X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
ElgenElgenSkrevet 19/07-11 13:20 
Ingen Lenovo eller splashTopOS hajer in da house aka BUMP???
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
amnesiaamnesiaSkrevet 19/07-11 13:37, rettet 19/07-11 13:41 
Du har ikke nogen muligheder for at konfigurere noget brugbart i Lenovo Quick Start værktøjet til Windows?

EDIT:

Jeg ved ikke rigtig om jeg har overset det, men har du opdateret maskinens BIOS til nyeste version?
Græsset ER grønnere på den anden side!
ElgenElgenSkrevet 19/07-11 14:24 
Nej og ja };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 24/07-11 22:47 
Hvad er det nu lige man kan gøre ved ridser i cder? ;-)
Bashful Neophyte
WonderboyWonderboySkrevet 24/07-11 22:54 
Man kan gå i Gamestop med dem, og få dem til at køre dem gemmen deres maskine, kan ikke lige huske hvad det koster.
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 24/07-11 22:58 
Hvad svare en 1 inch til i danske mål?.
I love monster land
DarkbeatDarkbeatSkrevet 24/07-11 22:59 
2.54 Centimeter
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/07-11 21:48 
Et par spørgsmål i forbindelse med Oslo-tragedien til folk herinde, som måske ved noget om strafferet og/eller kender mere til generel lovgivning.

- Hvorfor tiltales Breivik efter en straffeparagraf, som kun giver 21-30 års fængsel? Kunne man ikke tiltale ham for hvert enkelt drab og tildele ham en langt højere straf? Det virker som om han nærmest får "rabat", og hvis man ser på det som straf per offer er det jo kun få måneder per dræbt, han vil blive tildelt.

- Er det bare en principsag at sagsøge ham for 300+ millioner til de efterladte, som han jo i bedste fald måske kan betale et par millioner af, hvis samtlige hans likvider gøres op? Eller er det penge, som skal udbetales af staten (og dermed alle norske skatteborgere)?
DarkenDarkenSkrevet 28/07-11 21:58 
synes jeg læste i avisen at det er staten der kommer til at punge ud. Det første kender jeg ikke noget til.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
silverstarsilverstarSkrevet 28/07-11 22:33 
Ifølge denne artikel er den maksimale strafferamme i Norge 30 år, når man benytter en særlig terror-paragraf, ellers er rammen normalt 21 år:
http://knr.gl/da/nyheder/kan-ende-med-en-l%C3%A6ngere-straf-end-21-%C3%A5r

Det lader ikke til at Norge opererer med forvaringsdomme, som i Danmark potentielt har en ubegrænset tidsramme.

Omkring erstatningsspørgsmålet, så har jeg også læst en artikel, der skriver at staten har en fond som sandsynligvis ender med at dække erstatningen, hvis de efterladte vælger at sagsøge for erstatning og vinder sagen.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
JmogJmogSkrevet 29/07-11 01:07 
Ja, reelt får man "rabat" ved mængdedrab - også i Danmark. Dræb 10 eller dræb 100. Straffen er den samme.

Desværre. Hvis det var en mordanklage og dom per offer, så kunne man jo sikre sig at folk, som ingen tør lukke ud i samfundet igen, nogensinde ville kunne gøre det. Den nuværende lovgivning betyder, at en mand som Breivik vil blive frigivet, før han skal på pension.
SumezSumezSkrevet 29/07-11 08:31 
Så vidt jeg hørte i farten er 21 det højeste man kan få i Norge uanset HVAD man har lavet?
Men kotumen er så at efter X(21?) år bedømmes det om det vil være forsvarligt at løslade ham, ellers får han X(21?) år til. Sådan en mand bliver vel forhåbentlig aldrig sluppet løs igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/07-11 08:32 
Det må så være det, man ser i USA, hvor man til tider ser folk, der idømmes 1000 års fængsel. At de er blevet dømt efter separate tilfælde - hvilket også virker langt mere retfærdigt i forhold til forbrydelsens karakter. Sådan en mand skal jo aldrig ud igen.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 03/08-11 17:37 
Jeg var lige nede og købe et ethernet kabel og der står så på den: cat5e 100mhz. Hvad vil det sige?

(Hedder det: Jeg var lige nede at købe eller og købe :=?
Hoid to colony C05 where the computer is...
XiwanaXiwanaSkrevet 03/08-11 18:33 
Det hedder vist ret beset "nede at købe". Men det er jo en alt for højtideligt sprogbrug.
Den samme diskussion var også oppe i forbindelse med DBS' blad "Ud & Se", hvor man konkluderede, at der netop var tale om uhøjtideligt sprogbrug.
[inspirational quote here]
KroeboCopKroeboCopSkrevet 03/08-11 18:45 
OkaY :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/08-11 18:55 
KroeboCop>
Jeg var lige nede og købe et ethernet kabel og der står så på den: cat5e 100mhz. Hvad vil det sige?

Jeg ved ikke så meget om ethernet, men jeg gætter på, at det betyder, at det er designet til højst at kunne håndtere 100Mb/s.
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 03/08-11 19:05 
Ja det er nok det så :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/08-11 20:34 
Xiwana>
Men det er jo en alt for højtideligt sprogbrug.

Nogen kalder det for korrekt dansk...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KilroyKilroySkrevet 03/08-11 22:02 
Efter at "handle ind" er blevet accepteret som korrekt dansk, har jeg opgivet håbet om 'korrekt' dansk. :(
Kilroy Was Here
SumezSumezSkrevet 04/08-11 09:21, rettet 04/08-11 09:21 
1. Kan man rense connector pins med almindelig rense-sprit? Det klassiske er jo isopropylalkohol, men er der nogen fare, eller bare ingen effekt, i at bruge sådan noget man bruger til hænderne? (det er jo det vi lige har derhjemme)


2. Spørger her kun fordi jeg nu faktisk har muligheden for at stille det klassiske spørgsmål: Hvordan får man nemmest menneskeblod af tøj??
Og vi snakker ikke bare en lille blodplet, vi snakker tøj der praktisk talt er søbet ind i blod (bare rolig, det er ikke noget alvorligt der er sket, selvom det ser sådan ud :P)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/08-11 09:43 
Howstuffworks plejer at have nogle gode guides:

Blood stain removal...
SumezSumezSkrevet 04/08-11 09:44, rettet 04/08-11 09:50 
Der står bare at man skal vaske det. :!
Som sagt er der ikke tale om pletter, men tøj der bogstaveligt talt bader i blod.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/08-11 09:59 
Sumez>
1. Kan man rense connector pins med almindelig rense-sprit? Det klassiske er jo isopropylalkohol, men er der nogen fare, eller bare ingen effekt, i at bruge sådan noget man bruger til hænderne? (det er jo det vi lige har derhjemme)

Altså sådan noget hånddesinfektionsmiddel? Det ville jeg nok ikke bruge. Det indeholder glycerin og alt muligt andet snavs, som sikkert ikke er godt for kobber i det lange løb. Jeg plejer bare at bruge alm. husholdningssprit. Det virker fint :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 04/08-11 10:04 
Så må jeg købe sådan noget næste gang jeg er i Fakta :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/08-11 11:35 
Er der nogen, der har erfaringer med f.eks. lauritz.com eller lignende auktionshuse? Gode oplevelser?
WehnerWehnerSkrevet 04/08-11 11:50 
En af mine kollegaer har købt en del møbler på Lauritz og været glad or det. Har ikke førstehåndsindtryk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 07/08-11 17:13 
Sidder pt og roder lidt med min PSP. Kunne egentlig godt tænke mig at smide nogle af de PSX spil jeg har købt på PS3en, over på PSPen. Aner bare ikke helt hvordan.

Hvad jeg kan læse mig til, så skulle det være ganske nemt, men sådan synes jeg nu ikke helt det forholder sig :) Troede først at det skulle gøres gennem Remote Play, men vælger jeg at kopiere spillet gennem det, kommer der en tekst hvor der står at jeg skal smide USB kablet i og vælge USB Mode, men når jeg vælger USB Mode, sker der ikke rigtigt andet end en skærm hvor der står USB Mode, på PSPen altså.

Andre som har rodet med det, som kan komme med fifs?
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 07/08-11 17:28 
Ved at når man skal gøre det tilsvarende fra en pc (via det der iTunes-agtige værktøj), sætter man PSPen i UBSmode og så er det på pc'en man styrer hvad der skal overføres.
Jeg tror derfor at skal lede på PS3en efter en funktion til UBSoverførsel.
Håber det hjælper sønneke };-)
Møs fra Mor
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 07/08-11 17:30, rettet 07/08-11 17:32 
Fandt faktisk ud af det lige efter jeg havde skrevet indlægget :) Og ja mor, du havde ret! KramZ
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 07/08-11 17:55, rettet 07/08-11 17:55 
Jeg kan iøvrigt varmt anbefale MediaGo som det omtalte pc-værktøj hedder. Især hvis man som jeg har et klone-kinøjser-Sony-look-a-like kort i PSP'en der IKKE understøtter MagicGate. I sådanne tilfælde, kan man nemlig IKKE downloade software til PSP'en direkte via shoppen over WiFi...
Men man kan GODT downloade det til pc'en og så overføre det via USB; ved ikke om det samme gør sig gældende med PS3 -> PSP };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
spectrespectreSkrevet 10/08-11 12:23 
jeg er igang med et gaming setup med en pc og xbox 360. jeg har 1 arcade stick på vej, som jeg gerne vil bruge til begge dele UDEN at skulle skifte usb port hele tiden.

Kan man få en usb splitter der går fra 1 hun til 2 han? Synes ikke jeg kan finde sådan et nogen steder?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
ElgenElgenSkrevet 11/08-11 12:13, rettet 11/08-11 12:18 
Hmmm, jeg tror generelt at det er dårlig ide det du foreslår. Et USB-stik indeholder jo udover signal også drivspænding, og at forbinde +5V fra to forskellige enheder er bare at "spørge om problemer"...

EDIT: Fandt faktisk en dimmer med noget switch-halløj indbygget; godt nok beregnet til printere, men det kan vel ordnes med noget USB-adaptor-værk...
http://sewelldirect.com/Premium-2-Port-2x1-Automatic-USB20-Switch-.asp
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
spectrespectreSkrevet 11/08-11 12:29, rettet 11/08-11 12:34 
Elgen>
Hmmm, jeg tror generelt at det er dårlig ide det du foreslår. Et USB-stik indeholder jo udover signal også drivspænding, og at forbinde +5V fra to forskellige enheder er bare at "spørge om problemer"...

EDIT: Fandt faktisk en dimmer med noget switch-halløj indbygget; godt nok beregnet til printere, men det kan vel ordnes med noget USB-adaptor-værk...
http://sewelldirect.com/Premium-2-Port-2x1-Automatic-USB20-Switch-.asp

hmm, ja, kan godt se hvad du mener. Det var nu ikke meningen at begge enheder skulle være tændt samtidigt, men det kunne jo forekomme ved en fejl. så skal man nok undersøge om der findes en usb-switch boks eller sådan noget istedet.

edit:
som f.eks. sådan en her
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_switch/usb_switch_2_vejs_1450_da.html

tak fordi du nævnte det med 2x +5v og kan se det er det samme du har linket til
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 12/08-11 17:04, rettet 12/08-11 17:05 
Hvis jeg får mit Tatsujin Ou / Truxton II til at virke, ville det så være dumt af mig at bytte det lige over til Air Gallet?

Tatsujin Ou er et superfedt spil, men virkelig absurd svært (selv efter toaplan/cave/90'ershmup standard!), der er Air Gallet i større grad en overset perle, men mindst ligeså lækkert, på en Battle Garegga agtig måde, og generelt meget svært at finde.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

vs.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 14/08-11 17:24 
jeg har en iPad2, og har oprettet et apple-id. Hvis jeg nu fik mig en iPhone, kunne jeg så bruge de spil jeg har købt på min iPhone, hvis de dog er kompatible?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
ElgenElgenSkrevet 14/08-11 17:35 
@1UP: Ja, fungerer på samme måde som fx. XboxLiveStore og Steam.
Men som du selv nævner skal de jo være kompatible. Så hvis der findes både en iPad- og iPhoneversion af en app og du har købt iPadversionen, kan ikke bare gratis hente den til iPhone; det bliver regnet for 2 forskellige apps.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 14/08-11 17:44 
@Sumez: Jeg synes bare du skal forære det til mig; du kan jo ikke reppe det selv };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
spectrespectreSkrevet 14/08-11 18:24 
Så krydser jeg fingre for at iPhone5 er med HD skærm, for det er vel det eneste der er i vejen for at iPad spil ikke virker på iPhone4?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-11 18:58 
Sumez>
...der er Air Gallet i større grad en overset perle, men mindst ligeså lækkert...

Det var ellers en enormt flot baggrund af Eiffel tårnet i det billede :)

Jeg kender intet til det, men Toaplan plejer at være kvali. Jeg synes du skal bytte efter hvad der er sværest at få fat på.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/08-11 19:30 
Konsolkongen>
Det var ellers en enormt flot baggrund af Eiffel tårnet i det billede :)

Og så alligevel ikke helt.

Eiffeltårnet er sgu da ikke rødt ;)
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 14/08-11 20:14 
1up>
Så krydser jeg fingre for at iPhone5 er med HD skærm, for det er vel det eneste der er i vejen for at iPad spil ikke virker på iPhone4?

Man vil jo nok få et problem med touch præcisionen på den lille skærm :)

iPhone 4's opløsning er i forvejen tæt på iPad og tvivler på iPhone 5/4S vil få højere opløsning.
SumezSumezSkrevet 14/08-11 22:48, rettet 14/08-11 22:48 
Det ku godt være det ikke er Eiffeltårnet :P
edit: Nevermind, KB2 kom først
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-11 22:56, rettet 14/08-11 22:57 
Det var rustent da jeg var i Frankrig. Rust ~ rød ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 14/08-11 23:23 
Beano>
1up>
Så krydser jeg fingre for at iPhone5 er med HD skærm, for det er vel det eneste der er i vejen for at iPad spil ikke virker på iPhone4?

Man vil jo nok få et problem med touch præcisionen på den lille skærm :)

iPhone 4's opløsning er i forvejen tæt på iPad og tvivler på iPhone 5/4S vil få højere opløsning.

Præcis. Opløsningen har næsten intet at sige mht at et spil kan være iPad-only. Visse spil fungerer bare kun ordentligt på den større skærm.
Captain NCaptain NSkrevet 15/08-11 18:12 
Okay så nu har jeg igen problemer med computeren.

Jeg downloaded en ny video codec pack til min computer

Nu har jeg så af en eller anden grund det problem at hver eneste gang jeg prøver at kigge i mine mapper går der kort tid og så får jeg beskeden "Stifinder er hold op med at fungerer"
og så lukker alle mine mapper.
Det er ultra belastende.
Nogen der har noget erfaring med det her problem eller måske til og med en løsning?
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/08-11 18:50, rettet 15/08-11 18:51 
Hvilket OS bruger du?

Er problemet først opstået efter at du har installeret det nye codec? I så fald ville jeg afinstallere det, og alle andre codecs, og finde et andet. Eventuelt kan du også køre en virusscan/adaware hvis problemet vedbliver. Der med al sandsynlighed blevet overskrevet noget der ikke skulle overskrives, under installation.

Jeg kan varmt anbefale Combined Community Codec Pack - det giver alle de gængse codecs, og virker upåklageligt med Windows XP og 7.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Captain NCaptain NSkrevet 15/08-11 19:20, rettet 15/08-11 19:54 
Det er Vista jeg kører med.

Brugte Combined Community Codec packen før det her startede. Kunne være man skulle prøve den igen.

Jeg kan lige se om det gør nogen forskel og så melde tilbage

Er dog stadig ret forvirret over hvordan et video codec kan få min stifinder til at flippe ud??
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/08-11 21:22 
Det burde det heller ikke umiddelbart, men et stykke software er ikke altid til at stole på - eller der hvor det er hentet fra. Hvis problemerne er startet i forbindelse med installationen, ville jeg starte med at gå ud fra at det var denne software der skabte problemerne.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/08-11 12:12 
Captain N>
Er dog stadig ret forvirret over hvordan et video codec kan få min stifinder til at flippe ud??

Flere codec pakker tilbyder explorer extensions som kan vise udvidede informationer om filer, eks. med MediaInfo og thumbsnails af MKV filer og lign. funktioner.
Det er højst sandsynligvis det der får din explorer i knæ. Men faktisk indikerer fejlen mere et du trænger til en frisk installation af windows, end en fejl codec pakken. Ofte er de codec pakker testet og leveret med stabile versioner, medmindre du beder om en dugfrisk version som kan være ustabil.

Derudover så kørte jeg i lang tid med K-lite codec pack (inden jeg gik over til mac) og var altid tilfreds. De eneste gange jeg havde problemer var, når jeg i særtilfælde var nødt til at installere flere codecs (packs), det fucker op i systemet da de prøver at overtage hinanden roller.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig