X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
SumezSumezSkrevet 08/08-14 11:57 
Duty er et fint ord for den form for ansvar, det er ikke kun militær.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 08/08-14 12:12 
Tænkte mere på on-call duty (Det er jo altid telefonisk vagt).

https://cfo.asu.edu/hr-oncall
The medium is the message.
scavengerscavengerSkrevet 08/08-14 13:21 
Jeg synes, at jeg i den senere tid har oplevet flere PS1 plastæsker der flækker/springer for ingenting.
Er der andre end mig der har oplevet at de bliver meget skrøbelige med alderen?
Nemo me impune lacessit
AmbyAmbySkrevet 08/08-14 13:38 

Tak!
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
SumezSumezSkrevet 08/08-14 13:52 
Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse I opererer i, men som pinball-entusiast er jeg selv sindssygt glad for denne bog, med artikler og farvetryk om hver eneste pinball-maskine udgivet fra 1982 til i dag:
http://www.amazon.co.uk/PINBALL-COMPENDIUM-2ND-EDITION-REVISED/dp/0764341073/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1407498664&sr=8-1&keywords=pinball+compendium

Hvis han er mere til old-school elektromekaniske eller overgangen fra elektromekanisk til de første solid state maskiner, findes der to andre bøger i serien der kortlægger disse perioder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AmbyAmbySkrevet 08/08-14 14:00 
Det er desværre i overkantet. Men tak for et godt bud!
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JmogJmogSkrevet 08/08-14 14:26 
Sumez>
Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse I opererer i, men som pinball-entusiast er jeg selv sindssygt glad for denne bog, med artikler og farvetryk om hver eneste pinball-maskine udgivet fra 1982 til i dag:
http://www.amazon.co.uk/PINBALL-COMPENDIUM-2ND-EDITION-REVISED/dp/0764341073/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1407498664&sr=8-1&keywords=pinball+compendium

Hvis han er mere til old-school elektromekaniske eller overgangen fra elektromekanisk til de første solid state maskiner, findes der to andre bøger i serien der kortlægger disse perioder.

Lækkert. Den er hermed sat på ønskelisten til min fødselsdag og/eller jul.
slk486slk486Skrevet 09/08-14 13:26, rettet 09/08-14 13:35 
Hvor fa'en køber man Blu's i Holland? :)

Vil gerne have fat i Equilibrium, men den viser sig lidt svær at støve op.

Edit: Nevermind, fandt et sted.
j/k
vyssenvyssenSkrevet 09/08-14 14:45, rettet 09/08-14 14:47 
Brug duty. som i Press Duty.
Edit. Ups. Meget forsinket.
XiwanaXiwanaSkrevet 09/08-14 21:42 
Findes der en side på nettet med fortegnelser over hvor mange eksemplarer, der er blevet produceret af et givent spil? Eller er det en branchehemmelighed?
[inspirational quote here]
ElgenElgenSkrevet 10/08-14 15:37 
Hvis man køber defekte arcade- og flippermaskiner billigt, reparerer dem og sælger dem igen, er der så en petitessegrænse for hvor meget af den slags man må køre som privat salg uden at opgive overskuddet det til SKAT?
Hvis ja, hvad er den så?

Tænker at proff kræmmere på kræmmermakeder må stå i samme situation, så hvis nogen har erfaring med det og evt kender reglerne (meget gerne med link til noget officielt)?!

Findes der også kanaler hvor man kan give SKAT et anonymt tip om formodet skattesnyd?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SonicSonicSkrevet 10/08-14 16:17 
Hvis du registrerer dig som enmandsfirma, må du, så vidt jeg ved, tjene op til kr. 50.000,- uden at skulle betale moms ihvertfald. Jeg tror dog at du skal betale skat af din fortjeneste, uden at vide det med sikkerhed.

Og ja, man kan snildt melde folk til skat. Skat vil meget gerne have dine penge ;)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
ElgenElgenSkrevet 10/08-14 18:10 
Her de mange dage med højtryk, synes jeg det har været som om, at vand er mærkbart længere tid om at komme i kog?
Rent fysisk bør det jo også være sådan, men er der virkelig en *mærkbar* forskel, eller er det bare mig der er mere utolmodig når det er varmt (har det generelt meget skidt med varme dage)?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 10/08-14 18:14, rettet 10/08-14 18:19 
@sonic: Er ret sikker på du uden at være momsregistreret kan sælge varer/services op til ca. 50K som privatperson. Over den grænse skal man momsregistreres og opkræve moms af salget. Røg netop i den grænse selv for nogle år siden og blev momsregistreret. Man skal naturligvis opgive indtægten og betale skat, også under 50K ;)

Det der med at anmelde sine medborgere på blot mistanke eller misundelse, er jeg ikke spor fan af men det skal man jo gøre op med sig selv :(
JmogJmogSkrevet 10/08-14 20:02 
Elgen>
Her de mange dage med højtryk, synes jeg det har været som om, at vand er mærkbart længere tid om at komme i kog?
Rent fysisk bør det jo også være sådan, men er der virkelig en *mærkbar* forskel, eller er det bare mig der er mere utolmodig når det er varmt (har det generelt meget skidt med varme dage)?

Det giver mening. Visse madopskrifter tager højde for det og nævner forskellige kogetider afhængigt af hvilken højde man befinder sig i.
ElgenElgenSkrevet 10/08-14 21:12, rettet 10/08-14 21:13 
@Beano: Det har *intet* med misundelse at gøre...
Manden her snyder folk så det driver (bl.a. een af mine gode venner), og der er ikke meget man kan gøre ved det. Det er horribelt at se på hvordan det bare fortsætter. Så mit motiv ville være direkte hævn (noget jeg normalt heller ikke er tilhænger af), men jeg får bare sådan kvalme når jeg tænker på hvor mange han har snydt gennem tiden og bliver ved med snyde.
Jeg gør det sandsynligvis ikke (hold din egen sti ren og alt det der), men rart at vide hvad reglerne er.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SonicSonicSkrevet 10/08-14 21:16, rettet 10/08-14 21:28 
Beano>
Det der med at anmelde sine medborgere på blot mistanke eller misundelse, er jeg ikke spor fan af men det skal man jo gøre op med sig selv :(

Er også selv stærk modstander af, at befolkningen går og stikker hinanden, på opfordring af diverse instanser. Lad dog folk passe deres, bare de ikke skader andre.

Edit: @ Elgen, jeg kan godt se han skader andre ved at snyde folk. Spørgsmålet er dog om det er dig der skal gøre noget ved det, ud af hævntørst.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SumezSumezSkrevet 10/08-14 22:10 
Elgen>
Jeg gør det sandsynligvis ikke (hold din egen sti ren og alt det der), men rart at vide hvad reglerne er.

Hvorfor ikke? Hvis manden er en fusker, er det da kun det rette at gøre. Det irriterer mig lidt hvor meget decideret skattesvindel der bliver set gennem fingre med i Danmark, fordi skattevæsnet er "de onde folk der vil have dine penge"...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 10/08-14 22:17 
Jeg har indtrykt af at der er tale om lidt mere en skattesvindel her og at det blot ville være værktøjet, der kunne bruges til hævn?
j/k
SonicSonicSkrevet 10/08-14 22:17, rettet 10/08-14 22:18 
@ Sumez: Det værste skattesvindel bliver begået af dem der har råd til det. The big corps. Hvad syntes du om det?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
PapandPapandSkrevet 10/08-14 22:21 
Alt skattesvindel bør selvfølgelig meldes. Det snyder alle andre og det er unfair konkurrence, uanset om det er håndværkeren eller "the big corps".
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SonicSonicSkrevet 10/08-14 22:24 
Hvad med privatpersonen?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
slk486slk486Skrevet 10/08-14 22:27, rettet 10/08-14 22:28 
Principielt gør det vel ingen forskel om du stjæler en slikkepind i kiosken, som amatør tyv, eller 1000 hos fabrikanten, som organiseret kriminel?
j/k
PapandPapandSkrevet 10/08-14 22:29, rettet 10/08-14 22:29 
Også privatpersonen. Vi har et system, hvor vi alle er forpligtet til at bidrage. Hvorfor pokker skal jeg betale skat til alt mulig bavl, hvis andre kan slippe?

Edit: Fuldstændig enig slk486!
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SonicSonicSkrevet 10/08-14 22:36, rettet 10/08-14 22:41 
Edit: Nevermind. Gider ikke spilde energi på det.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SumezSumezSkrevet 10/08-14 23:38 
Sonic>
@ Sumez: Det værste skattesvindel bliver begået af dem der har råd til det. The big corps. Hvad syntes du om det?

Hvad tror du jeg synes om det? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 11/08-14 11:51 
slk486>
Jeg har indtrykt af at der er tale om lidt mere en skattesvindel her og at det blot ville være værktøjet, der kunne bruges til hævn?

Det er helt korrekt... lidt ligesom at Capone ikke kunne blive knaldet for mord, narkohandel osv. men fik en skattesag på halsen...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 11/08-14 14:47 
Det er vel ikke et spørgsmål om hævn så meget som retfærdighed? Det kan selvfølgelig være svært at adskille, men jeg synes ikke man skal skamme sig over at anmelde sådan en type.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/08-14 15:20 
Nej, jeg ville heller ikke have nogen skrubler her.
j/k
TheDukeTheDukeSkrevet 11/08-14 15:40 
Hvis det drejer sig om den person som jeg tror det drejer sig om, så fortjener han en eller anden form for straf. På den anden side synes jeg det er hamrende dårlig stil at anmelde sine medborgere (medmindre det drejer sig om alvorlige forbrydelser o. lign.).
SumezSumezSkrevet 11/08-14 16:13 
Skattesvindel er en temmelig alvorlig forbrydelse. I hvert fald når man kørerer forretning som aktivt spelulerer i det. Det ville være dårlig stil ikke at anmelde!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 11/08-14 16:19 
Måske det er jo ikke tilfældet her.
ElgenElgenSkrevet 11/08-14 19:45, rettet 11/08-14 19:51 
Er dette de korrekte farver til en Astro City?

http://www.arcadeshop.de/Sanwa-Buttons-Sanwa-OBSF-30-green_577.html
http://www.arcadeshop.de/Sanwa-Buttons-Sanwa-OBSF-30-pink_575.html
http://www.arcadeshop.de/Seimitsu-Joysticks-Seimitsu-Balltop-LB-30-green_702.html
http://www.arcadeshop.de/Seimitsu-Joysticks-Seimitsu-Balltop-LB-30-pink_703.html

Er mest i tvivl om den grønne... synes at den ser mere "mint-grøn" ud på de fotos jeg har set af AstroCity'er, men synes det er lidt svært at afgøre...

Tillægsspørgsmål: Er der nogen der har prøvet at købe et Seimitsu-stick fra arcadeshop.de? Hvis ja, følger den øverste metalplade så også med (mounting plate?!)... det står der ikke eksplicit noget om, men den er med på detailtegningen?! http://www.arcadeshop.de/Seimitsu-Joysticks-LS-32-Seimitsu_667.html

EDIT: Dumme mig... det står jo her };-P http://www.arcadeshop.de/Parts-Mounting-Plate-RE-Seimitsu_808.html
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
amnesiaamnesiaSkrevet 12/08-14 09:01 
Umiddelbart vil jeg mene at det ser rigtigt ud :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
millenniummillenniumSkrevet 20/08-14 15:06, rettet 20/08-14 15:35 
Damnit!!! Jeg forsøger at lave hyperlinks til udvalgte bogmærker i en PDF. Eller bare til et eller andet, andet end forsiden (som test). Men det virker ikke. Har fulgt alle tutorials på Google med

http://www.domaine.dk/location/file.pdf#page=3

(bare for at forsøge med et side-nummer).

Men det virker ikke. Den tænker lidt og loader ingenting. Ikke engang forsiden af PDFen.

Help needed....

EDIT: jeg fandt et demo link hos Adobe som virker fint hos mig. Hvorfor pokker virker det ikke på min egen PDF?

http://partners.adobe.com/public/developer/en/acrobat/sdk/AcroJS_DesignerJS.pdf#page=24

EDIT 2: Fandt ud af, at det er IE9 problem (på arbejde). Med en F5 reload virker det sjovt nok. Og i Chrome virker det første gang.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 22/08-14 00:42, rettet 22/08-14 00:43 
Hvis strømmen falder ud et sekund, så hurtigt at kun PS3'en slukker, mens de andre apparater højest genstarter, hvem har så skylden? Har jeg sat for meget crap på en enkelt stikkontakt, eller er det noget udefra? Jeg kan ikke nå at tjekke andre steder i lejligheden, før strømmen er vent tilbage. Jeg tror dog ikke, at der er sket noget inde i værelset, for min clock-radio har ikke mistet strømmen, og min computerskærm stod stadig i dvale.

Receiveren burde vel egentlig "soft-slukke", men den genstarter bare hurtigt. Ligeledes min stereo-receiver. Scaler og computer kører bare videre.

Jeg har ALDRIG oplevet noget lignende før. Jeg har ikke sat et eneste apparat mere til. Den eneste udvikling der er sket for nyligt, er at jeg har afskaffet min WD TV Live.

Da det skete anden gang lige før, var jeg lige midt i sidste slåskamp i Stick of Truth...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/08-14 06:51 
Lyder mere som spikes end som udfald. Mit bud vil være, at strømforsyningen til en af dine apparater har det skidt (eller er dårligt designet fra fabrikken af).
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 22/08-14 10:28 
Det må næsten være PS3'en. Efter to spikes på halvanden time mens jeg spillede South Park, skete der intet efterfølgende, da jeg så nogle forskellige ting.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 22/08-14 11:31, rettet 22/08-14 12:13 
Som bekendt er jeg jo ved at prøve at bringe den Astro City har fået af TLO (og som er hårdt medtaget) tilbage til livet. Bl.a. er de mounts som joysticks skal monteres på blevet brutalt fjernet med en vinkelsliber.
Min første tanke var at svejse nogle andre på, men har opdaget at det artwork der sidder på forsiden af kontrolpanelet (under det tynde plexi-glas) *ikke* er aftageligt (som jeg først antog) men i stedet een stor sticker.
Jeg kan se at det allerede er "boblet" en lille smule op da spaden som TLO købte den af svejsede nogle klamme Zippy-sticks direkte på. Jeg tør derfor ikke at svejse de nye mounts på.
Jeg vil i stedet forsøge mig med lim, så her kommer spørgmålet: Har nogen her (personlige, jeg kan sagtens finde ud af at google selv) erfaringer med at lime metalemner sammen? Jeg tænker umiddelbart Epoxy, men er der flere typer? Hvilken type bør man i givet fald bruge? Er der alternativer til Epoxy? osv osv... shoot!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 22/08-14 12:12 
Naiera>
Det må næsten være PS3'en. Efter to spikes på halvanden time mens jeg spillede South Park, skete der intet efterfølgende, da jeg så nogle forskellige ting.

South Park: Spike of truth?

:-P
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 22/08-14 12:49 
...overvejer aktuelt denne her (mine joysticks fra arcadeshop.de netop er blevet leveret, og jeg er ivrig for at komme igang };-P)

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 22/08-14 12:50 
Hvis det hjælper, er jeg helt vild med duften af epoxy lim.
j/k
ElgenElgenSkrevet 22/08-14 12:54 
Samme her };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 22/08-14 12:59 
Det er helt fantastisk mest bingoplade på tigerunge snedkervaffel, men ikke grøn udråb.
slk486slk486Skrevet 22/08-14 12:59 
Unig!
j/k
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 15:28 
Jeg overvejer snart at købe en surround receiver, da det gør mig trist ikke at have en.
Jeg tænker at købe Yamaha 5.1 surround receiver RXV-375 inde på elgiganten.dk
Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber surround receiver?
Den skal gerne både kunne afspille de lydformater der kommer fra Blu-ray og dvd fra PS3, men samtidig kunne spille det der "Stereo-Surround", fra ældre spillemaskiner, fx Nintendo 64 og optisk lyd fra PS2/Xbox.
Og desuden kunne opskalere 480p fra xbox/ps2, indtil jeg får en Framemeister en dag.
slk486slk486Skrevet 22/08-14 15:33 
Jeg tror ikke du kan få en nyere surround receiver, der ikke kan det du nævner. Om den opskalerer godt er så en anden sag :)

Yamaha laver generelt gode surround receivere og i den klasse er RXV-375 nok fin.
j/k
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 15:35 
Ok :)
Jeg tænkte nemlig at det kunne være de var stoppet med at understøtte nogle af de ældre lydformater fordi ingen bruger dem. :)
Ja, opskaleringen er nok ikke god - Men mit tv er så underligt at det simpelthen ikke kan vise 480p - Og jeg tænker at 480p opskaleret af en dårlig upscaler alligevel er pænere end RGB på mit plasma.
slk486slk486Skrevet 22/08-14 15:38 
Don't count on it. Du skal have noget der kan konvertere fra dit RGB signal til component eller HDMI, som receiveren kan tage.
j/k
Soren47Soren47Skrevet 22/08-14 15:43 
Ja, okay - I det mindste får jeg stadig bedre lyd! :b
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig