X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
spectrespectreSkrevet 30/12-13 15:46 
har collectorz ikke det hele?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
slk486slk486Skrevet 30/12-13 15:49, rettet 30/12-13 15:50 
Den kan synch'es med PC app'en, mente jeg :)
iOS udgaven er tiltænkt som en add-on til PC'appen, men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle fungere fint særskildt. Jeg bruger hovedsageligt iOS app'en, men tager PC'appen i brug, hvis der skal tastes eller rettes meget.
j/k
spectrespectreSkrevet 30/12-13 16:06 
ok, giver collectorz et kig også
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
JmogJmogSkrevet 30/12-13 16:07 
Wonderboy>
Nogle der ved hvor man kan se email adresse til sin lokale Gamestop butik?, da de aldrig tager den telefon når man ringer.

Tvivler stærkt på at det eksisterer. Det er en kæde med fælles kundeserviceafdeling. De enkelte afdelinger har ingen interesse eller tid til at skulle holde øje med en postkasse, som kunderne skriver ind til.

Prøv at ringe på de tidspunkter, hvor der er lavest chance for kø. Det vil sige om formiddagen. I denne uge kan der dog være kø når som helst pga ferie og gavebytninger.
DunwichDunwichSkrevet 02/01-14 10:09 
Har Game og Gamestop noget med hinanden at gøre?
slk486slk486Skrevet 02/01-14 11:13, rettet 02/01-14 11:13 
Game er lukket i DK, er de ikke? I UK er det samme virksomhed - hvor GameStop butikker dog er blevet til Game.
j/k
PapandPapandSkrevet 02/01-14 12:07 
GAME UK og GAME i Norge / Sverige har ikke længere noget til fælles udover navnet, efter en ny svensk ejer købte disse fri.

Og jo, GAME i Danmark lukkede de sidste butikker i 2011.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 02/01-14 15:59 
Er Teenage Mutant Ninja Turtles (1987–1996) kommet ud på dvd/blu ray her hjemme?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Soren47Soren47Skrevet 02/01-14 16:32 
De afsnit der er dubbet til dansk tale er, på dvd.
Har været til salg for noget tid siden i bla. COOP's butikker. :)
SumezSumezSkrevet 02/01-14 17:02 
De kan fås mange steder til billige penge, men desværre ikke med engelsk tale - det er komplet umuligt at opdrive på DVD af en eller anden grund :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 02/01-14 17:03 
Ved du hvor mange seasons der var på?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 02/01-14 17:04 
Har i nogle link til online, eller hvor jeg skal fysik ta hen :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 02/01-14 17:06, rettet 02/01-14 17:07 
Hele serien er kørt 10 eller 11 sæsoner, det er faktisk imponerende lang tid. Tvivler på at de alle har været vist i Danmark, for jeg kan ikke genkende noget af de jeg har set i de senere afsnit (det går helt amok med rummet og sære figurer, ligesom i tegneserien), men jeg holdt nu også op med at følge med

Tror der er under 10 dvd'er udgivet i Danmark (det er i hvert fald de samme få jeg har set diverse steder, og tror de er direkte baseret på de VHS-bånd der også kom engang), og kun fra de "tidlige" sæsoner, med 4(?) afsnit på hver. Utroligt der endnu ikke er nogen der har forstået hvor mange penge der må være i at udgive den komplette serie på ordentlig DVD.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 02/01-14 17:14, rettet 02/01-14 17:15 
Online kan jeg kun finde seasons 1+2 DvD (region 2)
http://www.amazon.co.uk/Teenage-Mutant-Ninja-Turtles-Complete/dp/B001TJKVWS/ref=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1388678521&sr=1-1&keywords=Teenage+Mutant+Ninja+Turtles
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Soren47Soren47Skrevet 02/01-14 17:17 
I James & Mike snakker de om at hele serien endelig er udgivet, så det burde være muligt at finde. (http://cinemassacre.com/2013/12/23/godzilla-unleashed-ps2/ )
I Danmark er der 7 dvder med nordisk tale :)
SumezSumezSkrevet 02/01-14 18:02, rettet 02/01-14 18:03 
Min radiator er lige pludselig holdt helt op med at virke, fra den ene dag til den anden. Når der skrues op for den kan man med det samme høre lyden af rindende vand, som nogen radiatorer til tider gør lige når man tænder dem. Men lyden bliver ved, og radiatoren bliver aldrig varm.
Jeg har lukket al det luft jeg kan ud af den, det har ikke gjort nogen forskel. Der kommer til gengæld heller ikke vand ud, når man løsner for skruen og bare lader den stå.

Nogen med VVS-erfaring nok til at kunne konkludere hvad der eri vejen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 02/01-14 18:26 
Muligvis er det stiften i ventilen, der har sat sig fast. Kan vist normalt klares selv på få minutter (gjorde det engang efter vejledning fra en kammerat).

Denne guide kan nok give dig en idé om hvordan det gøres:
http://www.youtube.com/watch?v=ufSCmLavSUA
KTCKTCSkrevet 02/01-14 18:35, rettet 02/01-14 18:36 
Sidst jeg havde problemet, skruede jeg plastic hovedet af og gav "stiften" nogle forsigtige dask med en hammer.
Nogle gange kan godt sætte sig lidt fast, så hovedet ikke fungerer korrekt.
Det er da værd at prøve...

Hovedet: http://marensblog.bloggersdelight.dk/files/2010/09/danfoss_photo.jpg
Stiften: http://www.dbvvs.dk/images/termostat%20ventil%202-p.JPG

EDIT: Jeg skrev på samme tid som jaes, men det ser ud til vi er enige :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 02/01-14 19:22, rettet 02/01-14 19:27 
Jeg formoder at ventilen virker, da den som sagt reagerer på at jeg drejer på knappen? Jeg kan også mærke nu at radiatoren bliver varm helt ude i den ene kant, men kun der, resten er uberørt.

Men I skal have tak for svar, jeg vil kigge på det alligevel, da det er det eneste jeg har at gå efter.

edit: Nope, den sidder helt fint og løst.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 02/01-14 19:32 
Nu læste jeg lige dit oprindelige indlæg igen, og så vidt jeg kan forstå, kommer der ikke engang vand ud, når du forsøger at lukke luft ud. Så lyder det jo mest som om der ikke er noget tryk på vandet.
Hvis hverken du eller andre i husstanden har lukket for hovedventilen eller lignende, er du nok nødt til at have fat i en VVS-gut.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 02/01-14 19:33 
Der er masser af varme i røret der er forbundet til radiatoren? Og de andre radiatorer i lejligheden fungerer fint.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 03/01-14 06:37 
Det kan måske være at der er kalket til et sted inden i den?
BeanoBeanoSkrevet 03/01-14 09:05, rettet 03/01-14 09:22 
Jeg har et par gange haft problemet 100% som beskrevet og der var løsningen det som KTC først foreslog.
Problemet kan svjv opstå hvis man helt har slukket for radiatoren i længere tid.
Min daværende vicevært fixede hurtigt problemet for mig, så hvis man bor til leje er det bare at kontakte vicevært eller udlejer som evt. arrangerer en VVS mand - de skal ordne det gratis. Bor man i egen bolig er sagen naturligvis en anden.
SumezSumezSkrevet 03/01-14 09:54 
Jeg bor ikke til leje, og den har været tændt størstedelen af tiden de sidste par måneder. Jeg kan fint trykke ventilen "ind" så den hopper tilbage, så kan ikke se noget tegn på at den skulle sidde fast, men igen, jeg ved ikke så meget om det.

At den er kalket til lyder meget sandsynligt, da der er så meget kalk i vandet at alting her i bygningen nærmest kalker til hele tiden, men er der nogen måde man kan afprøve om det er det, og er det muligt at fikse uden at ringe til en VVS-mand?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 03/01-14 12:07 
Du kan lukke for vandet ved hovedventilen, afmontere radiatoren helt, og så sætte en vandslange til den ene ende, både for at se om der er hul igennem og for at skylle eventuelle kalkblokeringer ud. Du skal muligvis låne vand hos naboen til dette, da du jo lige har lukket for hovedventilen :)

Men jeg ville nu bare ringe til en VVS-mand, hvis jeg var dig...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 03/01-14 12:22 
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skulle få adgang til hovedventilen, eller for den sags skyld hente vand hos naboen hvis der er lukket for den :P
Ja, lyder væsentlig nemmere at ringe til en VVS-mand, men også superdyrt :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 03/01-14 13:10 
Man kan jo ikke det hele selv...
De har også det rigtige værktøj, som sikkert vil koste dig mere end deres besøg, hvis du selv havde ekspertisen :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 03/01-14 13:27, rettet 03/01-14 13:30 
Enig. Jeg ville også kontakte en VVS mand :)

Evt. prøve dette forum først...

http://danskvvsforum.dk

EDIT: eller... http://www.lav-det-selv.dk/Forum
SumezSumezSkrevet 03/01-14 14:00 
KTC>
Man kan jo ikke det hele selv...
De har også det rigtige værktøj, som sikkert vil koste dig mere end deres besøg, hvis du selv havde ekspertisen :)

Igen, kommer jo an på hvad problemet er. Hvis det måske slet ikke var noget med min radiator, men havde noget at gøre med vandforsyningen i min bygning, ville det jo være spild af penge at tilkalde en, ligesom det ville have været, hvis det bare var den ventil jeg skulle banke lidt på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 03/01-14 16:39 
Kan sådan en termostat løbe tør for batteri? Prøv at bytte den ud med en af de andre i lejligheden.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 03/01-14 16:44, rettet 03/01-14 16:44 
Jeg overvejede også om det havde noget med termostaten at gøre, men ved ikke om jeg overhovedet "må" pille ved den, da det er den de bruger til at måle varmeforbruget på?
Jeg ved heller ikke hvordan man fjerner den. :) Jeg er rimelig hjælpeløs her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 03/01-14 17:10 
Øh, hvis I snakker om plastichovedet på radiatoren, så er der hverken batteri eller måler i. Den er ret simpel, og sørger bare for at trykke den omtalte stift ind, hvilket sender mere vand igennem.
Varmeforbruget måles normalt med sådan en Dreamcast VMU-lignende tingest, som er monteret på selve radiatoren, og den har intet at gøre med reguleringen af temperation eller vandflow.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/01-14 17:26, rettet 03/01-14 17:29 
Sumez>
Jeg bor ikke til leje, og den har været tændt størstedelen af tiden de sidste par måneder. Jeg kan fint trykke ventilen "ind" så den hopper tilbage, så kan ikke se noget tegn på at den skulle sidde fast, men igen, jeg ved ikke så meget om det.

Sumez>
Jeg overvejede også om det havde noget med termostaten at gøre, men ved ikke om jeg overhovedet "må" pille ved den, da det er den de bruger til at måle varmeforbruget på?
Jeg ved heller ikke hvordan man fjerner den. :) Jeg er rimelig hjælpeløs her.

Hvis du ikke har haft taget termostaten af, kan du heller ikke have løsenet stiften. Den sidder under termostaten.

Du fjerner dyret ved at løsne den skrue, som strammer kraven, termostaten sidder fast med. Så kan du nemt hive termostaten af. Under termostaten sidder der en metalstift, som du skal trykke i bund et par gange for at løsne den.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=ufSCmLavSUA
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 03/01-14 17:37 
Har i dag lige fået en PC Engine (Core Grafx) ind ad døren. Er det normalt at denne model gør brug af RF som AV out? Det ser helt "ukorrekt" ud, og så vidt jeg lige kunne google mig frem til burde der være et DIN stik?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spiller nu: Animal Soccer World
CamousCamousSkrevet 03/01-14 17:42 
Ja, den skal ikke se sådan ud. Der skal være en din stick der. Nogen har moddet den.

Du må heller få den RGB modded medmindre du vil bruge den sammen med en IFU30 og CD briefcase combo etc.
JuggernautJuggernautSkrevet 03/01-14 17:42 
Såvidt jeg ved, er det ikke normalt. Den hvide Core Grafx er den eneste som har RF til AV out. Der skal være en anden indgang. Om det hedder DIN, ved jeg ikke. Din model ser ud som om den er blevet moddet.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
--Skrevet 03/01-14 17:52 
Ja okay. Hvad er fidusen ved at modde et composit / RGB / what ever -signal om til RF?
Der må være en grund til det er blevet gjort :/?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 03/01-14 18:05 
KTC>
Varmeforbruget måles normalt med sådan en Dreamcast VMU-lignende tingest, som er monteret på selve radiatoren, og den har intet at gøre med reguleringen af temperation eller vandflow.

Ok, jeg troede den også fungerede som termostat - det har jeg fået fortalt, men syntes også det ville være et underligt sted at montere den...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 03/01-14 18:07 
Kunne det btw være indmaden fra en hvid core grafx i et andet hus?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 03/01-14 18:07, rettet 03/01-14 18:09 
Juggernaut>
Såvidt jeg ved, er det ikke normalt. Den hvide Core Grafx er den eneste som har RF til AV out. Der skal være en anden indgang. Om det hedder DIN, ved jeg ikke. Din model ser ud som om den er blevet moddet.

Yep, sådan en CoreGrafx har normalt et DIN-stik til composite video der hvor der er moddet en RF udgang på den der.
Måske var det ikke så normalt med composite indgang i Japan engang? Jeg har selv har et fjernsyn hvor RF var den eneste indgang, men ligefrem at modde det om lyder underligt ekstremt.

m1chelsen>
Kunne det btw være indmaden fra en hvid core grafx i et andet hus?

Det lyder bestemt ikke usandsynligt. (ps. CoreGrafx er kun navnet på den grå model) Det giver nok mere mening end at modde en RF modulator ind i svinet :)
Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 03/01-14 18:21, rettet 03/01-14 19:10 
Ja, kunne heller ikke lige se nogen fidus ved at nedgradere signalet til RF :D

Næste step bliver så at anskaffe en PSU og nogle spil til svinet. Har en Turbo Grafx stående, inkl Accessories pakken, men ser ud til at min nye Core Grafx skal bruge 9V, og at PSU´en fra Accessories pakken spytter 10.8V ud (mener jeg, må lige se efter...)

Ellers har jeg læst at man kan bruge en Mega Drive 1 PSU. Nogle som kan be/afkrafte dette?

Edit: Det kunne da godt se ud som om at man før i tiden moddede et RF modul ind i maskinen. Har lige haft den åbnet, og kan se at der er en del "modding" ledninger :) Stemmer meget godt overens med dette: http://tararaboom.com/tag/pc-engine/
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 04/01-14 11:26 
Jeg fandt lige en Master System II PSU frem, og kan se at fysisk passer i min CoreGrafx. Dog står der på konsollen at den skal bruge 9V DC, og kan se at PSU´en fra Segaen spytter 10V ud. Kan man se igennem fingre med denne difference, eller vil den brænde samme af dette?

Ligeledes kan jeg se at PSUen kan levere 0.5A. Er dette nok til en CoreGrafx, eller hvor meget sluger denne? Det står ikke umiddelbart på.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 04/01-14 11:45, rettet 04/01-14 12:02 
Ja, komponenterne har en tolerance på 10%, MEN check lige hvor mange amps din coregrafx kræver. Er ikke sikker på 0.5 (5w) er nok.

Edit: læste vist ikke godt nok i første omgang, da jeg kan se du spørger om det sidste :)

Edit 2: Har kigget lidt rundt og det ser ud til 5w er nok. Prøv :) Hvis den ikke leverer nok, virker konsollen bare slet ikke, eller fejler når et spil bliver krævende.
j/k
--Skrevet 04/01-14 11:48 
Ja okay. Google lige for hyggens skyld Mega Drive 1 PSU, og det ser ud til den leverer 9V 1A... Så den ligger lige til højrebenet :) Master System 2 PSUen ryger tilbage i skabet :D

Tak for svaret btw!
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 04/01-14 12:03 
Ja, der er mange der bruger sådan en :)
j/k
--Skrevet 04/01-14 12:06 
Så mangler jeg kun et spil at teste om maskinen virker med. Hvis der er en eller anden som har et random JAP HuCard til at ligge og flyde, som jeg må købe for et symbolsk beløb, så send gerne lige en PM :)
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 04/01-14 12:53, rettet 04/01-14 12:54 
Jeg har en dating sim, du kan få for nothing - vil tro porto er i starten af tyverne :)

Har også et par dubletter af de gode shmups, men de er ikke gratis ;)
j/k
--Skrevet 04/01-14 13:04 
Det lyder super. Har sendt PM ;)
Spiller nu: Animal Soccer World
CamousCamousSkrevet 04/01-14 13:23 
Med hensyn til RF fra en region på fjernsyn fra en anden region. Det er vist ikke helt ligetil at få til at fungere.
--Skrevet 04/01-14 13:30, rettet 04/01-14 13:30 
Der står PAL på selve RF enheden, og ham jeg fik den af fortæller at han har gamet på den, så det burde fungerer - tænker jeg. Men jeg melder lige tilbage når jeg har prøvet at have gang i den.
Spiller nu: Animal Soccer World
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig