X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-13 15:38 
Jeg ved heldigvis intet om Facebook :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 25/09-13 15:40, rettet 25/09-13 15:40 
Noget tyder på at Coca Cola har lavet en deal med Mark, for hvis vi andre dødelige uploader et dannebrog flag på vores wall, så bliver det groft komprimeret med tydelige artefakter. Uanset hvilke format man har uploadet.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 25/09-13 15:59 
Konsolkongen>
Jeg ved heldigvis intet om Facebook :)

My hero! :D
j/k
millenniummillenniumSkrevet 25/09-13 16:02, rettet 25/09-13 16:03 
Konsolkongen>
Jeg ved heldigvis intet om Facebook :)

Først hed det "The Facebook". Og så skete der en masse. Og nu er det en digital reklamecontainer. ... :-)
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-13 16:15 
Haha tak. Nu er jeg up to speed :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 25/09-13 17:08 
Når du uploader et billede på Facebook (den normale måde, til dit galleri, ved ikke med "wall pictures", de er nok underprioriterede), får du en checkbox der hedder "high quality". Brug den, så komprimerer FB ikke dit billede så slemt.
Har du prøvet at uploade et PNG-billede, og se om FB så gemmer det som PNG, ligesom Coca-Colas? (ikke at jeg tror de gør det, men det er vel et forsøg værd)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 26/09-13 02:42 
slk486>
Nogen der har prøvet Amazons One-day delivery og fik i det så dagen efter?

Er det ikke kun for britter?
slk486slk486Skrevet 26/09-13 08:18, rettet 26/09-13 08:19 
Nope.

http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?ie=UTF8&nodeId=200704440
j/k
ElgenElgenSkrevet 30/09-13 17:02 
Håber der er nogen herinde med lidt forstand på tv-antenner:

Jeg har sådan en forstærker der hænger udendørs på masten og får strøm gennem antennekablet fra en forsyning indenfor.
Den har flere indgange til antenner for forskellige frekvenser.
Og nu spørgsmålet: Nogen indgange er der ikke antenne på, men de er afsluttet med en modstand. Hvilken betydning har det at den sidder der/ikke sidder der?
Mener at have hørt at det kan åbne/lukke for de frekvensområder, men hvordan virker det?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/09-13 17:57, rettet 30/09-13 17:58 
Modstanden virker som en antenne, der har den rigtige impedans men er så dårligt afstemt i forhold til signalets bølgelængde, at den ikke modtager noget (nævneværdigt). Hvis der ikke er sat nogen terminatormodstand på, vil indgangen samle alt muligt snavs, der tilfældigvis rammer den rigtige frekvens, op fra omgivelserne.

Sådan her jeg i hvert fald forstået det. Det er ikke noget, jeg har voldsomt meget forstand på :)
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 30/09-13 20:50, rettet 30/09-13 20:51 
Hvordan gør de fjolser der sender skod/spam mail til mig, og hvor jeg selv står som afsender med min mail adresse?, jeg er så træt af de mails,
I love monster land
slk486slk486Skrevet 30/09-13 21:03 
Spamfilter...
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 30/09-13 21:03 
Har du prøvet at ændre password? Det samme skete for min bror - bortset fra der også blev sendt spam til alle firmakontakter i hans adressebog.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WonderboyWonderboySkrevet 30/09-13 21:06 
Tror ikke min konto er hacket, da alle mine mail er der og alt er som det skal være, bare mærkeligt at de kan sende mig mail til mig hvor afsendre mail er min.
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 30/09-13 21:08 
Hvordan virker sådan et Spamfilter?, har ikke så meget forstand på det.
I love monster land
FancyPantsFancyPantsSkrevet 30/09-13 21:22 
Har jeg desværre heller ikke. Det indbyggede filter på begge mine Microsoft konti plejer at fange det meste.
De få ting der endelig smutter igennem, kan jeg heldigvis bare højreklikke og tilføje til listen over uønskede afsendere.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 30/09-13 21:25 
Det er meget enkelt at spoofe en afsender adresse, så det er ikke så mærkeligt. Hvilken mail løsning bruger du?
j/k
WonderboyWonderboySkrevet 30/09-13 21:27 
Stofa webmail
I love monster land
slk486slk486Skrevet 30/09-13 21:46 
Så kan en lokal antispam løsning ikke gøre noget. Stofa må have noget indbygget.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 02/10-13 13:28 
Hvad er forskellen på "color" og "colour"....?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 02/10-13 13:28 
Amerikansk og britisk stavemåde.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 02/10-13 13:31 
Hurtig poll: Hvad er best practice, når man skriver engelsk i Danmark?
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 02/10-13 13:32 
Britisk engelsk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 02/10-13 13:32 
Ja.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 02/10-13 13:35, rettet 02/10-13 13:37 
Komplet irrelevant. Jeg ville påstå at det vigtigste er at du er konsistent, men jeg blander selv både britisk og amerikansk engelsk, da der er stavemåder jeg synes er fjollede på begge sider (f.eks. "metre")

Er der noget særligt argument for at foretrækker britisk? Fordi de er "tættere på"? Jeg hælder selv til amerikansk stavemåde pga. den måde jeg bruger engelsk primært er inspireret af amerikanske vendinger og udtryk. Nogengange når man hører en ærke-britte snakke, kan man bliver helt forundret over hvor mange udtryk der findes, som man aldrig har hørt om før. Hvis man sværger til 100% britisk stavemåde, synes jeg i hvert fald også man bør tage det videre og benytte britiske betegnelser, slang, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 02/10-13 13:37 
Du nævner selv at det vigtigste er at være KONSEKVENT, men du bryder selv reglen. Flot ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 02/10-13 13:38 
Deraf "jeg -ville- påstå (..), -men-"
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 02/10-13 13:52 
@Sumez: Enig. Så længe man har styr på om det er chips eller chips :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 02/10-13 14:23 
Eller CPU chips. :)
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 02/10-13 14:46 
Sumez>
Komplet irrelevant.

Hvis du skriver en Facebook-opdatering ja, og som du også selv (næsten) skriver, er det vigtigste selvfølgelig konsekvens.

Men hvis vi snakker professionelt, er der gode grunde til at vælge britisk. En er, at England er vores naboland, så den ligger lige til højrebenet. En anden er, at hvis man skal skrive eksempelvis svensk, spansk, portugisisk, tysk og fransk, så vælger man som udgangspunkt næppe heller finlandssvensk, argentinaspansk, brasilienportugisisk, schweizertysk og canadafransk - eller for den sags skyld Rwanda-fransk.

Derudover kan der så være undtagelser, men som svar på et helt generelt spørgsmål som det fra millennium, er det britisk engelsk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 02/10-13 14:59, rettet 02/10-13 15:01 
Hvis vi snakker professionelt er der i hvert fald gode argumenter for at være konsekvent, som jeg skrev før. Når jeg selv bryder den regel, er det netop kun når jeg skriver "personligt" i almen kommunikation. Men hvorfor det skal være britisk engelsk, er jeg stadig ikke med på. Der er bestemt ingen grund til at fremstille britisk engelsk som "det korrekte engelsk", bare fordi de har snakket længere. Jeg kan godt love dig at det engelsk der blev snakket (i BÅDE Amerika og England) dengang Nordamerika blev koloniseret, ikke er det samme engelsk der snakkes nogen af stederne i dag. :P

Jeg vil mene at et mindst ligeså godt argument for at vælge amerikansk engelsk, er at det er den variant de fleste mennesker er bekendt med på verdensplan, og medmindre vi snakker kommunikation med en decideret britisk målgruppe, er den primære årsag til at begå sig på engelsk jo netop universal international kommunikation.
I praksis kan jeg dog slet ikke se hvorfor hverken det ene eller andet af de nævnte argumenter skulle kunne løfte den ene eller anden variant til "best practice". Der er ingen der vil rynke på næsen af nogen af delene, og hvis man endelig skal være pernittengryn, må det da skabe større "forvirring" når man bruger amerikanske vendinger (som de fleste danskere ville gøre, uden at være klar over det) samtidig med at man benytter britisk stavemåde, fremfor igen at være konsistent i sin kommunikation.
Det lyder mest som om I ligger inde med et personligt bias. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 02/10-13 15:22 
Vores "personlige" bias kommer nok fra, at vi begge er sproguddannede.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 02/10-13 15:26 
Flot ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 02/10-13 15:41, rettet 02/10-13 15:42 
Normalt anvender jeg også mest britisk-engelsk, men jeg skriver f.eks altid "colorbar", ikke "Colour bar".

Så mht tv-skærmens prøvebillede er det amerikansk-engelske dominerende.


Nu arbejder jeg dog i en virksomhed hvor alle Office templates er sat til UK engelsk, så amerikanske sprogvarianter dukker op som fejl.
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 03/10-13 10:40 
Findes der en wii gun/riffel hvor wiimote plus passer i?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
BeanoBeanoSkrevet 03/10-13 10:48 
Hvis det er en wiimote med indbygget motion plus, så er det samme størrelse som den oprindelige wiimote.
SumezSumezSkrevet 03/10-13 10:55 
Findes der nogen pistol-spil, der understøtter motion plus?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 03/10-13 10:58 
Det tror jeg ikke. Mener de alle blev lavet inden wiimotion plus? Måskedead space extraction?

Rart at vide at indbygget motion plus er samme størrelse
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
BeanoBeanoSkrevet 03/10-13 11:16 
@Sumez: Motion plus forbedrer kun gyroskoper/acceleratorer og ikke controllerens IR kamera som sporer sensorbaren til positionering af cursor - så det er ligegyldigt til "lyspistol" spillene.
SumezSumezSkrevet 03/10-13 12:13 
Det var det jeg tænkte. Kunne ikke se hvorfor det gav mening at spænde en Motion Plus til når man spiller sådan et spil :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 03/10-13 12:25 
Hvis jeg nu køber en wiiu så er der jo ingen wiimote med. Så hvis jeg skal spille ghost squad så skal jeg jo have en og så kan det jo ligeså godt blive en wiimote plus
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
BeanoBeanoSkrevet 03/10-13 12:43 
Ja det vil være det mest praktiske i forhold til Wii-forlængeren :)
Soren47Soren47Skrevet 03/10-13 12:45 
Hvis du gerne vil have en ny, modsat en brugt, kunne det være du skulle købe en af de bundles der kommer. Fx Wii Party U+Remote. :)
BeanoBeanoSkrevet 03/10-13 13:19, rettet 03/10-13 13:19 
Ja... kr 325,- fra Amazon inkl. forsendelse. Hvis man kan vente en lille måned ;)
spectrespectreSkrevet 03/10-13 13:56 
Nice! Er blevet lidt lun på den wiiU bundle med Wind waker HD
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Soren47Soren47Skrevet 03/10-13 18:06 
Der er noget jeg ikke rigtigt forstår og som jeg ikke har kunnet søge mig frem til (måske er mine Google-skillz bare ikke gode nok, dog!)
Hvordan kan de være at min DVD/VHS-maskine viser i fuldskærm på mit Plasma-fladsskærmstv?
Af en eller anden mærkværdig grund, siger TV'et at signalet er CVBS og ikke RGB, i gennem SCART (Og kan umiddelbart ikke ændre det). Mit TV kan ikke afspille fx spillemaskiner i 60 hz, hvis det ikke er RGB, så umiddelbart burde det vel ikke blive sendt i 60 hz fra DVD/VHS-maskinen?
Eller fungerer VHS/DVD bare på en helt anden måde?
slk486slk486Skrevet 03/10-13 21:30, rettet 03/10-13 21:31 
VHS kan kun sende S-Video/Composite - ingen RGB. DVD delen burde kunne.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/10-13 22:24 
1up>
Nice! Er blevet lidt lun på den wiiU bundle med Wind waker HD

Bemærk at du ikke får spillet med på disc. Det er bare installeret på maskinen. Så du betaler egentlig bare mere for at få et Gamepad med kruseduller på.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 03/10-13 22:58 
Og når du køber digitale downloads betaler du for intet :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/10-13 22:59, rettet 03/10-13 23:08 
Eggzackly

Nej, du betaler for noget. Men derefter har det ikke længere nogen værdi.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig