X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
SumezSumezSkrevet 04/02-11 13:28 
Killer Bean 2>
Ja, de er MEGET hurtigere end de mekaniske. Specielt mht. til søgetider. Hvis man bygger en voldsom gaming-PC og vælger at smide OS'et på en god SSD (Feks. en OCZ RevoDrive X2), er det i mine øje en lige så god investering som at købe det nyeste, vildeste grafikkort.

Det giver vel mindst samme fordele for en PC, der ikke er til gaming, eller?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/02-11 13:30 
Selvfølgelig. Hastigheden dækker hele systemet.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Captain NCaptain NSkrevet 04/02-11 13:36 
Ok så jeg kan høre at fordelen er en meget hurtigere ydelse.
Det lyder jo godt og det hele.

Men stadigvæk så er størrelsen da alt for lille til at kunne bruges til noget fornuftigt.

Man kan allerede få SD kort på 64GB og de fleste SSDer jeg kender er ikke meget højere end 128GB. Jeg køber trods alt en Harddisk for at have et sted at gemme mine ting. Ikke fordi jeg vil havde hurtig ydelse.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
jaesjaesSkrevet 04/02-11 13:42, rettet 04/02-11 13:45 
CenobiteDK>
En HDD kan _IKKE_ tåle stød og slag, samt bevægelse helt generelt når den er tændt.

Nu ved jeg ikke med stød og slag, men mener da, at de fleste 2,5"-diske har indbygget ret effektiv "anti-shock" eller lignende. Ellers ville bærbare jo heller ikke kunne tåle at være tændt i tog, fly osv. :)

EDIT: I nogle bærbare sidder harddisken sikkert i et ophæng eller tilsvarerende, med samme formål, men fik det andet at vide i forbindelse med, at jeg skulle købe en ekstern harddisk.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-11 13:45, rettet 04/02-11 13:48 
Captain N>
Jeg køber trods alt en Harddisk for at have et sted at gemme mine ting. Ikke fordi jeg vil havde hurtig ydelse.

Som det er nu, er SSD'er optimale til at have styresystemet og programmer/spil liggende på, så du kommer en smule væk fra den tåbeligt smalle flaskehals, et mekanisk drev skaber for programafvikling.

Hvis du bare vil have et stort drev til at have store/mange filer på, er det stadigvæk bedst at gå efter en håndfuld alm. drev og en god RAID controller.
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 04/02-11 13:55 
Jeg har SSD i min arbejdsmaskine (150GB) og det er en klar fordel når man laver ting med meget disk-adgang: compile af kode, frisk check-out af kode fra vore repo, sletning af hele biblioteker med MANGE filer i osv. osv.

Jeg fik SSD i den for få måneder siden og kan mærke det meget i mit daglige arbejde };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/02-11 13:55 
jaes>
Nu ved jeg ikke med stød og slag, men mener da, at de fleste 2,5"-diske har indbygget ret effektiv "anti-shock" eller lignende. Ellers ville bærbare jo heller ikke kunne tåle at være tændt i tog, fly osv. :)

EDIT: I nogle bærbare sidder harddisken sikkert i et ophæng eller tilsvarerende, med samme formål, men fik det andet at vide i forbindelse med, at jeg skulle købe en ekstern harddisk.

Lidt anti-shock og ophæng hjælper, men betyder på ingen måde at du bare kan smide rundt med din harddisk uden at der sker noget.
Har arbejdet på et PC værksted og har skiftet mange harddiske i bærbare. Selvfølgelig kan de dø af slidtage, men en del af dem holder ikke til at blive behandlet uden forholdsregler.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 04/02-11 14:02, rettet 04/02-11 14:02 
Nu taler vi naturligvis heller ikke om at "smide rundt" og "uden forholdsregler," men ved relativt almindelig brug. Går da ud fra, at Captain N havde skrevet, hvis han skulle tage en half pipe, mens han tjekker mails, eller noget i den stil ;)

Pointen var, at det lød lidt på dig som om, man nærmest ikke kan have en bærbar tændt væk fra et bord :)
Captain NCaptain NSkrevet 04/02-11 14:11 
Hmm. Okay tror jeg lidt bedre forstår idéen i dem nu,
at det er godt at have styresystemer og lignede på så det kan gå hurtigere. Men at alm HDD har mere plads som opbevarings lager.

Men stadig forstår jeg ikke helt hvorfor alle SSDer skal være så små. Tror jeg venter til de ihvertfald har passeret 300-500GB
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-11 14:13, rettet 04/02-11 14:20 
jaes>
Nu taler vi naturligvis heller ikke om at "smide rundt" og "uden forholdsregler," men ved relativt almindelig brug. Går da ud fra, at Captain N havde skrevet, hvis han skulle tage en half pipe, mens han tjekker mails, eller noget i den stil ;)

Der er ingen tvivl om, at de mekanisk drev har gjort det godt. Det er helt ufatteligt, at man har kunnet presse teknologien så meget mht. til både kapacitet og pålidelighed. Men det varer ikke mange år, før SSD'erne har overhalet dem på alle punkter.

Captain N>
Men stadig forstår jeg ikke helt hvorfor alle SSDer skal være så små. Tror jeg venter til de ihvertfald har passeret 300-500GB

Det er fordi, de nuværende SSD'er er basert på flash-RAM, der også er en teknologi, som er ved at være presset til det yderste. Der står mange smartere og hurtigere RAM-teknologier klar i kulissen til at tage over, når folk (endelig!!!) engang bliver trætte af flash. Du kan dog sagtens få SSD'er på 1TB... hvis du vil kyle 30.000 kr efter én :D
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/02-11 14:20 
jaes>
Pointen var, at det lød lidt på dig som om, man nærmest ikke kan have en bærbar tændt væk fra et bord :)

Hehe, ork jo, men hvis du sætter den i sofaen bliver den bare fyldt med støv.

Faktisk er et af de tidspunkter hvor jeg har lagt mærke til at folk ikke tænker sig om, er når de går i dvale på en maskine. De tror fejlagtigt at systemet er i dvale i det sekund de klapper låget i, og derefter smider de rundt med computeren, ned i tasken og op på ryggen. Computeren er ofte op til 15-20 sekunder om at gemme data og gå i dvale, så det er klogt at vente indtil man kan se den er færdig med at gemme data.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Captain NCaptain NSkrevet 04/02-11 14:23 
Killer Bean 2>
Du kan dog sagtens få SSD'er på 1TB... hvis du vil kyle 30.000 kr efter én :D


Problem solved then :p
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
ElgenElgenSkrevet 06/02-11 10:03 
Kan man spille JAP spil på en EU PSP; tænker her specielt på Sengoku Cannon
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 06/02-11 10:28 
Ja det kan man hverfald på den første model. Jeg havde engang Star Soldier til min PSP.
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-11 11:00 
Det kan man :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
PlaykidPlaykidSkrevet 06/02-11 13:18, rettet 24/02-11 09:23 
Hvorfor kører Taxa chauffører uden lys på om dagen?
Det skal nok passe at i hvert fald 90% af dem jeg ser hver dag jeg kører til/fra Kbh, ikke har tændt deres lys.

Er der en grund til det? Eller er det simpel glemsomhed?
Spiller nu: Halo 3
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 06/02-11 22:48 
Lige en tilføjelse til jeres SSD-HD snak.
De bliver forholdsvist hurtigt slidte(langsommere) jeg køre på min 3. 256 disk.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/02-11 08:48, rettet 07/02-11 08:49 
Fleshmangler>
Lige en tilføjelse til jeres SSD-HD snak.
De bliver forholdsvist hurtigt slidte(langsommere) jeg køre på min 3. 256 disk.

Okay.. Hvad laver du, der skriver så voldsomt meget til drevet? Jeg har selv brugt 5 forskellige SSD'er siden de blev tilgængelige for alm. dødelige, og jeg har aldrig oplevet nogen nævneværdig nedgang i hastighed. Men jeg har også gjort alt, hvad jeg kunne, for at skrive så lidt som muligt til drevet, dvs. slået indexering, defrag, swap-filen og alt muligt andet crap fra.

De nyeste SSD'er skulle også understøtte TRIM-kommandoen, som påstås at være i stand til at forhindre drevet i at bliver langsommere over tid, hvis OS'et altså er i stand til at give kommandoen.
AV Intelligent Terminal
SonicSonicSkrevet 07/02-11 09:07 
Har kørt med en Intel 160 GB SSD i noget der ligner et år, og den bliver ikke langsom. Den understøtter så også TRIM i Windows 7.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 07/02-11 09:15, rettet 07/02-11 09:15 
Almindeligt brug vil jeg sige, i perioder koncentreret med billedredigering/tegneprogrammer.
Tilgengæld bruger jeg den altid, det er også min arbejdscomputer.

Jeg har ihvertfald helt tydeligt kunne mærke efter hvor meget de er gået ned i tempo efter 8-9 måneder.
Især når man får sat den nye disk i og det bare siger KATJIING og ventetid er væk igen.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
SonicSonicSkrevet 07/02-11 11:29 
Jeg bruger min som arbejds-pc (er grafisk designer) og fritids/spille pc. Jeg fik forleden en ADATA 100 GB SSD ind af døren, og den er på ingen måder hurtigere end min 1 år gamle Intel SSD. Jeg booter stadig Windows op på 12 sekunder, og alle programmer starter stadig lige så hurtigt. Jeg tror at TRIM har en hel del at sige her. Hvilke SSD'er kører du selv med?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
nerosnerosSkrevet 07/02-11 13:13 
Er det muligt at slette flere ting på en gang i P:R's system?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/02-11 13:33, rettet 07/02-11 13:33 
Samler > Jeg vil gerne... > Slette mange titler fra samling

;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 07/02-11 14:48 
Yes sådan :-)
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 08/02-11 08:40, rettet 08/02-11 09:25 
Min søn stillede mig dette spørgsmål her til morgen og jeg må indrømme at jeg kom til kort: Hvorfor bliver en pengepung også kaldt en tegnebog?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 08/02-11 08:56, rettet 08/02-11 08:56 
Jeg tror ganske enkelt det er fordi det ligner en tegnebog (som i en skitseblok) med flere sider til opbevaring af forskellige vigtige papirer, modsat en klassisk pengepung lavet til mønter.

Men det er bare et gæt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 08/02-11 09:11 
Det er fordi forældre gemmer deres børns tegninger alle mulige steder, så de til en hver lejlighed kan hive dem frem og stolt vise deres ungers kunstneriske evner frem.. uanset om folk gider hører på det eller ej.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
ElgenElgenSkrevet 08/02-11 09:34 
Hvor køber man isopropylalkohol billigt? helst fysisk butik i kbh-omr.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/02-11 09:39 
Det mener jeg du kan få på et Apotek.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/02-11 09:39 
Matas eller apoteket?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 08/02-11 09:42 
Ok, har nemlig opdaget at alm. husholdingssprit efterlader en hvidlig belægning når det tørrer op...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JuggernautJuggernautSkrevet 08/02-11 09:43 
Hos Matas. Mener det koster omkring 15,-.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ElgenElgenSkrevet 08/02-11 10:25 
Perfektus maximus
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 08/02-11 10:27, rettet 08/02-11 10:29 
Jeg ved ikke om i kan huske mit tidligere indlæg om det selv samme upolære solvent i denne tråd.
Tiderne hvor en flaske Isopropyl kostede 15 kr. er vidst long gone ;P
matas koster iso 39 kr. men det er vidst sat op til næsten 50 kr. nu ;)

Med mindre man kan købe 25 cl. selvfølgeligt : )
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
ElgenElgenSkrevet 08/02-11 10:55 
Jeg skal bare bruge et par liter eller 5; det varmer så rart i halsen på en kold vinterdag };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 09/02-11 08:52 
Hvis man skal købe Heavy Rain...

Move-edition eller ikke Move-edition?
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 09/02-11 08:55 
Stadig 39kr };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/02-11 10:57 
millennium>
Hvis man skal købe Heavy Rain...

Move-edition eller ikke Move-edition?

Så vidt jeg ved kan man selv vælge om man vil spille med Move eller ej i Move Edition... så kan man vel lige så godt købe den (med mindre man tænker på pris og vil have det billigst).
HeroldHeroldSkrevet 09/02-11 11:00 
Men har nogen prøvet det?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 09/02-11 11:03, rettet 09/02-11 11:14 
@Hyakotake: Der er ingen forskel - det er helt det samme spil. Move Edition har bare Move-patch i spillet på disken. Den alm. udgave blev gratis patchet med Move understøttelse i sept.

HR tråd
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/02-11 12:51 
Ah, jamen, så kan man vel lige så godt købe den billigste... og prøve spillet med begge control-muligheder, og fortsætte med den man synes bedst om.
SumezSumezSkrevet 10/02-11 09:42 
Hvor køber man en EPROM af typen M27C400, AT27C400 eller MX27C4100?

Ved ikke om man kan bruge andre kendte typer, det er til en ST-V modbios, som beskrives her:
http://home.online.no/~tjaberg/stv/index.htm

Og kan man ikke evt. bare bruge den EPROM der udgør boardets eksisterende BIOS?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 10/02-11 10:12, rettet 10/02-11 10:14 
@Sumez: Har du en EPROM-brænder? };-P

Hvad med eBay?

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 10/02-11 10:16, rettet 10/02-11 10:18 
Nej der må jeg skuffe dig :) Men skal nok finde en man kan låne et sted, skal jo kun bruges én gang (eller to, hvis man beslutter sig for lige at lave en mvs unibios også)

Jeg tænkte på om der var et sted i Danmark, så man slipper for at betale fragt. Ellers, er der måske andre med en ST-V der også står og kunne tænke sig en modbios? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-11 10:37 
Du kan købe multibios på eBay også :)

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 10/02-11 10:49 
Hvor køber man en EPROMbrænder der kan bruges til at lave nye ROM'er til arcadeboards; helst USB-interface. Og hvad kan anbefales og er der noget man bestemt skal holde sig fra?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 10/02-11 10:57, rettet 10/02-11 10:57 
Konsolkongen>
Du kan købe multibios på eBay også :)

Det virker bare dumt at betale ligeså meget for den end man ville give for et nyt st-v board :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-11 11:05 
Jeg går ud fra du joker ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 10/02-11 11:14, rettet 10/02-11 11:14 
Et board uden spil er da ikke supermeget værd, men ja man sparer selvfølgelig penge på forsendelsen. Men jeg ville da hellere købe en tom ROM for $5 end at give det firedobbelte for en tilsvarende, velvidende om at jeg så heller ikke behøver at betale absurde toldafgifter for at modtage den. :)


edit: så ikke den var fra Østrig, gik ud fra USA når prisen var sat i USD.
Men hvis man kan låne en EPROM-brænder (hvis Elgen f.eks. køber en :P), kan man da ligeså godt spare de $15.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-11 11:17 
Når du næste gang falder over et ST-V board til 20$ poster du det lige her.
Spiller nu: Phantasy Star IV
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig