X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/08-14 15:43, rettet 22/08-14 15:44 
Så vidt jeg kan se kan den ikke opskalere.
http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-v375_g/?mode=model

Jeg har selv en Yamaha RX-A1010 med noget opskalerings-værk indbygget. Jeg har kun prøvet det i få minutter, men begyndte næsten at grine da jeg så hvor ringe det var. Det gør mig nu ikke noget, jeg er bare glad for at det kan slås helt fra så receiveren er lagfri. Det kan man ikke på alle mærker/modeller :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 15:47 
Ja, det kan jeg da godt se nu - Var ellers sikker på at der stod ja ved "HDMI 1080p opskalering" på Elgiganten.dk.
Oh well, så må jeg nok bare vente med 480p til at jeg får en Frame Meister eller et bedre TV :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/08-14 15:54 
Det lyder ret underligt at dit TV ikke kan vise 480p :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 16:02 
Det virkede i hvert fald ikke med componentkabel fra Wii til Component->DVI adapter i 480p - Det virkede heller ikke da jeg førhen havde sat Wii U til TV'et med Component->DVI adapter, når jeg så skiftede hen til Wii-moden. (Det virker dog med HDMI fra Wii U til HDMI-DVI adapteren).

Alt der er RGB-SCART jeg sætter til den kan den vise, og så 720p/1080i gennem DVI-indgangen, enten med en Component->DVI omformer eller HDMI->DVI.
slk486slk486Skrevet 22/08-14 16:02, rettet 22/08-14 16:08 
^ Det er nok mere fordi DVI indgangen kun tager specifikke opløsninger. `Har du prøvet 480p over scart indgangen?

Næh, den opskalerer søreme ikke. Der kan man bare se.
j/k
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 17:08 
Jeg vidst slet ikke det var muligt at føre 480p gennem SCART? Men det må jeg da prøve så.
Men vælger nok den surround receiver, hvis den kommer på tilbud igen i næste måned og så må jeg få en Frame Meister en dag :)
NaieraNaieraSkrevet 22/08-14 17:12 
Det er det som sådan, men hverken udgang eller indgang understøtter det i mindst 99% af tilfældene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 17:22 
Ah, ja, et SCART-kabel er vel i virkeligheden mere avanceret end et componentkabel. Det har i hvert flere "stik" :b
ElgenElgenSkrevet 25/08-14 09:29 
Elgen>
Som bekendt er jeg jo ved at prøve at bringe den Astro City har fået af TLO (og som er hårdt medtaget) tilbage til livet. Bl.a. er de mounts som joysticks skal monteres på blevet brutalt fjernet med en vinkelsliber.
Min første tanke var at svejse nogle andre på, men har opdaget at det artwork der sidder på forsiden af kontrolpanelet (under det tynde plexi-glas) *ikke* er aftageligt (som jeg først antog) men i stedet een stor sticker.
Jeg kan se at det allerede er "boblet" en lille smule op da spaden som TLO købte den af svejsede nogle klamme Zippy-sticks direkte på. Jeg tør derfor ikke at svejse de nye mounts på.
Jeg vil i stedet forsøge mig med lim, så her kommer spørgmålet: Har nogen her (personlige, jeg kan sagtens finde ud af at google selv) erfaringer med at lime metalemner sammen? Jeg tænker umiddelbart Epoxy, men er der flere typer? Hvilken type bør man i givet fald bruge? Er der alternativer til Epoxy? osv osv... shoot!

Lige som kort opfølgning på ovenstående, så endte jeg med at bruge denne Extra Strong Epoxy http://www.bostik.dk/Products/Adhesive/Consumer-adhesive/P0155?p=24-ml-syringe til at fæstne mounts på CPO og det virker super };-P

Næste spørgsmål går på wire'ing... CPO har 6 knapper i denne konfiguration:
Svar på dumme spørgsmål-tråden
Hvor plejer man at sætte JAMMA knap 1, 2, 3 (og muligvis 4, MVS), hvis man også gerne senere vil prøve at sætte et kick-harness til uden at skulle flytte rundt på en masse ledninger...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 25/08-14 09:52, rettet 25/08-14 09:54 
I forhold til Neo Geo MVS, vil du helst have at knappen nederst til venstre hedder 1, øverst til venstre hedder 2, og så 3 og 4 til højre for den:
234
1xx

Men på den anden side, i en standard JAMMA opsætning ville det mest oplagte kun at bruge knapperne i øverste række, således:
12x
xxx
Af samme årsag kan jeg godt lide at have de nederste knapper forskudt et stykke til venstre, så MVS-opsætningen virker mere naturlig i 2-knap spil, men det er nok mest en vanesag :)

Dette er selvfølgelig ikke så kompatibelt med MVS fighters, men vil fungere med et typisk 6-button spil, hvor knapperne ligger således:
123
456
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/08-14 09:55, rettet 25/08-14 09:55 
Mit kabinet, med 4 knapper, er iøvrigt mappet sådan her:
-2-4
1-3
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 25/08-14 21:54 
Nogen håndværkere her, der kan bekræfte om det er en god ide at smide et 32kg 52" tommer op på indervæg af spånplade?
j/k
dchangdchangSkrevet 26/08-14 08:22 
Burde godt kunne gå an, afhængigt af tykkelsen på pladen. Nogen chance for at du kan ramme skelettet med et par skruer?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
ElgenElgenSkrevet 26/08-14 08:28, rettet 26/08-14 08:32 
Hvis spånplanen er tilpas tyk (20mm+ vil jeg sige, men mindre kan sikkert også gøre det) har jeg selv haft held med at bruge ekspanderede rawlplugs (sådan nogle fætre der krøller sig sammen på bagsiden af pladen) til at hænge selv ret tunge ting op på spånpladevægge.
Ser lige om jeg kan finde et link...
EDIT: Se under "Tungere ting..." her; sådan nogle jeg mener: http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=397
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 26/08-14 08:47 
^ Altså dem, der er beregnet til gips?

Jeg tvivler på jeg lige kan ramme skelettet, så det passer, uden at sætte en bagplade på.
j/k
ElgenElgenSkrevet 26/08-14 10:04 
Umiddelbart tror jeg ikke de ekspanderende rawplugs er specielt til gips... den side var bare lige hvad jeg kunne finde i en ruf, og det er dem der er billed af som jeg har brugt... er ret sikker på at Silvan fører dem.
Med dem behøver du ikke at ramme skelettet bagved... faktisk er det bedst hvis du undgår det, for så holder det bedst.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
amnesiaamnesiaSkrevet 26/08-14 11:54 
Ved omhængning af hylder med hyldeknægte da jeg tidligere boede i lejlighed, var der også tale om en væg af samme materiale. Der brugte jeg de nævnte plugs der danner en roset på bagsiden af pladen, som fordeler belastningen over et større område.

Da spånplade er knap så porøst som en gipsplade kan man muligvis argumentere for at nogen fornuftige skruer burde kunne holde uden problemer til det primært lodrette træk der er på skruer og plade, men jeg valgte dog selv ovennævnte løsning, da jeg heller ikke var klar over hvordan forskallingen der lå til grund for disse spånplader var lavet.
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 26/08-14 12:47, rettet 26/08-14 12:48 
Jeg har brugt dem meget til opsætning på gips, men det er nok kun dem med selvsving, der er specifikt beregnet dertil. Jeg har dem liggende, så dem kan jeg bare bruge, men jeg ville sikre mig at det burde kunne holde. Typisk hvilker et VESA beslag jo over et rimelig bredt område, men sidder kun med 2-4 skruer.
j/k
amnesiaamnesiaSkrevet 26/08-14 13:25 
Vil man gå med livrem og seler, kan man vælge at bruge disse, som jeg har gjort brug af også.

Der er noget seriøst hold i dem :-)

http://www.wattoo.dk/hulrumsplugs
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 26/08-14 13:30 
Tjah, dem jeg har holder isoleret 25kg (svjh) så det burde vel være fint.
j/k
--Skrevet 26/08-14 17:42, rettet 26/08-14 17:43 
Hvis du har en spånpladevæg, så burde den holde uden problemer, hvis selve vægen altså er lavet ordentligt :P
Det afgørende er umiddelbart tykkelsen af vægen, men med mindre vi er nede i få mm, så burde det kunne lade sig gøre.

Som skrevet længere oppe, er der hovedsageligt tale om et lodret træk, hvilket gør at skruerne ikke bliver trukket ud af vægen, men "sidelæns". Derfor vil jeg vove den påstand, at du i teorien kunne nøjes med 1 skrue, og det stadig vil blive hængene, forudsat at væggen er cirka 12mm plade. Mener at en simpel gipsskrue kan bære cirka 25 kg i lodret træk, i 1 lag gips, hvis jeg ikke husker helt forkert. En spånplade, vil som minimum gøre dette bedre, i hvert fald mht det vandrette træk, som vil findes en smule på de øverste skruer.

Var jeg dig, ville jeg mærke op hvor beslaget skulle være, og bore et af hullerne. Herfra ville jeg skønne pladens tykkelse. Er den under 12mm, bruge plugs som forankrer sig på bagsiden af pladen. Er pladen 12mm +, ville jeg bore for, og herfra bruge nogle skruer med et grovt gevind.

Du kan for hyggens skyld banke lidt på væggen, og med lidt held kan du høre / mærke dig frem til en af lægterne der nok er brugt som skellet. Hvis det er bygget ift gipsvægs standarter, kan du regne med at disse er placeret 45 eller 60 CM forskudt.
Spiller nu: Animal Soccer World
spectrespectreSkrevet 26/08-14 20:04 
Opdagede lige at Nintendo udgiver nogle nye GameCube inspirerede Wired Fight Pads i anledning af udgivelsen af Smash Bros. Kan de erstatte en Pro Controller? Der koster kun knap £20

Link...
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
QQSkrevet 26/08-14 20:59 
De skal nok bruges med den Gamecube controller adapter som de udgiver simultant med Smash Bros. Om den kan bruges til andet end det spil, håber jeg virkelig meget på.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Og især kompatibilitet i Wii Mode, da jeg kun kan bruge min ene Classic controller der og derfor ingen multiplayer kan spille. På Wii kunne man i det mindste bruge sine Gamecube controllers i Virtual Console, men nu har jeg overført alt til min Wii U. Den adapter kan virkelig redde alt. Men det er nok for meget at håbe på, hvis man kender Nintendo og deres controllerkompatibilitet.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
spectrespectreSkrevet 26/08-14 21:10 
men det er ikke en gamecube controller, det er en wii u controller med home button og det hele
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
BeanoBeanoSkrevet 26/08-14 21:13 
Den sættes vel i numsen på en Wiimote som classic controller...
spectrespectreSkrevet 26/08-14 21:19 
Ja, det er også det jeg har kunnet læse mig frem til. Men er den så kun Classic compatible eller kommer den til at virke med pro controller spil også?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
HankyHankySkrevet 26/08-14 21:26 
Når den skal i gennem Wiimotes, må den fungere på lige fod med Classic-controllers.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
BeanoBeanoSkrevet 26/08-14 21:26 
Også mit gæt ;)
slk486slk486Skrevet 26/08-14 23:26, rettet 26/08-14 23:28 
Er vi enige om denne kan bruges til mine jp/us konsoller - bl.a. en Japansk PS3 ?

http://www.amazon.de/2000W-SPANNUNGSWANDLER-220V-step-down-step-up-Schwarz/dp/B005MNT876/ref=sr_1_22?s=ce-de&ie=UTF8&qid=1409088080&sr=1-22&keywords=step+down+converter
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/08-14 01:30, rettet 27/08-14 01:32 
Beano>
Den sættes vel i numsen på en Wiimote som classic controller...

Jeg har nok helt misset hvad i snakker om, men; Smash Bros. controlleren? Den skal forbindes med den adapter på billedet overfor.

...Sikkert fordi det er sent, hvis jeg ikke fatter at i snakker om en anden controller :D

EDIT: Ah Wired Fight Pads er IKKE lig med de GameCube controllers de genudgiver til Wii U. Godt spottet af mig ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
XiwanaXiwanaSkrevet 27/08-14 09:14 
Er strømforsyningen fra en SMD model 2 kompatibel med en Game Gear?
Det lader vist til at være tilfældet i US - jeg ved dog ikke, om det også gør sig gældende for PAL-modellen.
[inspirational quote here]
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/08-14 15:48 
Er ca. 80% sikker på, at svaret er "ja" :)
AV Intelligent Terminal
XiwanaXiwanaSkrevet 27/08-14 20:08 
Takker for svaret. Så tager jeg chancen med at købe en, hvor strømforsyningen ikke medfølger. Om ikke andet kan den vel proppes med batterier.
[inspirational quote here]
slk486slk486Skrevet 29/08-14 08:32 
Har vi et moderne ord på dansk, der har samme nuance som "quest"?
j/k
SumezSumezSkrevet 29/08-14 09:20 
Nej :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 29/08-14 09:23 
Mente jeg nok. Ridderfærd er lidt gammeldags :D
j/k
amnesiaamnesiaSkrevet 29/08-14 09:38 
En søgen efter noget, men det holder ikke rigtig samme pondus som quest umiddelbart.
Græsset ER grønnere på den anden side!
slk486slk486Skrevet 29/08-14 09:46 
"Jeg er på en-søgen-efter-noget"... Nej, ikke helt :D
j/k
JmogJmogSkrevet 29/08-14 10:04 
"Mission" ligger da ret tæt på.
slk486slk486Skrevet 29/08-14 10:36 
Njah..
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/08-14 10:47 
"Udflugt" er det ord du leder efter.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GoodtimesGoodtimesSkrevet 29/08-14 10:58 
Jagt.

"Jagten på den forsvundne skat"
slk486slk486Skrevet 29/08-14 11:04 
Jeg er på udflugt. Lol :D
j/k
scavengerscavengerSkrevet 29/08-14 11:42 
Jeg er på en udforskning af det ukendte
Nemo me impune lacessit
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/08-14 12:11 
Eventyr :)
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 29/08-14 13:01 
Mission er stadig det eneste der dækker de betydninger det engelske ord har.
slk486slk486Skrevet 29/08-14 13:16, rettet 29/08-14 13:23 
I stiveste forstand, så ja, men de smager ikke ens på engelsk - derfor jeg skrev 'nuance'. Man påtager sig selv en quest, hvor en mission er defineret og delegeret. "Mission" passer ikke særlig godt i et fantasy setting og jeg krummer tærer hver gang jeg hører "mission" i filmatiseringen af lotr.
j/k
SumezSumezSkrevet 29/08-14 13:21, rettet 29/08-14 13:21 
Det er en uendelig udfordring for oversættere. Man er nødt til at veje den enkelte context og finde den bedste erstatning i hver tilfælde (f.eks. mål, mission, rejse, eventyr). Man kan desværre ikke bruge "quest" på dansk uden at lydes som en værre nørd :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 29/08-14 13:25 
At bruge "eventyr" som erstatning er vel netop opstået af det problem?
j/k
SumezSumezSkrevet 29/08-14 13:30 
Det giver vel mening i enkelte sammenhæng.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig