X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
Captain NCaptain NSkrevet 30/05-16 12:49 
Har slået alle TV'ets filtre og anre funktioner fra, skulle jeg mene.

Det som undrer mig er hvorfor det kun er den øverste del af skærmen der har problemer.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
OdinOdinSkrevet 30/05-16 13:39, rettet 30/05-16 13:39 
Næste trin på fejlsøgningsskalaen:
- Prøv med et andet SCART-RGB-kabel
- Prøv med en anden PS1

For mig lyder det umiddelbart som et problem med sync-signalet, men om det PS1'en, kablets eller TV'ets skyld kan jeg ikke afgøre før ovenstående er prøvet af.
Jeg har dog oplevet lignende output fra hardware med out-of-spec sync på moderne fjernsyn med underprioriterede og ufleksible DAC-kredsløb.
SumezSumezSkrevet 30/05-16 13:55 
Det nemmeste er vel at starte med at prøve med et andet TV? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 30/05-16 14:16, rettet 30/05-16 14:16 
Hold så OP med at underminere mig med gode, logiske råd!
Captain NCaptain NSkrevet 30/05-16 14:24, rettet 30/05-16 14:24 
Jeg tror jjeg vil skaffe mig sådan et kabel her og se hvordan det går derefter.

https://www.retrogamingcables.co.uk/sony-playstation-1-2-ps1-ps2-rgb-scart-cable-lead
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
millenniummillenniumSkrevet 09/06-16 10:10, rettet 09/06-16 11:33 
Hvorfor jeg hader PC/Windows+Adobe kombien....

Jeg bruger meget to Adobe programmer på min arbejdsPC, men de opfører sig alle forskellig mht workspace resolution.

Photoshop: høj opløsning, lille tekst/interface.
Illustrator: høj opløsning, stor tekst/interface


Fatter det ikke. Synes ikke jeg kan finde nogen preferences i hvert program til at justere workspace view og opløsning.

Nogen der kan?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 10/06-16 11:44, rettet 10/06-16 11:45 
Er det muligt at konvertere et composite video signal til RGB? Jeg formoder at det er det der sker inde i alle fjernsyn, men kan ikke umiddelbart finde frem til nogen billig løsning. Kan man evt. investere i en chip og lave noget hjemmelavet, eller hive komponenter ud af noget storskrald?

Jeg ved godt at man ikke får bedre billedkvalitet af det, det er jeg ikke interesseret i ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/06-16 12:00 
Component/VGA kan ikke bruges? Der findes mange klassiske og nu ret billige scalere/deinterlacere der kan klare opgaven, men ofte deinterlacer de billedet samtidig.

Jeg har en iScan Plus jeg ikke bruger hvis det var noget, den kan konvertere til 480p/576p ved component (altså 50 og 60Hz) og 640x480 ved VGA (men kun 60Hz).

Det kommer selvfølgelig helt an på hvad du skal slutte til hvad :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 10/06-16 12:17 
Jo, component og VGA kan også bruges. De er vel teknisk set også former for RGB-signaler?

Jeg kunne bare godt tænke mig en catch-all løsning til streaming, og selvom jeg har et badass kort der fanger RGB-signaler i god kvalitet uden delay, så gad det ikke bruge tid på at nedværdige sig til composite. Det er godt nok de færreste ting jeg har tilbage som ikke understøtter RGB efterhånden, men vil gerne være dækket helt ind.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 10/06-16 21:13, rettet 10/06-16 21:13 
Jo, component og VGA kan også bruges. De er vel teknisk set også former for RGB-signaler?

VGA er, men component er ikke RGB. Det er et moduleret signal der opererer i et andet colour space og der ryger i praksis lidt information i konverteringsprocessen. https://en.wikipedia.org/wiki/YPbPr
SumezSumezSkrevet 10/06-16 22:03 
Irrelevant ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/06-16 00:01 
Sig til hvis du er interesseret. Lagfri er den ikke, som sådan noget sjældent er, men jeg forestiller mig heller ikke at du spiller igennem dit capture card ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/06-16 09:36 
Nej bare så længe der ikke er noget mærkbart delay. Synes den er en smule "stor" men den ser meget fin ud. Hvad skal du evt have for den?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 11/06-16 11:04 
Den fylder som to DVD æsker lagt ovenpå hinanden. Har den selv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/06-16 11:12, rettet 11/06-16 11:18 
Jep, den fylder intet. Det er i øvrigt en iScan Pro og ikke en Plus jeg har :)

200 plus porto?

Oprindeligt en deinterlacer der har kostet præcis en milliard, så det skulle være billigt nok :)
http://www.laaudiofile.com/iscanpro.html

Fudoh fra Shmups har også skrevet om den på hans side:
http://retrogaming.hazard-city.de
- Desværre intet direkte link til de relevante, men ctrl/cmd + F og søg efter "iscan pro" et par gange, så dukker det op :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/06-16 21:11, rettet 11/06-16 21:12 
I forhold til at det er endnu et led i en lang kæde, så er mere end en stikomformer eller et chip i et eksisterende chip "stort" jo :)

Jeg tror lige jeg skal have gennemskuet mit setup før jeg kan finde ud af om jeg er interesseret
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AmbyAmbySkrevet 22/06-16 13:34, rettet 22/06-16 13:34 
Jeg har ICO og Shadow of the colossus. Begge i pap. Hvad kan man tage for dem? (Og evt nogle købere? )
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
millenniummillenniumSkrevet 22/06-16 21:17, rettet 22/06-16 21:18 
Omtrent 400-500 for ico afhængigt af standen.

Sotc cirka 300kr

Mit best guess uden at have tjekket det, men jeg har selv begge spil i samme version. :)

Ellers så "spørg" ebay og/eller de danske FB grupper med køb og salg af retro-spil.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-16 21:52 
Omkring 200 for Ico og 250 for SotC køb nu på ebay.co.uk.

De er nok ikke så eftertragtede længere nu der er kommet langt bedre versioner på PS3 :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 23/06-16 06:22, rettet 23/06-16 06:23 
Jo ico blev først udgivet i et pap-cover med postcards. Og den er langt mere attraktiv end nyere udgaver. Den originale PS2 version er et samleobjekt, og vil helt sikkert ikke falde i værdi.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/06-16 07:33 
Den er måske interessant nok for samlere, men den er ikke sjælden nok til at være noget særligt værd. Ikke indenfor de næste fem-ti år i hvert fald
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 23/06-16 09:31, rettet 23/06-16 09:32 
Men der findes netop samlere ;D Og bare fordi der kommer en re-release til PS3, forringes værdien af originalen ikke.

Sealed udgave i England. 160 pund

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/06-16 09:39 
Buy it Now priser på Sealed udgaver af spil kan aldrig bruges til reference for noget som helst. :)

Ja, der findes samlere, men jo, værdien "forringes" absolut af at der er kommet bedre udgaver af spillet. Du skal tænke på at størstedelen af dem der køber spillet, køber det stadig primært for at spille det, og mange af dem er tilfredse med blot at have den optimale udgave af spillet. Prisen på Radiant Silvergun til Saturn faldt også da der kom en forbedret digital-only udgave til XBLA, på trods af at det spil primært er et samlerobjekt. Derimod har direkte emulerede re-releases sjældent nogen særlig indflydelse.

Måske er original-udgivelsen af Ico ikke blevet decideret billigere, men hvis PS3-udgaven ikke var kommet, tror jeg ikke det er usandsynligt at det ville have været et eftertragtet samlerobjekt allerede i dag. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/06-16 09:39, rettet 23/06-16 09:41 
Jo, det gør den nu. Efterspørgslen falder og prisen følger med. Bare fordi der er en sælger på ebay, der forsøger at sælge en forseglet udgave til £160 betyder på ingen måde, at det er prisniveauet.

http://www.ebay.co.uk/itm/PlayStation2-ICO-Limited-Edition-PS2-VideoGames-/291656243903?hash=item43e8111abf:g:cokAAOSwezVW0jQc

Edit: What Sumez said :)
j/k
AmbyAmbySkrevet 23/06-16 09:44 
Tak for det. Så det er ikke helt galt hvis jeg tager ~400 kroner for bunken.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
millenniummillenniumSkrevet 23/06-16 11:13, rettet 23/06-16 11:16 
Den der har grisen... men jeg ville helt klart tage mere for de to spil sammen.

En auktion ville få folk ud af starthullerne, men vent til næste lønningsdag. ;)
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 23/06-16 11:16 
Amby>
Tak for det. Så det er ikke helt galt hvis jeg tager ~400 kroner for bunken.

Det er vel bare et spørgsmål om at prøve det af? De er det værd, som nogen vil betale, og prisen er lige præcis den, som du vil acceptere.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/06-16 11:29 
Folk der samler spil kender formegentlig til ebay. De priser jeg nævnte er faktisk priser spillene kan købes til netop nu, uden auktion.

Det er muligt at de kan sælges til det dobbelte på de danske facebook-grupper, men der er så vidt jeg har hørt også rigeligt med mennesker, der ikke aner hvad ting reelt er værd :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 23/06-16 11:57, rettet 23/06-16 11:58 
Ja det kan helt klart gå begge veje på de grupper. Jeg tror Ico-spillene er nogle af dem man godt kan få en fordelagtig pris for derinde. Alt andet der er bare en tand mere "obskurt" end Mega Man er til gengæld svært at sælge - men på den anden side kan man bruge det til sin fordel og lave et par gode handler, især når det gælder NTSC-spil. :) Fik Kickmaster for et par håndører derinde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 23/06-16 13:07, rettet 23/06-16 13:07 
Jeg har i hvert fald begge spil, og de går begge under kategorien "from my cold dead hands..." :-D

Måske nu hvor The Last Guardian er på vej, vil der måske også komme mere brugtpris-inflation på de originale ico/sotc spil.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/06-16 13:58 
Det er nok ikke usandsynligt. Der skete det samme med Ico da SotC udkom - de genudgav dog spillet øjeblikkeligt efter (i alm. plastic dvd-æske), så det fik alligevel udjævnet prisen en del, selvom efterspørgslen steg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/06-16 14:06 
Var det ikke Ico hvor der fulgte "grafikkort" med i pap-udgivelsen? Det fattede jeg godt nok hat af da jeg så spillet på release i en Kvickly. Jeg havde undret mig over hvad expansion-slottet bag i PS2'en var til, men jeg kunne ikke få det til at passe med størrelsen på spil-æsken :D

Allerede DENGANG var jeg klar på at få en opgraderet konsol Sumez ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 23/06-16 14:07, rettet 23/06-16 14:08 
Synes dog det interessante ved ico var, at det var et komplet sleeper hit. Ikke nogen typisk kommerciel sællert, fik ros af kritikerne, men alligevel ret artsy dengang. Det var også et rent tilfælde jeg købte pap-æsken dengang.

Jeg fik dog ikke noget "grafik-kort" med. Kun postkort :D

Med sotc var der ligesom allerede en spirrende ico-bevægelse med større forventninger.
The medium is the message.
Captain NCaptain NSkrevet 25/06-16 00:03 
Er der nogen der kan sige om Englands udtrædelse fra EU betyder at vi skal til at betale told hvis man bestiller noget derfra?
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
OdinOdinSkrevet 25/06-16 00:38, rettet 25/06-16 00:45 
Nej, det er der ikke nogen der kan sige endnu. Hvis der bliver lavet et hårdt brud - ja, så skal vi og alle andre EU-lande til at betale told og moms efter vores egne tariffer, men det kan Englands økonomi ikke holde til. Toldmure vil være en pæl i hjertet på landet. Under alle omstændigheder kommer der til at gå længe før det sker, for det kommer an på rigtig mange endnu ukendte faktorer - deriblandt om regeringen kan blive enige om at efterkomme folkeafstemningen eller vælger at udskrive nye afstemninger indtil de får det svar de vil have (ligesom det har været tilfældet her til lands), under hvilke forhold exit'en kommer til at foregå (der er ingen fortilfælde) og om UK i så fald vælger at lave separate handelsaftaler med eksisterende EU-lande. Skotlands mulige løsrivelse og et forenet Irland kan også vende op og ned på det hele. Og så er vi slet ikke kommet ind på den ripple-effekt det kan have på de lande i Eurozonen der p.t. er fem minutter fra fallit (Portugal, Spanien, Italien) og kun behøver et lille skub for at sende hele Europa ind i ny og endnu kraftigere recession. Uanset hvad, kommer du ikke til at se et svar på told- og momsspørgsmålet på den korte bane. De her ting tager tid at hamre ud. Og hvis korthuset vælter, kan det meget vel være, at forhøjet moms på vores engelske varer ender med at blive vores mindste bekymring.
JmogJmogSkrevet 25/06-16 00:57, rettet 25/06-16 00:58 
Nogen der kender en forretning i danmark eller på nettet som sælger den sodastream-variant der hedder "Premium Cola"? Elgiganten havde den tidligere men er desværre stoppet med det. Den var lidt dyrere end de andre smagsvarianter, men var alle pengene værd. Mens standard-Cola varianten smager som en Harboe Cola, så smager Premium næsten identisk med det jeg kalder "biograf Coca Cola". Det vil sige Coca Cola fra fad.

Den ser sådan her ud:
https://www.proshop.dk/Sodavandsmaskine/PREMIUM-COLA-750ML/2477773
scavengerscavengerSkrevet 27/06-16 09:55 
Captain N>
Er der nogen der kan sige om Englands udtrædelse fra EU betyder at vi skal til at betale told hvis man bestiller noget derfra?

Det korte juridiske svar vil være "Ja".
Told, moms og dummebøde, fuldstændig som med f.eks. USA, Norge og Japan.
Men som Odin så rigtigt siger, vil der sikkert blive forhandlet en særaftale.
Nemo me impune lacessit
slk486slk486Skrevet 27/06-16 10:13 
^ Det tror jeg bestemt ikke vi skal regne med. Der kommer uden tvivl noget frihandel, men moms, told og pdk gebyr kommer vi ikke udenom.
j/k
JmogJmogSkrevet 27/06-16 11:49 
Ja, ingen grund til at tro de vil få en bedre aftale end Norge.
GreaseballGreaseballSkrevet 27/06-16 15:07 
Så det godt man har en del engelsk venner der kan sende ting videre som gaver eller lign. Hvis/når det kommer told på.
OdinOdinSkrevet 27/06-16 16:53 
Så det godt man har en del engelsk venner der kan sende ting videre som gaver eller lign.

Men mindre det er småting uden den store værdi er det bedøvende ligegyldigt om det er markeret som en gave eller ej. Der skal stadig betales told, moms og dummebøde. Og du skal stadig dokumentere værdien uanset hvad hvis Post Danmark vælger at checke pakken.
NaieraNaieraSkrevet 27/06-16 17:22 
Udover diverse spilbutikker og Amazon, hvilke butikker i England bruger folk egentlig anyway?

Jeg kunne forestille mig at Amazon fandt ud af et eller andet, for de kan da ikke undvære vi andre europæerers hjælp til deres bundlinje. De har jo ikke de samme varer som Amazon i Tyskland, Frankrig, etc.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 27/06-16 17:42 
Zavvi.
Ved godt at de i forvejen ligger udenfor EU men deres forsendelser har altid været sikret da de sender fra EU-lande eller noget i den stil. Spændende om det vil gøre en forskel for dem.

Men både eBay og Amazon er også meget flittigt brugt her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 27/06-16 18:48 
Mon ikke man kunne forestille sig at Amazon UK ville begynde at sende varen til Amazon DE, som så sender videre til f.eks. DK.
JmogJmogSkrevet 27/06-16 18:50 
Eller hov, Amazon US forsendelser bliver jo heller aldrig fortoldet, fordi der lægges dansk moms på ved checkout. UK gør jo allerede det, så burde det overhovedet betyde noget om de melder sig ud for Amazon?
OdinOdinSkrevet 27/06-16 19:48, rettet 27/06-16 19:53 
Ja, det betyder rigtig meget, for alle EU-lande har forskellige momslovgivning. At vores lovgivning kræver, at enhver EU-virksomhed der omsætter for ca. 100.000kr. om året i Danmark skal opkræve dansk moms betyder ikke at alle andre lande har samme lovgivning eller grænseværdier. Derudover skal Amazon.co.uk jo have varer på hylderne i deres varehuse som de kan sælge - og de varer bliver pludselig en del dyrere for dem at bringe ind i landet i første omgang. Men selvom Amazon.co.uk allerede har annonceret at deres ekspansionsplaner om to nye kæmpevarehuse i England nu bliver lagt på is, skal de selvfølgelig nok overleve. Virksomheder af Amazons størrelse er der ingen der behøver at være bekymrede for. Det er alle de mindre virksomheder der bliver ramt hårdt.
NaieraNaieraSkrevet 27/06-16 20:06 
Sumez>
Zavvi.
Ved godt at de i forvejen ligger udenfor EU men deres forsendelser har altid været sikret da de sender fra EU-lande eller noget i den stil.

De har aldrig været sikre.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/06-16 20:07 
Jmog>
Eller hov, Amazon US forsendelser bliver jo heller aldrig fortoldet, fordi der lægges dansk moms på ved checkout. UK gør jo allerede det, så burde det overhovedet betyde noget om de melder sig ud for Amazon?

Der kommer kun moms ovenpå ved køb hos Amazon US hvis man vælger det, med tilhørende dyr forsendelsemetode.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OdinOdinSkrevet 27/06-16 20:24, rettet 27/06-16 20:26 
Jmog>
Mon ikke man kunne forestille sig at Amazon UK ville begynde at sende varen til Amazon DE, som så sender videre til f.eks. DK.

Nej. Den slags momstunneller kan du ikke lave med varer mellem lande. Mange UK-baserede virksomheder har ganske vist tidligere haft sådan en tunnel kva kanaløernes særstatus, som placerer dem både udenfor EU og UK i momssammenhænge, men ikke geografisk, hvilket er grunden til at de i mange år nød godt af at kunne sælge billige lavværdivarer gennem f.eks. Jersey og Guernsey kva LVCR-lovgivningens momsgrænseværdier, men den finte blev ophævet i 2012. Og den ville under alle omstændigheder aldrig kunne bruges til at udveksle store varepartier mellem f.eks. UK og Tyskland.
solid snakesolid snakeSkrevet 30/06-16 09:50 
Jeg har ledt lidt, men kan ikke finde målene på den gamle grå Nintendo gameBoy, det er til mit Nintendo projekt, er der nogen som kan hjælpe?

Både højde, brede og dybde. :-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig