X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 29/06-11 12:33, rettet 29/06-11 12:35 
Hvordan ved jeg hvilke styli der passer til min pladespiller? Ligenu har den en Ortofon OMP 20, men den koster 800 kroner, hvilket jeg syntes er lidt meget.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-11 13:37, rettet 29/06-11 13:41 
Der er ikke nogen regler for, hvilke styli der passer til bestemte pladespillere. Det er et spørgsmål om smag og behag. Billige nåle har grove slibninger og giver ikke den samme detaljegrad som de dyrere, men det værste er, at de også slider mere på pladerne. Nogle af de dyrere nåle med meget høj detaljegrad (feks. Stylus 40) slider dog også meget på pladerne, da slibningen er meget "spids". Desuden "farver" forskellige slibninger lydbilledet forskelligt.

Men det er selvfølgelig også et spørgsmål om, hvad der er det svageste led i kæden. Hvilken pladespiller har du? Hvis det er en billig én af slagsen, kan det godt være, at en Stylus 20 er lidt overkill. Men på den anden side, tager en pladespiller aldrig skade af at have en dyr nål siddende på sig. Du kan evt. bare bruge nålen til den er slidt op og så erstatte den med en Stylus 10 eller en Stylus 5E.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-11 15:10 
Alf81>
Jordens Frugter

Ingen pekannødder i Jordens Frugter :(

Imorgen tror jeg, jeg prøver den økobix, som er på Jægergårdsgaden. Den er lidt større. Ellers må det blive Irma :)
AV Intelligent Terminal
fumfumSkrevet 29/06-11 16:11 
Synes jeg har set de nødder i Lidl, af alle steder.
Ser lige efter næste gang jeg er der.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/06-11 19:07 
Var oppe at gå med min hund i en skov med en sø der ligger tæt ved. Der lå denne øgle, den var nok en meter. Nogle der ved hvad det kan være for en?Svar på dumme spørgsmål-tråden Plus der var også denne turtle, nogle der ved om det var Donnatello, nej bare pjat. Men den var i live og har været der i en uge, hvor jeg har set den. Svar på dumme spørgsmål-tråden
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-11 19:23 
Nok et eller andet paphovede, som har sluppet sine kæledyr "fri" i naturen, da det gik op for idioten, at han/hun i formåede at tage sig af dem. Man kan se på øglen, hvor flink en beslutning det var...
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/06-11 19:25 
Den havde forresten skæl som en slange. Idiot ja, helt enig!
Hoid to colony C05 where the computer is...
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 29/06-11 21:41 
Killer Bean 2>

Tak skal du have. Jeg har en Technics SL-7, ganske fin hvis jeg selv skal sige det. Nålen der sidder i er brugt op, så jeg må bare købe en ny :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-11 23:03 
SL-7'eren er en rigtig god pladespiller. Den har endda linear tracking, som mange hi-fi buffs sværger til. Den kan sagtens få noget godt ud af en Stylus 20 eller noget vildere.

Det fede ved at have en Ortofon OM eller Concorde pick-up er, at de kan bruge nåle fra hinanden. Jeg bruger feks. selv en Stylus 30 på et Concorde hus :)
AV Intelligent Terminal
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 29/06-11 23:27 
Jamen det er dyyyyyyyrt :(
Oh well. Jeg må se hvad jeg kan skaffe :D
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-11 23:37 
Ellers har jeg en Night Club E stylus, som du godt kan få for billige penge, liggende :)
AV Intelligent Terminal
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 29/06-11 23:40 
PM sendt :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/07-11 17:24 
Killer Bean 2>
Hvor i Århus kan man købe pekannødder?

Nu fandt jeg dem i Føtex på Frederiks Allé :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 02/07-11 19:31 
Hvis man vil forsøge at fjerne DC-offset fra et allerede forstærket lydsignal (beregnet til en 8omhs højtaler...ja, det er noget arcade-tjuhej) med en kondensator og en modstand i serie, hvilke værdier skal de så ha'?

Bonusspørgsmål: Er der en bedre men stadig simpel måde at gøre det på?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/07-11 20:08 
Analogteknik er ikke lige min stærke side, men mon ikke det bare er noget med at udregne et højpasfilter med en passende overgangsfrekvens? Jeg tænker på noget med en 10-20Hz.

Højpasled
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 04/07-11 14:45 
Bilspørgsmål: Hvad er forskellen på hhv. infocenter og kørecomputer?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/07-11 15:18 
Kan man købe klemrækker i Silvan?

Jeg plejer normalt at købe dem i Spar, men jeg rippede hylden sidst jeg var der og der er stadig udsolgt :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 06/07-11 15:58, rettet 06/07-11 15:59 
Hvad er en klemrække?

Edit: AHA! http://www.google.dk/search?q=klemr%C3%A6kke&oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=da&tab=wi&biw=665&bih=584
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/07-11 17:41 
Der var masser af klemrækker i Silvan. Tak Herold :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/07-11 13:20 
Hvad forstår I ved ordsproget "at have hovedet i skyerne"? Jeg kender det som "at være meget glad"... men er der en sammenhæng med at "have næsen i sky", altså at være snobbet?
WehnerWehnerSkrevet 07/07-11 13:21 
Ikke mig bekendt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/07-11 13:30 
Jeg har altid forstået det som "At være blind for, hvad der sker omkring én". Men jeg har måske misforstået flosklen?
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 07/07-11 13:32 
Det er fordi, man er så glad :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 07/07-11 13:33, rettet 07/07-11 13:33 
@KB2: Samme opfattelse har jeg - dvs. lidt som at have mistet jordforbindelsen. At være "på den lyserøde sky" betyder derimod at være meget glad.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/07-11 13:39, rettet 07/07-11 13:41 
Ja, jeg har også kun hørt sætningen i forbindelse med dagdrømmeri eller folk, som er lidt for optagede af deres arbejde.
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 07/07-11 13:46 
Jeg er vant til at høre det i stil med "han er så forelsket, at han går rundt med hovedet i skyerne" - men det passer vel også nogenlunde til til jeres?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 07/07-11 13:48 
Jeps :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/07-11 13:51, rettet 07/07-11 13:57 
Ja, altså det samme som "At have skyklapper på", bare uden at det er helt så selvforskyldt. Så det har ikke nødvendigvis noget med glæde at gøre.
AV Intelligent Terminal
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 11/07-11 12:17, rettet 11/07-11 14:32 
Hey, jeg er tit ansvarlig for at bestille frokost udefra til arbejdet, men det kan være svært at blive ved med at være kreativ og finde på nye ting.

Jeg har et ønske om at kunne bestille byg-selv-burgere som en slags buffet, er der nogen der er stødt på steder der gør det?

Jeg søger også et sted der har græsk buffet og i det hele taget hvis der er nogen herinde der kender et sted med noget lækkert buffetish mad vil forslag blive modtaget med kyshånd :D
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/07-11 20:51 
Jeg har XP. Hvad er "hotkeyen" til "Home" i Firefox?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-11 20:55 
Alt + Home?
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 13/07-11 20:56 
ALT+HOME
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/07-11 21:01, rettet 13/07-11 21:02 
ALT, HOME. Ok.
hvordan lavede i "plus"? (kan se tegnet, men ved ikke hvad jeg ellers skal trykke?)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-11 21:33 
You drunk? Brug det andet '+'. Det, der står under '?' :D
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/07-11 21:36 
Det er jeg også, men den kan ikke når jeg trykker på den, så skriver den bare "-"
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-11 21:40, rettet 13/07-11 21:42 
Det sagde hun også i går!

Nej, seriøst... pas.
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/07-11 21:44 
Du kan se på det i Coldmountain :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
HankyHankySkrevet 13/07-11 21:51 
Har du engelsk tastaturlayout slået til?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-11 21:52 
Men han kan jo skrive 'å'?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 13/07-11 22:03, rettet 13/07-11 22:03 
prøv shift+trykstreg (knappen til højre for +)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/07-11 22:18 
Det er Ø?
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 13/07-11 23:07 
Du har vist et vildt tastatur
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 13/07-11 23:15, rettet 13/07-11 23:29 
KroeboCop: Du holder Alt nede og trykker derefter på Home, der skal ikke trykkes på + :)

EDIT: Kan selvfølgelig være det med + var som "ekstra-spørgsmål" :)
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/07-11 23:46 
Jamen jeg vil have et "plus" tegn :=) Og det gider den ikke :=(
Hoid to colony C05 where the computer is...
jaesjaesSkrevet 14/07-11 00:18 
Lyder som dit tastatur er (nogenlunde) som mit (bærbar uden numerisk tastatur). Jeg har to muligheder:
1) Plus til højre for talrækken (1-0). På samme tast er ?. Der skal bare trykkes på + uden Shift eller lignende.
2) Der er også et plus på Æ-tasten, kan bruges hvis man trykker på Num først (husk at trykke på Num igen bagefter).
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/07-11 10:24 
Ok det var ved at trykke på "NmLk" først også på "+" bag efter. hvorfor er det lavet så ringe? Men tak :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/07-11 13:23 
Siden det er sådan, har +'et så ikke en anden farve på dit tastatur?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/07-11 15:43 
Nej, selvom der er en "Fn" som er til de ting med blå på tasteturet.
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/07-11 17:02 
Det er lidt dumt kan jeg godt se :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 18/07-11 19:58 
Jeg har en Lenovo IdeaPad S10-3. Den har sådan en såkaldt QuickStart-knap der, hvis man trykker på den mens maskinen er slukket, booter en Lenovo custom version af letvægts-OS'et splashTopOS (der booter superhurtigt og bla. indeholder en browser osv.) kaldet QuickStart (QS). Det er ret fedt, hvis man bare lige skal checke et eller andet på nettet og så ellers bare lukke igen.

QS har en gammel version af FireFox (FF) indbygget og det er ikke rigtigt muligt at ændre på selve OS'et.

Mit problem er at bl.a. Google+ ikke understøttes af den FF-version QS er udstyret med.

Jeg har nu hentet og installeret den nyeste standartversion af splashTopOS på maskinen og har brugt det et par dage...det er superfedt og den indbyggede browser er en version af GogleChrome. Man booter det via en preboot-menu, hvor man så kan vælge enten Win7 eller splashTopOS (og i mit tilfælde også Ubuntu, men det er nu ikke relevant lige nu).

Jeg ønsker nu at få bundet denne nye version af splashTopOS til Lenovoens QS-knap, således at det bootes via et tryk på blot en enkelt knap?! Smal sag tænkte jeg, men efter et par dages googling har jeg ikke fundet noget brugbart...

Spørgsmålet er nu, er der nogen der har en løsning eller evt. ved en masse om Lenovo S-serien og derfor også præcis hvad der sker, når der trykkes på QS...det SKAL sgu da kunne lade sig gøre???

Som bonus info kan det fortælles at både QS-OS og splashTopOS begge bor i skjulte foldere på Win7-partitionen (C-drevet). Der er ingen referencer til QS-knappen i BIOS.

Evt. bare et link eller to til relevante sider ville være fedt.

Ved godt det er lidt af et luxus-problem, men det irriterer mig sgu... };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig