X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
WonderboyWonderboySkrevet 13/09-15 14:16, rettet 13/09-15 14:18 
Den jeg har kigget på er en Xbox 360 S?, bare lige når man står derude og skal købe den at jeg lige hurtigt kan tjekke om det er en 250gb som de siger, at det ikke kun er en 4gb.
I love monster land
JmogJmogSkrevet 13/09-15 14:28, rettet 13/09-15 14:28 
Mener 4GB udgaven har en hvid front på disc-drevet mens de almindelige Elite/S-modeller har en krom-front.

Men bed om at få demonstreret at den virker, så kan du hurtigt tjekke det i menuen.
WonderboyWonderboySkrevet 13/09-15 14:38 
Det er denne hersom i link i 250gb?

Link...
I love monster land
OdinOdinSkrevet 13/09-15 14:41, rettet 13/09-15 14:49 
Xbox 360-modellerne fra midten af 2010 og frem (model S) er ens uanset hvad de indeholder og har ydermere interne diske, så der kan man ikke se det på andre måder end at hive disken ud og se hvad der står på den. Eller, som Jens siger, blot boote maskinen op og se hvad Storage-menuen i Settings siger.
WonderboyWonderboySkrevet 13/09-15 15:00 
Det gør jeg, hvad vil i anbefale en 250gb eller en 500gb?.
I love monster land
Soren47Soren47Skrevet 13/09-15 19:18 
Hvis du gerne vil have en billig og måske lidt grim xBox 360 har jeg en stående med en GameStop controller, hdmikabel og strømkabel (tak Jens! :b) som du kan få billigt.
(Den står så i København)
WonderboyWonderboySkrevet 13/09-15 19:43 
Hvad mener du med grim?,og hvor stor hardisk og pris?.
I love monster land
3of193of19Skrevet 13/09-15 20:51 
S og E modellerne har intern harddisk, så der kan man ikke se det umiddelbart.
På S er der en klap i bunden (vertikalt set) man lige løfter op og så kan man bare trække harddisken ud og checke.
WonderboyWonderboySkrevet 15/09-15 17:54 
findes der en billig måler til at måle styrken på sit antenne signal?.
Har jo arbejdede i KT-radio men der have vi jo et måleapparat til det, men det var jo dyrt :-)
I love monster land
JmogJmogSkrevet 15/09-15 18:59 
De fleste moderne TV tror jeg faktisk har mulighed for at se det i indstillingsmenuen. Mit Panasonic fra 2012 kan for eksempel.
dchangdchangSkrevet 21/09-15 14:15, rettet 22/09-15 14:57 
Nogen der ved om prisgaranti eksisterer hos nogle af de danske elektronik-kæder? Konen vil gerne have en Imac 27" Retina og de har den pt hos Computer City til 15.499 kr men selvom de har den på lager i Odense kan man ikke bestille den. Og de kan ikke fortælle hvornår den bliver mulig at bestille, hvilket vil sige at tilbuddet bare kan udløbe. Velkommen til 2015... Geez... :-)

EDIT: Det lykkedes til sidst, dog efter flere opkald og mails, at få dem til at tage handlen og sende mod at hun overførte via bank. Geez.... :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
WonderboyWonderboySkrevet 28/09-15 17:13 
Har søgt på nettet uden held, findes der ikke en fidus/bælteholder til akku boremaskine så man kan have sin akku boremaskine med op på feks. en stige uden at skal holde den hele tiden når man ikke bruger den?.
I love monster land
OdinOdinSkrevet 28/09-15 18:22 
Et gennemsnitligt værktøjsbælte købt hos en hvilkensomhelst velassorteret værktøjsekvipering eller trælast burde kunne gøre det. Det er ihvertfald det jeg selv bruger når jeg foretager tagreparationer.
millenniummillenniumSkrevet 29/09-15 11:09 
Hvorfor er slutningen i Midt om Natten så absurd voldelig? Skulle det ikke være en folkelig appetitlig film?
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 29/09-15 11:16, rettet 29/09-15 11:30 
Skulle det ikke være en folkelig appetitlig film?

Heck no. Det var Ballings forsøg på at snige et par venstreorienterede alvorsord ind i samfundsdebatten. Og netop fordi en del af den godt kunne minde om de lystspil han var kendt for, endte den med at have en overraskende slagkraft.

Formatet skal også tilskrives Ballings forsøg på at bygge filmen op som en western, hvor den lovløse frontier-by er udskiftet med en dansk fristad. Når man ved dét, giver afslutningen pludselig også rigtig meget mening, da det essentielt set er en dansk baggårdsudgave af det obligatoriske shootout.
millenniummillenniumSkrevet 29/09-15 12:41, rettet 29/09-15 14:28 
Forståeligt. Det er bare super besværligt når ens 11årige dreng får Midt om Natten sangene fodret af sin dansklærer (selvfølgelig), men må han se filmen? .... ikke helt endnu. :)

Tænkte om NF måske lavede en fejlkalkulering. Jeg ved de brugte udenlandske stunt-koordinatorer dengang (hvilket var ambitiøst), som måske ikke helt kendte Ballings almindeligvis folkelige appeal, og derfor gav den max i slagmarken.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 29/09-15 22:09 
Jeg har aldrig nogensinde hørt om at Midt om Natten skulle være særlig børnevenlig eller folkelig på en neutral ikke-politisk måde.

Har du overhovedet hørt teksten til sangen? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 29/09-15 22:18 
millennium>
Tænkte om NF måske lavede en fejlkalkulering. Jeg ved de brugte udenlandske stunt-koordinatorer dengang (hvilket var ambitiøst), som måske ikke helt kendte Ballings almindeligvis folkelige appeal, og derfor gav den max i slagmarken.

Nej, de hyrede ham netop *fordi* de gerne ville have volden skulle vises frem - front and center, så der ikke var nogen tvivl om, at det var alvor. Som Sumez siger, så har det aldrig nogensinde været meningen at Midt Om Natten skulle være hyggelig familieunderholdning. Dens ærinde og budskab var et helt andet.
XiwanaXiwanaSkrevet 04/10-15 18:26, rettet 04/10-15 18:35 
Jeg har fået bøvl med mit mobile bredbåndsdongle efter opdateringen til OS X 10.11. Derfor må jeg søge en anden løsning. Er der nogle af jer, der har erfaringer med 4G Wifi routere? Og hvordan funker de i praksis - skal man bare flytte simkortet fra donglen til routeren?
[inspirational quote here]
JmogJmogSkrevet 04/10-15 19:37 
De fungerer ligesom en almindelig router bortset fra at istedet for et netværkskabel sluttet til et stik i væggen, så får de deres net fra SIM-kortet. Og ja, du kan bare flytte det over, forudsat at det er samme fysiske størrelse kort de bruger.

Det burde fungere mindst lige så godt som din dongle, da en 4g router burde have bedre antenner (=modtageforhold) end donglen. Og som ekstra bonus så kan du have flere enheder online samtidigt. Eneste ulempe er at den fylder mere og kræver strøm, hvilket dog kun er ulemper udenfor hjemmet. Der findes dog varianter som også kan køre på batteri og fylder det samme som en PS Vita TV. Var fornyligt i Berlin med nogle kammerater og vi havde en med, hvor vi proppede et tysk SIM-kort i. Perfekt til feriebrug.
XiwanaXiwanaSkrevet 04/10-15 21:40 
Mange tak for svaret! Det glæder mig, at der vil kunne findes en routerløsning.
En weekend uden stabilt internet er ikke noget, jeg ønsker at opleve mere end én gang.
[inspirational quote here]
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-15 14:54 
Jeg har et meget lille, men irriterende problem :)

Jeg er flyttet i ny lejlighed for et par måneder siden. Men jeg får stadig den tidligere lejers reklamer, og det i en sådan grad at postkassen er fyldt op flere gange ugentligt så jeg næsten ikke kan modtage min egen post. Personligt gider jeg ikke have nogen reklamer overhovedet, så det er lidt træls for mig.

Hvis jeg kigger på krak så står hun stadig til at bo på min adresse, hvilket begrunder min mistanke om at hun ikke har flyttet adresse endnu...

Kan jeg tage kontakt til nogen steder i det offentlige for at få hende "tvangsflyttet" fra adressen, eller er eneste mulighed at tage kontakt til hende?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/10-15 14:59 
Det er vist decideret ulovligt at være registreret med en anden adresse end den man faktisk bor på?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-15 15:01 
Ja. Det undrer mig at man kan være så ligeglad hvis det er tilfældet :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/10-15 15:17, rettet 05/10-15 15:18 
Hendes navn er på reklamerne? Ellers anskaf et "reklamer nej tak" mærke, det er ret effektivt for alm reklamer.

http://www.postdanmark.dk/da/nej-tak-til-reklamer/Sider/reklamer-nej-tak.aspx
OdinOdinSkrevet 05/10-15 15:20 
Krak er desværre ikke nogen god indikator for hvorvidt hun har meldt adresseflytning eller ej.
Der kan gå utroligt langt tid - nogle gange år - før Krak bliver opdateret på en flytning. Det skyldes at de får deres opdateringer fra teleselskaberne.
Soren47Soren47Skrevet 05/10-15 16:22, rettet 05/10-15 17:14 
Jeg synes at kunne huske at man kan skrive til post dk eller en anden myndighed om at en pågældende person ikke bor på adressen længere.
Men har glemt hvem det var vi skrev til. Vi havde samme problem :b

rettelse:
Jeg fandt ud af hvad det var vi gjorde - Jeg sender lige en privat besked, Martin. :)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/10-15 17:02 
Man skal ihvertfald huske at melde nej tak til reklamer når man flytter

http://www.flytteselv.dk/postdanmark.html
WonderboyWonderboySkrevet 05/10-15 20:58 
Du kan også gå ind på denne side og sige Nej Tak

Link...
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-15 21:10 
Beano>
Hendes navn er på reklamerne? Ellers anskaf et "reklamer nej tak" mærke, det er ret effektivt for alm reklamer.

http://www.postdanmark.dk/da/nej-tak-til-reklamer/Sider/reklamer-nej-tak.aspx

Ja hendes navn står på reklamerne :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 05/10-15 22:17 
SWATTING!
WehnerWehnerSkrevet 05/10-15 22:19 
Hehe :D
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WonderboyWonderboySkrevet 06/10-15 20:33 
Er på udkig på en mini Bluray afspiller som feks. Panasonic DMP-BBT01 3D Bluray afspiller men den er desværre udgået, skal bruge sådan en da den er nem at sætte fast bag på en fladskærm som hænger på vægen, nogle som kender andre som er magen til?.

Panasonic DMP-BBT01 3D Bluray afspiller
I love monster land
dchangdchangSkrevet 07/10-15 10:08 
Du kunne tage chancen med den her, god pris da den er ret dyr som ny. Den kan hænges bag på et fjernsyn.

Samsung BD-ES7000
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
millenniummillenniumSkrevet 15/10-15 21:28 
Har en diskussion... Er AirBnB erhverv (under en vis marginalgrænse)....?

Nogen jurister i huset..? :)
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 16/10-15 15:07 
Hvad er det? Lyder som Bread&Breakfast på et fly.
NaieraNaieraSkrevet 16/10-15 15:10 
AirBnB er hotellets svar på Uber. Måske ikke helt så skadeligt for hotelbranchen som taxabranchen, endnu. Men det er endnu et foretagende der liberaliserer samfundet, på den farlige måde.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 16/10-15 22:32, rettet 16/10-15 22:33 
Nu mente jeg rent juridisk. Ikke ideologisk. :)

SKAT bestemmer vel grænsen mellem erhverv og private ydelser. Hvis man tjener et par tusind om året gennem AirBnB er det vel aldrig defineret som erhverv (i formel forstand), for det er hverken skattepligtigt eller momsregistreret. Det er en pengegave som tak for lån.

Og rent ideologisk... Those who despise AirBnB are those who want to bring order to the galaxy. x-D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 18/10-15 10:20, rettet 18/10-15 10:23 
Hvis du tjener over 50.000 årligt skal du være momsregistreret, ellers kan du gøre det i privat regi. Det er selvfølgelig altid skattepligtig indkomst, men du skal selv oplyse det til SKAT.
j/k
SumezSumezSkrevet 18/10-15 10:31, rettet 18/10-15 10:34 
Ja, du kan naturligvis ikke modtage pengene som "pengegave som tak for lån". Det rimelig meget klasse-eksemplet på sort arbejde. :)

Som slk486 siger, kan man drive privatvirksomhed uden at være momsregistreret hvis man har en lav årlig indtægt, men alt hvad du tjener som privatperson skal naturligvis angives. Der er dog et rimelig gavmildt skattefradrag på udlejning af bolig, du kan finde på selvangivelsen, jeg ville formode at AirBnB også omfattes af dette.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 18/10-15 19:16, rettet 18/10-15 19:20 
Gavmildt, ja. Altid mindst 24.000kr så vidt jeg kan læse mig til. Men ok, selvom man som privat modtager og opgiver op til 24.000kr om året, kan det vel stadig ikke betegnes som "erhverv". (?)

Mange jurister som taler på vejne af lejernes LO og andre etablerede organisationer, skriver nemlig at AirBnB KAN sidestilles med erhverv. Men der er vel ekstra tryk på "kan".
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 18/10-15 20:09 
Erhverv er vel altid først når du registrerer dig som virksomhed?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 21/10-15 22:02 
Er der nogle måde man kan finde ud af om den her switch kan virke med min Raspberry Pi 2 og min TV tuner, der står: HDCP kompatibel?

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
millenniummillenniumSkrevet 28/10-15 12:58 
Tosset spørgsmål, men hvis nogen ved noget....

Hvordan er Jean Michel Jarre betragtet i sit hjemland, Frankrig? Altså hvis man spørger den franske musikkultur eller manden på gaden i Frankrig...

Som et anderkendt musikalsk klenodie og en folkehelt inden for elektronisk musik? Eller som en højrøvet musik-Napoleon der har lavet noget bib-bib musik de åbenbart kunne lide i udlandet?
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 28/10-15 14:31 
Hvad med at tjekke den franske wiki og så evt. køre den gennem google translate?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 28/10-15 15:08, rettet 28/10-15 15:10 
Mjåååååå, den franske wikipedia synes at hælde lidt i den retning...

"Hans populære succes er ubestridelig, men det forvanskes af de mest krævende elskere af elektronisk musik, der undertiden rang ham med nogle foragt som entertainer, den massive populære succes synes at have i deres øjne en mistænkelig karakter og under alle omstændigheder er uforenelig med et krav vis kvalitet."

Så godt som det kan være oversat. :) Noget i retning af, at han betragtes mere som en entertainer end som komponist.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 28/10-15 15:16 
Det kan måske oversættes en tand bedre, hvis du kører det til engelsk. Vil gætte på, at fransk/engelsk-databasen er bedre end fransk/dansk-databasen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-15 22:40 
Ifølge min historie-lærer skulle der være lavet en dokumentar over verdensmesterskabet i skak i Island '72, er der nogen der tilfældigvis ved hvad den hedder?

Det er svært at finde noget der ikke ender med henvisninger til spillefilmen Pawn Sacrifice :)

Det er primært det politiske spil mellem USA og Rusland jeg er interesseret i og det skulle dokumentaren komme rigtig godt ind på.

https://da.wikipedia.org/wiki/VM_i_skak_1972
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/11-15 22:45, rettet 25/11-15 08:21 
De viste vist Bobby Fischer Against the World (hvis jeg ikke husker helt forkert?) på en af DRs kanaler forleden. Det er måske den, hun/han tænker på?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-15 22:52 
Det kunne muligvis godt være den. Jeg vil lige prøve at nævne titlen for ham i morgen og høre om det passer. Under alle omstændigheder ser jeg den nok alligevel, og sikkert også Pawn Sacrifice nu jeg er i gang :)

Tak :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig