X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
amnesiaamnesiaSkrevet 15/04-14 13:22 
Glasfilt kan som med glasvæv, rutex o.lign. blot overmales for at ændre et trist udseende til et mere frisk et af slagsen.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 15/04-14 13:37 
Hrm, tror jeg må tage et billede af væggen, den er ekstremt ru i det, og hvis den kan males, skal man da i hvert fald bruge en helt bestemt type maling.
Måske er den ikke filtset men noget andet, jeg kender intet til den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 15/04-14 13:49 
1up>
Er der så andet end farven der differentierer de to versioner af maskinen? Prisforskellen kunne jo bruges på et ekstra spil

Sensorbar, ladestander og alm stander til controlleren er vist de største forskelle. Ved ikke om man får det grimme grå HDMI kabel med til en Basic, men det er heldigvis ikke det dyreste at anskaffe sig.

Sensorbar er bare den samme som på den gamle Wii.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/04-14 13:52 
@Sumez

Der er ret stor forskel på filtsning og filt :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 15/04-14 13:59 
Så er jeg nok ikke så gal på den. Jeg har på intet tidspunkt snakket om filt, så blev ret forvirret da amnesia begyndte at bringe det på banen :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 15/04-14 14:06, rettet 15/04-14 14:07 
En filtset væg kan du bare vaske ned og male med en alm. vægmaling (muligvis noget specielt til vådrum?!); du skal nok lige overveje glansen (hårdheden), da det er et vådrum. Men det kan de helt sikkert rådgive om i malerbutikken.
Min far er murer og har filtset vores badeværelse hvor vi også bare har malet på pudsen. Hvis det er første gang maling efter filtsning, bør væggen få en gang pudsforsegler, men da den er malet i forvejen, bør du bare kunne vaske den ned med fx. grundrens og give den 2 lag maling.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 15/04-14 14:11 
Fedt, det lyder som om du har tjek på det.
Har du en guide til hvordan det der "vaske ned" fungerer? :P Jeg kan jo ikke bruge svampe, klude osv. på den. Alt hvad der efterlader partikler i væggen gør bare situationen værre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 15/04-14 14:18 
Ah, det er mig der har læst det forkert - men det ændrer ikke på at maling af overfladen er vejen frem :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
ElgenElgenSkrevet 15/04-14 14:19, rettet 15/04-14 14:20 
Hmmm, det var faktisk et godt spørgsmål... for at være ærlig har jeg aldrig vasket en filtset væg ned... Man gør det jo for at være sikker på at den nye maling "bider" ordenligt på.
Jeg forstiller mig noget i retning af en slags gulvskrubbe eller anden form for stivhåret børste, og så skylle godt bagefter efter med håndbruser/slange (burde man have ved hånden derude };-P)
Tror det vigtigste er, at der ikke er sæberester osv... om der ryger en lille smule af pudsen med af, gør ikke så meget, da væggen jo alligevel er ret ru... dog skal det muligvis forsegles, hvis der ryger store flader af?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/04-14 14:21 
Du skal bruge eddikesyre.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ElgenElgenSkrevet 15/04-14 14:26 
Du har ret; troede faktisk også at Grundrens fjernede sæbe og kalk; så blev man så klog.
http://www.dyrup.dk/~/media/DK_TDS_DIY/Rengoering/DK%203113%20DYRUP%20Grundrens_rev151013.pdf
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/04-14 14:30 
Jeg er bygnings maler ;) så har gjort det mere end jeg har spillet chrono trigger :(
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 15/04-14 14:48 
ChronoSousa, måske du kan forklare mig hvad jeg skal gøre så? :) Findes der en guide et sted? Lyder ikke som noget det kan retfærdiggøres at hyre håndværkere til.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 15/04-14 15:12, rettet 15/04-14 15:14 
Hvis det er inde i selve badområdet er det slet ikke godkendt som vådrumsløsning med malede vægge. Kun fliser og vådrumsvinyl er godkendt. Ikke fordi det ikke kan holde, det er bare ikke godkendt som vådrumsløsning i en vådzone. Primært pga. forsikring.

Hvis du vil vælge at male over skal du vaske overfladen ned med f.eks. fortyndet 32% eddikesyre, da det både fjerner kalk og sæberester. Derefter afsluttes med vådrumsmaling med en glans på ca. 25-30.

Du kan i forvejen tjekke om der er glans/genskin i overfladen for at se om der som minimum er blevet brugt egnet maling før. Men som nævnt, er maling ikke godkendt i selve vådområdet hvor du står og tager bad. Men man kan selvfølgelig godt gøre det, hvis du ikke vil ud i et større og dyrere renoveringsarbejde.

Undrer mig hvis det ikke blev påtalt/nævnt ved overtagelse.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/04-14 15:19 
Giver per ret.

Hvis man skal male så er der mange ting man skal ha' styr på. Så lortet ikke bobler 14 dage efter. Og når man ikke har glatte vægge er det mere op af bakke for at maling vil sidde fast i 8år ( ujævn vægge = mere fedt)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 15/04-14 16:35 
Ehm, det er ikke i badområdet, det har jeg ikke sagt på noget tidspunkt :)
Derudover forstår jeg intet af foregående to indlæg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/04-14 16:43 
Selv om det ikke er i bad området ? Så skal du bruge en G25 (glans) så damp ikke trækker ind. ( glans er malingens regnfrakke)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Per SPer SSkrevet 15/04-14 17:55, rettet 15/04-14 17:57 
Du skrev "væggene på mit badeværelse er filtsede", det læser jeg som hele badeværelset. Du bliver nødt til at skrive om du har fliser eller ej i din vådzone. Dvs. der hvor du står og tager bad. Så avanceret er det heller ikke.

Filtsede vægge udenfor vådzonen er OK, men kan være upraktisk pga. besværlig rengøring. Filtsede vægge med maling indenfor vådzonen duer ikke og skal efter lovkrav laves om.

Vådzone er beskrevet i linket. Nu har jeg henvist til Alfix, men uanset mærket er reglerne de samme for opdeling af vådzone.

Beskrivelse af vådzone.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ElgenElgenSkrevet 15/04-14 20:40 
Sidder og ser Laputa igen igen igen, og den er jo som sædvanlig sindsyg smuk. Så kom jeg til at tænke på om der findes nogen konsolspil baseret på nogle af Miyazakis film?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JuggernautJuggernautSkrevet 16/04-14 15:19 
Jeg skal til påskefrokost med hele den pukkelryggede på lørdag. I den anledning er jeg blevet bedt om at købe ost.

Hvor meget ost(skære, mug og brie) skal man regne med?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 16/04-14 15:28 
Ikke voldsomt meget, men kommer an på, om der er tilbehør til osten - vindruer, peberfrugt osv. Brød/kiks kommer selvfølgelig udover :)

Uden tilbehør ville jeg nok gå efter ca. 80-100 g ost per person, ellers ca. 60-75 g. Så skulle der være rigeligt, da en stor skive ost vejer ca. 20-25 g.
3of193of19Skrevet 16/04-14 17:39 
Elgen>
Sidder og ser Laputa igen igen igen, og den er jo som sædvanlig sindsyg smuk. Så kom jeg til at tænke på om der findes nogen konsolspil baseret på nogle af Miyazakis film?

Ni no Kuni er nok det tætteste du kommer. Der er mig bekendt ingen spil baseret på Ghiblis film, prøvede med Totoro men det gav heller ingen pote umiddelbart.
Per SPer SSkrevet 16/04-14 19:46, rettet 16/04-14 19:54 
Bortset fra det åbenlyse i at vælge Ni no Kuni, vil jeg gerne anbefale A Boy and his Blob til Wii, som værende det bedst egnede spil og grafisk mest inpspirerede af Studio Ghibli. Grafikken er helt bevidst designet som klassisk animation fra Ghibli, og selvom det hverken er japansk eller er baseret på studiets film, så er stilen lige i øjet.

Brugtprisen på spillet er på vej op, men det kan stadigvæk findes rimeligt billigt, hvis man kigger sig lidt omkring.

Jeg har en Limited Edition artbook fra spillet og udviklerne nævner selv Studio Ghibli som inspiration.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
slk486slk486Skrevet 17/04-14 17:43, rettet 17/04-14 17:49 
Hvor kan man købe et XRGB-3 -> euro scart kabel?

- udover retrogamingcables.co.uk.
j/k
WonderboyWonderboySkrevet 17/04-14 18:10 
Ebay måske?
I love monster land
slk486slk486Skrevet 17/04-14 18:26 
Første sted jeg kiggede :)
j/k
JuggernautJuggernautSkrevet 17/04-14 19:49 
Kan dette bruges?

kawel
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-14 20:05 
slk486>
Hvor kan man købe et XRGB-3 -> euro scart kabel?

- udover retrogamingcables.co.uk.

Mod RGB indgangen på dyret hvis du kan se dig ud af det. En adapter er fin, men kommer du alligevel til at tilslutte EU SCART direkte så brænder du AV selector IC'en af og den kan du ikke længere købe svjv.

Der er en simpel guide i linket herunder som jeg lavede for snart en del år siden :)
http://junkerhq.net/xrgb/index.php/XRGB-3#How_can_I_connect_my_consoles_then_.3F
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 17/04-14 20:16 
Shite.. Så slet ikke at du ville undgå retrogamingcables. Glem mit indlæg.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 17/04-14 20:35, rettet 17/04-14 20:59 
^ kun fordi folk her siger de sjusker med kablerne. Har egentlig ikke haft issues med dem jeg har fra dem.

@KK: Fin guide, men mine skillz er ikke så mad.
j/k
jaesjaesSkrevet 19/04-14 17:46, rettet 19/04-14 17:53 
Sumez>
Jeg er udmærket klar over hvordan det fungerer

Så må herren undskylde, at jeg forsøgte at kaste lys på det ;)

Jeg hverken havde eller har ting på min pc, folk jeg *kender* ikke må se - påpasseligheden stammer primært fra, da jeg på en gammel pc midlertidigt havde et par kodeord i en tekstfil, samt backup af mails der kan have haft kodeord også, og sådan noget er jo guf for folk der vil snage. Det har jeg ikke længere, men da det er ret simpelt, kan man vel ligeså godt shredde sin harddisk, når man evt. skiller sig af med pc eller harddisk. Mener faktisk også jeg så en artikel, hvor en sikkerhedsekspert foreslog det.

(Og beklager sent svar - fik lukket fanen og primært derfor glemt det).
dRxLdRxLSkrevet 20/04-14 11:15, rettet 20/04-14 11:15 
Vi skal hænge et puslebord op på vægen, det er brugt og vi fik det af nogle naboer der var ved at flytte og som sagde at de var færdige med at lave børn.

Jeg antager at det skal hænge i de to beslag man kan se på billedet her:
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Og i nærbillede her:
Svar på dumme spørgsmål-tråden

På den anden side af beslagene er der en skrue som jeg regner med skal bruges til at spænde beslaget så puslebordet kommer til at støtte mod vægen, udover at hænge i de to beslag.

Min første tanke var bare at hænge de to beslag på almindelige skruer, men ved nærmere eftertanke kunne de godt ligne noget der har deres helt egen skruetype de skal hænge på.

Så mit spørgsmål er:

Er der nogen der kan genkende beslagtypen på billedet og sige mig hvor jeg kan skaffe de rigtige tilsvarende ophæng? Hvis nej, modtager jeg gerne anbefalinger til hvad det ville være bedst at hænge puslebordet på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/04-14 16:17 
Er der nogen herinde der kender nogle butikker, udover matas, der sælger brintoverilte 10%? Det skal være en fysisk butik da jeg gerne skulle bruge det i weekenden og gerne i en beholder større end 500 ml...

Efter det blev forbudt for nogle år siden at sælge 35% H2O2 til privat personer er diverse byggemarkeder efterhånden helt stoppet med at sælge det selv i lave koncentrationer :/
slk486slk486Skrevet 25/04-14 16:22 
Apoteket
j/k
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/04-14 16:28 
Der har de kun 3% og i små beholdere.. Som jeg skrev skal det være 10% og i beholdere større end 500 ml.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/04-14 16:57, rettet 25/04-14 17:01 
Du kan koncentrere 3%-opløsningen ved enten at koge den længe, så vandet damper væk, eller ved at fryse den, så vandet krystaliserer og kan sis fra. Det kræver så selvfølgelig en helvedes masse 3%-Brintoverilte for få mere end 500ml ud af det :D

...og så er det selvfølgelig svært at ramme 10%.
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 25/04-14 17:43 
Frisør?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/04-14 18:01, rettet 25/04-14 18:01 
KillerBean2>
Du kan koncentrere 3%-opløsningen ved enten at koge den længe, så vandet damper væk, eller ved at fryse den, så vandet krystaliserer og kan sis fra. Det kræver så selvfølgelig en helvedes masse 3%-Brintoverilte for få mere end 500ml ud af det :D

...og så er det selvfølgelig svært at ramme 10%.

Man kan købe 10% opløsninger, det er ikke at det SKAL være 10%, men det er vist det højest tilladte man kan købe som privat person nu om dage. Jeg ville helst stadig kunne købe en 35% opløsning og så selv justere koncentrationen, men blev gjort forbudt for nogle år siden.

Derudover uden der skal gå alt for meget kemi-rant i den så da jeg selv læser Kemi, kan jeg sige at det nu er ret dumt at destillere vandet fra en H2O2 opløsning. Opløsningen er i forvejen ret ustabil ved stue temperatur og ved at tilføre mere varme vil nedbyrdningen ske endnu hurtigere og give endnu mindre produkt, for slet ikke at snakke om explosionsfaren :).

Jeg kunne self også bare forsøge at nakke noget 35% i lab her hvor jeg tåger rundt til daglig, men synes ikke rigtigt det er risikoren værd :). Men jeg tror jeg bestiller en 5L 10% dunk og venter til næste weekend med mit projekt her, da irriterende det skal være så bøvlet at få fat i det skidt.
PapandPapandSkrevet 25/04-14 18:10 
Hvad er nummeret til PET?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
slk486slk486Skrevet 25/04-14 19:39, rettet 25/04-14 19:40 
Azzkikr>
Der har de kun 3% og i små beholdere.. Som jeg skrev skal det være 10% og i beholdere større end 500 ml.

Ah, det vidste jeg ikke.
j/k
slk486slk486Skrevet 25/04-14 19:41 
Papand>
Hvad er nummeret til PET?

Har du lige tabt i COD?
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/04-14 19:45 
Azzkikr>
Derudover uden der skal gå alt for meget kemi-rant i den så da jeg selv læser Kemi, kan jeg sige at det nu er ret dumt at destillere vandet fra en H2O2 opløsning. Opløsningen er i forvejen ret ustabil ved stue temperatur og ved at tilføre mere varme vil nedbyrdningen ske endnu hurtigere og give endnu mindre produkt, for slet ikke at snakke om explosionsfaren :).

Hehe ja, jeg kan også se, at den med at poppe det i fryseren tit bliver foreslået som et langt bedre alternativ. Jeg har ikke selv forsøgt mig med nogen af delene, så jeg skal ikke kunne sige, om det er sort snak.
AV Intelligent Terminal
BlumarinaBlumarinaSkrevet 26/04-14 12:52 
Er en Playstation 3 12gb en no-brainer? Bilka sælger den til 1.299,- med FIFA 14. Jeg kan lide FIFA men 12(!) gigabyte?
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 26/04-14 12:55 
Nej. Selv om du ikke dl spil. Så får du pres over at skulle slette gammel install spil, for at få plads til et ny spil på hdd.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
NaieraNaieraSkrevet 26/04-14 13:04 
Den kan fra tid til anden fås til 999,-. Dagen efter min gamle PS3 gik i stykker var jeg så heldig, at Elgiganten havde den på tilbud til 888,-.

Der kan selvfølgelig monteres en harddisk i sådan en, ligesom i de andre modeller. Monteringsbeslaget kan købes for 25,- på eBay.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/04-14 18:05 
Azzkikr>
Er der nogen herinde der kender nogle butikker, udover matas, der sælger brintoverilte 10%? Det skal være en fysisk butik da jeg gerne skulle bruge det i weekenden og gerne i en beholder større end 500 ml...

Efter det blev forbudt for nogle år siden at sælge 35% H2O2 til privat personer er diverse byggemarkeder efterhånden helt stoppet med at sælge det selv i lave koncentrationer :/

Skal du i gang med at lave Retrobright? :)

Du må meget gerne poste resultaterne når du er færdig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 27/04-14 15:14 
Er det bare mig eller er skateboards ikke blevet sådan en hipster-ting?! Hipsterboard?
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 27/04-14 21:17, rettet 27/04-14 21:18 
Hvordan?
Jeg har selv købt et deck fornyeligt, men har skatet street før, og gør det så nu igen, i små portioner, kroppen skal lige være med igen. Hvad er der hipt ved at vælte rundt og slå sig? :D Eller mener du Longboards?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-14 21:59, rettet 27/04-14 22:26 
I sidste uge spurgte jeg teknikeren ude hos Expert i Svendborg omkring ESD og hvordan man kunne sikre sig imod skader på elektronik når man arbejdede med det. Han var så flink at forære mig en ekstra antistatisk måtte de havde liggende :)

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Der følger to ledninger med, en wriststrap til håndledet og et krokodillenæb der skal tilsluttes jord på det man sidder og arbejder med. Enden af ledningerne forbindes til selve måtten. Ingen af delene er direkte forbundet, jeg mener der er ca 1M ohm i hver ledning.

Jeg skulle gerne have forbundet måtten til loddekolben og jordforbindelse før det bliver helt godt. Nu er det så super at der ikke er en eneste stikkontakt med jordforbindelse i hele lejligheden, så radiatoren må stå for skud...
Skal måtte og loddekolbe tilsluttes direkte til jord, eller skal de tilsluttes med 1M ohm modstande?

Jeg er især i tvivl om loddekolben da der jo ville være direkte jordforbindelse hvis altså det havde været i min stikkontakt. Måske det ikke gør den helt store forskel? De to stik på måtten man kan tilslutte ledninger er heller ikke direkte forbundet (jeg er dog i tvivl om hvor meget modstand der er i selve måtten).

Loddekolben er "ESD Safe" og har en skrue i bunden til jordforbindelse.

EDIT: Killer Bean hjalp mig over Skype. Det er åbenbart ulovligt at bruge en radiator som jordforbindelse hvis man bor i en bygning med flere etager. Godt jeg spurgte inden :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 28/04-14 08:50 
Cool gave fra jobbet. Det skal nok blive brugt flittigt;-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig