X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/11-14 18:19 
Jeg oplever efterhånden mest, at det er Audi'er der presser og skærer direkte ind foran når jeg kører... Uanset om det er i min gamle Skoda Felicia, eller når jeg har lånt min faders SAAB 9-5 :\

Oftest oplever jeg enten mænd omkring 40+ (midtlivskrise?) eller snothvalpe i fars bil, der ikke mener at trafikregler og almindelig fornuft gælder for dem.

Jeg giver ikke folk mere eller mindre plads baseret på deres bilmærke. Jeg nøjes bare med at tilpasse min kørsel efter deres. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/11-14 18:31 
Mennesket er fanme et mystisk dyr...
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 10/11-14 18:49, rettet 10/11-14 18:49 
Kom til at tænke på en ting i forbindelse med at jeg fiksede lyden på mit 3 Wonders (bootleg) arcadespil.

Når det kommer til bootlegs (arcade), virker det på mig som om at det er helt fint og accepteret at handle med disse, vel videne at disse ikke er originale. Det er accepteret at besidde disse, samt spørge om hjælp til at få dem til at fungere. Vælger man derimod at sælge brændte PS1 spil, går der rettigheds-politi i de fleste.

Hvori består den store forskel? Har jeg overset noget? :D
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 10/11-14 19:26, rettet 10/11-14 19:29 
Rigtig godt spørgsmål, og svaret er rimelig simpelt: Der er ingen forskel.

En mere analyserende tilgangsvinkel ku' måske resultere i noget i retning af at en arcade bootleg kræver noget større indsats end bare at brænde en cd, og derfor har lidt mere eksistensberettigelse. Der er dog stadig tale om piratkopier, ret og slet.
En anden faktor der kan spille ind er at, især i de tidligere 80'ere blev der ikke slået så hårdt ned på bootlegs, da copyrightreglerne for elektroniske spil ikke rigtig var slået fast på daværende tidspunkt(?), og som resultat deraf var mange bootlegs mere udbredt end originaleksemplarer, og flere bootlegs var så hackede at de fik deres eget liv, muligvis endda via sin egen titel og grafiske og gameplay-mæssige ændringer. Et af de mere populære er "Crazy Kong".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 10/11-14 20:44 
Ja okay, det er lidt sjovt alligevel, når det bliver sådan en personlig gråzone, hvor man egentlig godt ved at det er forkert, men alligevel kan retfærdiggøre det i et omfang :)

Nok lidt samme princip, som når det føles mindre kriminelt at downloade et musikalbum, i forhold til at spadsere ned i Fona og stjæle en fysisk CD :D

Men meget spændende moraldebat alligevel :)
Spiller nu: Animal Soccer World
ProzelProzelSkrevet 10/11-14 21:37 
Hellere en påtrængende Audi som vil fremad, fordi han sov over sig, end eller anden klaphat i sin Aygo (107, C1, Up! whatever) som trækker lige når det passer dem, selvom de tydeligt kan se du har fart på. Og nej, det var ikke en hentydning til at jeg nødvendigvis kører for stærkt, men når man ligger med 130 km/t og de trækker ud med 90km/t så går det stærkt.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/11-14 23:05 
Man kan kun elske folk der tror, at spejlene er til pynt når de kører på motorvejen og vil elefantoverhale en lastbil med 90 :P

Folk må hjertens gerne overhale mig... At de så vælger at køre så tæt på mig, at jeg kan mærke deres nummerplade kilde mig bagi selvom jeg kører de 110/130 der er tilladt på danske motorveje. Det får mig altså ikke til at sætte farten op bare for deres skyld. :)


@Bootlegging og piratkopiering.

Man kan vel tage den et trin videre, og sige at en region mod på f.eks. en PAL konsol, indirekte er det samme som at stjæle en NTSC-U/J maskine. ;)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 10/11-14 23:35 
Bortset fra den kæmpestore forskel at det ene er åbenlyst ulovligt, og det andet slet ikke er. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/11-14 00:11, rettet 11/11-14 00:11 
Pff, details! :P

Men ja, jeg kan sagtens se hvordan nogle kan betragte det som en gråzone, når det handler om retrospil.

- På den ene side snyder man ikke længere udgiveren for en indtægt ved at piratkopiere, da spillet for længst er væk fra butikkernes lagre.
Folk der sælger et spil til overpris på Ebay, giver næppe en bid til rettighedshaveren heller.

- Men på den anden side er det jo stadig ikke et hak anderledes, end hvis man synes at Piratbugten er stedet man bør anskaffe sig det nyeste indenfor film, musik og spil, til musefingerpris.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
--Skrevet 11/11-14 06:09 
Sumez>
Bortset fra den kæmpestore forskel at det ene er åbenlyst ulovligt, og det andet slet ikke er. :P

:D Ja okay, skulle måske være mere konkret, så alle kan være med :D Mener self. ulovlig download via fx PirateBay :D
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 11/11-14 06:39 
FancyPants>
Pff, details! :P

Men ja, jeg kan sagtens se hvordan nogle kan betragte det som en gråzone, når det handler om retrospil.

- På den ene side snyder man ikke længere udgiveren for en indtægt ved at piratkopiere, da spillet for længst er væk fra butikkernes lagre.
Folk der sælger et spil til overpris på Ebay, giver næppe en bid til rettighedshaveren heller.

- Men på den anden side er det jo stadig ikke et hak anderledes, end hvis man synes at Piratbugten er stedet man bør anskaffe sig det nyeste indenfor film, musik og spil, til musefingerpris.

Lige netop denne vinkel er meget spændende. Personligt synes jeg at det står meget tydeligt, når piratkopiering går ud over nye spil, film, musik, osv. Her mister producenten reelle penge på det.

Men med ældre materiale, som længs er væk fra hylderne, og højest optræder på en opsamling af og til, er tabet minimalt, hvis overhovedet tilstede.

I forhold til vores hobby, tænker jeg stadig at det er komisk, at det er accepteret at SÆLGE bootleg arcadespil, hvorimod man nærmest ville blive kickbanned, hvis man solgt brændte PlayStation 2 spil :D

Og nej, jeg er ikke selv type som bliver forarget og har behov for at lege politi, og er vældig glad for mit Three Wonders (bootleg) spil :)
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 11/11-14 08:51, rettet 11/11-14 08:52 
Well, mange ældre arkadespil sælges jo stadig via diverse remakes, compilation pakker, online-services osv. Men hvorvidt bootlegs aktivt "skader" nogen udgivere er naturligvis ikke helt sort på hvidt. Til gengæld har vist aldrig været noget der er op til det enkelte individ hvorvidt det gør det mere eller mindre lovligt. :P
Det er det samme som emulering - jeg synes det kan være interessant at diskutere det moralske i piratkopiering af "gamle" spil, film og musik, men det ændrer jo ikke på at det er rimelig åbenlyst ulovligt.

Jeg ved heller ikke hvorfra du får at det skulle være "accepteret" at sælge bootleg arcadespil? Det samme sker også med konsolcartridges og endda enkelte sjældne CD-ROM spil på eBay, og det er et meget udbredt problem som mange kritiserer eBay for ikke at slå hårdere ned på. Det er især et problem når sælger ikke gør noget for at gøre det klart at der er tale om en boot. Jeg har også et 3 Wonders bootleg, som jeg kom til at købe da jeg ikke så at der stod "bl" et sted i annoncen.
Der vil selvfølgelig altid være kredse hvor den slags bliver solgt uden nogen siger noget til det, især ser jeg i Danmark flere arkade-"samlere" der virker mystisk ligeglade med om deres spil er piratkopier, men der er jo også masser af steder der sælges brændte PS1-spil og lignende, hvis man inkluderer eks. loppemarkeder, DBA, QXL, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 11/11-14 17:21, rettet 11/11-14 18:17 
I forhold til disse opsamlingspakker m.m., tror jeg personligt at det er et ikke eksisterende problem i praksis, vedr. pengetab. Til med kræver det en del mere hardware at afvikle gamle bootlegs, frem for at give 100 kr. for en ny opsamling. Så i den forbindelse vil jeg påstå at salget ikke påvirkes overhovedet, eller i hvert fald nær ingenting. Her taler jeg om retrospil, som er GAMLE. Ikke opsamlinger med nyere spil fx, hvor de enkelte stadig findes i handlen. Her tænker jeg sagtens at brændte spil påvirker salget.

Men ja, det er lige nøjagtig det som gør debatten interessant, eftersom skidtet er ulovligt, uanset hvordan man så vender og drejer den. Der hvor jeg synes den er interessant i forhold til denne målgruppe, er når man bevidst går ind og leger selektiv politimand. At man på den ene side fordømmer og langer ud efter folk som brænder CD´er, men på den anden side gerne vil hjælpe til med at fikse bootleg spil, tillader åben dialog omkring disse, contra CD piratspil, samt tillader køb / salg. Vedr. køb salg, så har jeg studset over det på spille-maskiner, at det er meget almindeligt at folk handler med disse, uden noget former for anmærkninger. Jeg er ret sikker på, at det ville medføre kommentarer + slettet annonce, hvis det i stedet drejede sig om en PS pakke med 20 brænde spil.

Det er lige netop i forhold til dette punkt at jeg mener, at der hersker en eller anden form for dobbeltmorale? Jeg mener ikek at man kan drage en direkte parralel til loppemarkeder, hvor en random mor står og sælger en PS pakke med brændte spil, eller lignende. Her er jeg ikke engang sikker på at sælger for så vidt er klar over rettighedsproblemet, eller måske i begrænset omfang. Ligeledes er disse nok også ligeglade. Forskellen her ville så være, hvis samme sælger som sælger disse brændte PS spil, ville fordømme bootleg branchen, men det sker næppe.

I vores tilfælde, kan man sige at vi "ved bedre", eller ligefrem er "eksperter" på områden. Her synes jeg så det bliver ekstra sjovt, når der går selektiv politi i den :)

Personligt har jeg det med emulerede og bootleg spil (så længe der er åbne linier omkring det, og de ikke forsøger at blive solgt som værende originale!), som jeg har det med at gå over for rødt, når der ikke er en eneste bil i nærheden. - Ja, det er forkert og ulovligt at gå over (ifølge lovgivningen), men det påvirker ingen (i praksis), og det rør mig derfor ikke så meget (ingen taber på det).
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/11-14 09:33 
Hvis jeg sælger min samling til en private person, skal jeg så betale noget i skat?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 17/11-14 09:54 
Hvis jeg på et eller tidspunkt har købt en version af et gammelt arkade spil (f.eks. en samling til PSOne), og jeg stadig ejer samlingen, er det så - rent legal - lovligt at downloade en ROM med spillet?
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 17/11-14 11:02 
Jeg tror umiddelbart at der er forskellige licenser for det oprindelige arcadespil og diverse ports, men jeg er ikke sikker.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
PapandPapandSkrevet 17/11-14 11:07 
ChronoSousa>
Hvis jeg sælger min samling til en private person, skal jeg så betale noget i skat?

Nej.

Det hedder sig at man skal betale skat, hvis man har købt varerne med tanke om videresalg med fortjeneste.

Overstiger beløbet 50.000 kr., så vil man i en række tilfælde skulle momsregistreres. Men ikke i dit tilfælde, da der ikke er tale om en reel forretning hvor målet er at skabe overskud.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SumezSumezSkrevet 17/11-14 11:29 
Elgen>
Jeg tror umiddelbart at der er forskellige licenser for det oprindelige arcadespil og diverse ports, men jeg er ikke sikker.

Det er der helt sikkert. Under alle omstændigheder er det vel altid ulovligt at hente ting via ulovlig distribution, uanset om man selv har rettighederne til det eller ej?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/11-14 11:55, rettet 17/11-14 11:57 
Papand>
Nej.

Det hedder sig at man skal betale skat, hvis man har købt varerne med tanke om videresalg med fortjeneste.

Overstiger beløbet 50.000 kr., så vil man i en række tilfælde skulle momsregistreres. Men ikke i dit tilfælde, da der ikke er tale om en reel forretning hvor målet er at skabe overskud.

Korrekt. Man kan som privatperson frit sælge egne ting (f.eks. en spilsamling) også over 50K pr år.
Hvis man derimod producerer eller videresælger varer (indkøbt til videresalg), eller leverer ydelser, skal man momsregistreres hvis omsætningen overstiger 50K pr. år.
XiwanaXiwanaSkrevet 17/11-14 12:23, rettet 17/11-14 12:29 
Hvis du seriøst går og overvejer at sælge hele skidtet, er tidspunktet da også siges at være helt perfekt. Prisen på retrospil i DK har aldrig været højere.

(Lyn)EDIT: Det var på ingen måde ment som en kritik. Snarere tværtimod...
Jeg går selv i de samme tanker for tiden ;)
[inspirational quote here]
SumezSumezSkrevet 17/11-14 13:38 
- og hvis du gør, skal jeg nok byde på et par af dine SNES-spil :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/11-14 13:51 
Hov hep hep, har du Castlevania IV ...? :D
The medium is the message.
PapandPapandSkrevet 17/11-14 13:58 
Jeg vil gerne købe det hele. :)

Send mig en PM og så finder vi sikkert ud af noget.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
millenniummillenniumSkrevet 17/11-14 14:00 
Hold nallerne fra Castlevania IV, du ;)
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/11-14 16:48 
Hehe.
Det er godt at man ikke skal!
Troet lige at man skulle altid når det er over 50000 kr.
Da det kommer jeg nemt over med et total salg :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BlumarinaBlumarinaSkrevet 17/11-14 17:07 
Overvejer du seriøst at sælge ud?? ☺
CamousCamousSkrevet 17/11-14 19:38 
Det er fristende at købet et par Ever carts til alle sine systemer og bare sælge det hele.

Har lige flyttet igen og jeg tænker på hvor meget lort jeg har hver eneste gang det sker.

Men hvis der skal sælges så skal det hele sælges som en kæmpe stort lot, hvem fanden gider sælge hundrede af spil en af gangen.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 18/11-14 08:40 
Retrolasse>
Overvejer du seriøst at sælge ud?? ☺

Vil du byde? :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 22/11-14 10:02, rettet 22/11-14 20:22 
Rent hypotetisk.... Kan man tage et memory card fra en psvita hvor der er downloadet spil via ens psn konto, til en anden vita som er sat op til en anden konto..?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 22/11-14 17:44 
Nej. Spillene er låst til den konto de er købt via.
millenniummillenniumSkrevet 24/11-14 21:21 
Det er virkelig et long-shot men...

Jeg leder efter meget god bog (Eller "BogEN") som beskriver den historiske baggrund bag tidligere programmeringssprog som cobol, iSeries og lign. Hvis der findes noget lignende om dette eller et hovedværk inden for genren. Nogen der kender en bog i den kategori...?
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/11-14 23:36 
Nogle der ved om man kunne låne en N64 konsol i en video butik?
For så er der sikkert også en udlejnings taske?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 28/11-14 00:19 
Jeg kan ikke forestille mig andet. Jeg lejede en hel del N64 spil da de kostede en mindre formue fra ny.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 29/11-14 21:18, rettet 29/11-14 21:19 
Er der nogle steder hvor man kan se hvad brugte Xbox 360 spil koster hos Gamestop, uden at man skal forbi en butik eller ringe her i DK?.
I love monster land
scavengerscavengerSkrevet 29/11-14 21:26 
ChronoSousa>
Nogle der ved om man kunne låne en N64 konsol i en video butik?
For så er der sikkert også en udlejnings taske?

Det er der, jeg har en ;-)
Nemo me impune lacessit
JmogJmogSkrevet 30/11-14 00:57 
Wonderboy>
Er der nogle steder hvor man kan se hvad brugte Xbox 360 spil koster hos Gamestop, uden at man skal forbi en butik eller ringe her i DK?.

Helt klart nej. Priserne er ikke ens mellem forretningerne på brugte spil. Det afhænger af efterspørgsel og hvor mange de har på lager.

Men selv hvis priserne var ens, så reklamerer Gamestop udelukkende med sine priser gennem nyhedsmails og aldrig om de brugte spil.

Noget særligt du leder efter? Kan jo være en af os har set brugtprisen i vores lokale. Så kan du danne dig en ide om niveauet udfra det.
PapandPapandSkrevet 30/11-14 01:24 
Jmog ->
Priserne er ikke ens mellem forretningerne på brugte spil

Det tror jeg ikke er helt korrekt. Priserne styres ikke lokalt men centralt, så de bør være ens hos alle butikker.

GameStop har ingen interesse i at liste priser på hverken nye eller brugte spil online, med mindre det er i forbindelse med kataloger eller kampagner som skal drive trafik til butikkerne. De har ikke onlinesalg og har deraf ingen interesse i at gøre deres priser mulige at sammenligne med etablerede webshops.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JmogJmogSkrevet 30/11-14 01:52 
Nu jeg tænker over det, så har du selvfølgelig ret. De slår jo altid brugtprisen op ved at scanne varen, og hver butik har selvfølgelig ikke en separat database.
ElgenElgenSkrevet 02/12-14 08:59, rettet 02/12-14 09:30 
Denne artikel i Politiken påstår, at det Internet Archive laver med at man kan spille MAME i sin browser og udstiller mange ROMs til frit spil, foregår med licensindehavernes samtykke. Der linkes dog ikke til noget sted hvor dette rent faktisk står. Er der nogen her der har fundet stedet på Internet Archive (eller andet relevant mere lødigt sted end en avis) hvor det helt præcis står?

EDIT: Nå, nu har jeg prøvet at skrive til Morten Bay (forfatter til artiklen) for at spørge hvor han har oplysningen fra... så må vi jo se om han svarer...

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 02/12-14 09:20, rettet 02/12-14 09:20 
Hvad synes I er bedste grafiske ikon for ordet "Regnskab"...?

Lommeregner, pengeskab, mønter, andet...?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 02/12-14 09:36 
Vi plejer at bruge mønter, sådan lidt i stil med det her:

http://www.pxleyes.com/images/tutorials/ext//4d9a0839a6fd5.jpg
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 02/12-14 09:37 
Spreadsheets :P
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/12-14 11:16 
Elgen>
Denne artikel i Politiken påstår, at det Internet Archive laver med at man kan spille MAME i sin browser og udstiller mange ROMs til frit spil, foregår med licensindehavernes samtykke. Der linkes dog ikke til noget sted hvor dette rent faktisk står. Er der nogen her der har fundet stedet på Internet Archive (eller andet relevant mere lødigt sted end en avis) hvor det helt præcis står?

Jeg læste også om det på Version2 for noget tid siden:
http://www.version2.dk/artikel/internet-archive-udgiver-samling-af-900-klassiske-arkadespil-til-browseren-70932

Her slutter de af med:
Selvom flere af spillene stadig er beskyttet af copyright, har The Internet Archive offentliggjort dem ved at gøre brug af »vores ret til at huske«.

Det virker ret uldent i kanten.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 02/12-14 11:30 
Elgen>
EDIT: Nå, nu har jeg prøvet at skrive til Morten Bay (forfatter til artiklen) for at spørge hvor han har oplysningen fra... så må vi jo se om han svarer...

Har vi ikke allerede flere gange her på forummet konkluderet at Morten Bay ikke ligefrem er den skarpeste "journalist" i skuffen :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 02/12-14 12:41 
Hmmm, jeg har aldrig bemærket ham omtalt herinde før?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 02/12-14 13:07, rettet 02/12-14 13:07 
Mindst tre gange før, og sjældent i positive vendinger. :P
Jeg tror sidst var da han som den eneste journalist i verden roste Microsofts (senere afblæste) always-on-drm-politik på XBox One i så skyhøje vendinger at det var svært at forestille sig at han ikke var købt, i en artikel der indeholdt adskillige deciderede fejlinformationer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 02/12-14 13:14 
Søgning:

http://www.playright.dk/forum/soeg/?_submit=1&svar=morten+bay&forumid=
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 02/12-14 13:17 
Puha, det resulterer også i den her artikel, som er så farvet at det er helt ufatteligt:
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/spil/ECE1995643/xbox-one-og-playstation-4-saadan-er-de-i-virkeligheden/

Hvordan kan Politiken acceptere den slags?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 02/12-14 13:26 
Nyheden med browser "MAME" spillene har også været bragt af Troldspejlet. Ikke at det bliver mere korrekt af den grund.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 02/12-14 14:49 
Sumez>
Hvordan kan Politiken acceptere den slags?

De ansvarshavende ved nok ikke bedre.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig