X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
JmogJmogSkrevet 25/11-15 01:44 
Fischer Against The World er rigtig fin.
dRxLdRxLSkrevet 29/11-15 09:32, rettet 29/11-15 09:56 
Vi har købt en elektrisk bil hvor der følger et ladekabel på 20 fod (6.1 meter) med, og jeg tænker at det måske at det i visse scenarier (f.eks. den kommende skiferie) kan være lidt for kort til at nå fra nærmeste stik til hvor bilen holder.

Omvendt taler producenten direkte imod brugen af forlængerkabler til ladning, hvilket er forståeligt taget i betragtning af at bilen ved opladning trækker op til 3KW (230V * 13a).

Der er dog nogle ejere af denne bil, der skriver at de bruger et forlængerkabel uden problemer, så jeg vil nok også tage chancen og have et med til de der situationer hvor det ville være rigtig ærgerligt at stå og mangle de sidste meter.

Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg være opmærksom på for at sikre at det forlængerkabel jeg køber er af en tilstrækkelig høj kvalitet til at sikre at der ikke kommer til at lugte brændt lige pludselig?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/11-15 10:12, rettet 29/11-15 11:12 
Gå efter et kabel af typen H07RN-F, så er der vist en god chance for, at det ikke smelter.

F.eks.: http://www.harald-nyborg.dk/p2435/forlaengerkabel-1-faset-10-m

Men sørg alligevel for at rulle det ud, når det benyttes, så det kan blive kølet ordentligt af.
AV Intelligent Terminal
dRxLdRxLSkrevet 29/11-15 10:55 
Mange tak.

Kan ikke lige se hvor mange ampere det kabel kan tage, men burde man ikke gå efter noget der var noget højere end 13A, så man havde lidt sikkerhedsmargin?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/11-15 11:17 
Så vidt jeg kan se, er et 1,5mm2 H07RN-F specificeret til 23A, så der er lidt at ta' af :)
AV Intelligent Terminal
dRxLdRxLSkrevet 29/11-15 11:22 
Fedt. Så er det et køb. Dog bruger jeg lige 30 kroner mere og på det her 10 meter kabel i stedet:
http://www.harald-nyborg.dk/p6558/forlaengergummikabel-3x1-5-10-m
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 29/11-15 20:43, rettet 29/11-15 20:54 
Hvor lang tid tager det at opgradere til Windows 10..?

Sønnens nye PC har nok kørt opdateringen i 6-7 timer nu.

EDIT: Oh....
http://www.winbeta.org/news/heres-solution-if-windows-10-build-10049-takes-too-long-install-or-fails-install
The medium is the message.
DarklynoonDarklynoonSkrevet 01/12-15 19:15 
kan man bruge den samme mailkonto til både til Xbox live og psn live, eller kan det bedst betale sig at have hver sin mailkonto til de 2 ting?
Mortal Kombat the mother of all fighting games
NaieraNaieraSkrevet 01/12-15 20:17 
Hvorfor skulle du ikke kunne bruge samme e-mail til to vidt forskellige tjenester?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 01/12-15 21:41 
Darklynoon>
kan man bruge den samme mailkonto til både til Xbox live og psn live, eller kan det bedst betale sig at have hver sin mailkonto til de 2 ting?

Det kan du sagtens, anbefaler blot at du anvender forskellige passwords.
dRxLdRxLSkrevet 04/12-15 14:21, rettet 04/12-15 14:21 
Vi skal jo til at være bil-ejere for første gang. Problemet er bare at den leveres på sommer-dæk, og jeg ville være ked af at komme med til det årlige møde i sommerdækklubben som noget af det første der sker efter vi har hentet den hos forhandleren.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Vi skal med andre ord have vinterdæk på dytten så hurtigt som muligt, og jeg har brug for anbefalinger af leverandører.


Jeg har forstået det sådan at man kan få et værksted til at sætte vinterdæk på de fælge man har sine sommerdæk på.
Internettet, FDM og andre tests taler godt om "Continental winter contact", så det må være dem vi køber.
Er der nogen der kan anbefale mig et værksted i Købehavnsområdet der kan sælge mig dækkene og montere dem på mine egne fælge?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 04/12-15 14:29 
Sikker på at det ikke er billigere at købe et sæt på fælge, så værkstedet lynhurtigt kan lave skiftet? Inkl. opbevaring af det sæt, jeg nu ikke lige bruger, giver jeg kun 500,- per skifte på officielt Toyota-værksted i Aalborg.

Men det kan selvfølgelig være, at Tesla kun tager fælge, der er lavet af et amalgam af knust enhjørningehorn og platin :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PapandPapandSkrevet 04/12-15 14:30, rettet 04/12-15 14:31 
Jeg vil klart anbefale dig at have 2 sæt hjul. Bling-bling om sommeren og det praktiske om vinteren. I længden tror jeg bestemt det er langt billigere.

Edit: Wehner kom først.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
dRxLdRxLSkrevet 04/12-15 14:51 
I har en pointe, men jeg orker ikke at sætte mig ind i flere tekniske ting omkring biler, lånefinansiering, andelsboligloven og lignende i år. Så jeg kan ikke rigtig overskue at sætte mig ind i hvilket fælge der giver mening på en Tesla. Der er noget med at de skal kunne tage "lidt mere" moment end normalt.

Hvis jeg køber dækkene i år og får dem sat på de medfølgende fælge, kan jeg så ikke købe fælgene til næste år når jeg har lidt mere tid/overskud til at sætte mig ned og finde der er gode til vores bil?


Tesla giver én mulighed for at købe et sæt vinterdæk med til 18K, men det synes vi for det første er lidt dyrt, for det andet kan de ikke levere dem for tiden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 04/12-15 14:51 
dRxL>
Jeg har forstået det sådan at man kan få et værksted til at sætte vinterdæk på de fælge man har sine sommerdæk på.
Internettet, FDM og andre tests taler godt om "Continental winter contact", så det må være dem vi køber.
Er der nogen der kan anbefale mig et værksted i Købehavnsområdet der kan sælge mig dækkene og montere dem på mine egne fælge?

Jeg anvender selv Superdæk (sds.dk) til både dækskifte og opbevaring. Primært pga. lokationen, om de er bedre eller dårligere end andre ved jeg ikke men har kun haft gode erfaringer med dem og været til at tale med.
Jeg har kun et sæt fælge hvilket gør skifte lidt dyrere (mere arbejde for værkstedet). Overvejer dog at købe et sæt fælge mere næste gang men det er altså ikke absolut nødvendigt.
Kører selv med Michelin Alpin 5 som jeg er rigtig glad for. Mht. skifte/opbevaring, vil jeg anbefale at hente priser fra de lokale værksteder da priser kan variere, de kan have nogle tilbud osv.
dRxLdRxLSkrevet 04/12-15 14:53 
+1 @Beano
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/12-15 22:22 
dRxL>
Hvis jeg køber dækkene i år og får dem sat på de medfølgende fælge, kan jeg så ikke købe fælgene til næste år når jeg har lidt mere tid/overskud til at sætte mig ned og finde der er gode til vores bil?

Det lyder vist som den bedste plan i første omgang.
Nu hvor dæktryksindikator er lovpligtigt på alle biler fra november 2014 og frem, så burde de fleste værksteder heldigvis kunne skifte dæk, uden at smadre de TPMS sensorer der sidder i fælgen.
De 18k er vist ikke helt ublu, hvis det er inkl. fælge... Men når de alligevel ikke kan levere dem for tiden, er det vist også underordnet.

Tillykke med købet forresten, og et stort +1 for farvevalget!
Tror det er den første Model S jeg har set, som ikke var sort, grå, hvid eller rød. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
dRxLdRxLSkrevet 04/12-15 23:36, rettet 04/12-15 23:36 
Tak FancyPants, vi var ikke i tvivl, før vi så den i virkeligheden. Den er rimelig vild, men efter at have sundet os lidt, står vi atter 100% ved vores valg.

Jeg har fået ét tilbud på vinterdæk via autobutler, og jeg er virkelig blank mht. bileje, så er der nogen der kan vurdere om nedenstående ser rimeligt ud:

Svar på dumme spørgsmål-tråden
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/12-15 01:33 
En Model S kører vist minimum med 19" fælge, så jeg tror de 195/65-15'ere bliver svære at få på.
Den kære dækmand har vist været fyraftensparat, da vedkommende besvarede tilbudet. :P
Prisen er selvfølgelig også en lidt anden ift. et sæt 15" vinterdæk.

- Havde lige troet at jeg kunne lege redningsmand, og finde det bedste alternativ, men en kort søgning senere, er nogen kommet mig i forkøbet.
http://teslaforum.dk/forum/topic/vinterd%C3%A6k-s%C3%A6son-20152016-gennem-teslafied-og-autohj%C3%B8rnet-k%C3%B8ge
Ikke at de lige behøver købes der, men det giver da en idé om hvilke dæk du/i kan kigge efter. Eller i det mindste de korrekte størrelser.
I en anden tråd derinde, kunne jeg hurtigt læse, at 235/45/19 vinterdæk også kan gå an. Især den lavere pris taget i betragtning.
Hastighedsmærkningen behøver heldigvis ikke at matche bilens specifikationer, når det er vinterdæk. Om end det nok er svært at finde et Q-mærket (laveste tilladte iflg. FDM) dæk i den størrelse. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
dRxLdRxLSkrevet 05/12-15 01:43 
Og jeg som troede at jeg kunne finde ud af at google... har tilmed bruge site:teslaforum.dk en del gange...

Mange tak for hjælpen, mon ikke de der "Hankook W320 245/45R19 102V" er lige noget for os =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 06/12-15 01:15 
Tak for hjælpen, jeg endte med at bestille 4 af disse:
https://www.daekleader.dk/.../ultr.../245-45-r19-102v-346237

Dækkene ser gode ud og prisen er lavere end lignende dæk i samme klasse, omend forhandleren har et blandet rygte inde på trustpilot.

Og hvorfor var der ingen der fortalte mig at der findes "ROF" (roll-on-flat) hjul, at rulle de sidste par km til nærmeste servicestation er da et fantastisk alternativ til at skulle stå og rode med donkraft på en mørk regnvåd bjergvej med 3 skrigende unger og en gnaven kæreste i bilen ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
spectrespectreSkrevet 06/12-15 15:41 
Har lige fået mig en PS4, og kan huske at i sidste generatíon, der var det nye sort at hade på MS fordi man skulle betale for at spille online.

Er det sådan med PS4 også? At man skal have PS+ for at spille online?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Soren47Soren47Skrevet 06/12-15 16:57 
Jep!
BeanoBeanoSkrevet 06/12-15 17:18, rettet 06/12-15 17:26 
Syntes jeg kan huske adskillige der beklagede sig da PS+ blev krav for online gameplay på PS4, inkl. mig selv, men det er trods alt desværre bare blevet standarden og kommer løbende spændende nye ting vi kan beklage os over :P
PS+ er dog ikke et krav for f2p online spil.

Edit: Personligt kunne jeg godt ønske der kom to typer abonnementer: PS+ Basic til lavere pris med kun online gameplay og PS+ Premium som er PS+ vi kender i dag. Men de tjener nok kassen så meget på PS+ i dag at det aldrig kommer til at ske :/
millenniummillenniumSkrevet 14/12-15 09:15, rettet 14/12-15 09:20 
Svigermekanikken har spurgt om jeg kan bestille julegaven til min søn for hende. (Et Wii u spil).

Hvad burde det være: Yoshi's Woolly World, Zelda Hyrule Warriors eller Mario Party 10..?

(alle andre gode Wii U spil har han allerede).
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 14/12-15 09:48 
Alder?

Umiddelbart ville jeg dog klart sige Wolly World.
j/k
SumezSumezSkrevet 14/12-15 09:54 
Uden at have prøvet nogen af dem, synes jeg også det lyder som det bedste valg. Jeg har aldrig forstået hvorfor nogen gider spiller Mario Party, og 10'eren ligner godt nok det mest kedelige og fuldstændig tilfældige af dem alle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Soren47Soren47Skrevet 14/12-15 10:05 
Ja - Yoshi tror jeg alle vil kunne have det sjovt med :)
millenniummillenniumSkrevet 14/12-15 10:07, rettet 14/12-15 10:07 
Synes også Mario Party er plat, men han har plaget om det i et halvt år. (Det er Mario-fikseringen). Tror også det bliver kedeligt efter et par uger.

Han er 11 og bruger også ganske meget tid på TF2 og Garrys Mod.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-15 10:39 
Yoshi er fantastisk hvis man er til spil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/12-15 11:30 
Når Konsolkongen indrømmer at et Nintendospil er fantastisk, må det have et eller andet. :P
Jeg glæder mig til selv at få prøvet det på et tidspunkt. Det bliver sikkert et af de der spil der aldrig falder i pris, fordi Nintendo har en eller anden evne til at snige sig udenom brugtmarkedet :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 14/12-15 12:20 
Fordi et Mario/Zelda/Luigi/Yoshi spil enten holder prisniveauet eller bliver mere værd gennem tiden, så ingen tør sælge deres Mario spil i Gamestop for en skilling.

Tror også jeg sigter efter Woolly World.
The medium is the message.
Soren47Soren47Skrevet 14/12-15 12:27 
- Så har man også noget at bruge sine amiibos til :b
JmogJmogSkrevet 14/12-15 15:37 
millennium>
Synes også Mario Party er plat, men han har plaget om det i et halvt år. (Det er Mario-fikseringen). Tror også det bliver kedeligt efter et par uger.

Har han de "rigtige" Mario-spil til Wii U? Super Mario 3D World og New Super Mario U.
SumezSumezSkrevet 14/12-15 21:17 
Mario Maker er det mest rigtige Mario-spil til Wii U :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 14/12-15 22:31 
Glemte det helt! Ja, hvis han kan lide Mario så er det _Spillet_ at købe.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-15 22:38 
Tja er det nu det?

Jeg kan virkelig godt lide Mario Maker, men mit største problem med spillet er at for mange folk laver elendige baner. Baner der ofte er latterligt svære og slet ikke føles som noget man kender fra tidligere Mario-spil. Det er svært at skyde skylden på spillet som bare giver spillerne rigtig gode muligheder for at lave dumme ting, men hvis man ikke har interesse for at lave baner selv, så tror jeg bestemt ikke det er givet at man vil få en god oplevelse med spillet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 15/12-15 08:37, rettet 15/12-15 08:38 
Han har alle de obligatoriske Mario spil til Wii og Wii U. Det er kun det forskellige Mario spin-off lort han ikke har.

Har I set den stooore Yoshi Amiibo....?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 15/12-15 11:47 
Konsolkongen>
Jeg kan virkelig godt lide Mario Maker, men mit største problem med spillet er at for mange folk laver elendige baner. Baner der ofte er latterligt svære og slet ikke føles som noget man kender fra tidligere Mario-spil. Det er svært at skyde skylden på spillet som bare giver spillerne rigtig gode muligheder for at lave dumme ting, men hvis man ikke har interesse for at lave baner selv, så tror jeg bestemt ikke det er givet at man vil få en god oplevelse med spillet.

100%, det er klart. Det er et spil man køber for at lege med editoren, og ikke er særlig stor grad for at spille andre baner, med undtagelse selvfølgelig af folk man kender eller andre man får anbefalet.

Til gengæld er det nok det bedste eksempel på en kommerciel level editor "for dummies" jeg nogensinde har set. Det er et fantastisk stykke legetøj, og kan ikke forestille mig andet end at en 11-årig vil have vildt meget sjovt med det, som den nye generations Mario Paint.
At det er det "mest rigtige" Mario-spil var selvfølgelig sagt lidt tongue in cheek, men det er uden tvivl det mest originale.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/12-15 18:29 
Hvorfor er romtoppe pludselig blevet så hjernedødt dyre?
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 23/12-15 19:34, rettet 23/12-15 19:35 
Man kan da få Romtoppe i Aldi for 21kr.

Men du er måske ude efter Meyers økologiske luksus Romtoppe? :)
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/12-15 20:17 
Mja, men de fleste steder koster de nærmere noget retningen af 25,-

Måske har jeg bare nostalgibriller på og husker tidligere priser som lavere end de egentlig har været :D
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 23/12-15 20:52 
Ak ja, husker også dengang en Magnum kostede 12 kr. :)
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 24/12-15 01:04 
@Millenium: Hot tip. Smut i Aldi og køb deres Magnum lookalike. Koster 7kr stykket, er lidt større end Magnum, chokoladekvaliteten er bedre og vanilien har mere vanilie i (man kan faktisk se kornene). De har tre varianter:
Classic (Mørkt chokoladeovertræk med vanilieis i)
Mandel (lyst chokoladeovertræk)
Hvid (hvid chokoladeovertræk)

Magnum er ikke pengene værd i forhold.
WehnerWehnerSkrevet 24/12-15 01:34 
Yup, det er ikke engang løgn.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 30/12-15 10:14 
I Police Quest er der nogle steder hvor man partout skal bevæge sig diagonalt. Men hvordan f... bevæger man sig diagonalt med nutidens op-ned-højre-venstre pile-taster?

Husker 80'ernes PC keypads normalt havde diagonale pile, men ikke længere.
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 30/12-15 10:30 
Bare brug dit numeriske tastatur ude til højre. Husk at slå Numpad fra.
millenniummillenniumSkrevet 30/12-15 10:32 
Æhhhh.... spiller det mest på MacBook (uden eksternt tastatur). Men hvis det er offeret....
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 30/12-15 11:03 
Kan man ikke holde to pile ned samtidigt? Altså højre plus op lig med skråt op?
millenniummillenniumSkrevet 30/12-15 12:36 
Nej, virker ikke.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig