X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/11-11 13:27 
Hvorfor findes butikker som Stereo Studio og TP stadigvæk?
Jeg havde lavet mig en liste med en håndfuld plader, jeg gerne ville have. Alle sammen store kendte kunstnere, som jeg forventede ikke ville være så svære at finde. Men i de to butikker havde de tilsammen kun een enkelt af de plader. De har jo absolut intet på hylderne!

Det eneste sted, hvor jeg rent faktisk fandt en del af dem, var i Badstue Rock.

De store kæder skal godt nok til at tage sig sammen. Ellers varer det ikke længe, før de bliver spist levende af internettet.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/11-11 13:37 
Til gengæld er det ret gode steder at købe film.
Tror aldrig jeg har købt en cd i en mainstream cd-butik, det eneste ordentlige sted at købe musik fysisk er i Accord. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/11-11 13:46 
Ja, det er nok alt andet end musikken, der holder dem oven vande. De er jo også begyndt at sælge bøger og alt muligt andet skrammel.
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/11-11 19:08 
Nogle der ved om det er helt sikkert man ikke kun skal have MPEG4 for at kunne se TV. Snakkede med min bror som siger der kommer noget nyt der hedder DVB-T2 som man skal have for at kunne se TV om nogle år :=? MPEG4 er stadig det man skal have d. 11 Januar.
Hoid to colony C05 where the computer is...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/11-11 19:25 
Er folk generelt begyndt at høre meget høj musik når de har høretelefoner på, eller er det den rædselsfulde kvalitet af det headset Apple supplere deres enheder med, der gør at man altid kan "lytte med"?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/11-11 19:46, rettet 14/11-11 21:13 
Så længe jeg overhovedet kan huske tilbage, har folk altid generelt haft alt, alt, alt for meget skrald på lydstyrken, når de har hovedtelefoner på. Jeg ved ikke, om det er fordi, de gerne vil være døve, eller om de bare er det i forvejen.

Men mange hovedtelefoner, specielt de store bøffer, er også "åbne", hvilket vil sige, at de har samme lydtryk udad som ind mod dine ører. Det er sundere for hørelse og giver færre høreskader, når man bruger de åbne med normal lydstyrke. Men der er selvfølgelig større risiko for at genere omgivelserne.

Omvendt giver de åbne bøffer også brugeren mulighed for høre hvad der forgår omkring vedkommende. Så hvis man er et virkelig stort fjols, betragter man det som støj og skurer tosset højt op for lydstyrken i et forsøg på at overdøve det. Så ender man bare med at sidde med en højttaler på hver side af hovedet.

Jeg bruger selv et par store, åbne bøffer, så jeg er meget opmærksom på, om jeg generer mine omgivelser. Jeg kigger lige rundt engang imellem for at se, om der er nogen, som ser mopsede ud og skruer lidt ned, hvis der er mange af dem :D
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 14/11-11 19:48 
Findes det nogle dvder med gamle tv reklamer fra feks. Atari og Nintendo?
Synes jeg kan huske jeg engang så nogle på ebay, men kan ikke lige huske hvad de hedder, og kan heller ikke lige finde dem igen, nogle der kan hjælpe mig?.
I love monster land
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 14/11-11 22:39 
KroeboCop>
Nogle der ved om det er helt sikkert man ikke kun skal have MPEG4 for at kunne se TV. ...

DVB-T2 er anden generation af DVB-T standarden og vil formentlig komme på markedet indenfor de kommende år. Boxer starter fra april 2012, men som public service (MUX1 og MUX2) tror jeg der går nogle år endnu.

Boxer går HD
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/11-11 22:44 
Okay.
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 15/11-11 17:47 
Hvad er det højeste antal ben en TTL-kreds fra 74-serien kan have?
Skal vide hvor stor en ZIF-sokkel jeg skal købe til mit TTL-sammenligningsgadget-projekt...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/11-11 18:00, rettet 15/11-11 18:00 
Kun TTL? Ingen CMOS?

Hvis vi kun snakker små chips med diskret logik, vil jeg mene, at de almindeligvis ikke har mere end 24 ben. Nogle få har måske 28.
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 15/11-11 18:28 
Jeg har tænkt mig at lave logikken i min gadget med TTL, så er der ikke noget med spændingsforskelle på de logiske signaler...mener at kunne huske noget om at det var sådan?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/11-11 18:46, rettet 15/11-11 18:50 
Det er rigtigt. CMOS er meget mere striks mht. niveauerne, specielt 1-tallerne. Så det er nok en god ide at bygge måleren af TTL, hvis den skal kunne modtage signaler fra både CMOS og TTL.
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/11-11 13:44 
Killer Bean 2>
Så længe jeg overhovedet kan huske tilbage, har folk altid generelt haft alt, alt, alt for meget skrald på lydstyrken, når de har hovedtelefoner på. Jeg ved ikke, om det er fordi, de gerne vil være døve, eller om de bare er det i forvejen.

Men mange hovedtelefoner, specielt de store bøffer, er også "åbne", hvilket vil sige, at de har samme lydtryk udad som ind mod dine ører. Det er sundere for hørelse og giver færre høreskader, når man bruger de åbne med normal lydstyrke. Men der er selvfølgelig større risiko for at genere omgivelserne.

Omvendt giver de åbne bøffer også brugeren mulighed for høre hvad der forgår omkring vedkommende. Så hvis man er et virkelig stort fjols, betragter man det som støj og skurer tosset højt op for lydstyrken i et forsøg på at overdøve det. Så ender man bare med at sidde med en højttaler på hver side af hovedet.

Jeg bruger selv et par store, åbne bøffer, så jeg er meget opmærksom på, om jeg generer mine omgivelser. Jeg kigger lige rundt engang imellem for at se, om der er nogen, som ser mopsede ud og skruer lidt ned, hvis der er mange af dem :D

En langt mere teknisk forklaring men også prisværdig forklaring end jeg havde forventet :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/11-11 14:13 
Det er også kun fordi, jeg er arbejdsløs, at jeg har overskuddet til den slags :D
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 19/11-11 08:25 
Hvor kan man købe et RGB kabel til en amiga 500?
Jeg har fundet det gamle isenkram frem, men kablet er forsvundet.
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 19/11-11 09:38 
Let me Google that for you :)

Klik her og bliv glad
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
millenniummillenniumSkrevet 19/11-11 10:04 
Smart ass! :-) jeg håbede på danske udbydede som ikke kræver 200,- i porto.
The medium is the message.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/11-11 11:35 
Måske her:
http://viewitem.eim.ebay.dk/Commodore-Amiga-High-Quality-RGB-Gold-Scart-Lead-Cable/260626009773/item/index.en-US.html
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 19/11-11 15:01 
millennium>
Smart ass! :-) jeg håbede på danske udbydede som ikke kræver 200,- i porto.
Jeg har selv købt fra Amigakit flere gange, og ser det klart som en god og sikker måde at få Amiga-grej. Og da de sender fra england, skal man heller ikke bekymre sig om told og sådan noget snask.
200,- i porto lyder da halvpebret, men er der så ikke andre ting, som kan friste dig hos dem, så portoen kommer til sin ret?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/11-11 13:17 
Hvordan €%€#@£$ har filmen 'The Help' fået den "danske" title 'Niceville'?!! Det_giver_ingen_mening! X(
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 21/11-11 13:26 
Det giver heller ingen mening at man kaldte 'Everything Must Go' for 'Neighbour for Sale', eller at man kaldte 'Whip It!' for 'Roller Girl'. Der var også 'The Thaw' der blev til 'Arctic Outbreak'. Så har man sgu da heller ingen chance for at vide hvad det er man står og kigger på i Blockbuster! (sådan var det i hvert fald for mig med The Thaw; de andre undgik jeg helt før længe efter jeg havde anskaffet de amerikanske Blu-rays)

Det der med at give film andre ENGELSKE titler til udgivelse her i landet går mig VIRKELIG på. Hold kæft hvor kan det irritere mig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/11-11 15:08 
Og især når det tydeligvis gøres helt bevidst for at forvirre mindrebemidlede forbrugere!

Som når en film får den danske titel "Et bryllup og en begravelse" udelukkende for at uopmærksomme og uvidende kunder grabser den ned fra hylden i den tro at det er "Fire bryllupper og en begravelse"... der er et ord for det: bondefangeri.

Jeg ønsker i øvrigt i mit ellers så fredelige sind død og ødelæggelse over alle, der har noget med Asylum at gøre. Hvorfor tillader de store firmaer at den samling plattenslagere lukrerer på deres film?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/11-11 15:22 
Li'som da 'Metro' blev til 'Farligere End Politiet Tillader'.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 22/11-11 10:47 
Det er nærmere blevet svar-på-dumme-hypotetiske-spørgsmål tråden :)

Jeg har også et: Hvornår begynder TV2 at lave godt TV?!?! De har ligesom haft over 20 år at øve sig i. Og deres nye musik-konkurrence "Voice - Danmarks største stemme"...? Hvad fanden er det for noget bras? Kendte musikere sidder med ryggen til amatørsangere? WTF? Who cares? Kald det i stedet for Y-faktor.

Så fik jeg lige luftet irritationerne :)
The medium is the message.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/11-11 12:15 
Evt. i "Aarrg" tråden ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 27/11-11 09:48 
Ok, jeg har brug for en TTL-baseret dims med flg. karakteristik:

2 inputs: IN og CLEAR (ligegyldigt om den er activelow og -high)
1 output: OUT

Når CLEAR er active ses altid LOW på OUTPUT.
Når CLEAR ikke er active, er OUT LOW indtil INPUT første gang går HIGH.
Herefter er forblive OUT HIGH udafhængigt af IN indtil CLEAR er active igen.

Findes sådan een? Tænker at den må hedde noget flip/flop eller latch, men har ikke rigtigt kunnet finde der præcis gør det ovenstående.
Hvis der sidder flere dimser i samme DIL, er det en fordel hvis CLEAR er fælles for dem alle.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 27/11-11 11:37, rettet 27/11-11 11:38 
En D-Latch måske?

D-type latch with NAND gates
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 27/11-11 20:47 
Hmm, synes umiddelbart det ser ud som om den D-latch du linker til er clocked...jeg har brug een der virker asynkront, altså uafhængigt af clock.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 28/11-11 10:10 
Om det er clock, eller bare et high low signal, er jo for så vidt ligemeget. ;-{)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/11-11 11:25, rettet 29/11-11 11:25 
Jeg købte Skyrim i går og fandt ud af der var regionskode på. Jeg har så lånt en EU Xbox af en ven, til jeg får købt det i Jap. Så vil høre om i ved eller om i kender et godt sted man kan spørge (Og nej ringer ikke til MS, de ved intet :=P) om jeg kan bruge mit savegame fra en EU til mit Jap spil :=? Det burde man da kunne :=?
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 29/11-11 11:31 
Det skal du ikke umiddelbart regne med. Jeg har haft en del bøvl med Fallout 3 og New Vegas DLC på min japanske 360'er, med mine asiatiske eksemplarer af spillene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 29/11-11 12:05 
Jeg tvivler på, at du kan load'e en EU savegame på en japansk lokaliseret version af spillet.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/11-11 12:07 
Ej hvor træls, køber spillet med det samme så :=/
Hoid to colony C05 where the computer is...
TheDukeTheDukeSkrevet 29/11-11 12:56 
Kan du ikke få en brugt EU 360 til omtrent det samme som Skyrim koster lige nu?
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/11-11 13:28 
Skyrim koster kun ca 300kr, fik dem til at sende det med FedEx, så der kun går 3-4 dage til jeg får det. det kostede også lige 100kr oveni for det. Men f... det :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 02/12-11 19:00 
Er det mig der tænker helt galt, eller kan man ikke sagtens bruge en TTL-open-collector udgang til at drive en LED når udgangen er høj? Der skal naturligvis en pull-up modstand på og en modstand til LEDen, men er det ikke muligt uden at riste IC'en...eller risikere man at LED'en bare lyser hele tiden, da den sidder i parallel med udgangstransistoren?!

KB2 og/eller Cenobite, HJÆLP!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/12-11 19:41 
Det kommer an på, hvor meget strøm udgangen på IC'en kan sænke eller levere. Hvis udgangen ikke kan håndtere den mængde strøm som du ønsker at få gennem LED'en, kan den sikkert godt alligevel få dioden til at lyse, men IC'en bliver nok temmelig lun, og det varer ikke længe, før udgangen står af. Der er ikke andet at gøre end at kigge i et datablad ;)
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/12-11 19:27 
Hvis du kan lave en skitse over diagrammet, ville det hjælpe.

Men ja, hvis du trækker for meget strøm igennem udgangen, dør den.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HulleHulleSkrevet 08/12-11 21:35, rettet 08/12-11 21:44 
Hjælp til Word!
Jeg er ved at blive godt og grundigt træt af Microsoft Word (2003). Det vil bare slet ikke som jeg vil have det til.

Problemet er: Jeg skal have oprettet spalter i mit dokument, der fungerer som selvstændige spalter. Dvs. at når jeg går fra bunden af spalte 1, skal den springe ned til spalte 1 på side 2.
Som det er nu, så springer den fra spalte 1 til spalte 2, på side 1.

Jeg har forsøgt at bruge den interne hjælpefunktion i Word. Det beskriver fint at det er muligt at gøre dette (i afsnittet: Om layout som et nyhedsbrev).
MEN: Det skriver gud hjælpe mig ikke hvordan man får lortet til det! Arrrggghhh!

Mig: Hjælp mig Word!
Word: Nåh, det er det her du vil? Jeg vil sgu ikke fortælle dig hvordan du gør, men her er et billede der beskriver hvordan det ser ud når du har gjort det.

Nogen der kan give mig en idiotsikker guide?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/12-11 10:31 
Nogen, der ved lidt om politik og økonomi:

Kronen er bundet op på værdien af euroen... hvis nu euroen går helt grassat og falder markant eller evt. kollapser helt, hvilke muligheder har Danmark så for at bryde denne binding? Det er jo omsonst at vi ikke har euro, hvis vi alligevel bliver mere eller mindre bankerot hvis euroen dør...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/12-11 11:58 
Lidt elektronik hjælp. En HEX inverter der IKKE er logic. Hvor finder jeg det på elsupply?

Jeg har masser af 7404, men de er netop logic og skulle ikke virke til mit brug. Hvad er forskellen?

Jeg skal bruge det til et Saturn digital lyd mod som her:
http://www.gamesx.com/wiki/doku.php?id=av:saturn_sp_dif

Der står intet i den guide om at det skal være en non logic, men ifølge ham her skal det være:
http://www.racketboy.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=20355&start=30

Og så vidt jeg kan læse mig til skal signalet kun invertes hvis man har en maskine med TDA1386T, stemmer det ikke meget godt? Jeg har en This is Cool Saturn på vej så jeg ved ikke hvad den har endnu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 10/12-11 12:20 
Nogen der har spottet det nye Earth Defense Force i dansk handel?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/12-11 13:13 
Konsolkongen>
Hvad er forskellen?

Jeg gætter på, at en logisk inverter kun reagerer på logiske niveauer, mens en non-logic inverter mere virker som en analog forstærker, der bare vender alt hvad der kommer på indgangen på hovedet. Jeg ved det ikke helt. Jeg er aldrig selv stødt på en "analog" inverter, og det virker ikke ligefrem til at være noget, de skilter med i databladene.

Men jeg gætter forsigtigt på, at en chip a la det her kan bruges:

http://el-supply.dk/?Gid=&VNr=37HC4049

Desuden kan du være ligeglad med "HEX"-delen. Det betyder bare, at der er seks enkelte invertere i chip'en. Så længe der er mere end én, kan du jo være tilfreds ;)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/12-11 13:29, rettet 10/12-11 13:32 
Ah jeg troede det var i forbindelse med HEX koder ;p

Men okay jeg takker :) Der er også den mulighed at jeg kan sætte EMPH til 5V, men så vidt jeg kan forstå ud fra guiden og databladet, mister man pre-emphasis. Det er vel ikke så smart?

Fra CS8406-databladet:
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Wiki om pre-emphasis:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-emphasis
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 12/12-11 22:38 
Nogen der har en idé til en simpel og effektiv måde at sætte lysfilter på diskotekslys uden dedikerede holdere indbygget til formålet?
Gaffatape er klassikeren, men vi snakker relativt gammelt udstyr der nok bliver temmelig varmt over sådan en aften...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
XiwanaXiwanaSkrevet 12/12-11 23:10 
Core>
Nogen der har spottet det nye Earth Defense Force i dansk handel?

Nej, og det undrer mig også! Spilpriser.dk oplister et par forhandlere - men til den pris kan vist lige så godt bestille det i udlandet.

EDF: Insect Armageddon (ps3) på spilpriser.dk
[inspirational quote here]
silverstarsilverstarSkrevet 12/12-11 23:19 
Hyakotake>
Nogen, der ved lidt om politik og økonomi:

Kronen er bundet op på værdien af euroen... hvis nu euroen går helt grassat og falder markant eller evt. kollapser helt, hvilke muligheder har Danmark så for at bryde denne binding? Det er jo omsonst at vi ikke har euro, hvis vi alligevel bliver mere eller mindre bankerot hvis euroen dør...

Som jeg forstår det:
Kronen er bundet til Euroen ud fra en politisk beslutning, således at kursen holdes nogenlunde stabil omkring 7,45 dk = 1 euro.
Hvis det økonomiske landskab ændrer sig markant er der med andre ord mulighed for at Danmark binder kronen op mod en anden valuta som f.eks. engelske pund eller US dollars (eller kinesiske Yuan for den sags skyld).
Den økonomiske verdens tiltro til kronen er pt stærk, så jeg tror ikke på at et evt. Euro-kollaps vil trække Danmark ned. Jeg anser det dog for ret usandsynligt at Euro-kursen skulle falde drastisk, når mange af de store europæiske økonomier står bag. Det er dog muligt på sigt at Euro-samarbejdet bliver taget op til revision af deltager-landene, f.eks. på baggrund af at nogle af de lande der er med i samarbejdet simpelthen er for forskellige til at kunne indgå i sådan et fællesskab.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/12-11 19:32 
Hvad er der sket med dem der levere økologisk iceberg, har ikke set dem i flere måneder :=?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/12-11 20:10 
De er nok gået rabundus :/
AV Intelligent Terminal
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig