X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
ElgenElgenSkrevet 29/04-13 19:19, rettet 29/04-13 21:19 
Det kommer naturligvis an på hvordan du definerer 'materiale'...
Ifølge Einteins Specielle Relativitetsteori, er energi og masse jo een og samme ting, så at sige (den berømte (forsimplede) formel E = mC^2).


http://en.m.wikipedia.org/wiki/Special_relativity
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/04-13 20:25 
Det er selvfølgelig rigtig nok. Men den mængde stof, som bliver omsat til energi, må vel forventes at være marginal i forhold til det, der bliver omsat til andet stof?
AV Intelligent Terminal
Captain NCaptain NSkrevet 30/04-13 18:50 
Er der nogen andre herinde der har haft problemer med DVDer bestilt fra USA i nyere tid?

De sidste 5-6 DVDer jeg har bestilt fra USA (Alle fra forskellige sælgere) er nærmeste kommet frem i en fuldstændig smadret æske.
Det er da simpelthen for dårligt som postvæsenet behandler ens pakker. Æskerne kan ikke engang lukkes fordi de er så smadret og mast.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
NaieraNaieraSkrevet 30/04-13 18:52 
Jeg har ikke oplevet noget bedre eller værre end sædvanligt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 01/05-13 12:26 
Musik købt i iTunes er DRM beskyttet, ikke?

Noget med at iTunes Plus sange er uden DRM, men hvordan kan man se om et album eller sang er iTunes Plus eller ej?
solid snakesolid snakeSkrevet 03/05-13 10:58 
Hvor kan man se hvilke dage, de tømmer den grønne papirscointainer?
Fordi lige nu, er den pænt fuld, og de tog den ikke med sidste gang.. :S
Hvem kan men evt kontakte for tømning af den?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
WonderboyWonderboySkrevet 03/05-13 11:01 
Du skal kontakte dit renovationsselskab enten på telefon eller over mail, de plejer at have en hjemmeside hvor du kan kontakte dem igemmen, og også se tømningskalender.
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 03/05-13 16:24 
Er Elgiganten gået væk fra gratis fragt på spil, synes nu at man kun kan vælge mellem fragt til 19,- og fragt til 39,-?.
I love monster land
slk486slk486Skrevet 03/05-13 16:26 
Fik gratis fragt i fredags.
j/k
WonderboyWonderboySkrevet 03/05-13 16:27 
Kommer ikke frem hos mig mere?
I love monster land
slk486slk486Skrevet 03/05-13 16:36 
Heller ikke her. Måske har de introduceret et min. beløb.
j/k
WonderboyWonderboySkrevet 03/05-13 16:41 
ja måske.
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 04/05-13 19:26 
Har lige et lille problem mere, er kommet til at trykke på noget på min iPhone 4S så den ikke drejer skærmen når man vender iPhonen lodret til vandret, hvordan får jeg den til gøre det igen?.
I love monster land
SnoopySnoopySkrevet 04/05-13 19:39 
Wonderboy>
Har lige et lille problem mere, er kommet til at trykke på noget på min iPhone 4S så den ikke drejer skærmen når man vender iPhonen lodret til vandret, hvordan får jeg den til gøre det igen?.

Dobbelklik på home-knappen og swipe til højre. Tryk derefter på pilen nederst til venstre. Håber det gav mening.
WonderboyWonderboySkrevet 06/05-13 11:37 
Tusind Tak, det var Super så køre den rigtigt igen:-)
I love monster land
ElgenElgenSkrevet 06/05-13 13:12 
Hvis man har fået en pakke toldbehandlet og der er blevet sendt en anmeldelse om afhentning, SKAL den så medbringes ved afhentning/betaling på posthuset/postbutikken.

I den mail jeg har fået står flg.

PostDK>
Kære kunde

Din forsendelse er netop blevet færdigbehandlet i tolden, med en importopkrævning.

Du vil inden for de kommende 2 hverdage modtage en anmeldelsesseddel.
På den kan du se hvor meget du skal betale i Importafgifter, for at kunne afhente
Den på dit lokale posthus.

Ligeledes kan du også på anmeldelsessedlen se forsendelsesnummeret.
Du kan efterfølgende søge på: www.postdanmark.dk/trackogtrace - hvis du er i tvivl om hvilket afhentningssted du skal hente din forsendelse på.

Har du efterfølgende ikke modtaget din anmeldelsesseddel, eller har du spørgsmål til din importopkrævning, er du velkommen til at skrive til: privatimport@post.dk , eller at kontakte vores kundeservice på 70218070 på hverdage i tidsrummet 9.00-15.00

Med venlig hilsen
Importservice
Internationalt Postcenter
Post Danmark

Jeg kan ikke ud af ovenstående læse om man SKAL medbringe anmeldelsen (som jeg ikke ved om jeg har modtaget endnu).

På Track&Trace står der:

Track&Trace>
Status på forsendelse XXXXXXXXXXXXX
Lagt til afhentning
Forsendelsen er lagt til afhentning

Forsendelsen kan hentes på:
Jernbane Allé Postbutik
Jernbane Alle 44
2720 Vanløse
Danmark
Åbningstider:
mandag - fredag: 09:00 - 20:00
lørdag: 08:00 - 18:00
søndag: Lukket

Sagen er, at jeg kommer forbi postbutikken på vej hjem fra arbejde, men IKKE forbi min egen postkasse først...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HeroldHeroldSkrevet 06/05-13 13:16 
Altså, reelt står der "På den kan du se hvor meget du skal betale i Importafgifter, for at kunne afhente
Den på dit lokale posthus."

Det læser jeg som at du skal betale importafgiften for at kunne hente den.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ElgenElgenSkrevet 06/05-13 13:18 
Det er jeg helt enig I, men jeg er ret sikker på, at det er i postbutikken (ved afhentning) af den skal betales...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HeroldHeroldSkrevet 06/05-13 13:31 
I den perfekte verden har de selv styr på hvor meget du skal betale ... men nu er det PostDK. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 06/05-13 13:54, rettet 06/05-13 13:54 
Elgen>
Jeg kan ikke ud af ovenstående læse om man SKAL medbringe anmeldelsen (som jeg ikke ved om jeg har modtaget endnu).

Du får et separat brev med opgørelse over hvad du skal betale, den tager du med på posthuset for at hente forsendelsen. Du kan ikke hente pakken på posthuset og betale uden den, selv om den ligger klar før.
slk486slk486Skrevet 06/05-13 14:19 
Ha ha, jeg læste det som "Du får et desperat brev...", hvilket vel passer meget godt :D
j/k
ElgenElgenSkrevet 06/05-13 14:45, rettet 06/05-13 14:46 
Hmmm, nu har jeg været i kontakt med PostDK Chat Support, og jeg har deres ord for, at jeg kan hente den uden...

Hotte Chatte Lotte>
Du chatter med Lotte
Hvad kan jeg hjælpe med?
Du sagde: Hej Jeg har fået en pakke toldbehandlet og kan se på Track&Trace at den ligger til afhentning i en PostButik. Kan man hente den (og betale for den) uden at medbringe den anmeldelsesseddel der er sendt til min hjemmeadresse (og som jeg ikke ved om jeg har modtaget endnu)?
Lotte: Hvad er nummeret på pakken?
Du sagde: XXXXXXXXXXX
Lotte: Et øjeblik. Jeg undersøger.
Du sagde: Sagen er, at jeg kommer forbi PostButikken på vej hjem fra arbejde, men ikke forbi min postkasse først.
Du sagde: Så det ville være fedt, bare lige at snuppe den med på vejen.
Lotte: Det kan jeg godt forstå og det kan også sagtens lade sig gøre. Husk gyldig legitimation.
Du sagde: Det kan man? Var nemlig ikke sikker på at oplysningen om hvor meget der skulle betales lå sammen med pakken i postbutikken?!
Lotte: Det står også på pakken, hvor meget der skal betales.
Du sagde: Perfekt. Ha' en vidunderlig dag };-D
Lotte: Selv tak

Jeg har taget et print af ovenstående som jeg har tænkt mig at medbringe sammen med en udskrift fra Track&Trace...så må vi jo se hvad der sker.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 06/05-13 14:47 
Uh.. Spænding :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 06/05-13 14:50, rettet 06/05-13 14:50 
Elgen>
Hmmm, nu har jeg været i kontakt med PostDK Chat Support, og jeg har deres ord for, at jeg kan hente den uden...

Held og lykke - jeg har forsøgt det samme uden held :)
ElgenElgenSkrevet 06/05-13 15:09, rettet 06/05-13 15:10 
@Beano: Fordømt! Det plejer dog at være kvindelige ungarbejdere, der er modtagelige for rå maskulin charme, der står i postbutikken i min Føtex, så jeg plejer at kunne slippe af sted med meget };-P
Ellers må jeg prøve at trække trumfkortet og sige at jeg har fødselsdag (hvilket jeg har) og håbe på medlidendhed };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 06/05-13 15:18 
Måske bare mit netundertrøje der skal vaskes siden det ikke virkede for mig :)
ElgenElgenSkrevet 06/05-13 15:31 
Det er naturligvis ikke de samme charme-tricks der virker for både "Bieber-Bitten" og "Traktor-Trunte"...man må lige prøve at vurdere hvem man står over for, når man alligevel venter i den mega-lange kø...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 06/05-13 16:33 
Det lykkedes sgu, selvom det var mandlig ungarbejder };-P
...er dog lidt i tvivl om hvad DET siger om min maskuline udstråling?! };-S
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
3of193of19Skrevet 06/05-13 19:11 
Elgen>
Det lykkedes sgu, selvom det var mandlig ungarbejder };-P
...er dog lidt i tvivl om hvad DET siger om min maskuline udstråling?! };-S

Det kommer vel an på om fyren er til twinks, fems, eller "rigtige" mænd :)
HeroldHeroldSkrevet 06/05-13 20:22 
Hvad med bears? :D Der ér nogen herinde, der har et eller andet med bjørne.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
FancyPantsFancyPantsSkrevet 06/05-13 20:28 
Nu du siger bears... :D
http://www.youtube.com/watch?v=VVLniclFk5I
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 07/05-13 09:18 
Herold>
Hvad med bears? :D Der ér nogen herinde, der har et eller andet med bjørne.

Jeg er overbevist om at det er det, Hauke mener med "rigtige mænd" :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 07/05-13 11:28 
Wonderboy>
Du skal kontakte dit renovationsselskab enten på telefon eller over mail, de plejer at have en hjemmeside hvor du kan kontakte dem igemmen, og også se tømningskalender.

Tak for tippet, og nu er der styr på det :)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
spectrespectreSkrevet 08/05-13 16:32 
Kan man spille ntsc-j på sin pal xbox 360 hvis den jtag'es?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/05-13 16:44 
Ja. Men det er kun meget gamle modeller med tidlige firmwares der kan JTAG'es. De nyere skal vidst "reset glitches" noget jeg personligt ikke ville have tålmodighed til :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OlimarOlimarSkrevet 08/05-13 17:05, rettet 08/05-13 20:16 
Hmm er det her virkelig rigtigt ? Jeg har selv en pæn sjat spil i min samling og har ikke fået checket det her problem endnu. men jeg havde vitterligt ikke hørt om det før :o http://www.rfgeneration.com/news/Disc-Rot/An-important-note-to-Video-Game-Sellers-and-Buyers-1337.php

rettet for staveplader
SumezSumezSkrevet 08/05-13 17:10 
Jeg har kun hørt at disc rot skulle være et overdrevet rygte, og kun et reelt problem i varme og fugtige klimaer med tendens til svamp, osv.
Disce _ER_ godt nok et forgængeligt medie, og før eller siden står de af, men umiddelbart har jeg svært ved at tro på at der ikke er mindst et par årtier til gode i dem vi har, så længe de opbevares tørt og tempereret, i deres respektive æsker. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OlimarOlimarSkrevet 08/05-13 17:12 
Super gik lige i panik mode der, ved vitterligt ikke om jeg har lyst til at checke alle mine skiver igennem :)
SumezSumezSkrevet 08/05-13 17:33 
Tjaa jeg vil nu heller ikke ligefrem kalde mig selv ekspert på området:)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 08/05-13 20:08, rettet 08/05-13 20:21 
Dataene ligger som fordybninger i plastikskiven, og disse sker der intet med. Problemet er det metallag der ligger bagved, som bruges til at reflektere laserlyset. Eftersom det er lavet af metal*, kan det ruste i fugtighed, og så vil lyset lyse igennem skiven, i stedet for at reflektere. Dataene er der stadig, laseren kan så bare ikke "se" dem.

Alt dette sker normalt ikke, fordi skiverne er "forseglede" med lak, så der ikke kan trænge luft ind til metallet. Det har så siden vist sig at nogle diskproducenter især i 80'erne brugte noget lak der ikke kunne holde, og nogle gange blev der sparet så meget på lakken, at den ikke sluttede tæt. Fx Philips Laserdiscs fra de tidlige 80'ere er slemme.

Det er dog et problem man har været klar over og kunne løse i al den tid, hvor der er kommet spil på skiver, så derfor er problemet i praksis minimalt. Dog sker der selvfølgelig stadig fejl og mangler, men det handler altså typisk om at skiven er fejlproduceret fra begyndelsen. Derudover så betyder opbevaringen så selvfølgelig noget ift. hvor meget fugt skiven udsættes for, hvis/når den er "utæt", ligesom man jo også kan ødelægge laklaget, fx ved at sætte klistermærker på.

Konklusionen er dog at alle lagringsmedier forgår, og blandt dem der bruges til spil, er skiver stadig langt, langt de mest holdbare med en anslået levetid på i retning af 200 år, som dermed langt overgår harddiske, disketter, cartridges, eprommer og hvad vi ellers har.

EDIT: * der bruges så også forskellige metaller, hvoraf nogle ruster mindre end andre - ie. guld ruster ikke :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/05-13 20:09, rettet 08/05-13 20:15 
Jeg tror manden er idiot. Du ikke lyse igennem trykket på CD'en så hans tip virker altså kun med de blanke CD'er. Jeg er lige gået en ~35 skiver igennem bare for at være sikker i min sag. De godt 30 var til Saturn og resten til DC, Mega CD og PS2.
Ud af dem jeg tjekkede havde jeg to med sådanne huller. Og begge to er behandlet ad H til. Den første jeg tjekkede var Ultimate Mortal Kombat 3 til Saturn, som var et af de første CD-spil jeg ejede og der havde skiven revet sig løs under transport og fået en gevaldig omgang tæsk i coveret. Skiven er en af de blanke og hullet som jeg kan se er sjovt nok placeret lige midt i en ridse... Der har dog aldrig været problemer med spillet, som jeg stadig smider på en gang imellem hvis jeg får lyst til at pine mig selv.

Det andet spil er Tomcat Alley som jeg fik med da jeg købte en Mega CD1 engang. Skiven er voldkneppet og virker heller ikke rigtig. Her er hullet placeret bag noget sort tryk. Mit bud er at CD'en er blevet behandlet så dårligt at der er kommet en ridse på forsiden, i det sorte tryk, som har skadet datalaget.

Begge kan selvfølgelig også være produktionsfejl, men så finder jeg det meget pudsigt at hullerne netop er på de skiver der er meget ridsede.

De 33 andre skiver, hvoraf hovedparten er i middel stand og resten absolut mint har intet af den slags pjat.

Jeg køber rigeligt med retro cd-spil om året og jeg har aldrig oplevet at få noget i god stand der ikke virkede.

Jeg har i øvrigt læst for et års tid siden at det spekuleres at CD'er der behandles godt skulle kunne holde i et sted mellem 100 og 200år.
Det var på Wikipedia, så man ved aldrig om det er helt sandt :)

Jeg er ret sikker på at han selv køber spil i dårlig stand, eller han selv behandler dem ad lort til.

Ved ikke hvor han er fra, men hvis han har købt Panzer Dragoon Saga i EU så er skiverne i hvert fald helt sorte og så vil hans trick heller ikke virke derpå hvis hullet skulle være opstået naturligt, med tiden.

EDIT: Lader til at det RJK skriver stemmer meget godt overens med det jeg kunne huske at have læst, samt de to tilfælde af huller i mine egne spil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OlimarOlimarSkrevet 08/05-13 20:15 
Ok godt at få noget feedback på dette. Havde som sagt aldrig hørt om det før og da han nævner at problemet også var på forseglede spil, som han åbnede for at teste, blev jeg sgu lidt nervøs. Jeg ved godt at ingen data holder for evigt, men når man hører om en slags "rust" på cd'er, så går man alligevel lidt i panik.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/05-13 20:30, rettet 08/05-13 20:31 
Men hvad så hvis man får sine ridsede CD'er slebet professionelt? Så fjerner man vel al lakken, eller sidder den kun på oversiden?

Min far har en ubehageligt stor Musik CD-samling og han har heller ikke oplevet problemer. Heller ikke med hans ældste CD'er. Alle hans skiver er dog fuldstændig fri for ridser.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 08/05-13 22:31 
Lakken ligger øverst, under "trykket" - altså ovenpå metallaget, der igen ligger ovenpå datalaget. Så det er faktisk oversiden af disken man skal passe på med at ridse, hvis man ikke vil ødelægge lakken. Deraf min kommentar om klistermærker på oversiden, da noget klistermærkelim har vist sig at gå i forbindelse med lakken.

Når det er sagt, så forestiller jeg mig umiddelbart at lakken også går udover kanten for at kunne slutte tæt, og dermed kan man vel godt forestille sig, at man teoretisk kunne ødelægge "forseglingen", hvis man sliber bunden af. Men mon ikke alligevel man skal slibe så meget af, at man så også ødelægger datalaget? :) Selve plastiklaget med dataene er jo mange gange tykkere end metal- og laklagene, så der er meget at give af.

På grund af den store mulighed for datakorrektion, så skal det nok stå rigtig slemt til, før man kan høre forskel på en musik cd. Der er det jo meget værre med kode, som der ikke må være fejl i overhovedet. Med det sagt så har jeg heller aldrig oplevet problemer med spil på skiver, hvor fejlen ikke kunne relateres til andre ting. Så ja, metallaget kan ruste, og det sker i et eller andet omfang, men problemet i praksis er så forsvindende lille, at det er noget af det sidste man bør bekymre sig om ift. bevaring.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/05-13 22:49 
Tak for forklaringen :)

Jeg skal selvfølgelig huske at nævne at min far et par gange har modtaget nye CD'er der ikke virkede pga fabrikationsfejl. Det har jeg i øvrigt også selv prøvet en enkelt gang. Men det er jo noget helt andet end disc rot :)

Det er selvfølgelig pisse ærgeligt hvis man køber et forseglet eksemplar af Panzer Dragoon Saga og så finder ud af at skiverne er trykt med fejl :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 08/05-13 23:10 
Rigtig fedt at få uddybet :) jeg mener også jeg har hørt levetiden spået til op 100 år før, og det er ikke usandsynligt det har været Rune.
Er overrasket over at høre at brændte rommer skulle være mere forgængeligt!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/05-13 23:22, rettet 08/05-13 23:27 
EPROM'er er noget forholdsvis skrøbeligt pis. Masked ROMs er lige så holdbare som en CPU, men har stadigvæk den ulempe, at de har kontakt til omverdenen via metalben, som kan oxidere og miste den interne forbindelse.

Der er også teorier som påstår, at de forskellige krystalstrukturer i en chips indre over tid vil gro "grene", som ødelægger den oprindelige funktion/data. Det er svært at sige. Kun tiden vil vise det.
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 08/05-13 23:27 
Konsolkongen>

Det er selvfølgelig pisse ærgeligt hvis man køber et forseglet eksemplar af Panzer Dragoon Saga og så finder ud af at skiverne er trykt med fejl :D

Hvis man køber et forseglet eksemplar af Panzer Dragoon Saga åbner man det da ikke :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 08/05-13 23:27 
Er det da meget normalt med eproms i cartridge spil?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/05-13 23:29, rettet 08/05-13 23:32 
Naiera>
Hvis man køber et forseglet eksemplar af Panzer Dragoon Saga åbner man det da ikke :)

Hvordan skal man da ellers komme til at spille det? :D

Sumez>
Er det da meget normalt med eproms i cartridge spil?

Nej, konsol-cartridges er altid masked ROM. EPROM ser man kun på prototyper/repros og på arkade PCB'er.
AV Intelligent Terminal
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig