X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/07-14 01:56 
Findes disse rektangulære LED'er ikke i en tri-color udgave, f.eks. rød, grøn og orange(begge lyser)? Med to anoder og én katode?

http://www.ebay.com/itm/Rectangular-LED-Yellow-5mm-x-2mm-Pack-of-10-/290930394994?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item43bccd8772

Jeg kan slet ikke finde noget der ligner :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 18/07-14 07:08 
lmgtfy: http://www.ledtronics.com/Products/ProductsDetails.aspx?WP=450
};-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/07-14 09:18, rettet 18/07-14 09:27 
Fedt at de findes, men jeg kan stadig ikke finde noget på ebay. Og jeg er ikke interesseret i at skulle købe 1000 stk igennem siden der ;)

EDIT: De har dem her jo :D
http://elektronik-lavpris.dk/p107464/EL519-1SURSYGW_LED_Diffuse_Red/Green_180%C2%B0_3Pin_2x5mm/

Billige er de dog ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 19/07-14 00:24 
Forsøger at gøre mig klog på mit HDMI setup.

Mit TV har 2 HDMI indgange. Jeg har 6 HDMI konsoller stående, hvor jeg så må flytter lidt rundt på kablerne, alt efter hvilken maskine jeg bruger. Fra TV´et har jeg 2 HDMI kabler, som jeg så bruger til de 6 konsoller. Det ene kabel er et fra coolshop (vi kalder det kabel 1) og det andet er et random kabel (kabel 2).

I dag oplevede jeg at jeg kunne se nogle pixels blinke, når jeg sad tæt på skærmen (PS4 tilsluttet med kabel 2) Hvis jeg smed kabel 1 i maskinen i stedet, var der ingen problem. Hvis jeg tilsluttede kabel 2 til min PS3, var der ingen grafiske problemer, dog var der ingen lyd. Tilsluttede jeg kabel 1, virkede alt fint.

Så forsøgte jeg at bruge kabel 2 på hhv. X1 og Wii U. Ingen problemer, hverken grafisk eller med lyd.

Nogle som kan hjælpe mig med at gennemskue hvad der går galt? Løs forbindelse i kabel 2?

Jeg overvejer at smutte en tur i AV connection i morgen, og købe en HDMI fordeler 5-1. Så kan jeg nemlig tilslutte en konsol til den ene port, og de 5 andre konsoller til switchen, og videre til den anden port i TV´et. Det er denne switch til 400 jeg overvejer at anskaffe: http://www.av-connection.dk/?PGr=2180&ML=434

Der står HDMI 1.3. Er det alt jeg skal bruge til diverse maskiner? Jeg har hverken 3D TV, eller andet fancy halløj. Jeg skal bare gerne have video og lyd over.

Overvejer ligeledes at snuppe en håndfuld billige HDMI kabeler med på 0.5 eller 1 meter, fra switchen til diverse konsoller. Er sådanne billig HDMI kabler fine nok til formålet?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 19/07-14 04:21 
KK: Ka-ching: http://www.ebay.co.uk/itm/300890692789
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 19/07-14 04:38 
m1chelsen>
Overvejer ligeledes at snuppe en håndfuld billige HDMI kabeler med på 0.5 eller 1 meter, fra switchen til diverse konsoller. Er sådanne billig HDMI kabler fine nok til formålet?

Ja, køb bare de billige kabler.

At skifte HDMI kabler rundt imellem udstyr fordi du mangler indgange, er en god måde at ødelægge udstyret på - så få fat på den switch ASAP. Den du har kig på er ok, bruger 4-port modellen selv.
--Skrevet 19/07-14 09:27 
Okay. Snupper sådan en switch med i dag.

Kan læse her: http://www.av-connection.dk/?CPage=Description&DescID=2273&ML=1 at nogle åbenbart har problemer med for billige HDMI kabler og PS3. Er der noget om snakken vedr. at PS3 / 4 er mere krævende i forhold til "gode" HDMI kabler, ift. fx X1, Wii U, ...?

For ellers tænker jeg bare at snupper en switch + 5 stk. 29 kr. (1m) kabler: http://www.av-connection.dk/?PGr=500&ML=785

Det er vel fint at holde kablet så kort som muligt tænker jeg.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-14 10:26 
Jeg bruger selv bare de billige øverst på siden her:
http://www.av-cables.dk/hdmi-kabler/

Har nogle i 2 og 3m der går fra min forstærker til TV'et. Så længe de lover "High speed" vil der ikke være nogen problemer :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-14 10:27 

Tak Elgen. Jeg synes bestemt jeg søgte på "bicolor" også, men nok ikke :)

Møs!
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 19/07-14 10:32 
Konsolkongen>
Jeg bruger selv bare de billige øverst på siden her:
http://www.av-cables.dk/hdmi-kabler/

De samme jeg anvender og har mange af dem uden problemer. Køber normalt så korte som muligt for at minimere kabelrod ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-14 10:44 
Jo, det gør jeg selvfølgelig også ;) Men når jeg skal kunne lave en hadouken med mit TV for at få det i TATE, er kablet nødvendigvis nødt til at være lidt længere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 19/07-14 19:03 
KK: np };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JmogJmogSkrevet 19/07-14 21:20, rettet 20/07-14 18:39 
m1chelsen>
Okay. Snupper sådan en switch med i dag.

Kan læse her: http://www.av-connection.dk/?CPage=Description&DescID=2273&ML=1 at nogle åbenbart har problemer med for billige HDMI kabler og PS3. Er der noget om snakken vedr. at PS3 / 4 er mere krævende i forhold til "gode" HDMI kabler, ift. fx X1, Wii U, ...?

For ellers tænker jeg bare at snupper en switch + 5 stk. 29 kr. (1m) kabler: http://www.av-connection.dk/?PGr=500&ML=785

Det er vel fint at holde kablet så kort som muligt tænker jeg.

Dit problem med de blinkende pixels har jeg selv oplevet fra min PS3 til et display hvor samme kabel tidligere ikke havde givet problemet. Nogle billigere kabler kan godt over tid miste deres evne til at holde perfekt hdmi-sync i høj båndbredde (fordi de er dårligt lavet/slidt op af gentagen ind/udtagen). At skifte ned i opløsning eller slå 3D fra (kræver næsten dobbelt båndbredde) fjernede de blinkende pixels. Et nyt og dyrere kabel løste det i fuld opløsning med 3D. Prøv eventuelt at sætte konsollen til 720p eller 480p for at se om det hjælper.

Det er desværre ret svært at vide på forhånd om et givent kabel er godt nok. Et billigt vil nogle gange være fint og andre gange ikke. Siden du ikke skal bruge 3D, så vil et godt bud være at gå efter kabler der reklamerer med HDMI 1.3 eller 1.4 certificering. Det beryder grundlæggende at de lover højere båndbredde end du skal bruge. Ikke dermed sagt med sikkerhed at de er gode nok, hvis du kører dem via switch eller receiver. Med mellemstationer er "all bets off".

Men få klart en switch. Som de andre siger: HDMI-kabler dør, hvis man hiver dem ind/ud ofte. Analoge kabler var ikke kræsne overfor den slags, men det er HDMI i høj grad.
--Skrevet 20/07-14 15:02 
Tak for svar!

I forhold til mit nye setup med den switch, virker det umiddelbart til at lyddelen på min PS4 mangler, hvis jeg starter PS4eren op, imens switchen står til en anden enhed, og jeg efterfølgende skifter over til PS4eren (billdet er dog fint.). Hvis jeg derimod starter med at stille switchen hen på PS4 indgangen, og derefter tænder PS4eren, fungerer alt fint.

Hvad skyldtes det?
Spiller nu: Animal Soccer World
BeanoBeanoSkrevet 20/07-14 18:11 
Arrrg pis, jeg har samme issue med min 4-port udgave som jeg glemte at nævne - sorry. Min switch er normalt på PS4 så derfor jeg glemte det.
Jeg tror der er noget HDCP-fnidder.
JmogJmogSkrevet 20/07-14 18:42 
Delvis sync. Det kan desværre ske med nogle switche.

Jeg kan anbefale Konig som jeg selv og Naiera har. Min 4-ports til 400kr har ingen sync problemer, selvom det også går videre til en receiver inden displayet.
NaieraNaieraSkrevet 20/07-14 20:19 
Jeg har også haft fnidder med min PS3 og 4, men det er vist receiveren der er lidt kræsen. Nogle gange starter de simpelthen op uden lyd, og så er der ikke andet for, end at genstarte. Sådan har det været lige siden længe før jeg fik de små König switches jeg bruger nu.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 20/07-14 20:22 
Har du et link til den Konig switch i bruger?
NaieraNaieraSkrevet 20/07-14 20:23 
Jeg bruger de små med to indgange; så slipper jeg for den forfærdelige lille fjernbetjening ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 20/07-14 22:39 
Beano>
Har du et link til den Konig switch i bruger?

http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B002WMS3XA/ref=redir_mdp_mobile?keywords=Konig&qid=1405888754&ref_=sr_ph&sr=1
JmogJmogSkrevet 20/07-14 22:41 
Naiera>
Jeg bruger de små med to indgange; så slipper jeg for den forfærdelige lille fjernbetjening ;)

Fjernbetjeningen bruger jeg yderst sjældent. Så længe der kun er en af kilderne, sluttet til switchen, som er tændt, så finder switchen selv ud af at skifte til den. Det er kun hvis flere er tændt, at fjernbetjeningen eller knappen på fronten skal bruges til at vælge.
SumezSumezSkrevet 20/07-14 23:50, rettet 20/07-14 23:50 
Kræver alle HDMI switches ekstern strømforsyning? Jeg troede HDMI kabler var i stand til at sende strøm til simple formål som den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 20/07-14 23:53 
Nej, det gør de ikke alle sammen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 21/07-14 11:15 
Kan man spille co-op i Mario Strikes i stedet for vs.?
The medium is the message.
AmbyAmbySkrevet 21/07-14 12:09 
Virker hbb-tv på Panasonic E30Y modeller?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KroeboCopKroeboCopSkrevet 22/07-14 22:12, rettet 22/07-14 22:12 
Da jeg var ude at lufte min hund i dag var vi lige forbi hundetoiletet. Fik øje på nogle dyr der kravlede rundt i en af lortene, de lignende lidt bier, næsten helt sorte med lidt gult på sig. Det blev først et vildt cirkus da de begyndte at hoppe på spyfluerne og der efter flyve væk med dem. Jeg har se meget lort i mit liv :=P Men aldrig med den slags dyr, hvad mon de er for nogle??
Hoid to colony C05 where the computer is...
KTCKTCSkrevet 22/07-14 22:29 
Måske træhvepse?

Info og billeder af træhvepsen
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 22/07-14 22:51 
Ja, det er dem :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 23/07-14 18:29 
Findes der et mixerprogram eller en dims til når man fx vil hurtigt kunne skrue op og ned Skype og det spil man nu er i gang med. Syntes det mega træls at rode rundt med, når man gør det normalvis :=/
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 23/07-14 19:16 
Kan du ikke bare bruge master volume programmet/knappen nederst til højre?
KroeboCopKroeboCopSkrevet 23/07-14 19:41 
Nå jo, sorry :=D
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/07-14 22:18, rettet 24/07-14 22:19 
Elgen/Killer Bean:

Er en Toshiba TA7270P en lineær forstærker?

Jeg har prøvet at forstærke en pre-out-udgang fra min forstærker vha en phono-preamp (til pladespillere), men jeg vidste ikke at sådan en forstærker bassen LANGT mere end resten. Så det lyder selv sagt ad helvede til.

Jeg har et forstærker kredsløb med en TA7270P, men IC'en er død. Jeg mindes at det lød helt fint når jeg forstærkede stereo lyden i mit CPS2 motherboard, men nu ville jeg lige spørge for at være sikker :)

Kigger jeg på databladet så ser "Voltage gain GV (db)" pænt lige ud. I hvert fald omkring de 100Hz ~ 10kHz, men jeg er ikke 100% sikker på at det er det rigtige sted jeg kigger.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/84550/TOSHIBA/TA7270P.html

Det skal bruges til at forstærke lyden til nogle JBL Control 2.4G højttalere der skal være surround backs i mit setup. Jeg har alm. Control One som surround speakers, så de skulle gerne ende med at lyde meget ens :)

Træls at pre-out udgangen på min forstærker er så forbandet lav. Jeg skal bruge et gain på ca. 35db for at matche resten :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 25/07-14 15:39 
Nogle bud på et godt program, der kan lidt ala det DFX Audio Enhancer kan? Og det skal være gratis :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 25/07-14 17:41 
Jeg har muligvis dårlig strøm ud af væggen, som muligvis bliver ved med at ødelægge lamperne i mine projektorer. Det præcis samme er sket med to projektorer, en fra Sony og en fra JVC, med vidt forskellige lamper. Ergo er der vel ikke mange andre mulige problemer tilbage, end at der er ged i min strøm.

I morgen regner jeg med at få jord på strømmen (selvom der er tre ben i stikket, så er der ikke jord i det!), og så tænkte jeg, om nedenstående måske kunne hjælpe på min lortestrøm?

I det hele taget er jeg åben for forslag til at få ordnet problemet. Det er selv sagt ikke holdbart, at mit setup smadrer lamperne efter i snit 500-600 timer...

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 25/07-14 21:50, rettet 25/07-14 21:50 
Det er givetvis jordstråler der er på spil. Har selv haft problemer med det samme. Du skal flytte projektoren 23cm mod sydøst og hænge et net med minimum 5 løg op under den. Husk at skifte løgene jævnligt; i hvert fald inden de begynder at rådne/lugte.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 25/07-14 22:26 
Så power conditioners er slangeolie? :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 25/07-14 22:54, rettet 25/07-14 22:59 
Lige præcis };-P
Hvis projektoren er loftophængt, kan man evt også bare huske at sidde direkte under den. På den måde er der så en løgpose med 2 løg i under den, og det kan lige gå i en snever vending };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 25/07-14 23:07 
Hvis du har noget seriøst at byde ind med, så skal du være velkommen ;) Det er et temmelig seriøst problem, at jeg ikke kan have en projektor hængende, uden at lamperne konstant bliver ødelagt...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
vyssenvyssenSkrevet 26/07-14 11:08 
Få jordet dit stik ja. Det burde hjælpe synes jeg. Måske kunne du sætte et oscilloscop til din strøm og se om der er noget nærkeligt...
NaieraNaieraSkrevet 26/07-14 12:28 
I dag sigter jeg efter både at få jord og ovennævnte Furman sat på.

Jorden skal i øvrigt hentes ved at klamphugge en kobberledning fra jordbenet til radiatoren. Min bygning er gammel og har som nævnt ikke jord, hvilket er hamrende ulovligt...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 27/07-14 01:00, rettet 27/07-14 01:11 
...også ulovligt at hugge det fra radiatoren! Bor du etageejendom, udsætter du potentielt en masse andre mennesker for fare for at få stød samt hele bygningen for brandfare ved at gøre det.
Læs fx den linkede tråd...

Er her ikke en elektriker til stede her på kanalen der kan uddybe, min viden på området er en smule rudimentær. Men mit "sanity-HFI-relæ" slår da fra, når du siger at du vil bruge en radiator som permanent jord...

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 27/07-14 03:03, rettet 27/07-14 03:14 
Jeg fik at vide af viceværten at jeg skulle gøre sådan, da jeg spurgte dem om der rent faktisk var jord i stikkontakterne.

Hvis det er så farligt, hvilke andre muligheder har jeg så? Hvis jeg brokker mig til bestyrelsen og de beslutter sig for at gøre noget ved det, så kommer de jo bare og skifter "låget" ud med et med to ben, i stedet for tre...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 27/07-14 07:08 
Hvis der ikke er lovkrav om jordforbindelse i gamle installationer (220v), så kan du ikke rigtigt gøre noget.
ElgenElgenSkrevet 27/07-14 09:01, rettet 27/07-14 09:05 
Well, hvis viceværten har forstand på det og han siger at du skal gøre sådan, er det muligvis mig der tager fejl...
...om ikke andet er du så vel i "god tro" (?!) hvis du kommer til at riste den storbarmede underbo, hendes søn, eller hendes perserkat senere. Men jeg ville nok få det på skrift fra ham, hvis det var mig...

Mht hvad du så skal gøre, kunne du jo møde op på næste generalforsamling og overbevise de andre beboere om, at der centralt skal installeres jord med spyd og det hele.

Alternativt kunne du søge bestyrelsen om at du må installere jord i din egen lejlighed (sikkert for egen regning, hvis første forslag med generalforsamlingen glipper). Så vidt jeg ved, kan ledningen fra sådan et jordspyd sagten trækkes udenpå bygningen ligesom telefon- og tv-kabler.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 27/07-14 12:18 
Jeg har i hvert fald ikke lyst til at riste min underbo. Hun er mega lækker.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 27/07-14 19:10 
Er der noget specielt man bør gøre, hvis man har fået tyggegummi på textil (denim/jeans)?
Fik sat mig på en bænk med hvor een havde efterladt et stykke, og jeg sad der et stykke tid }:-/
Tænker mere om det nok at vaske dem normalt, eller "pletten" bør forbehandles med et-eller-andet-pullimut?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
vyssenvyssenSkrevet 27/07-14 19:14 
Synes jeg kan huske at man med fordel kan fryse hele beklædningsdelen i tør tilstand, og så knække tyggegummiet af...
vyssenvyssenSkrevet 27/07-14 19:19 
Naiera>
I dag sigter jeg efter både at få jord og ovennævnte Furman sat på.

Jorden skal i øvrigt hentes ved at klamphugge en kobberledning fra jordbenet til radiatoren. Min bygning er gammel og har som nævnt ikke jord, hvilket er hamrende ulovligt...

Følgende skal tages med det forbehold at jeg ikke har faglig erfaring som sådan med el, men når du deler en masse strøm med alle andre i ejendommen forstået på den måde at i befinder jer på samme side af et transformerskab, og vel i sidste ende deler ledning, må du blive udsat for alle mulige spikes i strøm når især ting med elmotorer starter og stopper. Det virker helt skørt hvis man tænker på at vi idag har en del ting som kan ristes af en lille fejlstrøm.
NaieraNaieraSkrevet 27/07-14 19:25 
Jeg kan kun håbe på at power-dimsen kan beskytte projektoren, så jeg kan slippe for blinkeri når lamperne ikke kan tåle mere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 28/07-14 09:22 
Elgen: Man kan vist også hærde det med en isterning, men det kan godt være at det er bedre til tyggegummi i håret, og fryseren er smartere til buks.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig