolid snakeSkrevet 04/09-16 20:28 
Ja klart, det går godt med og tegne figur, men de er heller ikke i 3D. Også har jeg noget og kigge efter, når jeg ikke har det, er det straks sværere for mig. :-/
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
OdinOdinSkrevet 04/09-16 20:37 
*paddehattesky*
Login for at besvare
Username
Password
Remember me