X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
millenniummillenniumSkrevet 05/03-12 10:02, rettet 05/03-12 10:18 
Meatballs. :)


Hvad skal jeg først købe på Blu-ray: Armageddon eller Starship Troopers?

EDIT: Jeg tænker også ift Blu-ray showcase. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 05/03-12 10:03 
Starship Troopers
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-12 10:12 
+1

Starship Troopers er en god film. Armageddon er en ostefest uden lige.
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 05/03-12 10:33 
+1 for Starship Troopers
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-12 10:43 
millennium>
EDIT: Jeg tænker også ift Blu-ray showcase. :)

Hold nu op med det pjat og køb en god film :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 05/03-12 10:48 
+1 Starship Troopers };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HulleHulleSkrevet 08/03-12 14:22, rettet 08/03-12 14:26 
Kan det passe at visse udgivere af film bevidst skruer ned for kvaliteten på DVD film, for at sælge idéen om BluRay?
Jeg har lige set Sucker Punch, udgivet af Warner, og jeg syntes godt nok at billedkvaliteten var en anelse ringe. Det kan være mine øjne/hjerne der spiller mig et puds, men syntes at de små klip i ekstramaterialet var mindre grynet end scenerne de var i selve filmen.
I det hele taget var billedet ret grynet filmen igennem.

Omvendt så jeg Battle: Los Angeles forleden dag, udgivet af Sony. Her var billedkvaliteten rigtig fin. Fin til punktet hvor jeg tænkte: "Hvad skal vi med BluRay?"

Begge er set på DVD, samme fjernsyn/maskine. Men billedoplevelsen er vidt forskellig.

Sucker Punch var leje eksemplar, Battle: LA købe film. Kan det have noget med det at gøre?
Om ikke andet så har Sony vel større interesse i at sælge BluRay end Warner?
Men de her to film at dømme, så er Sony slet ikke feje i kampen DVD vs BluRay.

Nogen der ved noget om det her og vil kaste lidt lys over mine observationer?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
SumezSumezSkrevet 08/03-12 14:30 
Jeg synes bestemt ikke det lyder usandsynligt. Jeg synes også jeg har oplevet enkelte DVD-udgivelser der var så gode at man næsten troede det var BluRay når de blev opskaleret ordenligt (enten af afspilleren eller TV'et). Der kan godt nok være stor forskel i kvaliteten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 08/03-12 15:04 
Jeg tvivler på at de skulle skære ned på dvd-kvaliteten for at fremme Blu-ray. Der er så meget potentiale i sidstnævnte at det ikke er nødvendigt.

Sådan som visse udgivere behandler ældre film der skal udgives på Blu-ray, så kommer det på ingen måde som nogen overraskelse, at man også kan klokke gevaldigt i den med dvd-udgivelser af nye film. Det kan sagtens være at man har en vældig fin master liggende, men så skal der lige smides lidt falsk skarphed og støjfjernelse på, og lige pludselig ligner det noget lort.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/03-12 16:04 
Hulle>
Sucker Punch var leje eksemplar, Battle: LA købe film. Kan det have noget med det at gøre?

Ja. Rental kommer nogle gange tidligere på markedet end retail.

Taget fra http://www.movie-censorship.com/report.php?ID=746855 :
"In the US, the rental version of Sucker Punch was released on 06-28-2011 and the retail version is going to be released on 08-05-2011. "
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HulleHulleSkrevet 08/03-12 16:52, rettet 08/03-12 17:41 
Jeg så dem på Xbox Elite, ved ikke om den indeholder nogen form for opscalering på DVD?
Jeg må erkende at jeg, i modsætning til dig Niera, ikke ser fidusen ved BluRay endnu. En god DVD udgivelse er kan sagtens matche en BluRay film for mig. Jeg har endnu ikke set den film som overbeviser mig om at BluRay er så meget bedre end DVD. Dermed ikke sagt at det ikke vil ske med tiden.

CenobiteDK
Ja. Rental kommer nogle gange tidligere på markedet end retail.

Taget fra http://www.movie-censorship.com/report.php?ID=746855 :
"In the US, the rental version of Sucker Punch was released on 06-28-2011 and the retail version is going to be released on 08-05-2011. "

Men det burde da ikke ændre på kvaliteten af filmen, med mindre de gør det bevidst, for at folk skal købe før det ser godt ud. Og gerne på BluRay.. Aner ikke om firmaerne gør den slags.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
RJKRJKSkrevet 08/03-12 16:57, rettet 08/03-12 16:57 
Hvor stor en skærm ser du film på? Det kunne vel godt være forklaringen på din BR/DVD holdning :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HulleHulleSkrevet 08/03-12 17:39 
42". Hdmi. 1080p.. Mit fjernsyn er et Phillips og ikke i den mega dyre ende. Det kan også være problemet ;)
Jeg vil dog gerne overbevises. Det er bare ingen der har vist mig FILMEN på SKÆRMEN, så det bare ligner en million. Det jeg selv har set har været, tja, meh.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/03-12 17:59, rettet 08/03-12 18:00 
Hvordan har du indstillet skarpheden på dit TV? Hvis den står for højt kan det sagtens være det der ødelægger BD-billedet for dig. På de fleste TV skal den i bunden af skalaen. På mit Panasonic er 1/10 den optimale indstilling da det begynder at blive washed out ved 0/10.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 08/03-12 19:27 
Hulle>
Kan det passe at visse udgivere af film bevidst skruer ned for kvaliteten på DVD film, for at sælge idéen om BluRay?

Tror ikke det er bevidst, men der er mange rigtig grimme DVD-versioner overordnet set.

Et andet eksempel kan være Black Hawk Down. Den ligner noget der er løgn på DVD'en.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/03-12 20:15 
Hulle>
Men det burde da ikke ændre på kvaliteten af filmen, med mindre de gør det bevidst, for at folk skal købe før det ser godt ud.

Jo, en hurtig konvertering så filmen kan udkomme til rental markedet, kan ikke måle sig med en kvalitets DVD mastering.
Kan huske da Terminator 2 Extreme edition kom, den havde en bedre mastering til DVD end Ultimate edition.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 08/03-12 20:21 
Så giver det vel ikke så meget mening at klippene i ekstramaterialet er bedre masteret? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/03-12 22:06 
Jeg har fået de her video amps, men der er ingen prik der indikerer pin 1. Der er en streg i venstre side så jeg går ud fra at dette er pin 1, men det må nogen meget gerne bekræfte :)

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/03-12 22:46 
Hvis der ikke er en prik, så kig efter en skrå kant på huset.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/03-12 22:51 
Sumez>
Så giver det vel ikke så meget mening at klippene i ekstramaterialet er bedre masteret? :)

Nu skrev han at de måske var mindre grynet. Det kan jo godt være at de har tilføjet film grain efter fraklip.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 08/03-12 23:02 
Jeg fandt følgende datasheet dokument på fætteren: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ths7314.pdf
Der viser de godt nok en prik ved pin 1 (side 3 i dokumentet), men jeg synes dit gæt er ret kvalificeret.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 08/03-12 23:07, rettet 08/03-12 23:09 
Er det ikke sådan en IC, hvor hver sæt ben af 2 har præcis samme funktion? I så fald er det jo lige meget hvilken vej man vender den :)

edit: Nææh ikke hvis det er den, KTC's datasheet gælder for. Troede den var magen til dem jeg har
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 08/03-12 23:27 
Hvor lang er KoA:Reckoning-demoen?

Kan jeg regne med at kunne blæse lynhurtigt igennem den, og score mig en McFarlane-rustning inden jeg påbegynder Mass Effect 3?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/03-12 23:30 
Der er ingen skrå kanter på den, men jeg har købt 10 stk så det går nok hvis det mod al logik ikke er rigtigt og den går i stykker.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 09/03-12 00:31 
Core>
Hvor lang er KoA:Reckoning-demoen?

Kan jeg regne med at kunne blæse lynhurtigt igennem den, og score mig en McFarlane-rustning inden jeg påbegynder Mass Effect 3?

Den er præcis 45 minutter + den tid det tager at klare intro/tutorial-banen (ca. 30 min.), da der er en tidsgrænse for hvor lang tid man få til at hoppe rundt og udforske et i forvejen begrænset område.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HulleHulleSkrevet 09/03-12 21:19 
Konsolkongen>
Hvordan har du indstillet skarpheden på dit TV? Hvis den står for højt kan det sagtens være det der ødelægger BD-billedet for dig. På de fleste TV skal den i bunden af skalaen. På mit Panasonic er 1/10 den optimale indstilling da det begynder at blive washed out ved 0/10.

Den er på 4/10. Jeg må prøve at pille lidt ved indstillingerne for at se om det batter.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
solid snakesolid snakeSkrevet 15/03-12 20:11 
Er der nogen der kan forklare denne gåde..?

Da jeg var barn for 30år siden, spurgte man folk som havde glemt at lyne deres lynlås op i deres bukser, om deres mor var syg.
Så svarede de nej, hvorfor spørg du.?
Fordi jeg kan se at medicin skabet står åbent...

Hvad skal det betyder.. Nogen ville nok tænke noget frækt, andre vil tænke men hvorfor, andre er det ikke ligegyldigt..

Men så bliver det jo ikke opklaret.. Så hvorfor sagde man sådan.?
Hvad betyder medicinskabet..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/03-12 22:14 
Sprøjten/stikpillen i medicin skabet? Det lyder godt nok rimelig klamt når nu referencen var til ens mor :P..

Jeg må indrømme jeg aldrig har hørt udtrykket før.
ElgenElgenSkrevet 17/03-12 17:01 
Findes der en elektronisk kompomponent man kan bruge til at skifte mellem (multiplexe) mellem 2 TTL-signaler i BEGGE retninger på een gang. Den skal med andre ord virke som en fysisk ON/ON-omskifter, men blot kunne skifte via et (andet) TTL-signal.
Alternativt ville det være fint med en komponent der bare kan åbne og lukke for signalet som en fysisk afbryder; så kunne jeg bare bruge 2.
Jeg har kigget på både 74157, men den ser ud til at være en-vejs og på 74242, men her skal man eksplicit angive retningen (den har et DIR-ben) og det dur ikke i mit tilfælde...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 17/03-12 17:14 
Findes Dr. Pepper stadig i DK :=?
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 17/03-12 17:21 
@Kroe: Jeg køber dem jævnligt i min lokale DøgnNetto (Ålekistevej).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 17/03-12 17:39 
Okay, jeg må lede lidt mere så :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
varmtvandvarmtvandSkrevet 17/03-12 18:03 
Smagte lige for en måned siden dr pepper og rom sammen. Det er virkelig godt!
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
ElgenElgenSkrevet 17/03-12 19:27 
Fandt selv et svar på mit elektronikspørgsmål (sidst på forrige side).
For the record burde en CMOS 4053 do the trick };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/03-12 19:51 
Elgen>
Findes der en elektronisk kompomponent man kan bruge til at skifte mellem (multiplexe) mellem 2 TTL-signaler i BEGGE retninger på een gang.

Jeg tror måske en FET en bruges. Boss bruger FET's til at switch'e effect ON/OFF på deres guitar pedaler. Det er godt nok analoge signaler, men tænker at det vel kan kopieres/tilpasses.
Find Q9 her:
http://www.hobby-hour.com/electronics/s/boss-ce2-chorus-schematic.php
Find Q3/Q4 her:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/files/DS-2.gif
Find Q4 her:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/files/Bf.gif
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/03-12 22:54 
Elgen>
Fandt selv et svar ...

Hvad skal du lave? Hvis man må spørge. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 18/03-12 09:11, rettet 18/03-12 09:31 
Tror jeg har fået en ide til en adapter til min EPROM-brænder så jeg kan brænde og læse 16-bit EPROMer med det originale software.

Det kan ellers kun brænde 8-bits; men hvis man nu vælger at brænde som en EPROM med dobbelt så stort adresserum (altså vil man brænde en 271024 (16x65K) vælger man en 27010 (8x128K)). Man kan så bruge den mindst betydende adressebit til at vælge at forbinde enten de 8 nedre (0) eller de 8 øvre (1) databen på EPROMen til de 8 databen på ZIF-soklen.
Der skal så bare være pull-ups på alle 16 databen for ikke at smadre de bits man ikke er ved at programmere...

Det burde virke i teorien, og efter jeg fandt på det og googlede lidt fandt jeg også en gut der havde lavet een magen til til en Willem, men det burde virke helt generelt.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/03-12 11:17 
Det er 25+ år siden jeg sidst har haft brug for at udregne rumfang af en irregulær kugle (ballon-agtig med forskellige mål i alle 3 planer).

X 30 cm (længste mål på dén led)
Y 19 cm
Z 13 cm

Hvad er rumfang (i liter) af denne ballon?
(Og gerne link til formlen) :-)
ElgenElgenSkrevet 18/03-12 11:34 


Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/03-12 13:02 
:-P Jeg havde ikke lige regnet ud at den form gik under "ellipsoid" :-D
ElgenElgenSkrevet 18/03-12 13:59 
Jeg har så også snydt og taget en kandidatgrad i matematik };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/03-12 13:16 
Elgen>
Tror jeg har fået en ide til en adapter til min EPROM-brænder så jeg kan brænde og læse 16-bit EPROMer med det originale software.

Men undergraver det så ikke hele dit projekt?

Elgen>
Det burde virke i teorien, og efter jeg fandt på det ...

Det lyder smart, håber du får det til at køre. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 19/03-12 14:38, rettet 19/03-12 14:39 
Nej, det overordnede mål for projektet er at udnytte hardwarens potentiale bedst muligt...om det sker via adaptere, programmel eller en combo af begge er lidt ligegyldigt...bare det kommer til at virke };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/03-12 21:53 
Nogen der kender opskriften på en drink der kommer til at smage fuldstændig af Pinocchiokugler? Google kan ikke finde det!
millenniummillenniumSkrevet 20/03-12 09:43 
De mest sukkersøde drinks jeg kender er Filur og Brandbil - men det smager ikke helt som Pinocchio's kugler.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 20/03-12 10:11, rettet 20/03-12 10:39 
Hvis du ikke finder frem til andre muligheder, kunne du tage inspiration fra den måde folk laver hjemmelavet snaps på.

Altså noget med at groft blende en masse Pinocchio-kugler og smide dem i en flaske vodka (selvfølgelig ikke helt fyldt). Så skal det trække x antal dage. Det er jo noget andet end snaps, så mon ikke et par dage er nok. Slut af med at filtrere det over i en anden flaske.

Kan næsten garantere at farven bliver... "interessant" ;)

EDIT: Du kan jo justere med en anelse Pernod, Ouzo eller lign. til sidst, hvis det ikke smager nok af lakrids.
EDIT 2: Egentlig vil det ikke undre mig, hvis to dage er for lidt...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 20/03-12 12:24 
Den drink jeg snakker om er lavet HELT uden at putte Pinocchiokugler i... kun diverse drinks-ingredienser, og det rammer smagen 100%. Jeg har fået den et par gange på Klostertorvet i Aalborg, men om de stadig kender opskriften må jeg spørge dem efter, for det er længe siden :-)
WonderboyWonderboySkrevet 20/03-12 14:17 
Nogle der ved hvor man kan finde Just Dance 2 Extra Songs - Limited Edition til wii billigt henne?.
I love monster land
jaesjaesSkrevet 20/03-12 14:47 
Hyakotake>
Den drink jeg snakker om er lavet HELT uden at putte Pinocchiokugler i... kun diverse drinks-ingredienser, og det rammer smagen 100%. Jeg har fået den et par gange på Klostertorvet i Aalborg, men om de stadig kender opskriften må jeg spørge dem efter, for det er længe siden :-)

Ok - jeg synes, det virkede mest som om du bare håbede, der fandtes en opskrift, og ikke nødvendigvis havde smagt det før :) Ja, så er det jo ganske oplagt bare at gå til kilden...
WonderboyWonderboySkrevet 21/03-12 19:37 
Nogle der ved om der kommer nogle nye Lego Star Wars spil?, det er min Nevø der hele tiden spørger mig.
I love monster land
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig