X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/01-11 14:31 
Er der en måde jeg kan starte Wiibrew up uden at bruge Wii-remoten? Hader jeg skal bruge batteri på det hver gang, jeg kan heller ikke selv slukke Wii-remoten :=(
Hoid to colony C05 where the computer is...
KilroyKilroySkrevet 17/01-11 20:04 
Jeg har sat mig for at ville gennemføre The Elder Scrolls: Morrowind.
Mit centrale problem har været kampsystemet, som jeg synes er helt hen i vejret. Jeg læste om nogen der snyder sig til utrolig høj skill indenfor short og long blade, hvilket jeg synes lyder fornuftigt.

Mit problem er, at jeg ikke kan få det snyd frem. For at få konsollen frem skal jeg trykke ~, men på det danske keyboard bliver det §-knappen.
Jeg skal så skrive "Player->" og så en kode, men her er mit problem. Eftersom Morrowind vil forvandle mit danske keyboard til et engelsk, så aner jeg ikke hvor de forskellige tegn befinder sig.

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan se en oversigt over hvor de forskellige tegn sidder og hvordan man får dem frem, eller om man kan ændre dette i Morrowind?
Kilroy Was Here
SaftenSaftenSkrevet 17/01-11 20:20, rettet 17/01-11 20:20 
Du kan eventuelt gå på wikipedia og sammenholde det danske layout med det amerikanske
("Player->" (US) = "Player+:" (DK)).

Wikipedia.org: Keyboard layout
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
KilroyKilroySkrevet 18/01-11 09:04 
Tusind tak! Hvorfor det ikke var faldet mig ind at gøre det aner jeg ikke, men det var lige hvad der skulle til. Nu kan alle Morrowinds fæle skurke se frem til en fyr der har 1000 skill i Short Blade!
Kilroy Was Here
KilroyKilroySkrevet 18/01-11 14:09 
Nyt spørgsmål:
Min laptop er slemt til at overophede under, hvad jeg ville sige var relativt enkle opgaver.
Senest efter ti minutters besøg i Morrowind. Computeren er under 2 år gammel så det burde ikke være alderen.

Er der noget man kan gøre? Hæve hastigheden på blæseren på en måde, eller en af de der standere med indbygget blæser?
Kilroy Was Here
dchangdchangSkrevet 18/01-11 14:47, rettet 18/01-11 14:48 
Højst sandsynligt støv der har hobet sig op omkring blæser/heatpipe. En kølerstand vil måske hjælpe en lille smule men problemet forsvinder nok ikke.

Så mit forslag; bagpladen af maskinen, køb trykluft på dåse og giv den ordentlig tur sammen med en blød pensel.

Trykluft på dåse...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
BeanoBeanoSkrevet 18/01-11 14:54, rettet 18/01-11 14:54 
Ikke sikkert det er et hardware problem - kan sagtens være en baggundsprocess som sluger CPU tid og derved varmer maskinen op. Check joblisten og se om der er noget suspekt kørende når det sker igen. Ihvertfald værd at checke.
SumezSumezSkrevet 18/01-11 14:59, rettet 18/01-11 15:00 
Jeg synes det er vildt at software overhovedet kan få lov til at overbelaste CPU'en på den måde! Så kan man jo potentielt skrive et program der fysisk kan tage livet af en computer. Det lyder som en ret seriøs virus.
På min forrige computer havde CPU'en også en tendens til at nå over 80 grader(!) ved visse flash-spil. Der må da være en eller anden form for hardware-relateret fejl??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/01-11 15:06, rettet 18/01-11 15:07 
Det syntes jeg ikke er usædvanligt at f.eks. en video-encodning opgave godt kan få en CPU køling til at gå amok mens den kører. Så længe kølingen fungerer efter hensigten, så bør det jo ikke give problemer - udover støjen selvfølgeligt :)

Jeg har efterhånden haft en del Dell (=Hell) bærbare igennem årene (på mit arbejde), hvor blæseren bliver tydelig under spidsbelastning uden det giver problemer.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 18/01-11 15:34, rettet 18/01-11 15:34 
Sumez>
Jeg synes det er vildt at software overhovedet kan få lov til at overbelaste CPU'en på den måde!

Øh nej, en cpu har jo ligesom så mange andre maskiner og komponenter en grad for hvor meget den kan belastes. Jo mere arbejde den skal lave, jo mere effekt afsættes og jo varmere bliver den. Eks. bliver en bil motor også ret varm jo flere omdrejninger den skal tage.

Sumez>
På min forrige computer havde CPU'en også en tendens til at nå over 80 grader(!) ved visse flash-spil. Der må da være en eller anden form for hardware-relateret fejl??

Næ, nu er jeg ikke flash ekspert, men flash er åbenbart ikke hardware venlig og kræver en del software dekodning. Man kunne på den baggrund argumentere for hvorfor man skal undgå flash.
Dertil skal det dog siges at en flash fil afviklet i en browser bruger (langt) mere cpu, end hvis den afvikles uden for browseren.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 18/01-11 15:43 
CenobiteDK>
Sumez>
Jeg synes det er vildt at software overhovedet kan få lov til at overbelaste CPU'en på den måde!

Øh nej, en cpu har jo ligesom så mange andre maskiner og komponenter en grad for hvor meget den kan belastes. Jo mere arbejde den skal lave, jo mere effekt afsættes og jo varmere bliver den. Eks. bliver en bil motor også ret varm jo flere omdrejninger den skal tage.

Jeg forestillede mig bare at computeren skulle være i stand til at kende denne grænse for belastning på CPU'en, og at den på et eller andet niveau (f.eks. OS-niveau) begrænser de aktive processer, så den aldrig kommer op på et niveau hvor nedkølingen ikke kan følge med.

Normalt, hvis du ser på Windows task manager angiver den jo, for hvert program, hvor stor procentdel af CPU'en der bruges, og jeg ville, som almindelig bruger uden særlig meget forstand på hardware, forvente at dette er målt efter hvor meget CPU'en faktisk kan klare uden at komme op på farlige temperaturer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 18/01-11 16:26 
Det er der skam også styring på. Det styres oftest af BIOS og lukker ned for ekstreme temperaturer. Og så længe kølingen kan følge er der ikke noget i vejen med at cpu'n når 80 grader.
Problemet er hvis cpu'n ikke bliver kølet ordentligt, så sker der fejl, helt ligesom RROD på xboxen.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 18/01-11 18:10 
CenobiteDK>
Dertil skal det dog siges at en flash fil afviklet i en browser bruger (langt) mere cpu, end hvis den afvikles uden for browseren.
I dag afvikles Flash i en del browsere igennem en plugin-container, som har sin egen process. Derfor burde der ikke være nogen grund til, at Flash skulle kræve mere i en browser.

CenobiteDK>
Problemet er hvis cpu'n ikke bliver kølet ordentligt, så sker der fejl, helt ligesom RROD på xboxen.
RROD har ikke direkte noget med processoren at gøre, og Xboxen lukker faktisk selv ned ved normal overophedning. Hvis en processor bliver for varm, ender det normalt i et frosset system eller blå skærm (hvis man kører Windows). Så hvis man ikke lader BIOS lukke systemet ned ved en bestemt temperatur, sker det normalt af sig selv på en anden måde. Under alle omstændigheder skal man være meget uheldig (hvis man altså har en nogenlunde moderne computer), hvis processor futter af på grund af varme. At det ikke ligefrem forlænger dens liv at blive overophedet er så en anden sag...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ElgenElgenSkrevet 18/01-11 18:19 
Er der noget specielt man bør vide omkring SegaSystem16 og grounding af videosignalet...efter at ha' slået video-ground sammen med alm. ground i min supergun, virker mit Shinobi ikke mere i den.

Er det generelt en dårlig ide at smække video-ground og alm. ground sammen ifm. arcadeværk?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-11 18:41, rettet 18/01-11 18:47 
Det lyder da lidt underligt. Siden du specifikt siger Shinobi er det så fordi du kun har det spil, eller virker andre System16 spil fint nok?

Har du prøvet at pille de to ground fra hinanden. Får du så et billede?

Problemet kan måske også være strømrelateret. På mange arcade PSU'er kan du justere strømstyrken da den ikke er ens for alle maskiner.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 18/01-11 18:50, rettet 18/01-11 18:50 
Ja, har kun Shinobi...men kunne godt være at jeg lige skulle prøve at checke 5V
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 18/01-11 23:33, rettet 18/01-11 23:33 
KTC>
I dag afvikles Flash i en del browsere igennem en plugin-container, som har sin egen process. Derfor burde der ikke være nogen grund til, at Flash skulle kræve mere i en browser.

Hmm, well jeg har i hvert fald prøvet det selv, men det var ikke ligefrem nogen videnskabelig test eller noget, så det kan vel være afhængigt af flere ting.

KTC>
RROD har ikke direkte noget med processoren at gøre, og Xboxen lukker faktisk selv ned ved normal overophedning.

Nej det var måske ikke nogen god sammenligning. Men efterhånden når kølepastaen på cpu'n bliver varm, bliver den dårlig, hvilket får cpu'n og printet til at blive så varmt, at loddeøerne slipper. Så lidt har det da at gøre med cpu'n.
Er det ikke rigtig nok?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/01-11 12:20 
Elgen> Har du prøvet at pille System 16 boardet fra og måle mellem JAMMA pin 14 (video ground) og pin 1 (ground). Hvis der er forbindelse gør det i hvert fald intet at du har forbundet de to.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 19/01-11 12:58 
Jamen, det er jo netop JAMMA-stikket jeg er ved at wire op };-)

Men har ikke lige haft tid til at måle det med spændingen; havde travlt med at lodde controllerporte i går...men, satser sgu på at det er det...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/01-11 13:02, rettet 19/01-11 13:03 
Jo, men hvis du måler mellem de to pins på System16 boardet kan du se om der er gennemgang mellem de to Ground. Det er der garanteret, men jeg ved at i hvert fald Neo Geo's JAMMA pinout afviger en smule fra standarden så det kunne måske være tilfældet her også :)

Men jeg tror også det er spændingen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 19/01-11 13:09 
Hov, iflg. det her pinout, har System16 slet ikke en dedikeret vid-ground?! Hmmmm

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/01-11 13:17, rettet 19/01-11 13:20 
Det var sgu da træls. Som jeg har forstået det vil dit nuværende JAMMA stik hvor pin 14 er forbundet med Ground resultere i at Shinobi hele tiden tror du holder til højre.

Og laver du dit JAMMA kabel om så pin 14 også er right så vil du få samme problem i andre JAMMA spil, mens Shinobi sikkert vil virke.

Med mindre du vil have forskellige JAMMA kabler fra din supergun, er du nok nødt til at lodde connectoren om på Shinobi boardet.

Det er det jeg lige kan tænke mig til :(

EDIT: Eller du kan lave en adapter vha. et JAMMA hun og hanstik. Det var nok smartere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/01-11 13:25, rettet 19/01-11 13:25 
Hvis System 16 ikke er standard JAMMA er det da fornuftigt nok at lave en s16->jamma converter, det er vel standardproceduren for alle boards der ikke følger standarden til punkt og prikke, uanset om man skal sætte dem til sit kabinet eller sin supergun? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 19/01-11 13:26 
Har allerede en adapter...System16 minder meget lidt om JAMMA };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 19/01-11 13:28 
Nu har jeg ikke fulgt særlig meget med, men er sagen så ikke bare at den adapter er lavet forkert og skal laves om?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 19/01-11 13:36 
Den har virket fint i mit JAMMA-kabinet hidtil.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 19/01-11 13:53 
Elgen>
System16 minder meget lidt om JAMMA };-)

Dog så tilpas meget at man nemt kan tage fejl og forbytte dem :) Tak, Sega. OG Capcom for samme præstation, omend de kan forsvares med at de gjorde det før JAMMA-standarden.

Som ekstra bonus for System 16, så er de fleste bootlegs faktisk JAMMA, så man kan slet ikke stole på det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 19/01-11 13:59 
Min Shinobi er så ægte SEGA };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 19/01-11 18:00 
Hvor skal man kigge for at finde CAVE pcb'er (fx. EspRaDe); de er ikke så tit til salg på eBay?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 19/01-11 19:29 
Shmups forum.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 20/01-11 08:43, rettet 20/01-11 08:44 
@Roi de Consolas: Du havde ret. Det VAR 5V-spændingen. Jeg tror at den har været indstillet til lige omkring minimum for hvad boardet kan boote med.
Det har så bare været et tilfældigt sammenfald at den pludselig ikke bootede, efter jeg havde pillet ved grounding; måske fordi boardet har været varmet op?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/01-11 09:33 
Super :) Ja det har nok været tilfældigt.

Ser frem til at se supergunnen i action til træffet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 20/01-11 10:14 
Det bliver episk... };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
solid snakesolid snakeSkrevet 24/01-11 12:36, rettet 24/01-11 12:37 
Når en butik sælger en vare som f.eks hakket oksekød 1000gram til 55kr, og det er tilbudets første dag,
men slagteren så siger, de har udsolgt..

Har kunden så krav på en ligende vare til samme pris, eller hvad krav har kunden..?


Jeg mener kun de kan sige desvære vi har udsolgt hvis der står begrænset antal..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 24/01-11 12:38 
Er det ikke rimelig meget standard-proceduren hos Føtex og Bilka? Deres tilbudsaviser lokker altid med tilbud som sælges i så begrænsede partier at de altid er usolgt mandag eftermiddag, i håb om at folk så ender med at bruge deres penge på andre ting i butikken.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KeenKeenSkrevet 24/01-11 13:11 
er det noget specielt hakket oksekød? ellers bare køb en 2kg pakke så koster det 48,- kiloet uden tilbud, det har de ihvertfald altid i føtex i odense
SumezSumezSkrevet 24/01-11 15:04 
Findes der nogen drik (kaffevariant?) der faktisk smager som friskpressede kaffebønner lugter (dufter)?

Det tætteste jeg kan tænke på må være iskaffe. Generelt ting med "kaffesmag" synes jeg oftest smager mere af kaffe, end drikken kaffe gør... F.eks. de der chokoladeovertrukne kaffebønner man også kan købe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 24/01-11 15:10 
Det var i Kvickly i Odense vi var ude og handle, tilbudet begyndte igår og var revet væk da vi ankom.
(Det er på side 7 i reklamebladet.)

Lidt specielt er det nok da der kun er 3-7% fedt i kødet.
Og til den pris er det ekstreme billigt..

2 kg i Føtex, det var dælme billigt, men så er det vel også 15% fedt eller sådan noget..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/01-11 17:42 
Sumez, jeg tror man bliver snydt på sine smagsløg af sukker/chokolade-blandingerne. Har du prøvet at drikke alm. brygget kaffe med sukker og smage, om det er mere "kaffeagtigt" end ren sort kaffe?
KeenKeenSkrevet 24/01-11 17:58, rettet 24/01-11 17:59 
solid snake>
Lidt specielt er det nok da der kun er 3-7% fedt i kødet.
Og til den pris er det ekstreme billigt..

nå ja okay så kan jeg godt se det...

solid snake>
2 kg i Føtex, det var dælme billigt, men så er det vel også 15% fedt eller sådan noget..

ja det er det der 12-13% ja men det smager fint og passer til min pengepung :)
KTCKTCSkrevet 24/01-11 20:02 
CenobiteDK>
Nej det var måske ikke nogen god sammenligning. Men efterhånden når kølepastaen på cpu'n bliver varm, bliver den dårlig, hvilket får cpu'n og printet til at blive så varmt, at loddeøerne slipper. Så lidt har det da at gøre med cpu'n.
Er det ikke rigtig nok?
Der er forskellige teorier, men en af dem går på at boardet "vrider sig" under varmepåvirkning, og da CPU/GPU ikke er monteret i en normal sokkel, som kan være fleksibel, men i stedet er loddet direkte på boardet, knækker disse lodninger. Det plejer dog at være GPU, der bukker under, og ikke CPU. Men... Lad nu det ligge :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 24/01-11 20:04 
Hyakotake>
Sumez, jeg tror man bliver snydt på sine smagsløg af sukker/chokolade-blandingerne. Har du prøvet at drikke alm. brygget kaffe med sukker og smage, om det er mere "kaffeagtigt" end ren sort kaffe?

Jeg drikker dagligt kaffe både med og uden sukker, og bliver altid skuffet over at det ikke smager, som når maskinen står og maler bønnerne :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 25/01-11 17:49 
Har lige fået DraculaX til PSP ind ad døren...men introen er på tysk ligegyldigt om jeg sætter sproget til jap eller eng?!
Er det tilsigtet eller???
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 25/01-11 17:57 
Hvis det er, så er det for cool :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 25/01-11 18:02, rettet 25/01-11 18:02 
Den er da også på tysk i PCE-udgaven, fuldt bevidst, hvis jeg husker korrekt. Sumez retter mig sikkert om lidt :) Jeg kan så ikke huske overhovedet at have set introen i PSP-udgaven.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/01-11 18:09, rettet 25/01-11 18:13 
Elgen>
Er det tilsigtet eller???

Det tror jeg.
http://www.gamespot.com/psp/action/castlevaniathedraculaxchronicles/show_msgs.php?topic_id=m-1-41676311&pid=938141

Mht. PCE:
Q: Is there a translation available for all the cut-scenes?
A: Yo Kosiman has translated all of the anime cut-scenes, and thankfully most of it is translated perfectly! The only part I have problems with is the introduction, as it seems he has translated the Japanese Prologue in the manual instead of the actual German dialogue...

Fra IGN:
http://faqs.ign.com/articles/832/832627p1.html
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 25/01-11 18:10 
Bonusspørgsmål: Kan det virkelig passe, at PSP (3004) ikke har den mindste smule intern hukommelse så man er tvunget til at investere i en MemoryStickDuo for kunne gemme noget som helst gamedata? -og hvad er den maksimale størrelse stick sådan en fætter kan æde/udnytte?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 25/01-11 18:11, rettet 25/01-11 18:13 
Wehner>
Hvis det er, så er det for cool :)

Hvorfor?
...har aldrig spillet det. Er det noget med tyskere?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/01-11 18:15 
Elgen>
Wehner>
Hvis det er, så er det for cool :)

Hvorfor?
...har aldrig spillet det. Er det noget med tyskere?

derfor:
"Evil German monks are resurrecting Dracula. Why wouldn't it be in German?"
(fra mit første link)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JuggernautJuggernautSkrevet 25/01-11 18:15 
Elgen>
Bonusspørgsmål: Kan det virkelig passe, at PSP (3004) ikke har den mindste smule intern hukommelse så man er tvunget til at investere i en MemoryStickDuo for kunne gemme noget som helst gamedata? -og hvad er den maksimale størrelse stick sådan en fætter kan æde/udnytte?

Jep. Du må investere :) Jeg var af den overbevisning, at der faktisk var et kort i æsken. Jeg tog fejl og måtte i Bilka. 2gb Sandisk Pro Duo for 178,-.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig