X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
DarkenDarkenSkrevet 28/07-14 11:29 
Seneskedehindebetændelse, kan ikke forstille mig det er andet. Det er vedvarende ubehag (er vist den bedste måde at beskrive det på) ved normal adfærd, i hvile og ved muse arbejde. Men det giver sådan nogle "jag" ved taste arbejde (primær ved brug af lille/ringfinger og bevægelse af håndled til at ramme "delete" m.m.)

Det har stået på lidt tid, men har ikke rigtigt tænkt over det ("sikkert en forkert bevægelse" og "det går nok over" har dog ikke rigtigt givet pote). Hele mit job består dog af taste og muse arbejde og kan derfor ikke holde pauser osv. som jo ellers er en anbefalet løsning.

Til jer med erfaring med dette skidt, bør jeg starte ud med sådan en håndstøtte handske (og er der nogle gode anbefalinger til samme? prisen er meget varierende) eller bør jeg hoppe direkte til læge med det?
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
millenniummillenniumSkrevet 28/07-14 12:07, rettet 28/07-14 12:07 
Det var jeg meget plaget af i 90'erne (dengang kunne man se en rund hævelse på mit håndled, så jeg gik til lægen med det), men sjovt nok er det gået i sig selv, selvom jeg også taster og musser hele dagen.

Ved ikke helt hvorfor. Men et par mulige løsninger:

- Jeg har en håndledsstøtte som jeg bruger, hvis jeg alligevel får ondt eller mærker ømhed. Støtten søger mest for at jeg holder håndleddet straight, så det er armen og skulderen jeg må bevæge. Når jeg har haft den på i et par dage, plejer det at gå væk.

- Jeg styrketræner meget mere end dengang og træner i høj grad armene.

- Jeg sørger for meget varierende siddestillinger. Sidder ned, sidder omvendt på stolen, står op, sidder ned igen, etc. Det burde også fjerne nogle af de skadelige gentagende bevægelse.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 28/07-14 12:35 
Start til boksning. Sådan helt seriøst. Det er vildt godt til armene. Og evt noget specifik styrketræning af armene oveni. Man skal ikke undervurdere betydningen af motion.
DarkenDarkenSkrevet 29/07-14 16:18 
Mange tak for input, boksning er ikke lige sagen, men jeg svømmer et par gange om ugen. Og handsken er også lige på hold indtil videre. En kollega sagde jeg lige kunne prøve at køle håndledet (gelpack) i første omgang da det kunne hjælpe hvis den blot var hævet og jeg har det faktisk en del bedre, så det forsætter jeg med de næste par dage :)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
HeroldHeroldSkrevet 29/07-14 16:35 
Jeg fik det af at spille Titanfall en hel weekend i en sofa med mus og tastatur - det kunne 20 års FPS'en alligevel ikke have rustet mig til. En skinne har hjulpet mig meget, men mest af alt har det hjulpet at sidde ordentligt ved computeren.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ProzelProzelSkrevet 31/07-14 14:53 
Er HD CRT ikke noget man kan finde længere? Eller nåede det aldrig til Danmark? Og hvad størrelse fås de i?
JmogJmogSkrevet 31/07-14 14:55 
Det nåede aldrig til Danmark - det er primært en amerikansk ting, men de fandtes også i et par lande i Europa.

De kunne fås i nogenlunde samme størrelser som almindelige CRT'er, så der blev næppe lavet nogen meget større end 50 tommer.
ProzelProzelSkrevet 31/07-14 15:02 
Okay, så er det derfor man ikke kan finde dem på DBA. Er det overhovedet til at skaffe i dag så?
KroeboCopKroeboCopSkrevet 31/07-14 16:50 
Hvordan er den letteste maade at mappe et keyboard, mit mangle de danske bukstaver. Bruger Win7.
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 31/07-14 17:17 
Windows' sprogindstillinger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 31/07-14 18:40 
Det jeg vil er at lave en knap om, så fx "%" bliver til et Å, skulle man kunne det der?
Hoid to colony C05 where the computer is...
SonicSonicSkrevet 31/07-14 19:19 
Slettelak + sprittusch :D
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KroeboCopKroeboCopSkrevet 31/07-14 20:13 
Er det nu dig igen Sonic, you drille-røW :=D
Hoid to colony C05 where the computer is...
dRxLdRxLSkrevet 31/07-14 21:15 
Jeg har rigtig meget brug for at sende noget så gammeldags som en fax til et nummer i Spanien. Er nogen der har adgang til en fax og vil prøve at sende det for mig, eller nogen der kender til et sted i København der gør den slags imod betaling?

Det haster rimeligt meget da det drejer sig om hvorvidt vi kan få billetter refunderet fra et flyselskab vi skulle have været med i dag.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/07-14 21:58 
Jeg er ikke sikker på det er en hjælp, men mon ikke der findes en online-service der kan gøre det for jer, hvis i vel og mærke har mulighed for at scanne dokumentet ind først?

Jeg er desværre helt blank på det område, det er mange, mange år siden jeg sendte en fax sidst :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
quadquadSkrevet 31/07-14 22:01 
http://www.myfax.com/free/

Der mangler ikke den type services på nettet, men har aldrig haft behov for at sende personfølsomme oplysninger over den. Du må selv vurdere om du tør.
dRxLdRxLSkrevet 31/07-14 22:03 
Prøvede først en online service som sagde at den fik forbindelse til en fax på nummeret, men at forbindelsen røg. Så prøvede vi to forskellige fax maskiner på min svigerfars arbejde som tilsyneladende slet ikke kunne få forbindelse...

Det lidt besynderlige er dog at når jeg ringer til nummeret med min mobil, så lyder det rigtig meget som et fax handshake, så det er lidt sort det hele...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 31/07-14 23:29, rettet 31/07-14 23:31 
Prozel>
Okay, så er det derfor man ikke kan finde dem på DBA. Er det overhovedet til at skaffe i dag så?

Mmnnja, hvis du er villig til at importere, så kan du jo finde en europæer på ebay, som vil sælge sit. Der er dog nogle ret store ulemper:

-Hvis du finder en der er villig til at sende, så vær klar til at betale en bondegård for fragten, for de vejer afsindigt meget.

-De findes vist ikke i 1080p. Kun 1080i native eller 720p.

Hvis du alligevel ender med en pris på over 5000kr, så ville jeg overveje alvorligt at spare de penge op til et 55" 4k tv istedet. Der er nogle modeller helt nede omkring 11000kr efterhånden og der får du bedre opløsning, flere HDMI-indgange og langt lavere rumfang/vægt.

Eller vent et års tid og giv (sandsynligvis) det samme for et 1080p OLED i den størrelse med samme gode sortniveau som CRT.
JmogJmogSkrevet 31/07-14 23:46, rettet 31/07-14 23:50 
Ok, et 50 tommer LG plasma til 2500kr:
http://www.elgiganten.dk/product/50PB560U/lg-50-plasma-tv-50pb560u

Hvis jeg skulle have et reserve/sekundært tv til et andet rum, så ville jeg hellere have det end et 1080i skrummel der koster næsten lige så meget i fragt alene. Bedømmelserne af det ser ud som om det er pengene værd:
http://www.testfreaks.com/televisions/lg-50pb560/user-reviews/

Det er godt nok kun 1024x768 i opløsning, men det er langt fra så stort et issue på et plasma som et LCD. Plasma skalerer dødpænt. Mit gamle tv havde samme opløsning og 1080p så rigtig godt ud på det.
NaieraNaieraSkrevet 01/08-14 00:35 
Plasma er en display-teknologi. Den kan ikke skalere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 01/08-14 00:56 
Det er selvfølgelig rigtigt, men lad os så sige at måden pixels vises på ikke er så... stringent som LCD. Dermed ikke sagt at det er uskarpt, men teknologien er mere tilgivende over for uhensigtsmæssigheder der kan komme ved skalering.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-14 01:01, rettet 01/08-14 01:22 
Plasma er meget mere grumset end et LCD display er. Ikke noget ondt ment med det, for man lægger ikke mærke til det fra en meters afstand. Men det er sikkert det du hentyder til, ikke? De bedre farver gør nok heller ikke noget dårligt for helhedsindtrykket :)

Meget groft sagt så er Plasma helt tæt på sammenligneligt med en gif-animation.

EDIT:
http://www.avsforum.com/forum/40-flat-panels-general-oled-technology/1083055-video-noise-panasonic-plasma-vs-samsung-lcd.html#post15046682
Spiller nu: Phantasy Star IV
ProzelProzelSkrevet 01/08-14 07:28 
Det var også ligeså meget fordi jeg synes de HD CRT er mega cool, men nok om det, det er ikke besværet værd. :)

Fin pris for et plasma, men 1024x768 kan jeg ikke leve med. Kunne være man kunne finde et fullhd brugt til rimelige penge?
SumezSumezSkrevet 01/08-14 08:43 
Konsolkongen>
Lidt apropos idiotisk. Skype på sådan en telefon. Hvorfor fanden lukker appen ikke, efter jeg har lukket den i joblisten? Det var samme problem på iPhone hvor skidtet blev ved med at køre i baggrunden, og for andre lignede det at jeg altid var online.

Jeg synes ikke jeg kan se andre muligheder end at slette skidtet?

Skype på telefoner er virkelig kringlet lavet. For at lukke programmet skal du logge ud. Den logger selv ind når du åbner programmet igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/08-14 13:43 
Hvis man har gamle 3D Blu-ray film liggende, og tv-teknologien vender så det i fremtidig bliver passive 3D briller, vil man så stadig kunne se de gamle 3D film med ny passive briller...?
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 01/08-14 13:44 
Ja
millenniummillenniumSkrevet 01/08-14 14:58 
Tak.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 01/08-14 15:45 
Prozel>
Det var også ligeså meget fordi jeg synes de HD CRT er mega cool, men nok om det, det er ikke besværet værd. :)

Fin pris for et plasma, men 1024x768 kan jeg ikke leve med. Kunne være man kunne finde et fullhd brugt til rimelige penge?

Aner ikke om det er godt men 2777kr for et nyt 40" 1080p LCD i denne weekend:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/40VLE6339BR/grundig-40-smart-led-tv-40-vle-6339-br#tab-specs
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-14 15:48 
De har lige haft et ret godt Sony i samme størrelse til ca 30kr mere. Så ville jeg hellere vente til der kom noget lign. på bud igen, end jeg ville tage chancen med Grundig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 01/08-14 16:05 
Ja, det er nok rigtigt. Det er dælme sjældent man hører om fantastiske Grundig TV.

Min pointe var mere at hvis det ikke er ens primære husalter, så er ganske ok tv så billige at der ingen grund er til at gå efter brugte.
ProzelProzelSkrevet 01/08-14 16:23 
Konsolkongen>
De har lige haft et ret godt Sony i samme størrelse til ca 30kr mere. Så ville jeg hellere vente til der kom noget lign. på bud igen, end jeg ville tage chancen med Grundig.

Jep, fortrød lidt jeg ikke sprang på den, men jeg havde simpelthen ikke pengene, så længere var den ikke. :)

Jmog: Det er skam til mit eget værelse. Jeg låner pt. er 42 tommer LCD fra LG, som er ganske ok, men jeg skal snart have købt mit eget. Har kigget på lidt brugt plasma, men det springer jeg nok over igen. De bliver som regel for store, hvis det skal være Full HD.

Jeg venter til at Elmutanten smider et tilbud ligesom det med Sony TV'et. :)
dRxLdRxLSkrevet 01/08-14 19:14 
Svaret på mit eget spørgsmål var:

Husum bibliotek har en fax der klarede ærterne for mig. Hurra for det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 03/08-14 09:50 
Far Cry Wild Expedition på PS3.... Er det disc eller download, eller begge dele...?
The medium is the message.
AmbyAmbySkrevet 03/08-14 12:44 
Har set denne lader på tilbud i Netto, og overvejer at købe den. Men er det noget med det er dårligt for Apple produkter? Skal ersatte 4 ladere. 2 iPads, 1 iPhone og en Nexus 5 oplader.

Hvis det er crap, er det så lavet noget tilsvarende som virker?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JmogJmogSkrevet 03/08-14 13:15, rettet 03/08-14 13:16 
Står der nogen steder hvor mange watt den leverer? En ipad 3/4 alene skal have 10 for at kunne oplade fra 0-100% på fire timer.
WonderboyWonderboySkrevet 03/08-14 13:24, rettet 03/08-14 13:26 
Der er også denne.
Eller disse.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=usb+oplader+med+4+port

Link...
I love monster land
scavengerscavengerSkrevet 03/08-14 13:42 
Jeg har ladet mig fortælle at iPhone 5S fra og med iOS 7.1 kan måle om den sidde på en original Apple lader så man ikke kan bruge uoriginale mere. Jeg hørte det fra en der sælger uoriginalt udstyr til Apple produkter. Han havde ladet uoriginale 5s ladere udgå.
Nemo me impune lacessit
slk486slk486Skrevet 04/08-14 15:47 
Hvad køber man, for at få en fornuftig Android "console" nu til dags?
j/k
HeroldHeroldSkrevet 04/08-14 17:17 
Jeg ved ikke om der er så meget andet end OUYA på gaden?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/08-14 17:23, rettet 04/08-14 17:25 
Gamestick? Men Ouya er vidst teknisk bedre.

EDIT: En mobiltelefon som Xperia Z2 har Dualshock 3 understøttelse og kan tilsluttes TV'et med HDMI (MHL). Så det var måske en bedre løsning? Den er i hvert fald noget mere hidsig end de to andre.

EDIT2: Hvis du altså på et tidspunkt overvejede at skifte telefon. Ellers ikke selvfølgelig :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 04/08-14 19:09, rettet 04/08-14 19:12 
Der er mængder af Android konsoller på markedet, men jeg ville ikke bruge ordet "fornuftig" om nogen af dem. Måske Fire TV, som stadig er uden dansk udgivelse, kan udvikle sig til mere, men spørgsmålet er, om du ikke vil være bedre tjent med en tablet/telefon som lejlighedsvis sluttes til fjernsynet? Den nye Shield Tablet er noget af det kraftigste i sin kategori, uden at det bliver uoverkommeligt dyrt. Digital Foundry skulle gerne komme med en mere detaljeret anmeldelse end dem her snart:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-hands-on-with-nvidia-shield-tablet

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-can-trine-2-on-android-match-xbox-360-and-ps3
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
--Skrevet 04/08-14 19:36 
Har en OUYA, og den kan anbefales, og IMO er den meget "fornuftig". Synes den leverer en glimrende oplevelse til prisen, men det er jo klart at man bliver skuffet, hvis man forventer PS3 oplevelse på en $100 maskine. Kan også godt li den afslappede måde OUYA teamet sender nyhedsmails. Det er formuleret på et helt nede på jorden sprog, og her sidst endte de en $5 kode med, som jeg brugte på Teslapunk. Hardwaren er lækker til prisen, ingen tvivl!

Mit indtryk er at der findes en hel del gode spil til den, selvom jeg kun har brugt 5-10 timer på at lege med min.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 04/08-14 22:16 
Jeg vil meget gerne af med min iPhone og jeg har bestemt overvejet en Xperia. Dog tror jeg, efter lidt research, jeg forudbestiller Nvidia's nye Shield Tablet - så burde jeg være set. Skal bare spille Vector Units spil :D
j/k
spectrespectreSkrevet 05/08-14 13:21 
Nogen der har en vertikal stand til ps2 slim jeg kan få/købe eller ved hvor jeg kan købe en?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Soren47Soren47Skrevet 06/08-14 11:41 
Nogen der kender nogle gode loppemarkeder/genbrugsbutikker eller lignende i Nordsjælland/den vestlige del af nordsjælland, som har åbent her i hverdagene? :)
Er på camping med mine forældre :b
millenniummillenniumSkrevet 06/08-14 12:03 
Prøv: http://markedskalenderen.dk/
The medium is the message.
AmbyAmbySkrevet 06/08-14 14:52, rettet 06/08-14 14:52 
Søger en gave til en gut der har en mini arcade med 5-6 pinball maskiner. Det må meget gerne være plakat eller andet vægophæng til dette rum. Gerne spilrelateret. Nogle gode bud?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
SonicSonicSkrevet 06/08-14 15:20, rettet 06/08-14 15:21 
http://www.allposters.dk/-sp/Pinball-Machine-Patent-plakater_i10665789_.htm
http://www.allposters.dk/-sp/I-Camaleonti-Playing-Pinball-plakater_i10294634_.htm
Parental Advisory: Explicit Lyrics
millenniummillenniumSkrevet 08/08-14 11:26, rettet 08/08-14 11:33 
Jeg savner en oversættelse til engelsk:

Ordet "vagt" i forbindelse med et firmas vagtordning. F.eks. hvem har pressevagt, IT-vagt, etc...

Google synes jeg skal bruge ROTA, men er det virkelig dem mest kendte og anvendte engelske term i det sammenhæng..?

EDIT: Hvad med noget i stil med On Duty, eller er det kun forbeholdt militæret...?
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 08/08-14 11:37 
Shift? Som i nightshift osv.?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig