X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 27/03-16 13:44 
Sig til hvis du sætter noget af det til salg dog.
OdinOdinSkrevet 27/03-16 14:59, rettet 27/03-16 16:15 
millennium>
Jeg ønsker også at beholde det, men har et par stemmer i hovedet. Dels Tyler som siger "things you own end up owning you" og George Clooney i Up in the Air, som beskriver rygsækken med alle de ting vi har, og hvor meget stropperne så strammer om skuldrene.

Det er jo ikke kun mit rum LEGO, men også tegneserier og old school spil som kommer med i regnestykket.

Affektionsværdi kan være en hård byrde, hvis man prøver at simplificere sit liv og ikke eje mere end det man har brug for. :)

Tro mig, jeg har også Durdens ord tatoveret på indersiden af mit kranie. Den film har haft en kæmpe indflydelse på mit liv. Jeg har af samme grund tænkt meget over hvad mit forhold til de her ting er, og jeg er kommet frem til at de ikke ejer mig. Jeg ville kunne leve uden dem. Gik det hele op i en brand i morgen, ville jeg ikke have noget problem med at komme videre med mit liv.
Men: Mens jeg har dem, bringer de mig til gengæld enormt meget glæde. Mit "happy place" i mit hoved er 8-årige mig der ligger på maven på gulvtæppet i mit barndomshjem en lørdag eftermiddag med begge albuer boret solidt ned i en sofapude foran 64'eren mens SID-chippens toner blander sig med joystickets klikken og mine øjne reflekterer fjernsynets flimren. Omkring mig ligger actionfigurer, computerblade, tegninger og halvfærdige elektronikprojekter. Det er et minde jeg altid kan genkalde mig når jeg er nede, men at kunne gå ind i mit kontor og øjeblikkeligt omgive mig med de ting igen forstærker det. Det giver mig ro og lader mig op.

Ovenstående er dog bare mit eget perspektiv, og for sjovs skyld vil jeg derfor give dig ét mere, idet jeg har talt meget om det med en af mine allernæreste venner, der har en meget anderledes baggrund end mig: Han er født af sydafrikanske forældre og flyttet rundt overalt hvor hans far - der var tømrer - nu kunne finde arbejde. Han er opvokset i De Arabiske Emirater, gået i en amerikansk skole i Dubai, taget sin universitetsgrad i Cape Town og arbejdet lidt over det hele. Han har generelt aldrig befundet sig ret længe et enkelt sted og i sit voksenliv har han flyttet meget rundt i Skandinavien. Grundet sin opvækst har han ikke noget forhold til nogen steder eller familie, da han stort set altid har måttet klare sig selv, og han føler sig fremmed uanset hvor han er.

Det kan være svært helt at sætte sig ind i præcis hvad det vil sige at være rodløs, men alene dét, at "hjem" - et ord der for de fleste af os måske er det mest nostalgi-ladede i vores vokabularie - overhovedet ingen betydning har for ham, kan måske give en idé om hvilken disposition man ender med som menneske. Det sagt, så har stort set alle mennesker et behov for at føle sig trygge i et eller andet og at have noget at vende tilbage til, så for min ven har det betydet, at hans hjem er en kuffert fuld af ting fra hans opvækst og ungdom som han omgående pakker ud og omgiver sig med for at føle sig tilpas et nyt sted. For ham er de ting hans hjem. En bid zen i et rodet liv.

Det sagt, så har vi begge to samme tilgangsvinkel til det med ikke at gøre sig afhængig af ting. Ligesom alt andet i livet er de forgængelige, og det ville ikke være jordens undergang hvis de gik op i lys lue. Men selvom vi hver især fint kunne leve uden de her ting, har ingen af os nogen særlig grund til at skille os af med dem for at bevise noget over for os selv som vi allerede godt ved. Vi vil hellere nyde dem så længe vi har dem.

Det med at simplificere sit liv kan jeg udemærket sætte mig ind i, men det kaos der er i mit privatliv er af en helt anden karakter som er fuldkommen ude af min kontrol, og intet frasalg af min barndom ville nogensinde kunne rydde op i det. Derfor ser jeg mine barndomsting som en zen-have - et happy place, en glæde og en hobby snarere end en byrde.
WehnerWehnerSkrevet 27/03-16 15:01 
Du er - ikke overraskende - klogere end Tyler Durden, Odin.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 27/03-16 15:40 
Det, Odin, er vel netop også en af pointerne i Up in the Air. George Clooney er den store fortaler for et liv uden materiel binding, gamle minder og tunge familierelationer, indtil han opdager at han i virkeligheden mangler kærligheden. Ja, til en kvinde men også kærligheden til sine ting, fordi de betyder noget.

Beholder mit rum LEGO. :)
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 27/03-16 16:08 
@Wehner: Ydmygst tak. Og altsammen bare fordi gaflen smuttede da jeg spiste madpakke ved en eller anden brønd.

@millennium: Jeg må snart se at få set den film. Den har stået på min hylde i 4-5 år efterhånden, og jeg havde forlængst glemt hvad synopsis var. Tak for genopfriskningen.
--Skrevet 27/03-16 17:00 
Odin det er en fryd for øjet, at læse dine velformulerede tekster :) Kunne du ikke skrive en bog eller noget? :)
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 27/03-16 18:26 
Desuden så har jeg en indgroet ærgrelse over dengang jeg, som barn, solgte min originale 80'er Tusindårsfalk. :-O
...
Pis... Hvorfor stoppede mine forældre mig ikke??
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 27/03-16 18:29 
Moderen: "Burde vi ikke stoppe ham?"
Faderen: "En dreng skal lære af sine fejltagelser. Det styrker karakteren"
Mes1983Mes1983Skrevet 27/03-16 22:38, rettet 27/03-16 22:40 
Mit "happy place" i mit hoved er 8-årige mig der ligger på maven på gulvtæppet i mit barndomshjem en lørdag eftermiddag med begge albuer boret solidt ned i en sofapude foran 64'eren mens SID-chippens toner blander sig med joystickets klikken og mine øjne reflekterer fjernsynets flimren. Omkring mig ligger actionfigurer, computerblade, tegninger og halvfærdige elektronikprojekter. Det er et minde jeg altid kan genkalde mig når jeg er nede, men at kunne gå ind i mit kontor og øjeblikkeligt omgive mig med de ting igen forstærker det. Det giver mig ro og lader mig op.

Så velformuleret, så rammende, så sandt!
Selvom mit "happy place" også involverer en del LEGO fordelt ud over stuegulvet og VHSoptagelser af engelske tegnefilm kørende på fjernsynet.
WonderboyWonderboySkrevet 27/03-16 23:03 
Hvad skal man give for en Commodore Amiga 500 uden kasse men elleres komplet med strømforsyner og mus og tv modulator?.
I love monster land
millenniummillenniumSkrevet 28/03-16 09:50, rettet 29/03-16 21:39 
Cirka 300kr. Tv-modulatoren er skrald - et levn fra dengang de fleste skærme ikke havde scart indgang. I dag køber man bare er godt RGB scart kabel.

Dem som erhverver sig en Amiga i dag, er ofte mere ude efter A600. Den er væsentlig mindre.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 28/03-16 10:46 
Kun kr 300 for en fungerende Amiga 500? Billigt! Jeg køber gerne en til den den pris :D
WonderboyWonderboySkrevet 29/03-16 15:50, rettet 29/03-16 15:50 
Ham der har den vil have 500,- for den?, er det for dyrt eller okay?.
I love monster land
OdinOdinSkrevet 29/03-16 19:58 
I vore dage er det skam en OK pris. Givet at maskinen er pæn og uden skavanker og mangler, naturligvis.
WonderboyWonderboySkrevet 29/03-16 20:14 
Skulle virker 100% og være i god stand :-)
I love monster land
KTCKTCSkrevet 29/03-16 20:16 
Er der RAM-udvidelse i den?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JmogJmogSkrevet 29/03-16 20:30 
Godt tænkt. Det vil gøre disk-swapping langt mindre frekvent.
WonderboyWonderboySkrevet 29/03-16 20:35 
Er jeg desværre ikke lige klar over.
I love monster land
millenniummillenniumSkrevet 29/03-16 21:35, rettet 29/03-16 21:38 
Selvfølgelig er der forskel på standen, for nogle Amiga'er har stået på teenage-værelser, misbrugt af tobak, støv, solskin og hård behandling af diskettedrevet. Hvis den er meget pæn, ikke misfarvet og har ekstra RAM, så er 500kr måske ok.
The medium is the message.
WonderboyWonderboySkrevet 06/04-16 15:59 
Er der nogle printer experter her inde, har en Canon Pixma MX340 som driller den er løber tør for blæk og vi har købt nogle nye men den vil ikke godtage dem eller kan se dem, den kommer med ar jeg skal kontroller blæk i display?.
Og hvis vi sætter de gamle i igen vil den heller ikke godtage dem.
Nogle som ved hvad vi skal gøre?.
I love monster land
scavengerscavengerSkrevet 06/04-16 17:19 
Mine forældre havde en Canon Pixma 3100 der lavede det stunt der.
Vi endte med at skrotte den og købte en Brother i stedet.
Nemo me impune lacessit
WonderboyWonderboySkrevet 08/04-16 21:26 
Ja og der hvor vi hat købt blækpatroner for man ingen hjælp har skrevet flere beskeder/mail og ringet men igen svar og op til 50 i køen på telefon, så jeg ville holde mig langt væk fra ibob.dk.
I love monster land
vyssenvyssenSkrevet 08/04-16 22:11 
Odin>
Behold det. Jeg har hørt så mange historier fra venner og kolleger om barndomslegetøj de har solgt og de ender allesammen på samme måde: Med forskellige permutationer af sætningen "Kæft hvor det ærgrer mig".
Jeg har også i mit voksenliv fortrudt hver eneste Star Wars-, Transformers-, He-Man og Action Force-figur jeg solgte i min ungdoms idioti.

Havde det været nogle ting du havde erhvervet dig i dit voksenliv og som derfor ikke havde den store affektionsværdi for dig, havde mit råd nok været et andet. Men det er det ikke. Det er din barndom.

Min lillebror går lige nu gennem en periode af udpræget tumpethed, hvor han har skilt sig af med alle sine ting fra barndommen (inklusive alle sine videospil) fordi han har fået kone og barn og nu skal til at bo og agere som en "rigtig voksen".
Vel vidende hvor meget han kommer til at ærgre sig senere, besluttede jeg at købe rub og stub af ham og har tænkt mig at give ham det hele tilbage når ærgrelsen sætter ind om nogle år.

Det er ret vildt gjort. Uanset om han fortryder eller ej, så tager jeg hatten af for det der.
WonderboyWonderboySkrevet 24/04-16 14:20, rettet 24/04-16 14:20 
Hvor kan man finde en Icade til ipad billigt henne?, må gerne være brugt, men kan ikke lige finde nogle i DBA?.
I love monster land
JmogJmogSkrevet 24/04-16 15:01 
Det der pulver der er inde i for eksempel Tyrkisk Peber bolcherne, kan det fås for sig selv nogen steder? Jeg er vild med smagen og der er altid for lidt i bolcherne. Jeg har brug for fordøjelsessystemsmadrende mængder.
SumezSumezSkrevet 24/04-16 15:54 
Mon ikke Spejdersnus er det der kommer tættest på? Var helt vild med det som barn, men synes ikke jeg har set det i butikkerne siden man kunne snolde og få tyggegummi for 25 øre.

http://www.det-sode-liv.dk/spejdersnus.html

Evt. tilsat lidt salt og ekstra pebber.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 24/04-16 16:19 
Jeg husker spejdersnus som værende noget mildere i smagen, men det er helt klart samme genre. Ja, det var viste egentlig mest da vi var børn at man så den slags. Sjovt som slik kan gå af mode.
WehnerWehnerSkrevet 24/04-16 16:29 
Ikke helt det, du søger, men det her er ok: http://www.dracula.dk/varianter/dracula-pulver
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarklynoonDarklynoonSkrevet 24/04-16 16:50 
http://slikleksikon.org/sort_krudt



mon ikke det er dette. sælges dog ikke længere i dag
Mortal Kombat the mother of all fighting games
ElgenElgenSkrevet 24/04-16 17:43 
Vi lavede det selv i fysik/kemi i folkeskolen ved at blande salmiakspiritus og saltsyre til neutral opløsning, inddampe det og så pulverisere saltet... Død nemt...
Ja, vi havde en ret sej kemilærer };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JmogJmogSkrevet 24/04-16 17:57 
Jeg mindes også at min fysiklærer lod os smage noget han havde lavet dengang. Godt han låste det inde, for ellers var jeg blevet salmiakjunkie.

Dracula-pulver lyder interessant. De lister forhandlere, men jeg synes godt nok aldrig jeg har set pulveret til salg nogen steder, kun poserne. Er der nogen der har set pulverbægrene, de siger de producerer, i nogen forretninger?
SumezSumezSkrevet 25/04-16 15:23 
Jeg gav for nyligt de to Sanwa-sticks jeg bruger i mit arkadekabinet en gennemgående rensning, men havde ikke tænkt over at dele af sticket er smurt fra fabrikkens side, så resultatet er at jeg nu har to sticks der er rimelig stramme i det, og knirker en del.

Der er flere forhandlere på nettet der sælger de "officielle" Shin-Etsu brand af smøremiddel, som folk typisk bruger til den slags, men så vidt jeg kan gennemskue burde enhver form for silikonebaseret glidefedt være tilstrækkeligt.

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan noget i fysiske butikker i Danmark og på den måde spare noget tid, og forhåbentlig et par håndører? Jeg kiggede forbi T. Hansen i dag, og det bedste jeg kunne identificere var "Loctite 8106", men er ikke sikker på om det er brugbart til gummidele.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/04-16 20:25, rettet 25/04-16 20:26 
Jeg var utålmodig og endte med at købe noget Loctite 8104 (altså ikke 8106) i førnævnte T Hansen, de havde noget ud på lageret.
Skulle hilse og sige at det virker fortrinligt! Fik mine Sanwa'er til at spinde helt som nye, hvis ikke bedre! Eliminerede lige min egen fejlmargin med ca. 50%
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 28/04-16 11:23, rettet 28/04-16 11:23 
Er Star Wars den usynlige Fjende på dvd stadig penge værd?

Jeg kan bare huske, at folk for nogle år siden, ville give en god sjat penge for den film.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 28/04-16 11:27 
Jeg har set den i diverse masse-udsalg til ca. en 10'er
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 28/04-16 11:49, rettet 28/04-16 11:54 
solid snake>
Jeg kan bare huske, at folk for nogle år siden, ville give en god sjat penge for den film.

Seriøst? Den har jo aldrig nogensinde været ude af produktion og jeg tror aldrig jeg har været i et hjem der ikke har haft den stående. Du kunne bygge Taj Mahal alene med de skiver der er i omløb i Danmark og det sidste halve årti har man jo nærmest fået den og dens to opfølgere kastet i nakken hos stort set enhver onlineforhandler.
solid snakesolid snakeSkrevet 28/04-16 12:10 
Så er den nok ikke penge værd længere, jeg solgte et eksemplar i folie for nogle år siden til 120kroner. Der var flere som reagere på min annonce.

Den har været svær og finde engang. Star Wars 2-3 har været nemme og finde men af en eller anden grund var 1eren ikke til og skaffe en gang.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
slk486slk486Skrevet 28/04-16 12:12 
Den eneste udgave jeg kan komme i tanke om, der gik til lidt højere priser, er trilogien, hvor de un-specialized ugaver er med i non-anamorphic widescreen.
j/k
solid snakesolid snakeSkrevet 28/04-16 13:50 
Jeg kan bare huske, for nogle år siden, var den ikke til og opstøve i byttebutikker i Esbjerg

Men det er nok ligegyldigt nu, hvor de genudgivet i en bokssæt samt blueray.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
BeanoBeanoSkrevet 29/04-16 12:22 
Nogen der kender en dansk butik hvor man kan købe nye cases/æsker til kassettebånd?
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 08/05-16 19:06 
En ven spurte mig om neo geo aes , spil og konsol blev solgt i danmark? Og hvor.
Kan ikke huske den?
Var der et sted i kbh der solgt den plus spil? Måske street dance?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
scavengerscavengerSkrevet 08/05-16 21:43 
Beano>
Nogen der kender en dansk butik hvor man kan købe nye cases/æsker til kassettebånd?

Tag på loppemarked, der er altid nogen der sælger kassettebånd med dansktop hits osv. til ingen penge.
Men æskerne fejler som regel ikke noget.
Nemo me impune lacessit
WonderboyWonderboySkrevet 08/05-16 21:47 
Ja eller genbrugsbutikker.
I love monster land
millenniummillenniumSkrevet 21/05-16 20:47 
Er det kun mig som synes at Rango minder RET meget om Mad Max??
The medium is the message.
WonderboyWonderboySkrevet 24/05-16 21:28, rettet 27/05-16 14:24 
Jeg har skiftede email adresse fra Stofa til Gmail, men er der en nem måde at ændre email adresse alle der steder hvor jeg har brugt den gamle email?, eller er der kun den hårde måde at gøre det manuelt?.

Er da svært at huske alle de webshop og andre steder, hvor man man har handlet og er bruger?.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-16 17:59, rettet 26/05-16 18:00 
Hvis min forstærker kan afspille "MPEG-4 AAC"-filer, hvad vil det så præcist sige? Er det .m4a, .aac eller .mp4?

Jeg har prøvet de to førstnævnte formater, men synes ikke rigtig det virker :)

This unit supports playback of WAV (PCM format only), MP3, WMA, MPEG-4 AAC and FLAC files.
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 26/05-16 18:08, rettet 26/05-16 18:09 
Som jeg læser det betyder det bare at den kan afspille AAC-filer, og givet, at den ikke fortæller hvilket containerformat den forventer AAC-audiostreams i, ville jeg automatisk gå ud fra, at det var .AAC. Men prøv MP4. Nu hvor du har prøvet de to andre formater og den ikke gider æde dem, kan det jo ikke rigtig være andre. Med mindre den vil have det i en eller anden helt eksotisk container.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-16 21:54, rettet 26/05-16 21:56 
Det undrer mig bare at den ikke vil afspille m4a-filer, som vidst er itunes-standard(?), når man kunne få en iphone/ipod dock til forstærkeren.

Jeg kan selvfølgelig prøve at rippe en CD med default itunes settings og se om den vil afspille disse filer fra USB.
Overvejede egentlig bare om det var en fordel at rippe alle mine skiver til AAC, hvis de fylder mindre ved samme kvalitet (lige nu bruger jeg 320kb variabel mp3), da jeg snart skifter til iphone igen.
Hører næsten kun musik fra originale CD'er herhjemme, men nogen gange kan jeg godt se fordelen ved at afspille fra telefonen via wireless med Yamaha-app'en, omend det ikke lyder helt så godt i forhold :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Captain NCaptain NSkrevet 30/05-16 11:15 
Har lige et spørgsmål omkring mine PS1.
Ville lige tjekke video signalet gennem et scart kabel og se hvordan det så ud på TV'et. Men det virker som om at den øverste 1/3 af skærmen har meget store problemer med billedet. Hvis kameraet drejer osv, så ryster billedet.
Mistænker Jeg tænkte at det enten havde noget med interlacing at gøre men spillet skulle vist gerne være 240p. Så nu er det s selve TV'et eg mistænker.
Syntes bare det er besynderligt at det kun er top billedet der er problemer med. resten ser fint ud,
Nogen der ved præcis hvad problemet kan være?
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
BeanoBeanoSkrevet 30/05-16 11:19 
Lyder som om TVet har problemer med konvertering af signalet. Anvender du game-mode eller tilsvarende?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig