X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
NaieraNaieraSkrevet 12/06-14 17:03 
Jeg tror ikke at Bogshoppen på Nørregade kan levere specielt favorable priser, men det er vel et forsøg værd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 12/06-14 17:13 
Camous>
Hvis man har et par half gamle PS3 spil som man gerne vil af med, og helst erstatte ned visse andre spil til samme system, hvad er ens best bet så hvis man bor i Aarhus?

Kun GamesStop? De tager imod hrugte spil under ret dårlige vilkår, ikke?

Jeg tror du bliver skuffet en del hvis du vil sælge halvgamle spil i fysiske butikker - nok specielt hvis de følger markedet. Hvis det er titler som er et par år gamle, og ikke ligefrem skinner igennem, vil jeg tro du ender med at blive spist af med under 10 kr. pr. spil.

Sælg evt. via lokale køb & salg Facebook grupper, hvis du vil have mest for dem. Her kan du ofte få mere rimelige priser for tingene.

Om ikke andet, så smid da evt. en liste her på siden, eller andre spilsider, hvor folk er mere villig til at betale for en god oplevelse.
Spiller nu: Animal Soccer World
CamousCamousSkrevet 12/06-14 17:23 
Jeg vil faktisk helst bare bytte dem til andre spil fordi jeg ved at de ikke er mege værd. Min liste ligger allerede på bytte tråden.
JmogJmogSkrevet 12/06-14 18:04 
@Camous

Tjekkede lige din liste. Det er desværre ikke meget du vil kunne få for PS3-spillene. Infamous, Mirror's Edge og Prince of Persia vil næppe give mere end 10-15 kroner per styk. Fallout NV, Shadows Of The Damned og Dead Rising 2 måske en femmer mere. Metro Last Light er det du vil få mest for. 50 kroner vil jeg tro.

Det ville være vurderingen udfra Gamestop på Fisketorvet i Kbh, som er den jeg kommer mest i.
CamousCamousSkrevet 12/06-14 18:06 
Hvad med bytte til andre spil, gøre de det kun for udvalgte titler?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/06-14 18:25 
Du kan ikke bytte lige over med andre titler i GameStop.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 12/06-14 18:33, rettet 12/06-14 18:34 
Det plejer at fungere sådan, at du sælger dine brugte spil til GS, hvorefter du kan vælge at få "penge til butikken", eller pengene kontant. Vælger du at få dem kontant, skærer de cirka 30% af beløbet.

Med de titler du har, vil du nok ende med at gå derfra med under 50 kr. i kontanter vil jeg tro :/ Vil stadig anbefale dig at sælge dem via FB elelr G&G, QXL, DBA eller lign. (da det er nogle fine titler!), da folk virker til at være mere ligeglade med om de skal betale 50 eller 100 kr. for et spil.
Spiller nu: Animal Soccer World
CamousCamousSkrevet 12/06-14 19:57, rettet 12/06-14 19:58 
Konsolkongen>
Du kan ikke bytte lige over med andre titler i GameStop.

Nej, tænkte om de ikke havde et byt 2-3 af dine spil til 1 fra butikken. Men det har de ikke ser det ud til.

Det er vel prisen for comfort. Tror ikke jeg gider sælge dem en af gangen via net, tror bare jeg tager dem alle nede til Gamestop og håber på at få traded dem til mindst et spil som jeg gider at have.
JmogJmogSkrevet 12/06-14 19:59 
Camous>
Hvad med bytte til andre spil, gøre de det kun for udvalgte titler?

De har et "indbyt to spil fra følgende liste og få et nyt fra en anden liste til 99kr". Blandt de nye man kan få, kan der godt være nogle af de nyeste/største udgivelser men desværre ikke til de nye konsoller. Kun til X360/PS3 (tror også Wii U, men husker det ikke).

Du kan se indbytningslisten her:
http://www.gamestop.dk/99er

Jeg har tjekket. Dine spil fra billedet i bytte-tråden er der desværre ikke. Det er som regel kun ret nye spil der er i den liste.
JmogJmogSkrevet 12/06-14 20:03, rettet 12/06-14 20:04 
Værd at bemærke i øvrigt: Opret et medlemskort hos dem. Det er gratis og du får 10% ekstra i indbytning, når du viser det. Når du så indbytter dem, så istedet for at få kredit eller penge, så sæt dem på en forudbestilling med det samme. Ved forudbestilling får man 10% ekstra. Nogen gange har de kampagner på specifikke spil, hvor det er 25% ekstra indbytningsværdi man får ved at sætte værdien på en forudbestilling.

Og ovenstående stacker, så hvis de kører kampagne på et spil, så kan du ende med at få 35% ekstra for dine gamle i indbytning. Det hjælper alt sammen lidt.
CamousCamousSkrevet 12/06-14 20:30 
Takker, jeg prøver
slk486slk486Skrevet 12/06-14 21:03 
Konsolkongen>
slk486>
Mawngler en lille billig 4-6 kanal stereo mixer til ren lydbalance, til mit setup, men har ingen forstand på det. Nogen forslag?

Kan du ikke bruge din Extron? Eller er der tale om helt andre kilder end retrokonsoller? :)

Den kan ikke mixe 4 lydkilder sammen, kun switche. Kilder er feks. X68000, der skal mixes sammen med lyd fra en MT32.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 12/06-14 21:59, rettet 12/06-14 22:07 
Jeg har en gammel 1st gen Mac med OSX ("bordlampe-designet") og en gammel iBook bærbar. Hardwaren er jo shite i dag, men de var så ypperligt fede dengang.

Hvad skal jeg gøre med dem?

"Problemet" med Mac er at design smider man ikke lige containeren for el-affald.
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 12/06-14 22:02 
www.cultofmac.com/211127/this-old-g4-imac-can-now-run-mountain-lion-thanks-to-its-new-ivy-bridge-processor-video/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/06-14 23:41 
slk486>
Den kan ikke mixe 4 lydkilder sammen, kun switche. Kilder er feks. X68000, der skal mixes sammen med lyd fra en MT32.

Jeg læste det som om du ville have en mixer for at justere lydbalancen så volumen passede på alle dine kilder. Sorry, så ved jeg det ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/06-14 00:15, rettet 13/06-14 00:23 
Det er en forholdsvis nem ting at bygge selv. Det kræver ikke meget mere end to operationsforstærkere, en smule modstande og en håndfuld stereo-potentiometre. Jeg får helt lyst til at bygge en, selvom jeg ikke har brug for den :D
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 13/06-14 00:34 
Det gør du bare, men det hjælper mig ikke med at finde en mixer.
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/06-14 00:46 
Hæhæ, jeg tænkte nok, at det indlæg kunne tolkes som en spand lort :D

Var du ikke ret god til at svinge en loddekolbe, eller forveksler jeg dig med en anden?

Jeg har også prøvet at søge lidt på nogle færdigbyggede. Kan ikke finde andet end nogle, der er mono. Så kan man selvfølgeligt bruge to, men det giver et ret klodset setup :/
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 13/06-14 09:14 
Ja, jeg vil helst ikke have for mange ting stående oven i 3 x midi modules :D

Jeg kan godt svinge en loddekolbe med rimelig pålidelighed, men derfra og så til at indkøbe komponenter, finde ud af kredsløb osv. er der langt. Så vil jeg hellere bruge nogle penge på en færdigbygget løsning.
j/k
--Skrevet 14/06-14 17:11 
Nå, så er jeg ved at være godt tæt af den gamle PC. Der er begyndt at komme tilstrækkeligt med mystiske fejl, til at jeg overvejer at anskaffe en ny. I samme omgang, ville damen også blive lykkelig, hvis den kan trække Sims 4, når det er så vidt.

Jeg har tastatur, mus, skærm osv, så det er kun selve kabinettet + indmad, som er påkrævet.

Er der nogle af jer, som har et forslag til et setup? Eneste krav er at det skal kunne afvikle Sims 4 på en fornuftig måde, og derudover skal den bare være billigst mulig. Er det evt. en af jer, som ligger inde med en gammel maskine, som evt kan opfylde kravet, som jeg kan overtage billigt?

Der skal lige siges at jeg ikke har rodet med at bygge computere de sidste mange år. Sidst jeg byggede, ar det med AGP gfx og DDR ram, så hvad der er kommet i mellemtiden aner jeg intet om. Jeg ved ligeledes ikke om mine byggeskills kan bruges, eller alting er blevet anderledes nu om dage.
Spiller nu: Animal Soccer World
SonicSonicSkrevet 14/06-14 19:22, rettet 14/06-14 19:23 
Umiddelbart, med kravene, ville jeg gå efter en Intel i5 af nyere model, samt et GTX660 eller over. Vil du gerne være en smule fremtidssikret, gå op i et GTX760 og op. Af RAM vil du nok ikke få meget brug for mere end 4 GB DDR3, men det er så billigt idag, at du nærmest får kastet 8 GB i nakken. Af strømforsyning ville jeg som minimum gå efter en 650 W, mest pga. grafikkortet.
Nu ved jeg det skal være billigt, men jeg ville nappe en SSD til systemdisk, det får man rigtigt meget glæde ud af. Jeg mener vi har nogle fine Kingston nede i Nova til fornuftige penge.

AGP grafikporten er iøvrigt blevet til PCI-Express 3 efterhånden.
Hjælper iøvrigt gerne med at samle og installere, hvis det er :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
--Skrevet 14/06-14 19:32 
Det lyder jo helt fint :)

Sådan rundt regnet, hvad koster sådan en bandit, hvis den enten skal samles selv, eller købes brugt?
Spiller nu: Animal Soccer World
SonicSonicSkrevet 14/06-14 20:47 
Puh, hvis du kan genbruge kabinettet, vil jeg skyde på 4-5 kilo, alt afhængigt af mærke osv. Jeg har ikke nogen priser på hånden, så det er noget man kigger på når det er aktuelt :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
--Skrevet 14/06-14 21:59 
Hmm... Tror jeg må finde noget brugt så. Skal ikke gerne op over 2.5 - 3 stykker :/ Skal også gerne have mig en PS4 jo :D
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 14/06-14 23:03 
I så fald er det første du bør spare på hd og grafik kort. Brug en gammel 7200 disk du har liggende og nøjes med et brugt mid-end grafik kort.
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/06-14 23:31, rettet 14/06-14 23:31 
Eller brug i første omgang den grafik-løsning, der er indbygget i CPUen.

Jeg har selv bygget mig en lille PC på 19x19x7cm, der er uden grafikkort. Jeg havde ikke de store forventninger til det Intel HD 4000 som min CPU kan tilbyde, men indtil videre er jeg ret imponeret. Så kan du bare opgradere til et rigtigt grafikkort, når Sims 4 kommer til September.

Jeg har selv en i7 i maskinen, men det er fuldstændig overkill. En i5 er lækker, men CPUen er på ingen måde den største flaskehals i en moderne PC, så de fleste vil have deres behov rigeligt dækket med en i3.
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 15/06-14 09:06 
slk486>
I så fald er det første du bør spare på hd og grafik kort. Brug en gammel 7200 disk du har liggende og nøjes med et brugt mid-end grafik kort.

Ja, det er nok mere noget i den stil jeg er ude efter. Som sagt, så er første prioritet at den kan køre Sims 4 (hvis det vil sige at det fx koster +1000 kr at gå fra high til ultra high settings, så er high fint) på fornuftig vis, med mest valuta for pengene in mente.

Næste prioritet er at den skal være billigs mulig, og her skal der gerne spares på de fronter hvor det er muligt.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 15/06-14 09:09 
KillerBean2>
Eller brug i første omgang den grafik-løsning, der er indbygget i CPUen.

Jeg har selv bygget mig en lille PC på 19x19x7cm, der er uden grafikkort. Jeg havde ikke de store forventninger til det Intel HD 4000 som min CPU kan tilbyde, men indtil videre er jeg ret imponeret. Så kan du bare opgradere til et rigtigt grafikkort, når Sims 4 kommer til September.

Jeg har selv en i7 i maskinen, men det er fuldstændig overkill. En i5 er lækker, men CPUen er på ingen måde den største flaskehals i en moderne PC, så de fleste vil have deres behov rigeligt dækket med en i3.

Det lyder også som en okay løsning, dog kan jeg bare huske fra for 10 år siden at der af og til var grafikkort og bundkort (eller andre kombinationer) som fik PCen til at skabe sig. Er dette kompatibilitetsproblem stadig til stede, eller at der kommet bedre forhold på området?

Jeg er helt på bar bund vedr. i7, i5 osv. Det er sort snak for mig :D Er det noget dual core / quad core halløj?
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/06-14 10:27, rettet 15/06-14 10:28 
m1chelsen>
Er dette kompatibilitetsproblem stadig til stede, eller at der kommet bedre forhold på området?

Det var dengang, hvor både Via og Nvidia lavede chipsets. Idag er det stort set kun Intel, AMD og Nvidia der står for produktionen af CPUer, chipsets og GPUer (og Nvidia har droppet at lave chipsets). Det er ikke særlig godt for prisudviklingen, men i det mindste giver det bedre kompatibilitet :)

m1chelsen>
Jeg er helt på bar bund vedr. i7, i5 osv. Det er sort snak for mig :D Er det noget dual core / quad core halløj?

Ja, blandt andet. Som tommelfingerregel er i3 dual-core med hyperthreading, i5 er quad-core, og i7 er quad-core med hyperthreading. Men i5 og i7 kan også overclocke sig selv en smule og har mere L3 cache.

En i3 kan altså køre fire tråde via hypertreading. Det er et ret undervurderet lille bæst.

Og ja, køb en SSD. Når først man har prøvet at boote OS og starte programmer fra sådan et dyr, kigger man sig aldrig tilbage. De bygger på en ussel rådden teknologi, men producenterne har efterhånden gennem ren stædighed fået konstrueret nogle controller-chips, som presser imponerende god ydelse ud af det prut, der ligger under kølerhjelmen. Jeg kan varmt anbefale en Samsung EVO.
AV Intelligent Terminal
SonicSonicSkrevet 15/06-14 11:51 
Heh, anbefale onboard gpu for at spare, og så anbefale SSD :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
--Skrevet 15/06-14 13:12 
Er der ikke nogle af jer pc gamere, som har en halv gammel PC (eller dele?) liggende, som matcher kravene :D?
Spiller nu: Animal Soccer World
PapandPapandSkrevet 15/06-14 13:25 
Jeg har faktisk en, men så må du til Oslo og hente den. :D
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
NaieraNaieraSkrevet 15/06-14 14:57 

Igen tak for anbefalingen. Jeg fik den forleden (BJ Trading havde den ikke lige på lager), og den performer helt som håbet. Det går mindst dobbelt så hurtigt som før, så når jeg lige får dækket den perverse lampe nede i den trekantede fordybning med noget elefantsnot, er den bare i vinkel.

Med 64GB kan den i øvrigt holde tre film (selve filmen + HD-lyd) på samme tid, lige nu :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/06-14 15:52 
Sonic>
Heh, anbefale onboard gpu for at spare, og så anbefale SSD :)

Det tillader jeg mig også kun, fordi jeg har droppet PC-gaming :D
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 15/06-14 21:11 
Papand>
Jeg har faktisk en, men så må du til Oslo og hente den. :D

Øv øv :D
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 17/06-14 12:27 
Hvorfor kan man ikke lægge en <a> syntax inden i en <button> ???
og omvendt?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/06-14 12:29, rettet 17/06-14 12:30 
Fordi begge elementer er interaktive, browseren vil ikke vide hvilken af dem den skal reagere på. Hvis du vil styre den slags mere specifikt, kan du gøre det med JavaScript (evt. jQuery) og et <span> eller <div> element.

http://stackoverflow.com/questions/6393827/can-i-nest-a-button-element-inside-an-a-using-html5
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/06-14 12:40 
Eller style hele linket som en button. :)

Jeg bygger bare HTMLen. så overlader jeg dynamikken til Java-udviklerne. ;)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/06-14 12:54 
Hvis du bare skal have et A-link der ligner en knap, er den rigtige løsning bare at lave et <a> og style det så det ser ud som man vil. Brug HTML til struktur og funktionalitet, brug CSS til udseendet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/06-14 13:16, rettet 17/06-14 13:17 
Det sagde min underviser også. :-D

Oh God ... på et eller andet tidspunkt må jeg tvinge mig selv til at skrive noget JS.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 19/06-14 14:02 
Hvornår kan man købe PS Vita Slim i Danmark...?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 19/06-14 17:36 
Du skal slet ikke have en slim med dårligere skærm.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 19/06-14 17:54 
Er det muligt at have et ekstra vindue åben i et spil med fullscreen? Det jeg gerne vil, er at kunne sidder og spille SSFIV og se fodbold på samme tid, sådan så det er et lille vindue der er oppe i hjørnet? Ellers kan jeg bare have SSFIV i bold i window mode, syntes bare det andet kunne være federe :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
BeanoBeanoSkrevet 19/06-14 18:27 
Ja hvis dit tv har PIP eller PAP.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 19/06-14 18:30 
Sorry, glemte lige at skrive det hele køre gennem PCen, streamer fodbold online :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
BeanoBeanoSkrevet 19/06-14 18:32 
åh ok ;)
KroeboCopKroeboCopSkrevet 21/06-14 13:39 
Kan man oprette en salgsannonce på P:R der har forskellige platformer i pakken?
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 22/06-14 17:58 
Er der nogen der ved hvad der gælder af regler, rettigheder osv. hvis man bruger MobilePay, Swipp ect som betalingsmetode ved køb på fx DBA (hvor varen sendes og ikke afhentes). Det synes jo ret fristende, da det er så nemt og bekvemt... men er der nogen hager ved det som jeg har overset?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JuggernautJuggernautSkrevet 22/06-14 19:53 
Ikke hvad jeg ved af. Det svarer jo bare til en slags turbo-bank-overførsel.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 22/06-14 20:36 
Ja, det er bare en smart form for bank overførsel.
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig