X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/09-13 15:33, rettet 08/09-13 15:35 
Ah dernede! Tak :)

Jeg ledte efter funktionen oppe under "Jeg vil gerne"
spectrespectreSkrevet 11/09-13 17:43 
Nogen der ved hvad blockbuster giver i byttepris for xbox 360 spil, og om de tager spil fra amazon.co.uk? Går ud fra de har en anden stregkode derovre?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
KroeboCopKroeboCopSkrevet 12/09-13 10:05 
Hvorfor siger næsten alle: Auganistan(afghanistan) og Amrikanere(amerikanere), selv i Nyhederne udtaler de det ikke rigtigt? :=/
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 12/09-13 12:27 
1up>
Nogen der ved hvad blockbuster giver i byttepris for xbox 360 spil, og om de tager spil fra amazon.co.uk? Går ud fra de har en anden stregkode derovre?

Kommer an på hvilke spil det er. Ingen har faste priser på alt på en specifik platform.

Og siden Gamestop tager de britiske så gør blockbuster sikkert også.
millenniummillenniumSkrevet 12/09-13 12:47 
Nogen der kender gode video tools som kan integreres med et lokalt CMS, sådan at man selv hoster sine videoer?
The medium is the message.
GoodtimesGoodtimesSkrevet 12/09-13 13:04 
KroeboCop>
Hvorfor siger næsten alle: Auganistan(afghanistan) og Amrikanere(amerikanere), selv i Nyhederne udtaler de det ikke rigtigt? :=/

Afghanistan udtales på dansk [Awganisdan] eller [Auganistan] om du vil. Hvis du udtaler f'et er udtalen forkert. Det sker dog tit, at de danske nyhedsoplæsere udtaler f'et, men det er måske fordi de ikke kan skelne mellem dansk og engelsk.
slk486slk486Skrevet 12/09-13 13:09 
Stavemåde og udtale følges ikke altid helt ad :)
j/k
KroeboCopKroeboCopSkrevet 12/09-13 13:37 
Nå, det viste jeg ikke Goodtimes, så mangler vi bare at få rettet Amrikanere :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 12/09-13 13:42, rettet 12/09-13 13:42 
@slk486
Især ikke på dansk! :D

Det irriterer mig dog mere når forholdsvist højtlønnede nyhedsoplæsere, gang på gang siger "og" hvor det skulle være "at".
Det er jo ikke fordi deres arbejdsopgave består i at levere nyheder på noget der burde minde om rigsdansk ;P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WonderboyWonderboySkrevet 12/09-13 16:18 
Har lige et dumt spørgsmål, hvor mange procent udgør 130kr af 2600kr?.
Tror jeg skal have mine skole penge retur :-)
I love monster land
slk486slk486Skrevet 12/09-13 16:20, rettet 12/09-13 16:20 
(130/2600)*100 = 5%
j/k
KTCKTCSkrevet 12/09-13 16:20 
5%
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WonderboyWonderboySkrevet 12/09-13 16:55 
Takker, lige et mere, 6500 lire til kurs 0,65 koster _____ kr.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/09-13 17:08 
Goodtimes>
Afghanistan udtales på dansk [Awganisdan] eller [Auganistan] om du vil. Hvis du udtaler f'et er udtalen forkert. Det sker dog tit, at de danske nyhedsoplæsere udtaler f'et, men det er måske fordi de ikke kan skelne mellem dansk og engelsk.

Jeg har aldrig hørt nogen nyhedsoplæsere udtale det korrekt. Det lyder forfærdeligt og det samme gælder når de siger "efter-ret-ningstjenesten". Helt åndssvagt og der er sikkert mange der tror det skal udtales sådan nu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 12/09-13 17:16 
EfterRETningstjenesten, forSVARSkommandoen og så videre. Jeg hørte endda Søren Pind sige interNAtionale i radioen forleden.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 12/09-13 17:19 
Hvis trykket lå bare en anelse mere forkert, er jeg næsten overbevist om at de ville tilsøle deres bukser.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
BlumarinaBlumarinaSkrevet 12/09-13 20:04 
Hvem forestiller denne Mii?

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Den virker bekendt, men jeg kan simpelthen ikke komme på det.
KamekKamekSkrevet 12/09-13 20:05 
Naruto?
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
BlumarinaBlumarinaSkrevet 12/09-13 20:09 
Ja da! Det var da selvfølgelig Naruto. Tusind tak for hjælpen :-)
slk486slk486Skrevet 15/09-13 22:13, rettet 15/09-13 22:15 
Så hvis jeg nu har 29 US Dreamcast spil jeg gerne vil sælge som bundle til 650,-, er det ikke tilladt at lave en tråd til det?
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 15/09-13 22:27 
Ingen anelse, men jeg lytter! :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 15/09-13 23:04 
slk486>
Så hvis jeg nu har 29 US Dreamcast spil jeg gerne vil sælge som bundle til 650,-, er det ikke tilladt at lave en tråd til det?

Tror det ikke.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 15/09-13 23:10 
Man kan vel også bare oprette en pakkeannonce, og paste titlerne ind som tekst, hvis man ikke gider til at adde hver enkelt. - eller er det mere molbo arbejde end at adde dem i annoncen?
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WonderboyWonderboySkrevet 16/09-13 15:42, rettet 16/09-13 15:44 
Så i en butik sådan et spil tror jeg nok i et matal cover mener også der kom noget usb stick med, men er ikke sikker,, men en pige uden på, var pakket i en blister pack men en pukel bag på forneden, men kan ikke huske hvad det hedder, nogle der ved hvad der hedder?.
I love monster land
ElgenElgenSkrevet 17/09-13 15:58 
Kan en iPhone finde på at genbruge løbenumre på billeder man har slettet fra den?
Jeg spørger fordi jeg har 3 fulde backups af billedbibliotekerne (fra forskellige tidspunkter) liggende som jeg godt kunne tænke mig at lægge sammen så jeg ender med et bibliotek med unikke billeder. Men kan nan være sikker på, at 2 billeder med samme løbenumre er ens?
Alternativt skal jeg lave et lille program/script er udregner en hash af filondholdet oh sammenligner og så evt ændrer navn på filen.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 18/09-13 00:50 
Nå, efter at ha' googlet lidt selv uden held, lavede jeg selv et lille program der kan flette indholdet af 2 dirs sammen i et tredje. Ved navnesammenfald, beregner den en MD5-hash (for det er der et standard-bibliotek til i .NET) af filindholdet og sammenligner. Ved forskellig hash, kopiers begges filer; den ene med nyt navn.

Og det afslørede at svaret er: Jo, iPhone kan godt finde på at genbruge løbenumre på billeder der er blevet slettet.
Tja, så ved man da det };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
spectrespectreSkrevet 18/09-13 07:43 
Er der pt. Nogen 3td party controllers til ps3 der ligner x360 controllers?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
slk486slk486Skrevet 18/09-13 08:18, rettet 18/09-13 08:18 
Jep, MLG Pro Circuit Controller fra MadCatz. Den er modulær, så du kan skifte rundt mellem layouts.

http://www.madcatz.com/mlg/ps3_controller.htm

Kiggede på den for noget tid siden og den får fine anmeldelser.
j/k
dRxLdRxLSkrevet 18/09-13 10:29 
Elgen>
(for det er der et standard-bibliotek til i .NET)

Der er der også til php, hvad er pointen?
Desuden er standard biblioteket System.Security.Cryptography, og klassen hedder så System.Security.Cryptography.MD5.

Beklager hvis det virker som om jeg farer op som en trold af en æske, men jeg forstod ikke pointen med den parantetiske bemærkning.

MD5 er i øvrigt ikke så svær at genimplementere: http://en.wikipedia.org/wiki/MD5#Pseudocode
og RFC'en på standarden har tilmed en referenceimplementation i c man kan bruge
http://www.ietf.org/rfc/rfc1321.txt :-p

En super interessant tilgang til at finde dubletter er "liten2" som bruger en kombination af at hashe en delmængde af en fils data og gemme hashes i en in-memory database:
https://code.google.com/p/liten2/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
slk486slk486Skrevet 18/09-13 10:41 
Eh, jeg tror nu mere det var en "fordi det var nemmest, da der er et API".
j/k
SumezSumezSkrevet 18/09-13 11:15 
Men det er jo tydeligt at Elgen er en Microsoft-slave, han burde have løst sin problemstilling med Python ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/09-13 11:51 
Monty eller slangen?
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
ElgenElgenSkrevet 18/09-13 15:55, rettet 18/09-13 16:02 
Bemærkningen var fordi jeg ikke selv gad at implementere en passende hash-funktion.

Grunden til at at jeg skrev det C# og ikke i php, Python, Assembler eller loddede-nogle-IC'er-sammen-og-brændte-algoritmen-ned-i-ROM'er-bit-for-bit, var fordi at jeg bruger det til daglig og skulle ha' noget der virkede i en fart...bare QAD };-P

Iøvrigt har jeg bagefter tænkt, at jeg sikkert kunne ha' fået en meget hurtigere men stadig hæderlig sammenligning ved fx at kigge på en kombination af filstørrelse og de første fx 100 første bytes el.lign.
Men WTF, det virkede };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 18/09-13 16:45, rettet 18/09-13 19:43 
Det er nogenlunde det liten2 gør. Altså laver en hash på en delmængde af filen, men så vidt jeg har forstået samlet fra hele filens længde.

Du kan jo altid mmap'e filen (også en biblioteksfunktion i .net) og så kombinere x antal samples i et byte-array som du læser med ((fillængden -x*samplesize ) % x) afstand imellem, og så lave hashet på byte arrayet i hukommelsen. Burde gå pænt hurtigt, afhængig af din samlede samplestørrelse.

Det liten2 gør lidt smart er at den helt ser bort fra filnavnene og kun bruger længde og hash af indholdet til at finde dubletter. Med billeder kunne man evt. overveje at sammenligne histogrammer for at finde det samme billede i forskellige størrelser.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 23/09-13 09:42 
Nok mere hypotetisk, men....

Er det mig, eller er tilbudene fra Play.com blevet komplet ligegyldige i det seneste halve år?
Før handlede jeg hele tiden. Nu er de generelt dyrere end de andre og deres... "tilbud" er slet ikke tilbud.
Jeg kan lige så godt slette min profil hos dem.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 23/09-13 09:43, rettet 23/09-13 09:43 
Sådan har det været i i hvert fald to år, synes jeg?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/09-13 09:47 
Ligesom Coolshop har de mudret deres "game" til, så andre har nemt kunne indhente og overhale dem.
Presset fra Amazon gør det heller ikke nemmere.
j/k
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 23/09-13 10:33 
millennium>
Nok mere hypotetisk, men....

Er det mig, eller er tilbudene fra Play.com blevet komplet ligegyldige i det seneste halve år?
Før handlede jeg hele tiden. Nu er de generelt dyrere end de andre og deres... "tilbud" er slet ikke tilbud.
Jeg kan lige så godt slette min profil hos dem.

Sidst jeg handlede hos Play.com var i marts 2010. Inden da var det en favorit, men siden 2010 har de ikke kunnet konkurrere overhovedet.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
millenniummillenniumSkrevet 23/09-13 14:56 
Det virker som om der er kommet nogle organisatoriske ændringer, som har ødelagt det hele. (Ref.: Rakuten).

Lidt ligesom da Jubii blev solgt til tyske investeringsfirmaer. Der mistede de størstedelen af trafikken.
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 23/09-13 15:23 
Det skyldes primært at Play ikke længere er en butik som sådan.
Nu formidler de blot mindre butikker, på samme måde som Amazon har deres third party sellers.

Det sker at de har nogle gode tilbud nu og da, men der er langt mellem dem.

Dog er det trods alt stadig fragtfrit.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/09-13 16:24 
Har intet med det at gøre, deres skift til ren marketplace er jo lige sket næsten.

Som Nuclear detergent også siger, så var det gamle play.com ikke konkurrencedygtig de seneste 4-5 år.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 23/09-13 17:14 
Mener de har kørt som marketplace det sidste halvanden års tid.
Men indrømmet så har jeg ikke rigtig brugt Play.com de sidste par år før de skiftede - mest pga priserne, og fordi jeg blev træt af at skulle bestille de fleste ting ad flere omgange hver gang noget røg i tolden.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/09-13 18:43 
Det er kun siden marts 2013 at de har været ren marketplace.
millenniummillenniumSkrevet 24/09-13 08:51 
Kan man få Scribblenaut Unlimited på dansk...?
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 24/09-13 13:50, rettet 24/09-13 13:50 
Nogen der har prøvet Amazons One-day delivery og fik i det så dagen efter?
j/k
millenniummillenniumSkrevet 25/09-13 14:36, rettet 25/09-13 14:37 
Hvordan reducerer jeg grimme artefakter i røde farver, når jeg JPG komprimerer billeder? Særligt rød tager skade af det, og det er bloody hell et problem, når virksomhedens primære konceptfarve er rød. :-/

(Også lidt "Arrrrrgh" tråd)
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-13 14:38 
I mange programmer kan du vælge graden af komprimeringen. F.eks. The Gimp :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 25/09-13 14:44, rettet 25/09-13 14:44 
Ja, men hvis man f.eks. uploader et billeder til FB wall, så moser FB filen gennem komprimeringsmaskinen og f***er de røde farver op. Det undrer mig bare, at andre lykkedes det bedre for. Måske har Coca Cola indgået en særaftale med FB...?

Link...
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-13 14:46 
Det er fordi det er PNG ;)

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1011382_10152485706138306_1033632009_n.png
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 25/09-13 15:14, rettet 25/09-13 16:13 
Hvis man er almindelig dødelig, plejede Facebook at tilføje sin egen komprimering på uploadede billeder (jeg går ud fra at det som standard var JPEG-komprimering), hvilket så resulterede i at selv PNG lignede rævl og kræt. Jeg ved dog ikke om det er tilfældet længere.

EDIT: Eller om man har større frihed som business. De profesionelle FB-sider jeg administrerer har ikke motiver hvor rød indgår.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig