X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/07-16 22:32 
Odin>HaHAH! Udtjente du værnepligt på Almegårds Kaserne, FancyPants? Eller bare ferieture?Men åh-ja - mangt en skæbne er blevet beseglet (og besudlet) på den grill. ^_^

Lejrskole i 8. klasse anno 2002, så slet ikke nær så vildt. :D
Min far var dog rekrut på Almegårds Kaserne, i en periode i starten af 70'erne, og efterfølgende på Oksbøl Kaserne.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
solid snakesolid snakeSkrevet 08/07-16 03:13 
Soren47>
Jeg har bare brugt balsam i skægget. Det gjorde det blødere. :)
Ellers har nogle Mataser hele herreafdelinger, som nok nemt kan hjælpe dig. Det kan bare være dyrt :b

Tak for tippet det vil jeg prøve. :-) jeg troede nærmere det var olie man skulle bruge.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
solid snakesolid snakeSkrevet 08/07-16 03:14 

Det er nyttig viden, takker :-D
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
WonderboyWonderboySkrevet 09/07-16 22:53 
Nogle som kan anbefale en god el plæneklipper til billige penge?.
I love monster land
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/07-16 16:39, rettet 10/07-16 16:41 
Jeg kan simpelthen ikke opdrive en SCART splitter... Noget der splitter et RGB signal ud til to fjernsyn via SCART. Når jeg søger på SCART splitter er det kun switches der dukker op. Der må da findes et kabel som er modsat det hér. Skal man virkelig have en masse adaptere og sætte i sådan et for at få det ønskede resultat?

https://www.av-cables.dk/scart-adapter/scart-splitter-scart-han-til-2-x-scart-hun.html?gclid=CKbD6t-P6c0CFYPpcgodC90H1w

@wonderboy: https://www.bilka.dk/have/havemaskiner/plaeneklippere-og-tilbehoer/cylinderplaeneklippere/alko-comfort-38-5-cylinderklipper/p/100142786?event=32&point=1
GreaseballGreaseballSkrevet 10/07-16 18:58 
Det der pokemon go man høre så meget om. Er det ude til android eller kun på Apples skod mobiler?

Umiddelbart ikke se det i google play på min mobil.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/07-16 19:01 
Så er det nok ikke jo... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 10/07-16 19:05 
Er ikke kommet til danmark i nu.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/07-16 19:10 
Darkbeat>
Jeg kan simpelthen ikke opdrive en SCART splitter... Noget der splitter et RGB signal ud til to fjernsyn via SCART. Når jeg søger på SCART splitter er det kun switches der dukker op. Der må da findes et kabel som er modsat det hér. Skal man virkelig have en masse adaptere og sætte i sådan et for at få det ønskede resultat?

https://www.av-cables.dk/scart-adapter/scart-splitter-scart-han-til-2-x-scart-hun.html?gclid=CKbD6t-P6c0CFYPpcgodC90H1w

Hvis du skal sende billedet til flere kilder samtidig, så bør du få fat i en aktiv splitter, i stedet for et passivt kabel, hvor der er god risiko for at billedet forringes betydeligt.

Det eneste jeg kan anbefale er Extrons Crosspoint matrix-switchere som jeg selv har to af og er fremragende, men det er ikke plug and play. De virker kun med "ren sync" så de fleste af dine kabler og/eller konsoller ville skulle moddes til det. Og du skal bruge adapter-kabler en masse fra BNC til Scart.

Jeg håber du kan finde noget andet som vil være nemmere for dig at bruge :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 10/07-16 19:22 
Greaseball>
Det der pokemon go man høre så meget om. Er det ude til android eller kun på Apples skod mobiler?

Umiddelbart ikke se det i google play på min mobil.

Jeg har downloadet det selvom det ikke er udkommet i DK endnu. Bare søg efter spillet og 'apk' på nettet og download spillet. :)
OdinOdinSkrevet 10/07-16 19:51, rettet 10/07-16 19:52 
Lad være.
Det er en rigtig, rigtig dårlig idé.
http://motherboard.vice.com/read/pokmon-go-hack
http://www.polygon.com/2016/7/10/12139492/side-loading-pokemon-go-onto-your-android-device-may-bring-malware

Her er hvad man skal kigge efter hvis man allerede har kvajet sig:
https://www.proofpoint.com/us/threat-insight/post/droidjack-uses-side-load-backdoored-pokemon-go-android-app
Soren47Soren47Skrevet 10/07-16 20:15 
Tak for linksene. Ville nok egentlig bare have ventet, men nu gjorde min bror det og så ville jeg jo også.. :b
Det ser ikke ud til jeg har fået en med malware. :)
GreaseballGreaseballSkrevet 10/07-16 20:18 
Soren47>
Greaseball>
Det der pokemon go man høre så meget om. Er det ude til android eller kun på Apples skod mobiler?

Umiddelbart ikke se det i google play på min mobil.

Jeg har downloadet det selvom det ikke er udkommet i DK endnu. Bare søg efter spillet og 'apk' på nettet og download spillet. :)

Mange tak :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/07-16 20:23 
Som Odin siger så bør du overveje at lade være. Eller i det mindste høre Søren hvor han hentede hans fra, så du ikke fucker din telefon op.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/07-16 20:40 
Tak for tippet mht splitteren.

Jeg er meget facineret over Pokemon Go. Det har åbentbart fået folk til at gå udenfor, sådan helt for alvor. Nogen fandt en pige der var blevet væk i en naturpark og nogen andre fandt et lig. Det dér "udenfor" lyder vildt nok, alligevel. :D

http://imgur.com/gallery/HZL3Q


Nintendo's aktier stak også af. Jeg troede først de ville rykke sig når NX blev officielt annonceret, men det var en positiv overraskelse

https://www.google.com/finance?cid=685139
NaieraNaieraSkrevet 10/07-16 20:59 
Jeg ved ikke hvad der er farligst; det der "udenfor" noget eller malware ved sideloading.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/07-16 21:04 
Det må det være. Der er vel trods alt en grund til at folk stoppede med det engang. Det må være sådan lidt "Nåh ja, hvepse og brændnælder.... Fuck dét!"
NaieraNaieraSkrevet 11/07-16 03:12 
Nu vi er på emnet; er der nogle af de der malware-udryddelsesprogrammer på Android der er til at stole på? Er det sikkert at hente ting fra Google Play?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 11/07-16 08:12, rettet 11/07-16 10:25 
Darkbeat>
Jeg kan simpelthen ikke opdrive en SCART splitter... Noget der splitter et RGB signal ud til to fjernsyn via SCART. Når jeg søger på SCART splitter er det kun switches der dukker op. Der må da findes et kabel som er modsat det hér. Skal man virkelig have en masse adaptere og sætte i sådan et for at få det ønskede resultat?

Ikke det bedste bud - som Konsolkonen siger, skal man gå efter en aktiv splitter hvis kvalitetstab er et issue - men når det så er sagt, så har jeg haft helt fine erfaringer med at bruge en passiv switch som den på billedet nedenfor til at splitte mellem TV og capture-kort.
Sjovt nok er samme switch også fuldstændig elendig som switch, og her ville jeg aldrig anbefale en der ikke var enten aktiv eller mekanisk, men jeg har splittet RGB-signaler fra flere forskellige konsoller uden nogen mærkbare issues. For at den virker, skal kilden selvfølgelig sættes til den udgang der ellers er tiltænkt fjernsynet, via et SCART hun-til-hun mellemled.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 11/07-16 09:44 
Naiera>
Nu vi er på emnet; er der nogle af de der malware-udryddelsesprogrammer på Android der er til at stole på? Er det sikkert at hente ting fra Google Play?

MalewareBytes mobil udgave virker fint.
Det burde være sikkert at hente fra Google Play. Selv om jeg har gennem mit arbejde set en del Androids ramt af noget nasty malware /ransomware. Den tekst der popper op er dog ret morsom. Så længe brugeren har sat backup til via google kontoen eller lign. Så det bare at nulstille mobilen hvis den er helt blokket. Det lidt forskelligt, nogen typer viser sig kun hvis man bruger den indbyggede browser. Der kan man kigge efter en videoplayer i apps. Det som regl det som malware har forklædt sig som. Folk har surfet rundt på nettet og bliver så bedt om at downloade en video afspiller for at se det ønskede indhold. Andre gange kommer de via pirat film downloads.

Skal siges jeg har også har set det samme på iPhones. Samme type mal/randsomware. Omend det er flest androids jeg har haft inde med det problem.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-16 11:36 
Naiera>
Nu vi er på emnet; er der nogle af de der malware-udryddelsesprogrammer på Android der er til at stole på? Er det sikkert at hente ting fra Google Play?

Jeg tror ikke at Google har en skid styr på hvad der lægges op på deres store, så jeg ville bestemt ikke hente hvad som helst. Men man får i det mindste klar besked om hvad apps gerne vil have adgang til på din telefon, og med Android 6.0 kan du nu manuelt blokere for disse ting og stadig bruge appen, hvilket er rart. Om det så er 100% sikkert alligevel tør jeg ikke spå om :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 11/07-16 13:27, rettet 11/07-16 13:30 
Det er nok lige før det her skal have sin egen tråd hvis en sådan ikke allerede eksisterer, men jeg vil alligevel lige give et par kommentarer med på vejen mens snakken er igang:

Greaseball>
Så længe brugeren har sat backup til via google kontoen eller lign. Så det bare at nulstille mobilen hvis den er helt blokket.

Det er ikke nok. Rigtig meget malware er idag resistent overfor en factory reset.

Det lidt forskelligt, nogen typer viser sig kun hvis man bruger den indbyggede browser. Der kan man kigge efter en videoplayer i apps. Det som regl det som malware har forklædt sig som. Folk har surfet rundt på nettet og bliver så bedt om at downloade en video afspiller for at se det ønskede indhold. Andre gange kommer de via pirat film downloads.

De værste former for malware giver stort set ikke lyd fra sig. Shedun/HummingBad har på blot et år formået at inficere over ti millioner Android-devices og antallet accelererer. Dette er i øvrigt bare én af de mange malware-payloads. Der er rigtig mange flere.
Mange kommer også ind via regulære drive-by downloads (ofte ansporet af falske SMS'er fra f.eks. danske banker, post-, fragt- og teleselskaber) eller via helt almindelige reklamer på sites man tror man kender godt, serveret fra en kompromitteret server. Almindelig fornuft kan man desværre kun komme så langt med.

Kerneproblemet er at Googles politik omkring updates til Android har favoriseret telefonproducenternes interesserer snarere end brugernes. Producenterne gider ikke supportere telefoner der er mere end et par år gamle. De vil hellere sælge dig en ny, så det får de lov til. Den politik har skabt en situation hvor 92% af de 1.5 milliarder Android-devices der er i brug på verdensplan ikke længere får patches til kendte huller og exploits i styresystemet og de vendor-preloadede apps. De brugere er komplet prisgivne overfor virus og malware. Og det er desværre først nu at Google er begyndt at rasle lidt med sablen overfor producenterne fordi Androids rygte efterhånden er begyndt at lide overlast.

Man kunne sikkert undskylde Google med at de aldrig har haft den luksus Apple har for at kontrollere alle facetter af platformen. Men det holder bare ikke. Microsoft viste på forbilledlig vis hvor store sikkerhedsmæssige fordele der lå i en skrap updatepolitik overfor producenterne. På Windows Phone har telefonproducenterne én updatecyklus til at få skubbet deres egen version af softwaren ud - ellers bliver Microsofts update automatisk skubbet ud til brugerne. Man kan mene hvad man vil om Windows Phone, der lige nu ser ud til at befinde sig i en markedsmæssig dødsrallen, men dén løsning var fandemig smart.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-16 14:06 
Det er alligevel første gang jeg har hørt nogen tale positiv om nogen af Microsofts automatiske opdateringer :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 11/07-16 14:25 
Hvor mange kender du med en winphone?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-16 14:27 
Absolut ingen, men jeg snakkede også alle Microsofts produkter generelt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 11/07-16 14:27 
Well there you go, then. ^_^
NaieraNaieraSkrevet 11/07-16 15:30 
Jeg kender en med en windåsetelefon. Det er suverænt den vildeste og sindssyge autocorrect jeg har set :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GreaseballGreaseballSkrevet 11/07-16 18:30, rettet 11/07-16 18:47 
@Odin. Det sikkert rigtigt. Jeg taler kun om dem jeg har set på job gennem mobil værkstedet.
Men godt at vide der nogen strider maleware der ude.
millenniummillenniumSkrevet 14/07-16 13:35, rettet 14/07-16 15:12 
Er det en simpel tjeneste eller gratis CMS hvor man nemt kan uploade en statisk HTML side med lidt tilhørende ressourcer og en .js fil.

Jeg har lavet en HTML fil i EDGE, og har brug for at kunne distribuere den på en URL i stedet for som statisk fil. Må ikke rigtigt bruge vores interne CMS til den slags skarensstreger.

EDIT: fandt ud af, at Google Drive faktisk kan agere som en web-server med public URL, hvis man lægger HTML filer ind i en mappe i Drive.
The medium is the message.
WonderboyWonderboySkrevet 15/07-16 15:39 
Min Mor har et lille problem med facebook når hun logger på sin profil kommer hun ikke ind på den danske med dansk tekst, men ind på en med et andet sprog som dette Cadastre-se, hvordan kommer man over på den danske?.
I love monster land
millenniummillenniumSkrevet 20/07-16 07:51 
Kan man stole på en ebay-sælger fra Rusland...? Eller er jeg unødig fordomsfuld?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 20/07-16 15:23 
Kommer nok an på om varens pris matcher niveauet fra andre lande.
millenniummillenniumSkrevet 21/07-16 08:03, rettet 21/07-16 08:04 
Ikke just. Tænker mere om kopi-varer er særligt udbredt i mother Russia.

Men det er jo heller ikke helt nemt af blive dedikeret ebay-sælger. :)
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 21/07-16 11:09, rettet 21/07-16 11:12 
Det er helt klart udbredt. Ikke lige så meget som Kina men markant mere end Europa.

Seller rating er dog en meget god indikator. Hvis den ikke er på 100%, så tjek hvilket feedback der var i de negative. Hvis der ikke nævnes noget om falsk varebetegnelse, så er den rimelig sikker mht originaler.
SumezSumezSkrevet 21/07-16 11:36 
Hvilken type produkt snakker vi om?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 21/07-16 13:17 
Købebrude.
SumezSumezSkrevet 21/07-16 13:22 
Helt sikkert kopivarer
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 21/07-16 14:39 
Jeg kan varmt anbefale købebrude.dk, som en ven viste mig fornyligt. Jeg har ikke haft andet end success med det.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/07-16 19:32 
En kammerat og jeg fandt engang en fin dansk webshop med købebrude.
Desværre havde de glemt at tilføje "læg i kurv" knappen ved de enkelte pigebørn. :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
OdinOdinSkrevet 21/07-16 19:49, rettet 21/07-16 20:14 
Jeg kender en fyr i Svendborg der har gode tilbud en gang imellem. Det er dog kun ved selvafhentning. Jeg kan fortælle, at der kan være plads til præcis 16 i en hvid, umærket Ford Transit '82.
WonderboyWonderboySkrevet 25/07-16 19:09 
Hvad betyder cropped fit i chino/jeans?.
I love monster land
scavengerscavengerSkrevet 25/07-16 19:28 
Odin>
Jeg kender en fyr i Svendborg der har gode tilbud en gang imellem. Det er dog kun ved selvafhentning. Jeg kan fortælle, at der kan være plads til præcis 16 i en hvid, umærket Ford Transit '82.

Er varmen blevet for meget for Jer, drenge? :-D
Nemo me impune lacessit
NaieraNaieraSkrevet 02/08-16 20:34 
Jeg har installeret min ellers trofaste, originale Windows XP i en Parallels prøver, men jeg kan næsten ikke installere noget som helst. Det eneste jeg har haft held med er Firefox. .Net, Service Pack 3 og (det stykke software jeg installerede det hele for) CalMAN Home Theater nægter alle at installere. Microsoft-tingene fortæller mig bare, lettere kryptisk, at mit system ikke understøtter, mens CalMAN giver mig fejlen "0x800713ec - Asien". Forsøg på at google den fejl gav ikke umiddelbart noget, ud over nogle der gerne ville have mig til at downloade deres egen software, som sikkert er propfyldt med adware.

Jeg har kigget alle de indstillinger på Parallels igennem som jeg kunne finde, og der står ikke noget om at begrænse installering af noget. Ikke engang .Net eller SP3 vil den altså installere; noget må være HELT galt, og jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 02/08-16 21:35, rettet 02/08-16 21:54 
Jeg fik installeret .Net 4.0, men CalMAN vil have 4.6 :(

4.6 siger at mit styresystem ikke understøttes, men CalMAN-softwaren skulle altså kunne bruges helt tilbage til Vista.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/08-16 21:49 
Vista er efter XP :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 02/08-16 21:53 
Fåååårk. Jeg forveksler Vista med 2000, så. Kæft et godt sted at starte :p

Det forklarer stadig ikke hvorfor alt det andet lort ikke virker, men nu skal jeg så også ha' noget nyere fucking Windåse... Findes der noget som er billigere end Win 10 fra MS og som kan downloades? Jeg skal kalibrere i morgen aften...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/08-16 21:56, rettet 02/08-16 22:01 
Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Synes det er vildt at det koster penge i det hele taget :/

OpenHCFR virker på XP, men har garanteret ikke de samme features som Calman (ingen erfaring med dét). Det er heller ikke sikkert at dit meter virker natively i HCFR, men ville bare smide det på bordet som et last resort :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 02/08-16 22:01 
Jeg har betalt $400 for CalMAN Enthusiast. Der findes ingen alternativer. Jeg skal bruge noget nyere Windows, og det må kraftedemig gerne være billigere end 999,- :(
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 02/08-16 23:34, rettet 02/08-16 23:38 
Windows 10 kan tilsyneladende bruges uden nøgle, så nu er Parallels ved at installere fra sådan en ISO.

Det ville være rart hvis det kun er en nøgle til Parallels ($80) jeg så mangler. Indtil videre kan de 14 dages prøveperiode jo sagtens få mig igennem det lille kalibreringskursus i morgen aften. Næste gang jeg gider hive udstyret frem ligger nok et stykke ude i fremtiden :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/08-16 00:46 
Vent nogle uger efter trial-perioden af Parallels udløber. Du bliver tæppebombet med emails med rabatter :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig