X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
FancyPantsFancyPantsSkrevet 24/12-13 03:46, rettet 24/12-13 03:46 
@Kroe
Der findes også sådan et her, hvis det nu vil koste spidsen af en jetjager hos banken:
https://www.borger.dk/Sider/Udstedelse-af-ID-kort.aspx
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KroeboCopKroeboCopSkrevet 24/12-13 10:19, rettet 24/12-13 10:38 
Fedt man, tak! :=) Det er mest til pga at Postdanmark nogle gange skal se billed-ID, hvis det er et rekommanderet brev.
Hoid to colony C05 where the computer is...
--Skrevet 24/12-13 10:27 
Er lige for første gang startet op på Diablo 3. Jeg har brugt mange hundrede timer på D1 + D2, men synes ikke rigtig jeg i D3 har mulighed for at placere skill & atributt point. Er denne feature helt fjerne og erstattet af de enkelte skillpoints som man låser op for en gang imellem? Dvs at der ikke er noget "personligt" build længere eller har jeg misforstået noget?

Spiller på PS3 btw.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 24/12-13 12:21 
Det skuffede mig også ved D3. At man ikke bygger sin character som de tidlige og at man bare kan skifte fokus uden videre. Det og grafikken. Ellers var jeg godt underholdt, men det tog mig lang tid at tage mig sammen til at spille det færdigt.
j/k
SumezSumezSkrevet 24/12-13 13:07, rettet 24/12-13 13:07 
Jmog>
For natklubber/diskoteker er vel det eneste i Danmark hvor det at have billed-ID betyder noget. Går jeg udfra. Jeg frekventerer ikke selv den slags steder og har aldrig haft brug for et billed-ID andre steder end ved salg af brugte spil i Gamestop.

Det eneste sted jeg bruger billed-ID er på posthuset. Må skuffet nok erkende at jeg aldrig nogensinde er blevet spurgt om ID på en dansk natklub.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 24/12-13 16:03 
slk486>
Det skuffede mig også ved D3. At man ikke bygger sin character som de tidlige og at man bare kan skifte fokus uden videre. Det og grafikken. Ellers var jeg godt underholdt, men det tog mig lang tid at tage mig sammen til at spille det færdigt.

Ja, det lyder da surt. Elskede hele delen i D1 /2 hvor man så frem til at stige lvl, så man kunne placere points, og forme sin char. Nu virker det mere ligegyldigt med lvls, og ikke noget man som sådan "glæder sig til" :/

Kunne også godt li genspilningsværdien, eftersom man ikke bare kunne lave sin char om, når man først havde bygget den op. Mit indtryk i D3 (har kun lige nået til anden act.) er at man bare kan bytte sine skills ud som det passer en, og at man derfor ikke skal bygge en helt ny char, hvis man vælger at lave en anden type Wizard fx.

Hvad med alle de attributter som strengh, dex, ... er det ikke nogle man kommer til at kunne påvirke med andet end items som giver + eller hvordan hænger det sammen?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 24/12-13 16:07 
Nope, der er noget Brio over det spil
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
XiwanaXiwanaSkrevet 24/12-13 16:14 
m1chelsen>

Hvad med alle de attributter som strengh, dex, ... er det ikke nogle man kommer til at kunne påvirke med andet end items som giver + eller hvordan hænger det sammen?

Grundlæggende er itemsystemet markant forsimplet i forhold til forgængeren med en al for stor og ensidig fokus på våbnenes kombinerede styrke. Visse items kræver stadigvæk, at spilleren er i givent level, førend de kan equippes. Og heldigvis for det da - ellers var der slet ingen grund til at skele til stats.
[inspirational quote here]
slk486slk486Skrevet 25/12-13 14:50, rettet 25/12-13 14:50 
m1chelsen>

Kunne også godt li genspilningsværdien, eftersom man ikke bare kunne lave sin char om, når man først havde bygget den op. Mit indtryk i D3 (har kun lige nået til anden act.) er at man bare kan bytte sine skills ud som det passer en, og at man derfor ikke skal bygge en helt ny char, hvis man vælger at lave en anden type Wizard fx.

Netop det jeg mener :( Ingen sjov i at bygge en ny af samme klasse. I et forsøg på at gøre helt nye ting har de desværre taget flere skridt tilbage, helt generelt. Path of Exile er langt mere Diablo 3 end Diablo 3 :)
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 26/12-13 14:40 
Har lige lavet en test:

Jeg gik selv med det spørgsmål.

Alle gamecube gameboy player er regions fri.

Det vil sige at man kan bruge jap gameboy player (hardware) på en pal gamecube. Dog skal disken (software) være pal ,som passer til pal gamecube maskine.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
3of193of19Skrevet 26/12-13 21:13 
Kan man bare skifte strømforsyningen på en NTSC Saturn med den fra en PAL ditto?
Skal jo til USA snart og det kunne være at finde en moddet maskine derovre som jeg så ikke gider have kørende med stepdown når jeg nu har en ekstra pal maskine flydende.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/12-13 22:43 
Det kommer sikkert an på revisionen. Jeg havde en hvid JP Saturn, som jeg smed en PAL PSU i uden problemer. Men så vidt jeg husker forsøgte jeg også at lave samme nummer med en grå JP Saturn uden held. Skal ikke kunne sige, hvor kompatible US-maskinerne er.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/12-13 23:28 
EU maskinerne har også 12V på PSU'en hvis jeg husker rigtigt. Jeg mener ikke de er pin kompatible uden at man lodder om på selve PSU'en. Har set det gjort før så det burde være til at finde billeder af hvis du søger.
(Sidder med min telefon nu, ellers kiggede jeg gerne)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 27/12-13 01:41 
Har lige åbnet min gamle moddede PAL launch Saturn og den ekstra maskine hag havde flyde (PAL, ovale knapper, men senere model) og de ser komplet forskellige ud.
Den senere ligner mere Dreamcast ifb med strømforsyningen (stifte fra mother boardet går op igennem PSU, hvor min ældre har et kabel der forbinder PSU med MoBo. Så, ja, medmindre en eventuel maskine jeg får har den ene af de to varienter kommer PSU'erne ikke til at passe.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-13 01:46 
Dem med ovale og dem med runde knapper har vidt forskellige layouts. Der er ikke noget der passer sammen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 27/12-13 11:00 
de har begge ovale knapper, men er stadig forskellige :)
--Skrevet 27/12-13 11:23, rettet 27/12-13 11:24 
Damen vil gerne have en tablet, både til brug med netflix, ebooks, skolearbejde (der skal kunne sluttet tastatur til), skype, samt lidt casual spil. Ligeledes skal vores datter nok også bruge den af og til.

Vi vil gerne have "mest tablet for pengene", men den skal gerne kunne holde til lidt, så selve kassen skal gerne være i noget hård plastik / metal som minimum.

Jeg så denne: http://www.proshop.dk/iPad-og-tablet/Yarvik-Xenta-10ic-2407177.html

Virker den som et okay valg? Fatter hat af tablets...

Grunden til jeg så den, var bl.a. at en sælger den brugt lokalt: http://www.guloggratis.dk/elektronik/computere/tablet/andet/annonce/21606634-billig-android-tablet#image-94892013
Spiller nu: Animal Soccer World
enfenenfenSkrevet 27/12-13 23:23 
Findes der en "hvad har været nogen af de største øjeblikke i spil, du har haft" tråd?

Har søgt men ikke fundet.
What is the Matrix?
millenniummillenniumSkrevet 28/12-13 09:42 
Hvor meget rabat er det nu coolshop point giver..? De er smarte nok til ikke at skrive det, før man bestille en vare.
The medium is the message.
AkamisoAkamisoSkrevet 28/12-13 11:06 
8 ører pr. point på mine 2 seneste fakturaer fra december 2013
FancyPantsFancyPantsSkrevet 28/12-13 11:11, rettet 28/12-13 11:12 
Det var 10 kroner pr. point sidst jeg handlede hos dem, men det er også ved at være 2+ år siden nu. De er ikke skide gode til at skrive noget om det derinde.
Til gengæld kan jeg se at de nu kun giver et point pr. 300 kroner man smider hos dem. Tidligere var det kun 200 man behøvede at bruge. :\

@Akamiso
Holy crap. Det var godt nok noget af en dårlig belønning til deres tilbagevendende kunder o_o
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 28/12-13 12:26 
Uuuuuuuuu med 8øre pr point har jeg optjent 16,- rabat. Niiiiiize....
The medium is the message.
--Skrevet 28/12-13 12:48 
Coolshop var en herlig shop med fine priser før i tiden, hvor fokus var på gaming. Nu er det bare et hul i jorden IMO.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 28/12-13 13:04 
Enig
j/k
millenniummillenniumSkrevet 28/12-13 13:44 
Har vidst været debatteret før, og selvom vi er enige, så er Coolshop jo også en jysk forretning der har vækst som målsætning. De har vidst masser af økonomisk succes, og man vækster sjældent uden at træde de første kunder over tæerne.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 28/12-13 14:29 
Du trak ikke lige jydekortet, vel?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 28/12-13 14:30 
Debat til et helt andet emne, men man kan man sagtens vækste, uden at træde kunder over tæerne. At Coolshop forsøger at blive en dansk Amazon må de selv om, men de vælger at gøre det ved at skifte værdigrundlag og svække det fokus de har etableret. Det er kortsigtet.
j/k
PapandPapandSkrevet 28/12-13 15:45 
Det er overlevelse. Branchen har det svært og fortjenesten på spil er en joke. Samtidig sidder kernegruppen af kunder, som f.eks. vi brugere på P:R, og spejder udlandet rundt, så vi kan købe vores yndling Cod: Ghost til 335,- i stedet for de vejledende 549,-, som vi mener er ågerpris. Eller også har vi cuttet ned på vores spilkøb og kan godt nøjes med en håndfuld Elgiganten spil på weekendtilbud.

Det er sat på spidsen, men ikke desto mindre er det den vej pilen peger. Jeg kan godt forstå Coolshop, men som jer andre, så synes jeg også det er ærgerligt.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
BeanoBeanoSkrevet 28/12-13 16:33 
Jeg tvivler på de har kørt med underskud i alle de år de koncentrerede sig om spil. Jeg ser det mere som tegn på de vil brede sig, udvidde forretningen og forbedre bundlinien, hvilket er ok og fornuftigt i disse tider, men når spil-kunderne flygter fra dem pga. rod, højere priser og dårligere service, er det ikke optimalt for dem selv på langt sigt.
HeroldHeroldSkrevet 28/12-13 16:51 
Jeg handler der i hvert fald ikke, hvis jeg har et fornuftigt alternativ efter de fuckede folk på deres Wii U-bestillinger og jeg har lært om deres gustne forsendelsesstrategi.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 28/12-13 17:10, rettet 28/12-13 17:11 
Edit: Beano ->

Det tror jeg bestemt heller ikke de har. Men efter de gyldne Wii år, World of Warcraft m.m, er det totale marked skrumpet gevaldigt. At downloade sine spil er blevet mere almindeligt og salget er i endnu højere grad koncentreret om meget få titler - som faktisk også floppede gevaldigt i 2013. Det er vel kun GTA, som formåede at vokse?

Som alle andre forhandlere, så falder salget af spil hos Coolshop. Når man opererer med en margin på 10-15%, som jeg vil tro de gør, så skal der altså en stor volume til for at kunne tjene penge. Hvis den volume efterhånden forsvinder, så må man jo gøre noget. Her har Coolshop formentlig forsøgt at sænke sine udgifter (deraf dårligere service, mere rod) og eksperimenteret med nye varegrupper. Det er helt naturligt. Jeg tror "overleve" er et bedre ord end "forbedring" i den sammenhæng.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
millenniummillenniumSkrevet 28/12-13 17:27 
Wehner>
Du trak ikke lige jydekortet, vel?

Jo, jydekortet. Med +5 magic, iron shield og long sword. ;)
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 28/12-13 19:38 
Wehner>
Du trak ikke lige jydekortet, vel?

Nordjydekortet. Det har yderligere +5 i pengepugeri ift. det almindelige jydekort.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 28/12-13 22:09 
Darn. Jeg kommer ingen vegne med mit Københavnersnude kort. +8 i karma vinder ingen kampe.
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/12-13 02:11 
Hvorfor bruger diverse meningsmålingsselskaber altid underlige skæve antal respondenter? De udspørger 1003, 1067 eller et andet underligt antal folk... er det bare for at kunne lave fancy procentsatser på 45,745% osv.?
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/12-13 15:39 
Er der noget omkring PAL og NTSC DVDer, er der nogle forskel i nogle tilfælde, der er vel noget med 50/60hz ik?
Hoid to colony C05 where the computer is...
CamousCamousSkrevet 29/12-13 15:44 
Jeg mener at PAL film er speeded op for at få 25 unikke frames per sekund frem for de 24 som film som standard bliver lavet i.
NaieraNaieraSkrevet 29/12-13 15:44 
PAL kører med 25 billeder i sekundet, altså 4% hurtigere end hvad langt de fleste film er skudt til. Ingen hakkeri, men man ser altså ikke helt den rigtige film. NTSC er 60Hz, og for at få 24 billeder i sekundet til at passe med det, gentages der et halvbillede, eller noget, en gang i mellem, hvilket giver lidt hakkeri. Det kaldes judder.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/12-13 15:48 
Ok takker :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 29/12-13 20:55, rettet 29/12-13 20:55 
Jeg fik V: The Complete Series (1984-udgaven, 19 afsnit) i julegave på DVD, men den er jo fortsættelsen af mini series (2 lange afsnit) samt 2 tv-film (så vidt jeg har kunnet læse mig til.

Er der nogen der ved, om mini series er udkommet i region2 DVD med danske undertekster og evt hvor man kan få den (også gerne de 2 tv-film). Det nærmeste jeg pt har kunnet finde, er den her med svenske undertekster:

@Laserdisken
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/12-13 21:48, rettet 29/12-13 22:45 
Ikke noget ondt ment, men hvor er det vildt, næsten alle pigers skrift ligner hinandens, har kærestebreve fra 1995 og fik lige et brev fra min brors kone (2013) og den ligner stadigvæk eller andres. Det er altid den samme kliché runde skrift, er i enige? Eller er det bare mig der er en ManBearPig?
Hoid to colony C05 where the computer is...
vyssenvyssenSkrevet 29/12-13 23:59 
Elgen>
Jeg fik V: The Complete Series (1984-udgaven, 19 afsnit) i julegave på DVD, men den er jo fortsættelsen af mini series (2 lange afsnit) samt 2 tv-film (så vidt jeg har kunnet læse mig til.

Er der nogen der ved, om mini series er udkommet i region2 DVD med danske undertekster og evt hvor man kan få den (også gerne de 2 tv-film). Det nærmeste jeg pt har kunnet finde, er den her med svenske undertekster:

Tror laserdisken er weapon of choice når det gælder obskure titler. Svensk undertekstning er også til at have med at gøre.
slk486slk486Skrevet 30/12-13 03:18 
Nogen her der har prøvet Bitboxes fra StoneAgeGamer til deres NES løse carts? Jeg synes de har en rigtig fin størrelse og cool retro design/feel.
j/k
3of193of19Skrevet 30/12-13 10:17 
Pal speedup er noget nasty noget. Jeg får helt stress af at se Nightmare Before Christmas på pal Dvd. SÅ glad jeg fik købt på bluray istedet.
spectrespectreSkrevet 30/12-13 13:46 
findes der en ios app der kan holde styr på ens spilsamling?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 30/12-13 13:47 
Ville være fedt med en Play:Right app til det formål (med bl.a. indscanning af stregkoder), det har vist været på tale før. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 30/12-13 14:21, rettet 30/12-13 14:23 
1up>
findes der en ios app der kan holde styr på ens spilsamling?

Game Vault til iPhone er gratis og ser umiddelbart rigtig fin ud. Den læser i Giantbombs spildatabase, men man kan også lægge titler og covers manuelt ind. Sortering på regioner osv.

Appstore link
WonderboyWonderboySkrevet 30/12-13 14:50 
Nogle der ved hvor man kan se email adresse til sin lokale Gamestop butik?, da de aldrig tager den telefon når man ringer.
I love monster land
slk486slk486Skrevet 30/12-13 15:29, rettet 30/12-13 15:47 
@1up:
Game Vault er desværre ikke blevet opdateret meget længe og mangler stadig barcode scanning, hvilket er et stort problem, hvis man har mange spil. Game Vault er heller ikke særlig egnet ved store samlinger, men den er fin at starte med.
Jeg anbefaler Collectorz app'en, der kan kombineres med PC app'en. Den koster nogle penge, men jeg har prøvet dem alle og det er den bedste og den bliver opdateret jævnligt.
j/k
spectrespectreSkrevet 30/12-13 15:44 
Tak for info Jmog, den prøver jeg
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig