X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
Captain NCaptain NSkrevet 03/01-16 18:01 
Nu har min bærbar så besluttet sig for ikke længere at gide en skid.
De sidste 2 gange jeg skulle tænde den fik den bare en sort skærm. Men efter nogle genstarter startede den så endelig.
Nu ville jeg sp gerne lige overføre nogle ting til en ekstern i tilfælde af at den ikke gad starte næste gang.
Men selvfølgelig kommer Windows retarderede tvungne opdatering så jeg Intet kunne gøre, og så lukkede computeren.
Og den her gang vil den så ikke starte op igen.
Når jeg prøver at tænde den så er skærmen bare sort med lyset blinkende som hjertebanken.
Men uanset hvor længe jeg lader den stå sker der ingenting.
Kan høre den køre og der er lys i knapperne og alt det der men ingenting kommer op på skærmen.
Hvad pokker sker der? Og hvad skal jeg gøre ved det?
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/01-16 18:05 
Ved ikke hvad du kan gøre for at få computeren til at makke ret. Men du kan sætte computerens harddisk over i en ekstern drev-boks og så kan du på den måde overføre indholdet til en ny computer :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkenDarkenSkrevet 04/01-16 12:32, rettet 04/01-16 12:33 
En god test med bærbar maskiner er at slukke den, tag strøm og batteri ud i ca. 10 sekunder og sæt det i igen. Når der er strøm på maskinen kan der godt være gemt noget dårligt data i hukommelsen som driller i opstarten. Rammene bliver helt tømt når overstående er gjort.

Tror dog ikke det er det, for så plejer maskinen at være helt død. Kan du ikke lige prøve/teste følgende:

- Når du tænder den, sker der overhovedet noget på skærmen? Hvis der er sort baggrund, med hvid tekst inden den går helt sort, så prøv langsomt og gentagende at trykke F8 under opstart for at se om du kan starte i fejlsikret tilstand. Kommer den så langt kan det være harddisken eller bare windows der fejler.

- Har du mulighed for at sætte en ekstern skærm til (VGA, DVI, HDMI)? Det kan være den står til kun at sende signal til ekstern output, opløsningen kan være forkert eller skærm panelet kan være dødt. Hvis ikke du har, prøv bare at vent i tilpas tid, tryk ctrl+alt+del og log på som normalt, med mindre du har slået det fra, burde du så kunne høre om opstartslyden spiller (gør den det, er det her problemet eksistere).

- Hvis din bærbar understøtter det, reagere nogle af funktionsknapperne så? (lys, lyd, trådløs, output)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 06/01-16 10:03 
Endnu et håndværkerspørgsmål fra værktøjs-amøben:

Er der nogen ulemper ved at benytte såkaldte "universal rawlplugs", fremfor de dedikerede, som f.eks. disse:
http://www.jemogfix.dk/Dybler-plugs__1635/T6-universalduebel-m-skrue-6-x-30-mm-10-stk_9033488

Vores eksterne annex (en tidligere garage, ombygget og efterisoleret så den kan indrettes, opvarmes og benyttes som "kontor", osv.) er ifølge BBR bygget i gasbeton, men når jeg borer i den indvendige beklædning på ydervæggen, går boret direkte igennem en relativt kort (nok højst 3cm), blød plade som hvis jeg bordede i en invdendig gipsvæg. Er dog ikke sikker på præcis hvad jeg har med at gøre, så er i tvivl om hvilken type plug jeg skal bruge.
Vil nogen som de linkede være tilstrækkeligt til at sætte hyldeknægte op til hylder på 15-20cm der kun skal bære spil og lignende? Eller er det bedst at forsøge sig med dem til gipsvægge?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 06/01-16 10:23, rettet 06/01-16 10:23 
Du kan sagtens bruge de plugs du linker til, tit har de dem ofte med fx 10 plugs og 10 skruer.

Jeg kunne forestille mig at man har sat et dobbelt lag gipsplader op og gasbetonen er bagved, det ser man nogen gange. Og ja de vil absolut være tilstrækkelige. Det kan også tænkes at gipsen er sat på nogle forskallingsbrædder, hvis du kan mærke at du bare borer igennem så skal du have fat i rawplugs til gips.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SumezSumezSkrevet 06/01-16 10:33 
Jeg kan mærke at jeg borer igennem. Borer som sagt ikke særlig langt ind, hvorefter det føles som et "hulrum" bagved (eller en eller anden form for meget blødt isoleringsmateriale :))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 06/01-16 10:55 
Så lyder det som gips man har sat på et skelet. Og så er det gips rawplugs du skal bruge.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
BeanoBeanoSkrevet 06/01-16 21:54 
Er det muligt at købe 1 år Netflix gavekort, evt. online?

Har kun fundet Fona som sælger op til kr 500,-.
millenniummillenniumSkrevet 12/01-16 17:18 
Rent miljømæssigt, hvad er den mest korrekte måde at skaffe sig af med en brugt el-pære?

El-affald, glascontainer, metal-affald eller småt brandbart...?
The medium is the message.
WonderboyWonderboySkrevet 12/01-16 17:25 
Hos os har vi en container til elsparepærer.
I love monster land
jaesjaesSkrevet 12/01-16 17:36, rettet 12/01-16 17:50 
Der kan være forskel per kommune, men her i København gælder:

Alm. elpærer: Dagrenovation.
Sparepærer og LED-pærer: Farligt affald.

EDIT: Det er kravene jvf. nedenstående; der er ikke nævnt alternativer.
https://www.kk.dk/sites/default/files/Vicev%C3%A6rt%20indstik%20affaldsoversigt_opdat%20juni%202015.pdf
millenniummillenniumSkrevet 13/01-16 09:14 
Det er faktisk rimeligt værdifuld viden. Jeg tror mange smider el-pærer ud i skralderen, uanset om det er alm eller sparepærer/LED.

Lidt ligesom man i 80'erne bare smed batterier i skraldesækken, fordi nogen ikke vidste bedre.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 13/01-16 23:12 
Ja, og specielt sparepærer er stygge, fordi de både påvirker miljø og helbred, og folk generelt ikke ved hvordan man gør rent, hvis en sparepære går i stykker (man skal ikke støvsuge eller feje op, selvom det virker mest oplagt).

Bl.a. derfor er Miljøstyrelsen begyndt at anbefale LED.
WonderboyWonderboySkrevet 14/01-16 00:07 
Hvad skal man så gøre lade den ligge?.
I love monster land
jaesjaesSkrevet 14/01-16 00:45, rettet 14/01-16 01:16 
Ja, når du så har smadret 20-30 stykker har du en rar fakir-seng.

Nej, men google det. Der er en million sider om emnet, så det er hurtigere end jeg skriver en to do-liste, og måske glemmer et punkt eller to :)
BlumarinaBlumarinaSkrevet 17/01-16 17:59 
Coolshop sælger Uncharted: The Nathan Drake Collection (NO BARCODE) til rimelige penge 299,-.

Hvordan kan de sælge en udgave uden stregkode? Og kan den manglede stregkode virkelig gøre spillet 100 billigere end den normale udgave med stregkode?

Link...
XiwanaXiwanaSkrevet 17/01-16 18:01 
Hmm.. det lyder mystisk. Kan spillet have været en del af et bundle? Og er det i så fald tilladt at videresælge det?
[inspirational quote here]
BeanoBeanoSkrevet 17/01-16 18:07 
Ja det lyder som en bundleudgave de blot sælger seperat. Men nu ikke ualmindelig billig, koster kr 320,- fra shopto inkl. forsendelse,
KroeboCopKroeboCopSkrevet 22/01-16 22:13 
Jeg ser meget Twitch og har lagt mærke til at folk putter udråbstegn foran et ord i stedet for efter, hvordan kan det være? :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/01-16 22:31 
Tror som regel det er når folk bruger kommandoer til diverse bots som nogle Twitch streamere har i deres chat.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KroeboCopKroeboCopSkrevet 22/01-16 22:43 
Nå okay :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
WonderboyWonderboySkrevet 26/01-16 18:58, rettet 26/01-16 20:57 
Hvad er forskellen på Pyeongchang og PyeongChang uden det store C?.

Link...
I love monster land
JmogJmogSkrevet 26/01-16 20:46 
Dødt link.
WonderboyWonderboySkrevet 26/01-16 20:58 
Sku virke nu :-)
I love monster land
dRxLdRxLSkrevet 26/01-16 22:02 
Er det et retorisk spørgsmål?

I den artikel du linker til er der et link til en artikel hvor de gør et hæderligt forsøg på at forklare hvad det hele går ud på.

www.avisen.dk/misforstaaelser-faar-ol-vaert-til-at-aendre-navn_367560.aspx
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
spectrespectreSkrevet 28/01-16 13:19 
Kan man spille både japanske ps1 og ps2 spil med en chippet ps2?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
NaieraNaieraSkrevet 28/01-16 13:25 
Ja.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/01-16 14:05 
Vær dog opmærksom på at nogle chips skærer toppen af billedet på US/JAP PS1-spil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 28/01-16 17:11 
Jeg har lavet en MKV-fil med et afsnit af en anime-serie, hvor jeg gerne vil klippe åbningssangen ud og lave den om til et format som mit pæretv kan lide. Helst uden komprimering af noget. Lyden er PCM.

Kan det gøres gratis og relativt enkelt på Mac? iMovie vil ikke kendes ved filen og Quicktime synes at sætte sig fast under konverteringen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 28/01-16 17:13 
Opskrift:
demux til en h264 videokilde og pcm lyden.
konverter lydsporet til ac3
sæt video og ac3 sammen i en mp4 container
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 06/02-16 11:42 
PS4 Camera... godt at købe eller ligegyldigt (so far)...?

Jeg så at Alien Isolation anvendte et par gimmicks hvis man har Camera.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 06/02-16 14:21 
Jeg ville sige risikabelt, hvis du er interesseret i PSVR. Vi ved ikke om det bliver den samme udgave de lancerer med PSVR eller om det er en opdateret version. Og hvis det er den samme, følger den så med eller skal den købes ved siden af?

Lidt samme årsag til at jeg ikke har turdet købe Move controllers.

Vi får muligvis release date for PSVR på GDC i marts. Det forventes at blive senest juni.
BeanoBeanoSkrevet 06/02-16 14:51, rettet 06/02-16 14:52 
Der er ikke noget der tyder på en ny udgave med PSVR, men på den anden side kan man sagtens vente. Jeg har ikke investeret i kameraet endnu da jeg ikke har haft behovet. Hvis man vil bruge voice commands virker et headset (samme i Alien spillet?).
millenniummillenniumSkrevet 06/02-16 18:03 
Alien Isolation har dels en head tracking hvor spillerens hovedbevægelse kan bruge til at peake frem, og dels en lydregistrering så hvis spilleren larmer vil fjenderne måske høre en.

Fair nok, jeg plejer alligevel holde vejret mens jeg spiller det. :)
The medium is the message.
Captain NCaptain NSkrevet 06/02-16 18:06 
Urghhh.
Så har jeg lige brugt et større beløb på at få fikset min bærbar med et nyt bundkort og nu sad jeg så og så noget på youtube, og pludselig klippede lyden og begyndte at lyde meget muffled og ekko agtigt med alt for meget bass..
Prøvede også med headset men problemet er der stadig. Det lyder ad helvede til.

Nogen der har et clue om hvad der er sket eller hvad jeg kan gøre? Den virkede fint op til det punkt.
Har prøvet at genstarte og update driver osv.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
millenniummillenniumSkrevet 22/02-16 13:56 
Nogen nyheder eller dugfriske erfaringer om cross-invite i Rocket League?

Jeg vil gerne købe det på PS4, men sønnen vil måske gerne spille mod en Steam ven. What to do?
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 22/02-16 14:40 
Det er jo cross-play, men platformene understøtter vist ikke venner på tværs.
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/02-16 14:42 
"You can create a private match, then select Joinable by, then Name and password, then give your friend the username and password for a match." ser umiddelbart ud til at være den eneste cross-platform løsning jeg har kunne finde via det dersens Google.

Når der spørges om en dato for cross-party mellem PC og PS4, har svaret vist bare været "we're working on it".
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
dRxLdRxLSkrevet 25/02-16 16:39 
Hvor i København kan jeg køre hen her til aften og købe en skæreskive til min dremmel som jeg kan bruge til at skære en enkelt beton armeringsjernstang over med?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 25/02-16 17:45 
Svaret er Bauhaus i Glostrup, men fuck det, jeg skal helt sikkert bruge en vinkelsliber.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WonderboyWonderboySkrevet 25/02-16 17:49 
Sikkert :-)
I love monster land
slk486slk486Skrevet 25/02-16 18:20 
dRxL>
Svaret er Bauhaus i Glostrup, men fuck det, jeg skal helt sikkert bruge en vinkelsliber.

Du kan sikkert leje en der også :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 27/02-16 11:32 
Hvad anvendes bedst til sikring/låsning af skruer i metalgevind ifm. rystelser/vibrationer?

Jeg har ledt efter produkter på diverse byggemarkeder online men ikke fundet et produkt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/02-16 12:36 
Loctite 243 plejer at virke rigtig godt. Bruges ofte til motorer hvor der netop er kraftige rystelser.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 27/02-16 12:54 
Tak, det skal nok være Loctite 220 eller lign da det primært er til mindre skruer på et buesigte :)

Hvor køber man det i DK?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/02-16 13:13 
Jeg var ikke klar over forskellen :)

Jeg ved ikke hvor man køber det, det var noget jeg fik foræret af min far. Men hvis ikke andre byder ind så kan jeg prøve at høre ham næste gang vi snakker sammen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 27/02-16 13:26, rettet 27/02-16 13:26 
Nogle af varianterne forhandles hos Carl Ras. www.carl-ras.dk
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/02-16 17:23, rettet 27/02-16 17:27 
Du kan også få det hos T. Hansen. Det er noget dyrt stads. 100 bobs for 5ml, men det virker rigtig godt og der skal kun en lille bitte dråbe på hver skrue, så 5ml rækker alligevel rigtig, rigtig langt. Det størkner når det frarøves ilt (eller måske nitrogen?), hvilket også er grunden til, at jeg har set flere båtnakker rundt omkring på nettet brokke sig over, at flasken, man køber, mest er fuld af luft. De fatter ikke, at en fuld flaske hurtigt ville størkne og blive til en klump. Jeg kan ikke anbefale de billigere efterligninger. Så vidt jeg kan se, er det originale fra Loctite langt det bedste.

En vigtig ting er dog, at du ikke må stramme en skrue, som har fået Loctite 243 eller 220, ret voldsomt. På trods af, at det ikke er de mest kraftige udgaver af limen, risikerer du alligevel at skruen knækker, hvis du prøver at skrue den ud igen efter den både har fået lim og er blevet strammet kraftigt (f.eks. med moment).
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 27/02-16 17:37 
Ok, tak for info og tips. Måske skal jeg bare prøve noget andet så da skruerne gerne skulle kunne fjernes uden at knække.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/02-16 17:47 
Så farligt er det nu heller ikke. Den blå Loctite (f.eks. 243) er temmelig nem at overtale til at give slip igen, så længe du ikke har givet den max gas med en skruemaskine. Men hvis det er en skrue, der skal justeres på eller fjernes ofte, er det nok en dum ide med lim. Det sætter sig i gevindet og gør skruen mere eller mindre uduelig, når den først er blevet skruet ud igen.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig