X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-15 19:09, rettet 31/05-15 19:10 
Hvordan har du PC'en tilsluttet den digitale sender? Med minijack (analog) eller via noget toslink/S/PDIF/Coaxial (digital)?
Spiller nu: Phantasy Star IV
GakuGakuSkrevet 31/05-15 19:13, rettet 31/05-15 19:24 
Med minijack(Det er sennheiser rs 180 som jeg bruger). Hvis jeg skal skrift til hovedtelefoner med digital indgang kan du så anbefale nogle?
OdinOdinSkrevet 31/05-15 19:16, rettet 31/05-15 19:16 
Gaku>
Når man bruger trådløse hovedtelefoner afhænger lydkvaliteten så på om der er en forstærker imellem kilden og hovedtelefonerne?

Det kommer an på hvor i kæden at lyden bliver digitaliseret og hvilke (om nogen) dele af kæden der er analoge.
Hvis dit setup er Lydkilde -> Forstærker -> DAC/transmitter, og din forstærker og din DAC/transmitter er forbundet analogt, så kan forstærkeren skam sagtens have noget at sige.
Hvis hele kæden er forbundet digitalt eller hvis din lydkilde selv har indbygget transmitter til dine høretelefoner (via Bluetooth, f.eks.), så er det bedøvende ligegyldigt hvad du har siddende efter lydkilden.

Som Konsolkongen er inde på, påvirker forstærkeren i dine hovedtelefoner naturligvis også lyden. Derudover bliver lyden i de fleste tilfælde genkomprimeret i et lossy format, så snart den skal transmitteres trådløst - og det er ofte der det største tab finder sted. Især over Bluetooth, hvor understøttelse af lossless transmission er meget lidt udbredt. De fleste Bluetooth-enheder bruger stadig A2DP-protokokollen, der forringer lydkvaliteten mærkbart. Der findes semi-lossless protokoller som aptX til Bluetooth, men der er langt mellem enheder der understøtter det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-15 19:26, rettet 31/05-15 19:30 
Yes :) Som du har det tilsluttet nu vil din PCs lydkort farve lyden. Et bedre lydkort vil måske have bedre analog-lyd. Her ville jeg nok tage mig tid til at læse en masse anmeldelser, da specs alene ikke altid er nok at gå efter.

Jeg ved ikke ret meget om trådløse hovedtelefoner, så kan desværre ikke hjælpe her. F.eks. var jeg ikke klar over, som Odin siger, at lyden ofte bliver komprimeret over bluetooth (auch!) :)

Jeg har selv et par Yamaha Pro500 som jeg er virkelig glad for, men de er godt nok ikke særlig trådløse. Og de har en vejledende udsalgspris på næsten 3000Kr. AV-connection har dem dog til 2000kr. Hvis nu du eller andre skulle være interesserede i sådan et par.

http://www.av-connection.dk/?PGr=6597&ML=2498

Odin: Er aptX så noget af det man skal gå efter hvis man skal købe bluetooth-hovedtelefoner, og ønsker så tæt på ukomprimeret lyd?
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 31/05-15 20:33, rettet 31/05-15 22:38 
Gaku>
Med minijack(Det er sennheiser rs 180 som jeg bruger). Hvis jeg skal skrift til hovedtelefoner med digital indgang kan du så anbefale nogle?

Ah, det er Sennheiser RS 180? Jolly good. De benytter allerede KLEER som også er en lossless algoritme, så det er ihvertfald ikke der du vil mærke kvalitetsforringelse. Men er der virkelig ingen digital indgang på din transmitter? Det virker sært at fokusere på lossless transmission hvis man tvinger brugeren til at overføre lyden analogt til transmitteren først?

Konsolkongen>
Odin: Er aptX så noget af det man skal gå efter hvis man skal købe bluetooth-hovedtelefoner, og ønsker så tæt på ukomprimeret lyd?

Det er det, ja. aptX er i virkeligheden en gruppering af kompressionsalgoritmer, hvor lossless kompression bliver tilstræbt. A2DP er også en gruppering af kompressionsalgoritmer, men denne Bluetooth-profil favoriserer latency over lydkvalitet og er møntet på telefonsamtaler - ikke musik.
aptX er lossless så længe transmissionen holder sig under 352kbit/s. Så snart det overstiger det, bliver den overskydende data komprimeret efter behov. Hele området omkring trådløs lyd er en stor, kompleks rodebutik, men det eneste du behøver vide er, at du i praksis vil opleve et stort spring i lydkvalitet via aptX i forhold til AD2P - og jeg mener _stort_ spring - vi taler ikke om marginaler som kun ultra-audiofile kan høre. ^_^

Jeg var selv gennem tre forskellige hovedtelefonmodtagere med AD2P og kunne simpelthen ikke forstå hvorfor diskanten klirrede og alting lød som glasskår, indtil jeg begyndte at sætte mig ind i hvad der egentlig foregik med lyd via Bluetooth og langt om længe fik mig en telefon og modtager med aptX.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/05-15 20:39 
Så vidt jeg kan se, har Sennheiser RS 180 kun en analog indgang på transmitteren. Det er godt nok helt ustyrligt tåbeligt :/
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-15 20:50 
Tak for forklaringen :) Også godt at du lige sagde at både telefon og hovedtelefoner skulle understøtte aptX. Det giver egentlig sig selv, men jeg tænkte ikke lige på det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 31/05-15 22:16 
Hvor udbredt er understøttelse af Aptx på telefoner? Er det noget de fleste nye modeller har?
OdinOdinSkrevet 31/05-15 22:56, rettet 01/06-15 07:22 
Konsolkongen>
Tak for forklaringen :) Også godt at du lige sagde at både telefon og hovedtelefoner skulle understøtte aptX. Det giver egentlig sig selv, men jeg tænkte ikke lige på det :)

De nada. ^_^
Og ja, men skal lige have begge dele med i ligningen - ellers får man ikke andet end regulær A2DP ud.
Du behøver dog ikke købe dyre hovedtelefoner der understøtter det. Hvis du har nogle, du i forvejen er rigtig glad for, så kan du nøjes med en modtager med minijack-output (jeg har selv en Samsung HS3000 - batteritiden kunne være bedre og den er ikke kraftig nok til at drive mine 250ohm BeyerDynamic DT 770 Pro, men er helt fin til hovedtelefoner med lavere impedans). Så slipper du naturligvis ikke helt for kablet, men i det mindste kan du frit benytte din telefon uden at have den lænket til dine høretelefoner.

Jmog>
Hvor udbredt er understøttelse af Aptx på telefoner? Er det noget de fleste nye modeller har?

Der er faktisk en handy oversigt over alle telefoner med understøttelse på aptX-websitet:
http://www.aptx.com/category/phones
(Du kan også finde hovedtelefoner m.v. ved at klikke ude i venstre side.)
NaieraNaieraSkrevet 31/05-15 23:04 
Hvad er der nu galt med en god, gammeldags ledning? Så får man jo lige cirka ti gange mere lyd for pengene.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OdinOdinSkrevet 01/06-15 00:36 
Preaching to the choir. Det var netop derfor jeg nævnte modtagerløsningen. Jeg elsker mine Beyerdynamics.
BeanoBeanoSkrevet 01/06-15 07:01 
Naiera>
Hvad er der nu galt med en god, gammeldags ledning?

Ledningen... :D
JmogJmogSkrevet 03/06-15 16:11, rettet 03/06-15 16:12 
Det her var tæt på at ende i AAARGH-tråden. Der kommer et strømspørgsmål tilsidst. Først lidt baggrund:

Efter ikke at have brugt den i et par år sluttede jeg min Sony HMZ-T1 viewer til min receiver, min HDMI switch og mit TV. Jubeloptimist som jeg er, fortsatte jeg selv efter at have fået et kraftigt stød undervejs. Imponerende taget i betragtning at alle kontakter var slukket på væggen (men kabler sad dog i). Da jeg tændte på væggen så alt godt ud. Lys i alle standbylamper rundt omkring bortset fra HDMI switchen.

Pis og møglort.

Test frem og tilbage, udskiftning af sikring i converterstikket (switchen er UK) og til sidst et lyst indfald med anden AC-adapter resulterede i at det heldigvis ikke er selve switchen, der er brændt af - kun dens AC-adapter. Jeg fandt ud af det, fordi jeg har en 2000 ampere AC-adapter, hvor jeg manuelt kan skifte Volt. Med den tilsluttet lyser lamperne op igen. Yay!

Jeg vil dog gerne være heeeelt sikker på jeg ikke risikerer at ødelægge noget, før alt mit dyre udstyr bliver sluttet til switchen. Den døde adapter leverede 2000A og 5V. Den nye leverer 2000A men har ikke en 5V indstilling. Det nærmeste jeg kommer er enten 4,5 eller 6. Jeg havde den på 6, da jeg tændte for den.

Er det korrekt forstået, at Ampere skal matche præcist mens Volt blot skal være det samme eller over? Dvs, kan ikke sættes for højt?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/06-15 16:18 
Jmog>
Er det korrekt forstået, at Ampere skal matche præcist mens Volt blot skal være det samme eller over?

Omvendt.

Spændingen skal være den samme, mens strømmen skal kunne leveres i mindst den mængde, der er brug for.

2000A 5v lyder ret voldsomt. Det er 10.000 Watt! Sikker på, den ikke er på 2000mA = 2A?
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 03/06-15 16:23 
Hov, jo. Det er selvfølgelig 2000mA :-)

Hmm, men det vil sige at hvis jeg sætter min AC-adapter til 4,5V, så er det ikke nok til at drive switchen og på 6V, så kan den brænde af?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/06-15 16:36 
Begge dele er noget snavs. Den vil sikkert kunne virke med både 4,5v og 6v, men der en risiko for, at dens levetid bliver forringet i større eller mindre grad.
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 03/06-15 16:40 
Pis, det går jo ikke. Underligt at den ikke har en 5v indstilling. Det er jo ikke ligefrem en eksotisk spænding.

Nå, må finde mig en elektronikforretning, der kan sælge mig en passende AC-adapter så.

Tak for hjælpen.
ElgenElgenSkrevet 09/06-15 17:40, rettet 09/06-15 17:50 
Min ældste søn har fødselsdag i morgen og han ønsker sig et trådløst keyboard. Vi har købt eet fra Logitech der anvender deres "unifying" USB-dongle til den trådløse kommunikation. Han har i forvejen en trådløs Logitech mus der anvender samme system. Og spørgsmålet: Ved nogen herinde om samme dongle kan servicere 2 (evt. flere) enheder på samme tid? Eller skal der bruges én dongle pr enhed (= 2 optagede USB-porte)?

EDIT: Ja, og dumme lille mig skulle naturligvis (som altid) bare ha' googlet først }:-S http://www.logitech.com/en-us/promotions/6072
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JmogJmogSkrevet 09/06-15 17:50 
Sandsynligvis ikke. De der dongles plejer at være designet til at snakke med et specifikt unikt device.
ElgenElgenSkrevet 09/06-15 17:51, rettet 09/06-15 17:52 
Takker, men fandt selv lige svaret, sorry *blush* (op til 6 enheder kan en dongle servicere)...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 09/06-15 19:51 
Jeg købte selv et trådløst Logitech keyboard med tilhørende mus (som naturligvis deles om én dongle), jeg er ret glad for dem begge to. Første gang jeg har haft en trådløs mus der reagerer så hurtigt efter den er "faldet i søvn".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 09/06-15 21:16 
Kan man få tæsk i tolden ved at købe fra japan via ebay...? Så vidt jeg har hørt er japanerne kolde i røven og skriver bare en bullshit pris på pakken under bagatelgrænsen.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 09/06-15 21:41 
Så snart du bestiller udenfor EU kan du få tæsk. Uanset hvad afsenderen så skriver, så kan du blive snuppet i stikprøvekontrol.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 10/06-15 09:23 
Hvad nu hvis jeg giver PostDanmark 'an offer they can't refuse'... ? :-D
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/06-15 15:31 
Så skal du også betale fortoldning af hestehovedet.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 10/06-15 20:46 
millennium>
Hvad nu hvis jeg giver PostDanmark 'an offer they can't refuse'... ? :-D

Altså en brevbombe? ;-)
ElgenElgenSkrevet 14/06-15 17:45 
Er der andre forskelle end navnet (fx sværhedsgrad, gameplay osv.) på arcadeversionerne af Contra hhv. Gryzor?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
OdinOdinSkrevet 14/06-15 17:51 
Jmog>
millennium>
Hvad nu hvis jeg giver PostDanmark 'an offer they can't refuse'... ? :-D

Altså en brevbombe? ;-)

Nej, det ville have været "an offer they can't defuse".
ElgenElgenSkrevet 14/06-15 17:54 
^pure punography };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
GreaseballGreaseballSkrevet 15/06-15 18:04 
Nogen der kan svare på denne her.
Min mors gamle bærbar, kører W7, har virket fint til at gå på nettet. Den er gammel ja. Snart 10 år hvis ikke mere. Langsom og en plage af H... til. Hun har ikke lige råd til en ny pt, så vi vil gerne udsætte den mulighed så længe så muligt.
Det dumme spørgsmål kommer her: Den kan ikke se WiFi forbindelsen mere. Fra den ene dag til den anden. Andre enheder kan godt se Wifi forbindelsen. Computeren kan godt gå på nettet via kabel ELLER via en wifi der bliver sendt fra en mobil. Så både routerens WiFi virker og computeres modtager. Men ikke med hinanden.
Har prøvet alle tricks jeg har i bogen som f.eks:
-Slette driver og gen installeret.
-Gendannet fra gendannelses punkt.
-Nulstillet wifi router.
-Skiftet navn på SID.

Næste mulighed er at kontakte Fullrate og bede dem sende en ny router.
Hvis nogen kender til dette så ja.. lidt hjælp tak ^^)
JmogJmogSkrevet 15/06-15 21:21 
Hmm, det eneste jeg kan komme på er at routeren kører med en nyere kryptering, som den gamle laptop ikke understøtter.

Giver dog ingen mening at den pludselig skulle begynde at gøre det, medmindre Fullrate har for vane at pushe opdateringer af deres routere ud. Det har jeg svært ved at forestille mig at de ville gøre, men det er da et forsøg værd at spørge dem.
OdinOdinSkrevet 15/06-15 21:50, rettet 15/06-15 21:50 
Jmog>
medmindre Fullrate har for vane at pushe opdateringer af deres routere ud. Det har jeg svært ved at forestille mig at de ville gøre

TDC gør det minimum månedligt (til min store irritation, idet forbindelsen ryger hver evig eneste gang og først kommer igen efter jeg manuelt rebooter den - nogen gange med forkerte indstillinger takket været deres tåbelige måde at opdatere på).
JmogJmogSkrevet 15/06-15 22:22 
Ahh, jamen så er det jo bestemt en mulighed.
WonderboyWonderboySkrevet 16/06-15 17:10 
Nogle der ved hvor man kan købe maritime stofmærker/strygemærker som feks. dem på denne polo som i link?

Link...
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 18/06-15 22:15 
Nogle der ved om man cdon.se sender til danmark?.
I love monster land
Soren47Soren47Skrevet 18/06-15 22:18 
Du kan jo bare lægge noget i kurven der og skrive din adresse og se om det fungerer. :)
JmogJmogSkrevet 19/06-15 02:43 
Har de da varer som ikke er på cdon.dk?
NaieraNaieraSkrevet 19/06-15 03:36 
Ja.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 19/06-15 10:02 
Så er Sørens forslag klart rentabelt :-)

Det gælder i øvrigt for samtlige webshops i verden. Man betaler jo altid først efter man har set hvad fragten koster.
SonicSonicSkrevet 19/06-15 19:03 
Hvordan får jeg min Dualshock 4 til at virke trådløst på en Raspberry Pi 2? Har BT4 dongle :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
Mes1983Mes1983Skrevet 20/06-15 22:53 
Nogen der har erfaring med at reppe NES-spil? Jeg har fået en stak ind af døren og har to Super Mario Bros. 2 som ikke vil virke.

Det skal nævnes, at jeg har renset begge spil, samme fremgangsmåde som med alle de andre, der virker upåklageligt.

Den ene starter op med grafikforstyrrelser, lidt ligesom når spillene ikke er renset ordentligt. Men sleve PCB'et ser meget fint ud.

Det andet er mere mystisk, det starter slet ikke! Det forhindrer faktisk maskinen i at starte, der er slet ikke lys i power LED'en... Sleve PCB'et ser her også fint ud.

Hvis nogen har nogen idé om, hvad der kan være galt, så giv mig endelig et praj.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/06-15 23:29, rettet 20/06-15 23:36 
Det kan måske være en lodning der er knækket, måske endda en via. Har du mulighed for at åbne spillet op og tjekke?

Du kan nok ikke se om en via er knækket. Her skal du bruge et multimeter for at tjekke forbindelsen på begge sider af printet. I værste fald skal du ha' loddet ROM-chippen af, for at få adgang til dem nedenunder.

Jeg har ordnet en kammarats Grind Stormer på Mega Drive på den måde før.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/06-15 11:27 
Mes1983>
Det andet er mere mystisk, det starter slet ikke! Det forhindrer faktisk maskinen i at starte, der er slet ikke lys i power LED'en... Sleve PCB'et ser her også fint ud.

Lyder som om, at forsyningsspændingen bliver lagt til stel. Der sidder tit en lille elektrolytkondensator som reservoir på et cartridge-PCB. Hvis den er død og er blevet til en kortslutning, kunne det godt være forklaringen.

Konsolkongen har nok ret mht. det andet cartridge. Der må være en løs/afbrudt forbindelse et sted på PCB'et. Enten en kobberbane, der er irret over, eller en lodningen, som er blevet "kold".
AV Intelligent Terminal
Mes1983Mes1983Skrevet 21/06-15 20:06 
Tak for tip. Har nu fået det ene til at virke. Killerbean, du havde helt ret, den lille kondensator var nu ok, men det ene ben på bagsiden var blevet bukket, så det ramte jordforbindelsen på printpladen, efter den blev rettet ud, starter spillet nu op uden problemer:-)

Desværre kan jeg ikke umiddelbart se noget på den anden med grafikfejl. Jeg har målt på alle punkter fra edge-connectoren og til de forskellige chips, og der lader til at være fin forbindelse - har faktisk målt printet på kryds og tværs og alle punkter lader til at have fin forbindelse. Men jeg er dog usikker på dem du (konsolkongen) snakker om. Ligger de vias under selve chipsne? Hvirdan ved jeg, hvad det er jeg leder efter?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/06-15 23:03 
Mystisk.

Jeg ville nok starte med at rense lamellerne endnu mere. Gi' dem grundig tur med et viskelæder. Det er super effektivt.

Hvis det så heller ikke virker, ville jeg give mig til at måle om nogle af data-, adresse- eller kontrolsignalerne har fat i noget, de ikke skal. Altså Vcc eller stel.

Der er selvfølgelig også en lille risiko for, at det er selv Mask ROM'en, der er defekt.
AV Intelligent Terminal
Captain NCaptain NSkrevet 25/06-15 20:52 
Når man har købt et Virtual console spil til sin Wii, så kan man downloade det samme Virtual console spil til sin Wii U med en stor rabat.

Her er mit spørgsmål.
Hvis jeg køber et spil fra Wii Shop channel efter det samme spil er kommet på e-shoppen. Vil man så være berretiget til den samme rabat, eller skal det være købt før den kom på Wii U?
Har ikke rigtigt haft held med at finde et svar på Google.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
JmogJmogSkrevet 25/06-15 21:20 
Jeg tror ikke tidspunktet betyder noget. Det der tæller er om spillet understøtter opgraderingsmuligheden. Det er bestemt ikke alle der gør det.
Captain NCaptain NSkrevet 25/06-15 21:25 
Hvis spillet er ude på både Wii shoppen og e-shoppen burde den altså tælle?
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
JmogJmogSkrevet 25/06-15 21:29 
Nej, overhovedet ikke. Jeg mener kun det er specifikke spil der tæller. Sådan var det i hvert fald da de introducerede det.
Captain NCaptain NSkrevet 25/06-15 21:36 
Huh.. Jeg troede at det altid galt, så længe spillet var købt på Wii shoppen og at det samme spil var oppe på e-shoppen også.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig