X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
DarklynoonDarklynoonSkrevet 15/02-14 09:06 
er der nogen som ved om sonys bluray afspiller model BDPS1100, er kode fri når det kommer til dvd og bluray?
Mortal Kombat the mother of all fighting games
slk486slk486Skrevet 15/02-14 11:54, rettet 15/02-14 11:56 
Det er der ingen officielle afspillere, der er.
Om der findes en kode/hack?

http://lmgtfy.com/?q=BDP+S1100+region+free
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/02-14 00:36 
Hvad hedder det bløde gummi køle-halløj der på nogle bærbare og Dreamcast VA1/2 sidder mellem CPU, GPU og heatsinken?

Jeg har lige renset min gamle 1000H bærbar, men de var godt medtaget og kunne ikke genbruges. Jeg har forsøgt med noget andet og helt sikkert bedre kølepasta, men det får ikke ordentlig kontakt med heatsinken, som i min bærbares tilfælde bare er metal pladen uden om motherboardet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/02-14 01:23 
Mener du thermal pads?

Det er jo bare dårlig kølepasta...
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/02-14 01:29, rettet 16/02-14 01:30 
Jep det er det jeg mener. Ved godt det er dårligere, men når det almindelige ikke kan få kontakt med heatsinken... :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 16/02-14 07:54 
I det omtalte tilfælde er det en bedre løsning end kølepasta, eftersom kølepasta er ubrugeligt i situationen. Formålet med kølepasta er jo at udligne ujævnheder, så fx CPU og køler får noget nær 100% kontakt. Hvis man havde - i teorien - en 100% plan cpu og 100% plan køler, ville det være bedre at undlæde dette snask, eftersom der ikke er nogle snå huller, riller, ujævnheder som skal fyldes.

Det virker dog på mig som om at mange tror at "en godt lag pasta" giver bedre køleevne :D

Vedr. Dit eksempel med DC og din bærbare, sidder metal afskærmingen bare så langt fra, og er så tynd ig "ustabil" at thermal pads er en nødvendighed.

Så at sammenligne pads med pasta giver ikke meget mening, eftersom det er til 2 forskellige situationer. Svarer til at sammenligne en trappe med en stige.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 16/02-14 12:38 
Pads bruges fordi det er nemmere og billigere i fabrikationen. Hvis der er mere afstand mellem køleprofil og cpu/chip, end kølepasta kan klare, er det en design svaghed, som man arbejder uden om ved at fylde hullet. Hvis man kunne applikere en pasta i tykt nok lag ville det være en langt bedre løsning, men jeg kender ikke til nogen der beholder sin viskositet før det har fæstnet sig.
j/k
--Skrevet 16/02-14 20:16 
En DC er et glimrende eksempel på at flere komponenter bruger afskærmningen som køling, og er er pads jo fine, netop fordi afskærmningen er så ustabil i forhold til en massiv klods af en kølerprofil. Men ja, at begynde at snaske det hele ind i pasta, ville nok være en dum idé.

Jeg er ikke enig i at det er en design svaghed. Det er ikke sikkert at det er så kristisk at de kølede komponenter har brug for samme varmeafledning, som fx en GPU / CPU / what ever. I nogle tilfælde er pads nok bare det rette valg, og her ville det være overkill at designe millimeterpræcise køleforanstaltninger.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 16/02-14 20:27 
Jeg snakker kun om chip[s] med dedikeret køleprofil - ikke løsninger, hvor man bare bekvemt afleder lidt varme :)
j/k
--Skrevet 16/02-14 20:32 
Ja okay, så taler vi ikke samme sprog :D Men ja, enig, med dedigerede køleprofiler, er pasta klart at foretrække, og der bør der ikke være afstande som gør det nødvendigt med pads :D
Spiller nu: Animal Soccer World
WonderboyWonderboySkrevet 16/02-14 20:39 
Kan man ikke annuller sin order på Gucca.dk selv på sin profil'?, skal man kontakte kundeservice?.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/02-14 01:51 
m1chelsen>
Jeg er ikke enig i at det er en design svaghed. Det er ikke sikkert at det er så kristisk at de kølede komponenter har brug for samme varmeafledning, som fx en GPU / CPU / what ever. I nogle tilfælde er pads nok bare det rette valg, og her ville det være overkill at designe millimeterpræcise køleforanstaltninger.

Det er netop GPU og CPU jeg snakkede om på min bærbare :) Men det er Atom og et eller andet Intel cheapo-halløj så næppe det der genererer allermest varme :)

Jeg lod den køre en 15 minutter i går og der sagde Linux 53-55 grader på CPU'en, så det er muligt den har nogenlunde kontakt med heatsinken. Jeg aner dog ikke hvad temperaturen var før jeg rensede maskinen, har aldrig haft behov for at tjekke :) 85 grader er critical, så der er et stykke endnu.

Heatsinken bøjer nedad mod CPU'en, så det er muligt at den får fin kontakt og derfor virker med alm kølepasta her. Den bøjer desværre ikke nedad mod GPU'en, så det ville nok ende i auto shutdowns hvis jeg fortsatte, eller værre. Jeg kan ikke måle temperaturen på GPU'en i linux. Ikke umiddelbart i hvert fald :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/02-14 23:31, rettet 18/02-14 00:01 
Bloody hell. Nogen tips til at få +$5 på min US PSN konto? Mit Visa virker åbenbart ikke længere til det og PayPal dutter ej heller :(

Edit: Kan kun finde steder, hvor man skal betale overpris.
j/k
WonderboyWonderboySkrevet 18/02-14 17:46 
Kan ikke lige finde tråden igen, men hvor var det henne man kunne købe en billig Wii controller henne, mener nogle skrev at der var et sted hvor den var billig sammen med et spil?.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/02-14 18:41 
Sammen med flingsmash? Det var i computer city og efterhånden et par år siden?
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 18/02-14 18:49 
Nåe :-)
I love monster land
DarkbeatDarkbeatSkrevet 20/02-14 04:29 
Hvorfor har flere butikker ikke døgnåbent?

Det er noget jeg har tænkt meget over på det sidste, nu hvor jeg selv har arbejdet skifteholdsarbejde i et par år og kan se at der også er folk herinde der er på om natten. Hvis nu supermarkeder havde åbent om natten, ville der være flere Jobs til flere ansatte der var oppe om natten og derved skabe en større gruppe af forbrugere der var oppe om natten, hvilket igen ville skabe en større efterspørgsel på arbejdskraft om natten... Ville det ikke være et økonomisk boost for hele landet?
JmogJmogSkrevet 20/02-14 04:31 
slk486>
Bloody hell. Nogen tips til at få +$5 på min US PSN konto? Mit Visa virker åbenbart ikke længere til det og PayPal dutter ej heller :(

Edit: Kan kun finde steder, hvor man skal betale overpris.

Du kan købe et 10$ PSN card på Amazon.com:
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00GAC1D2G?cache=a747a01b34e2e6b6cf757b0ad865a5cf#ref=mp_s_a_1_1&qid=1392866974&sr=8-1

Man får koden på mail med det samme og så bruger du den bare til at redeeme på din US PSN konto.
PapandPapandSkrevet 20/02-14 07:51 
Darkbeat>
Hvorfor har flere butikker ikke døgnåbent?

Det er noget jeg har tænkt meget over på det sidste, nu hvor jeg selv har arbejdet skifteholdsarbejde i et par år og kan se at der også er folk herinde der er på om natten. Hvis nu supermarkeder havde åbent om natten, ville der være flere Jobs til flere ansatte der var oppe om natten og derved skabe en større gruppe af forbrugere der var oppe om natten, hvilket igen ville skabe en større efterspørgsel på arbejdskraft om natten... Ville det ikke være et økonomisk boost for hele landet?

Det er alt for dyrt med de gældende regler. Overtidsbetaling og øget sikkerhed vil æde lønsomheden. 7 Eleven m.fl kan gøre det, fordi de arbejder med en langt højere margin på deres produkter, som tankstationer gør det. Skulle supermarkedet have døgnåbent, så vil det være nødvendigt at hæve priserne for at dække de øgede udgifter.

Det vurderes faktisk at søndagsåbent har været en belastning for detailhandlen og egentlig bare har skabt en større udjævning af omsætningen, men ikke en reel øgning.

Og så må det nævnes at natarbejde jo faktisk er ret usundt. Så hvis det at være vågen om natten pludselig skal være en norm, så vil det formentlig også få samfundsøkonomiske konsekvenser.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SumezSumezSkrevet 20/02-14 08:09, rettet 20/02-14 08:10 
Darkbeat>
Ville det ikke være et økonomisk boost for hele landet?

Well, kun for de store virksomheder og kæder, der kan bære det. Mindre butikker har i forvejen svært ved at følge med.
Synes også Papands pointer er enormt relevante.

Lige bortset fra:
Papand>
Og så må det nævnes at natarbejde jo faktisk er ret usundt. Så hvis det at være vågen om natten pludselig skal være en norm, så vil det formentlig også få samfundsøkonomiske konsekvenser.

Jeg skal ikke føre mig frem som læge, men hvis natarbejde var en norm, og man holder sin døgnrytme, er der vel intet usundt i det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 20/02-14 08:31 
Det har jeg faktisk også læst at det er, ved flere lejligheder. Selvom man holder døgnrytmen og ellers passer godt på sig selv.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 20/02-14 08:32, rettet 20/02-14 08:32 
Hm, så må det vel tilsvarende være usundt at eksistere om vinteren, hvor man reelt set aldrig ser solen hvis man har fuldtidsarbejde, eller hvordan? Jeg afviser det ikke, er bare nysgerrig omkring detaljerne, for jeg har ikke hørt om det før.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 20/02-14 08:49 
Jmog>
Du kan købe et 10$ PSN card på Amazon.com:
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00GAC1D2G?cache=a747a01b34e2e6b6cf757b0ad865a5cf#ref=mp_s_a_1_1&qid=1392866974&sr=8-1

Man får koden på mail med det samme og så bruger du den bare til at redeeme på din US PSN konto.

Det forsøgte jeg også, men jeg har ikke lige en US adresse at taste ind. Forslag? :)
j/k
slk486slk486Skrevet 20/02-14 08:51 
Det vurderes faktisk at søndagsåbent har været en belastning for detailhandlen og egentlig bare har skabt en større udjævning af omsætningen, men ikke en reel øgning.

Det er vel selvsagt. Der er ikke flere der handler ind af at butikkerne har sønddagsåbent. Folk får bare anderledes vaner.
j/k
slk486slk486Skrevet 20/02-14 08:52 
Sumez>
Hm, så må det vel tilsvarende være usundt at eksistere om vinteren, hvor man reelt set aldrig ser solen hvis man har fuldtidsarbejde, eller hvordan? Jeg afviser det ikke, er bare nysgerrig omkring detaljerne, for jeg har ikke hørt om det før.

Selv om vinteren får du dog trods alt sollys ind. Det gør du jo ikke om natten.
j/k
JmogJmogSkrevet 20/02-14 22:30 
slk486>
Jmog>
Du kan købe et 10$ PSN card på Amazon.com:
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00GAC1D2G?cache=a747a01b34e2e6b6cf757b0ad865a5cf#ref=mp_s_a_1_1&qid=1392866974&sr=8-1

Man får koden på mail med det samme og så bruger du den bare til at redeeme på din US PSN konto.

Det forsøgte jeg også, men jeg har ikke lige en US adresse at taste ind. Forslag? :)

Tag en af dem herinde:
http://www.publiclibraries.com/delaware.htm
slk486slk486Skrevet 21/02-14 19:45 
Tanks, virkede fint!
j/k
solid snakesolid snakeSkrevet 22/02-14 01:54 
Hvordan ved man, om pølsen vender på hovedet, når man putter den ned i en fransk hotdog?

Når man spiser en almindelig hotdog, hvordan ved man så, at det er den rigtige ende man starter fra?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/02-14 02:15 
Jeg plejer at spørge den. Den der tier, samtykker.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/02-14 09:13, rettet 22/02-14 09:18 
Man må vej gå ud fra, at øjenlågene og røvhullerne er ligeligt fordelt i en homogen masse inde i pølsen. Så det er ligegyldigt, hvilken ende man stater fra.
AV Intelligent Terminal
vyssenvyssenSkrevet 22/02-14 19:17 
Man æder den i en mundfuld.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/02-14 15:51, rettet 23/02-14 15:52 
Andre som har prøvet at få dødstrusler online når i spiller? Mig og fætter er blevet gode til GTA5 online. Det er meget lidt modstand vi møder. Vi spiller næsten op med alle.

Men hold da op folk på voice chat vil gøre ting ved os, og ved hvor vi bor! Når de får røvfuld online i spillet. :)
Har spillet selv mange clan kampe, (i 00erne) der var folk ikke så sure og dårlig taber... Er det også noget i har set mere af? ( i nyere tid?)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
HeroldHeroldSkrevet 23/02-14 16:55 
Jeg er to gange blevet addet af en anden spiller i Hearthstone, bare for at blive kaldt faggot og noob, fordi mit deck vandt over dem. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 23/02-14 18:32 
Det er også rimelig noob-agtigt at vinde ting!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/02-14 18:53 
ChronoSousa>
Men hold da op folk på voice chat vil gøre ting ved os, og ved hvor vi bor! Når de får røvfuld online i spillet. :)
Har spillet selv mange clan kampe, (i 00erne) der var folk ikke så sure og dårlig taber... Er det også noget i har set mere af? ( i nyere tid?)

Det er mit indtryk at trashtalk virkelige har eskaleret de sidste par år. Jeg har ikke selv oplevet det, da jeg ikke spiller online særlig tit og hvis jeg gør er det sgu ikke med voice fra andre :)
j/k
JmogJmogSkrevet 23/02-14 19:35 
Trash talk mellem venner kan være fantastisk underholdende. Med folk jeg ikke kender finder jeg det fantastisk uhøfligt og upassende. Desværre er det en holdning den gennemsnitlige 13-årige ikke har.
PapandPapandSkrevet 23/02-14 20:29 
League of Legends og Call of Duty tror jeg er to spil, som virkelig har rykket grænsen for hvad der er normal opførsel i onlinespil.

Jeg var med på Counter Strike og Rogue Spear bølgen, da online konkurrencepræget multiplayer for alvor tog fat. Tonen dengang var intet i forhold til det jeg oplever i dag.

Men sådan er der jo så meget. Nu til dags er det også normalt at skolebørn kalder kammerater eller læren for luder... :/
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
vyssenvyssenSkrevet 23/02-14 20:35 
DotA var virkelig også en flame-central. Luder var ret normalt som skældsord blandt ungerne i min folkeskole. Vi er bare blevet ældre tror jeg.
slk486slk486Skrevet 24/02-14 12:19, rettet 24/02-14 12:19 
Nogen der har gode og/eller dårlige erfaringer med de forskellige charge dock brands man kan få til PS360/PS4/XO?
Overvejer at købe en til hver konsol.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 24/02-14 12:41, rettet 24/02-14 12:42 
Jeg har den officielle PS4 charge dock - kvalitets produkt med egen PSU og nem at bruge (lader via porten i fronten). Kan klart anbefales.

http://www.amazon.co.uk/Sony-PlayStation-DualShock-Charging-Station/dp/B00D781PSI/
NaieraNaieraSkrevet 24/02-14 13:12 
Ja, snup den originale til PS4. Den er bare go'. 299,- hos GamesTop, hvis ikke det store udland benyttes i stedet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 24/02-14 13:17, rettet 24/02-14 13:18 
Tror jeg snupper Nyko's serie af drop-in ladere. 850,- for een af hver, inkl. battery packs/adapters og fragt (og told/moms). Så matcher de også :)
j/k
NaieraNaieraSkrevet 24/02-14 13:28 
Linkies?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 24/02-14 13:38 
http://www.amazon.com/gp/product/B00FLLFJE0/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
http://www.amazon.com/gp/product/B00FLLFJ68/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
http://www.amazon.com/gp/product/B004UPP9ES/ref=ox_sc_act_title_3?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
http://www.amazon.com/gp/product/B00273Z9WM/ref=ox_sc_act_title_4?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

Umiddelbart er det tiltrækkende bare at kunne ligge og løfte controllerne fra docken.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 24/02-14 13:40 
Sådan fungerer den originale til PS4 altså os', og den er usandsynligt meget pænere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 24/02-14 13:42, rettet 24/02-14 13:44 
Ah ok. Smart nok - ja, men også 2.5 gange prisen.

Edit: På billeder ser det ud til at være et stik, man sætter DS4 ned i?
j/k
SumezSumezSkrevet 24/02-14 13:50, rettet 24/02-14 13:50 
Kunne godt overveje sådan en til 360, da mine play & charge kits langt om længe er begyndt at stå af. Kan den evt. hænges lodret uden controllerne falder af, eller skal den stå på en bordflade og fylde - og er der ingen måde at lade mens man spiller (virker et P&C kabel evt. med Nykos batterier?)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 24/02-14 13:55 
Jeg ved ikke om de kan hænges lodret, men ifølge Nykos site er de kompatible med play & charge kits.

http://www.nyko.com/products/product-detail/?name=Power+Pak+%28Black%29
j/k
SumezSumezSkrevet 24/02-14 13:59, rettet 24/02-14 14:00 
Kanon. Der er ikke en forhandler i Europa som kan nærme sig de amerikanske priser linkede ovenfor? Selv amazon.co.uk sælgerne sender fra USA.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 24/02-14 14:01, rettet 24/02-14 14:01 
Jeg har ikke fundet nogen, nej - og slet ingen, der har alle 4.
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig