X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
MuertoMuertoSkrevet 15/08-15 08:34, rettet 15/08-15 14:24 
Hej.
Er der nogen der kan hjælpe med følgende:
Jeg har en labtop, og 4-5 19 tommer VGA? monitors, er det muligt at køre "A" program på min labtop, som styres fra denne, og som samtidig vises "A" programmet på de andre 4-5 monitore?
Er det samtidig muligt hvis jeg skifter fra "A" programmet til et andet "B" på labtoppen, at de 4-5 monitors stadig viser "A" programmet?
Det jeg vil er at kunne multitaske på labtoppen, men de 19 tommer CTRs skal vise et bestemt program hele tiden :)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/08-15 08:51 
Hvis der er en form for video udgang på den laptop, som f.eks. HDMI, kan det godt lade sig gøre.
Jeg ved ikke lige hvad der er af software løsninger, men jeg forstiller mig at der nok findes massere som kan outputte noget til "Skærm 2" imens du laver noget andet på "Skærm 1" på din laptop.

Signalet skal selvfølgelig konverteres så det kan vises på dine CRT skærme.
Hvis de tager VGA kan du starte med at konvertere til det med sådan en tingest her
https://www.av-cables.dk/HDMI-til-VGA-converter/

Og så efterfølgende sætte en splitter på for at dele signalet ud til flere skærme.
https://www.av-cables.dk/vga-splitter/

Håber det hjælper.
SumezSumezSkrevet 15/08-15 11:43 
Hvilket program snakker vi om, Michael? Hvis det er OBS, har det faktisk funktionen til at sende sit output til en sekundær skærm.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MuertoMuertoSkrevet 15/08-15 13:20, rettet 15/08-15 13:39 
Blandt andet OBS, men også det der Hi-Score program jeg har brugt et par gange i skuret...

De se sådan her ud, og har følgende indgange: D-SUB og DVI-D
Og inden der er nogen der undre sig over Uhrenholt A/S, så fik de nye skærme og disse var til salg for 50dkk/stk :)
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Svar på dumme spørgsmål-tråden
OdinOdinSkrevet 15/08-15 14:14, rettet 15/08-15 14:35 
Muerto>
De se sådan her ud

Hmm. Skrev du ikke lige i åbningsindlægget at det var CRT-monitorer?
Du glemte også at skrive, hvad din laptop kører af operativsystem og hvad den har af videoudgange.

Anyway: Jeg vil foreslå det samme som Darkbeat:

1. Køb en DVI-splitter med det antal udgange du skal bruge.
Udover AV-cables.dk som Darkbeat linker til, er der også https://www.avxperten.dk/dvi-splitter/ og http://www.av-connection.dk/?ML=801
(Det gør ikke noget hvis splitteren kun har DVI-D indgang og din laptop kun har HDMI ud, idet DVI er pin-for-pin kompatibel med HDMI og blot kræver en adaptor.)

2. Slut monitorererne til splitteren, og splitteren til din laptop.

3. Hvis du kører Windows, højreklikker du på desktoppen og vælger Screen Resolution. Derefter vælger du den sekundære skærm i menuen og sætter Resolution til 1280 x 1024, som er native-opløsningen for dine ekstra NEC-skærme.

4. Vupti. Nu har du to desktops og kan køre ét program på den ene desktop (din laptopskærm) og et andet på den desktop der bliver replikeret til alle dine sekundære skærme.

Hvis du vil spare nogle penge på projektet:

Hvis din laptop har HDMI ud, så køb en HDMI-splitter. De er meget billigere end DVI-splittere. Du kommer så til at bruge lidt ekstra penge på et antal HDMI->DVI adaptorer (eller deciderede HDMI->DVI kabler) til dine skærme.

Har din laptop derimod VGA ud og du ikke har noget mod et mindre drop i billedkvalitet, så vil jeg også tilslutte mig Darkbeats forslag om at købe en VGA-splitter i stedet for DVI, da disse også er billigere.
https://www.avxperten.dk/vga-splitter/
http://www.av-connection.dk/?ML=426
Denne løsning kan også bruges selvom din laptop har DVI eller HDMI ud. Så skal du blot faktorere en HDMI->VGA eller DVI->VGA transcoder ind i budgettet.

[UPDATE] Ok, denneher 4-output DVI-splitter er faktisk så billig, at den godt kan hamle op med prisen på en VGA-splitter + VGA-transcoder, hvis din laptop ikke har VGA ud:
https://www.avxperten.dk/dvi-splitter/aten-dvi-splitter-1-4.asp
MuertoMuertoSkrevet 15/08-15 14:34, rettet 15/08-15 14:38 
Hey.

Jeez, sorry, de er self. ikke CRT, det er rettet i første indlæg.

Min labtop køre windows 7, og har en HDMI og VGA udgang. Checkede lige prisen på en HDMI -> DVI, og den var ret peberet.... https://www.av-cables.dk/hdmi-converter/hdmi-til-dvi-audio-converter-8974.html
Denne VGA->VGAx4 ville så være idiel til 4 monitore https://www.av-cables.dk/vga-splitter/vga-splitter-med-indbygget-forstaerker-4-vejs.html

Hvor langt kan man trække et VGA kabel uden det skal forstærkes? har brug for 8-10 meters længde...
OdinOdinSkrevet 15/08-15 14:49, rettet 15/08-15 14:54 
Muerto>
Min labtop køre windows 7, og har en HDMI udgang.

Ah Perfekt. Så skal du bare ud og finde en HDMI-splitter og nogle HDMI->DVI-kabler.

Checkede lige prisen på en HDMI -> DVI, og den var ret peberet.... https://www.av-cables.dk/hdmi-converter/hdmi...-converter-8974.html

Du har fat i noget helt galt der. Som jeg skrev i mit forrige indlæg, så er DVI-D og HDMI pin-for-pin kompatible. En simpel adaptor er alt hvad du har brug for. Den dims du har fundet der bruges til at separere digital lyd af din HDMI-udgang. Den giver ingen mening, da dine skærme ikke har lydindgange.

Det eneste du behøver er at købe en HDMI-splitter som denne:
https://www.avxperten.dk/hdmi-splitter/hdmi-splitter-1-in-4-out.asp
(kan dog fås endnu billigere hvis man leder lidt: http://www.gamebits.dk/shop/hq-4-ports-12136p.html)

...Samt enten et antal HDMI->DVI kabler som disse til dine skærme:
http://www.av-connection.dk/?ML=304
Eller, hvis du allerede har en bunke HDMI-kabler liggende, en håndfuld af disse HDMI->DVI adaptere:
https://www.avxperten.dk/dvi-til-hdmi-adapter/hdmi-til-dvi-adapter.asp
https://www.avxperten.dk/dvi-til-hdmi-adapter/hc-hdmi-til-dvi-adapter-guld.asp

Hele løsningen burde snildt kunne gøres til lige under en tusse (afhængig af kabellængde naturligvis)
JmogJmogSkrevet 15/08-15 15:13 
Mht længde, så er 10 meter intet problem for VGA.
MuertoMuertoSkrevet 15/08-15 15:36 
Perfekt! - Takker mange gange for forklaring og links :D
ElgenElgenSkrevet 17/08-15 18:53 
Er det muligt på nogen måde at bruge en ChromeCast på et CRT-TV med et RGB-SCART-stik? Nogen der har førstehåndserfaringer med det? Og hvad skal der til af ekstradimser og hvad koster de så?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JmogJmogSkrevet 17/08-15 20:17 
Burde være muligt med sådan en her plus et kabel med LR+composite i den ene ende og scart i den anden. Eventuelt en S-video til scart adapter, hvis dit TV understøtter S-video i scart stikket.

https://www.avxperten.dk/hdmi-til-scart/hdmi-til-scart-adapter.asp?gclid=COuYvLPbsMcCFULjcgodPZcLCw
OdinOdinSkrevet 17/08-15 20:41 
Fint bud hvis det ikke havde været fordi Elgen specifikt bad om en RGB-SCART-dims, og den der spytter maksimalt S-video ud.
Jeg har desværre ikke selv været i stand til at finde sådan en dims heller.
WonderboyWonderboySkrevet 19/08-15 22:54 
Dette dumme spørgsmål handler ikke om spil eller konsoller :-)
Kender en pige som skal bruge et slidt/defekt/kasseret sejl fra en sejlbåd, som Hun skal bruge til noget maritim indretning, nogle der kender nogle som har sådan noget?, skal ikke være for dyrt helst meget billigt?.
I love monster land
SumezSumezSkrevet 02/09-15 09:10 
Er det realistisk at bruge en (indendørs) range extender til at sende sit lokale wi-fi videre til en separat bygning (begge bygninger isolerede, men med vinduer) ca. 3-5 meter væk (alt efter hvor man placerer sine dimser)? Og i så fald, hvad vil det anbefales at man bruger, mht. specs, model, osv.?

Eller er det bedre at bide i det sure æble og begynde at grave kabler ned?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 09:14 
Det lyder drastisk at grave kabler :)

En range extender bør kunne gøre det, eller evt. købe en ny router/access point der bare er bedre.
SumezSumezSkrevet 02/09-15 09:16 
Ville det være nok med én hvis man sætter sin router så tæt på væggen som muligt?
Eller er det bedre at have en extender i hver bygning? Kan ikke sige noget om hvor godt signalet er på min nuværende skodrouter :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 09:20, rettet 02/09-15 09:21 
Det er næsten umuligt at sige uden at prøve det - vægmaterialer osv. har meget at sige. Kvaliteten af wifi i enhederne har også noget at sige. Jeg bed selv i "det sure æble" for et par år siden efter meget wifi bøvl, og anskaffede Apple's AirPort Extreme. Slut med dæknings og stabilitets problemer.
SumezSumezSkrevet 02/09-15 09:21 
Ved ikke om det bare er mine fordomme imod Apple der snakker, men det lyder umiddelbart som et produkt som kun gider snakke med andre Apple produkter? :S
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 09:23, rettet 02/09-15 09:36 
Det er det ikke. Alle mine enheder performer bedre med den, inkl. Vita :)

Men kan kan vist ikke sætte den op uden en OSX eller iOS enhed.

EDIT: Det skal siges jeg bare anvender den som access point som er tilsluttet min router (leveret af min internet udbyder).

EDIT: Jeg kan se der er kommet en update til deres AirPort Windows utility så den nyeste model også er understøttet. Så opsætning fra Windows åbenbart muligt nu :)
SumezSumezSkrevet 02/09-15 09:39 
Kan se at Express-udgaven er væsentlig billigere, kan den løse opgaven ligeså vel som extreme, eller ville det bare være penge ud af vinduet? Overvejer også om man i stedet burde købe to billige extenders, det kan jo fås helt ned under 200kr, men ville ærgre mig hvis det ender med at være ubrugeligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 09:52, rettet 02/09-15 09:53 
Altså Extreme har større antenner og derfor dække bedre... i teorien :)

Men ja den er ikke billig - du burde kunne løse det med kvalitets extenders. Du kan vel prøve med een og se m det gør noget. Hvis det ikke virker acceptabelt kan du bare returnere den hvis du køber i DK.
SumezSumezSkrevet 02/09-15 09:58 
Hvis jeg kun bruger én skal jeg jo have en der er god til at modtage, ikke til at sende. :) Ved ikke om det gør nogen reel forskel overhovedet...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 10:04, rettet 02/09-15 10:05 
Begge dele er vigtige, også placering - det er vel at checke nogle anmeldelser ud først :)
JmogJmogSkrevet 02/09-15 18:44 
Hmm, har de ændret på noget ved Airport Express? Jeg mener da jeg købte min, at den kun kunne extende trådløst hvis det var med en anden Express eller Extreme. Med non-Apple ting kunne den kun extende via kabel og det dur jo ikke i Sumez tilfælde.

Det er dog fuldstændigt absurd nemt at extende mellem Extreme og Express trådløst. Sluttede strøm til Expressen og åbnede Airport app'en på min iPhone. "Jeg kan se du har en Express i nærheden. Skal jeg extende dit netværk til den?"

Valgte JA og så kørte det bare.
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 18:46, rettet 02/09-15 18:49 
Jeg foreslog den kun som access point for at få meget bedre wifi dækning generelt, ikke extender ;)

Vil dog mene en alm. extender er vejen frem for ham.
SumezSumezSkrevet 02/09-15 19:02 
Jeg hørte lige om powerline adapters fra IT manden ude på mit arbejde :)
Efter korte overvejelser lyder det faktisk mere som den løsning jeg har brug for!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 02/09-15 19:18, rettet 02/09-15 19:18 
Hvis det er på samme stømnet kan du bruge det ja, men det får du ikke wifi ud af? Har tidligere brugt det hvor jeg havde brug for wired LAN og det virkede fint.
JmogJmogSkrevet 02/09-15 20:07 
Sumez>
Jeg hørte lige om powerline adapters fra IT manden ude på mit arbejde :)
Efter korte overvejelser lyder det faktisk mere som den løsning jeg har brug for!

Ahh, jeg troede det var to forskellige bygninger.
amnesiaamnesiaSkrevet 02/09-15 20:14 
Hvis du vil lege med et par linksys Range extenders har jeg et par i overskud, som ikke skal koste det vilde.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 02/09-15 20:36, rettet 02/09-15 20:37 
Beano>
Hvis det er på samme stømnet kan du bruge det ja, men det får du ikke wifi ud af? Har tidligere brugt det hvor jeg havde brug for wired LAN og det virkede fint.

Man kan vel sætte et access point til den? :)

Jmog>
Ahh, jeg troede det var to forskellige bygninger.

To forskellige, samme strømnet. Kunne I selvfølgelig ikke vide :)

amnesia>
Hvis du vil lege med et par linksys Range extenders har jeg et par i overskud, som ikke skal koste det vilde.

Kunne godt overveje det, men nu ved jeg ikke om jeg får brug for dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 02/09-15 20:45, rettet 02/09-15 20:45 
Jeg har også lige et spørgsmål ang. range extenders, det er ude ved min Bror som har nogle døde punkter bla. i habs køkken hvor man kan have svært ved at komme på hans netværk trådløst, bi har prøvet med sådan en som i link, men kunne ikke få den til at virke på det modem/router som han har gemmen yousee, vi søgte lidt på nettet og fandt ud af at yousee har lukket af så man ikke kan bruge sådan noget, nogle der har forstand på det og kan hjælpe?.

Link...
I love monster land
BeanoBeanoSkrevet 03/09-15 09:32, rettet 03/09-15 09:33 
Sumez>
Man kan vel sætte et access point til den? :)

Ja naturligvis :D

@Wonderboy: Lyder umiddelbart underligt at de kan spærre for det, men har ikke erfaringer med Yousee.
JmogJmogSkrevet 03/09-15 13:08 
De lukker bare for at man kan tilgå settings i routeren.
amnesiaamnesiaSkrevet 03/09-15 14:23 
Hvis man blot skal forlænge nettet videre, så er det ikke nødvendigt at skulle tilgå routerens interface, da man som regel blot har brug for at angive SSID & sikkerhedsnøgle for netværket, hvorefter den vil distribuere dette videre.

Der kan være et behov for at justere hvilke kanaler der anvendes, men det behøves ikke at være på udbyderens udstyr, at man gør dette.
Græsset ER grønnere på den anden side!
BeanoBeanoSkrevet 03/09-15 15:36 
Også min antagelse.
WonderboyWonderboySkrevet 03/09-15 20:59 
Kommer der told på hos WOWHD?.
I love monster land
Mes1983Mes1983Skrevet 03/09-15 21:02 
Ja, de sender vist fra Hong Kong nu
WonderboyWonderboySkrevet 03/09-15 21:06 
Træls, skal finde denne dvd carly simon live from martha's vineyard til gave, som i link nogle der ved hvor man kan finde den billigt uden told?.

Link...
I love monster land
JmogJmogSkrevet 03/09-15 21:10 
De har den på Amazon.co.uk. Bliver lidt dyrere med fragt end wowhd men det du betaler ved checkout er det eneste du betaler.
WonderboyWonderboySkrevet 03/09-15 21:16 
Okay Takker :-)
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 03/09-15 21:31 
Nu har jeg ledt både på deres hjemmeside og facebook på tv3 men kan ikke finde hvornår de begynder at sende NFL igen mener der er her omkring den 10 september de plejer at vise kampe på tv3+ og tv3sport, nogle der ved det?. :-)
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 06/09-15 18:26 
Hvor køber man et billigt og godt battery cover xbox 360 controller til AA batterier?, har købt et på ebay men synes at det svigter nogle gange.
I love monster land
JmogJmogSkrevet 06/09-15 19:55 
Hvad er det? Er det en battery pack/play&charge dims du mener?
OdinOdinSkrevet 06/09-15 20:33, rettet 06/09-15 20:33 
Jeg tror det Wonderboy efterlyser er standard-battericoveret.
JmogJmogSkrevet 06/09-15 22:36 
Det lød beskrivelsen også som, men hvordan kan sådan et svigte? Falder det af?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/09-15 22:47 
Det kan være han har haft play and charge kit før, og har mistet det oprindelige cover.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 07/09-15 11:25, rettet 07/09-15 11:25 
Ja skal bare bruge et standard-battericover, nej der faldet ikke af det svigter bare hvor det ikke får strøm.
I love monster land
scavengerscavengerSkrevet 07/09-15 14:36 
I bunden af battericoveret sidder et stykke fjedermetal der laver forbindelse mellem + og - på de to batterier.
Jeg har også en hvor den er knækket af.
Der KAN laves en McGyver-fix med en papirclip og noget tape :-)
Nemo me impune lacessit
WonderboyWonderboySkrevet 13/09-15 13:47, rettet 13/09-15 13:47 
Skal købe en brugt Xbox 360 til min Nevø, men hvordan tjekker man hurtigst hvor stor harddisk sådan har?, så man ikke bliver snydt?.
I love monster land
XiwanaXiwanaSkrevet 13/09-15 13:50 
Står det ikke trykt på siden af HDD'en? Det gør det i al fald på de tidlige modeller.
Svar på dumme spørgsmål-tråden
[inspirational quote here]
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig