X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
millenniummillenniumSkrevet 10/11-10 08:44 
Både i min gamle og nye lejlighed har jeg et spøjst problem med EL. Inden for én uge, er der pludselig 2 - 3 el-pærer der sprænger. Ikke samtidig, men med 1 - 2 dages mellemrum. Det er både gamle glødepærer og nye sparepærer, som et hunde dyre og burde holde i flere år.

Er der nogen som ved hvorfor der kommer disse "klumper" i strømmen?
The medium is the message.
KeenKeenSkrevet 10/11-10 09:20, rettet 10/11-10 09:21 
med mindre de alle springer samtidig, så er der nok ikke "klumper", er det i en enkelt lampe eller i hele huset?
millenniummillenniumSkrevet 10/11-10 09:31 
Rundt omkring. På et tidspunkt var det halogenspots i badeværelset, hvor der sprang 3 pærer inden for en uge. I denne omgang er det gangen, køkkenet og spisestuen hvor der er sprunget pærer.

Vores lejlighed er nybygget, mens den gamle lejlighed var noget gammelt bras, men problemet er det samme.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 10/11-10 13:03 
Når en elektriker ikke er nok...

Patti Starr - Certified Ghost Hunter.
millenniummillenniumSkrevet 10/11-10 13:18, rettet 10/11-10 13:19 
Aha - så spøgelser har det med at overbelaste EL relæet? :D

...næste dumme spørgsmål: Hvordan bliver man "certified ghost hunter"?
The medium is the message.
DarkenDarkenSkrevet 10/11-10 13:48 
Man skal vel bare have gennemført Ghostbusters: The Video Game på en vilkårlig platform og set begge film. (Tegneserien for bonus-points)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
GilucGilucSkrevet 10/11-10 14:11 
Ekstra-bonus points hvis man gennemfører et af dem til 8- og 16-bits konsollerne ;)?
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
KeenKeenSkrevet 10/11-10 14:27, rettet 10/11-10 14:36 
millennium>
Rundt omkring. På et tidspunkt var det halogenspots i badeværelset, hvor der sprang 3 pærer inden for en uge. I denne omgang er det gangen, køkkenet og spisestuen hvor der er sprunget pærer.

Vores lejlighed er nybygget, mens den gamle lejlighed var noget gammelt bras, men problemet er det samme.

springer hpfi-relæet og/eller sikringerne ofte?

Edit: har du et multimeter liggende så du kan måle hvor mange volt er er i lampestedet? hvad for nogle pærer bruger du? står der 220v eller 240v på dem eller andet?
millenniummillenniumSkrevet 12/11-10 09:51 
Nej ingen problemer med relæet, og der er ingen systematik i pærerne der springer. Det er som sagt periodisk, måske indenfor en uge pr 6 mdr., og kan både være halogener, glødepærer og sparepærer.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 12/11-10 09:55 
Næste dumme spørgsmål:
Hvad skal jeg købe først hvis jeg kun har råd til ét spil - Golden Eye Wii eller Call of Duty Black Ops.
The medium is the message.
KeenKeenSkrevet 12/11-10 10:04 
millennium>
Nej ingen problemer med relæet, og der er ingen systematik i pærerne der springer. Det er som sagt periodisk, måske indenfor en uge pr 6 mdr., og kan både være halogener, glødepærer og sparepærer.

okay, det eneste jeg kan komme på er at du måske er tæt på en forsyningsstaion og derfor har lidt overspænding i hjemmet, kan ikke lige komme med en desideret løsning på problemet, andet end at ringe til din elforsyning og høre ad, det eneste jeg kan foreslå er at du sørger for at pærene er beregnet til 240v i almindelige lamper og lign. så de eventuelt kan klare en lille smule overspænding...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/11-10 12:15 
millennium>
Både i min gamle og nye lejlighed har jeg et spøjst problem med EL. Inden for én uge, er der pludselig 2 - 3 el-pærer der sprænger. Ikke samtidig, men med 1 - 2 dages mellemrum. Det er både gamle glødepærer og nye sparepærer, som et hunde dyre og burde holde i flere år.

Jeg fik på et tidspunkt af vide (arbejdede som pedelmedhjælper) at pærer har en hvis levetid, og hvis én springer i en gruppe, kan man lige så godt skifte alle. Syntes selv det lød lidt lommefilosofi-agtigt, men ikke desto mindre måtte jeg over en uges tid, skifte samlige pærer på en gang, 4-5 stykker af gangen, fordi jeg ikke skiftede dem alle fra starten af.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/11-10 18:58, rettet 14/11-10 11:04 
Det' det samme med lygter på biler. Hvis en af pærerne ryger, kan man lige så godt også skifte den anden også :)

millennium>
En anden teori kunne også være, at der en en virksomhed, som har en smådefekt strømslugende maskine, der sender 'spikes' ud på lysnettet, i nærheden af hvor du bor. Har du evt. problemer med, at din PC ofte reset'er uden nogen grund?
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/11-10 21:57 
Bliver der ikke efterhånden meget sjældent smidt Easter Eggs ind på DVD'erne mere?

De sidste par hundrede film jeg har købt har jeg ikke fundet en eneste. Dog er en anden mulighed at jeg ikke bruger lige så lang tid på at lede som tidligere.
ElgenElgenSkrevet 17/11-10 13:06 
Hvad betyder "swap enhed" ifm. mobiltelefoner (iPhone3GS); betyder det ny som i ny-ny eller betyder det refurbished?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/11-10 13:17 
Hyakotake>
Bliver der ikke efterhånden meget sjældent smidt Easter Eggs ind på DVD'erne mere?

Gået af mode - ligesom dvd-mediet? Har stort set kun købt BR de sidste par år (gjorde for nylig en undtagelse med dvd'en Bachelor Party in the Bungalow of The Damned).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
millenniummillenniumSkrevet 17/11-10 13:39 
millennium>
En anden teori kunne også være, at der en en virksomhed, som har en smådefekt strømslugende maskine, der sender 'spikes' ud på lysnettet, i nærheden af hvor du bor. Har du evt. problemer med, at din PC ofte reset'er uden nogen grund?

Nu har jeg ikke PC, men Mac ;-D Og nej, den reset'er aldrig. Det er en ret nybygget ejendom jeg bor i, som så til gengæld har en masse indbyggede børnesygdomme. Jeg tror også der kommer spikes, af ukendt årsag, men nu vil jeg prøve for fremtiden at købe el-pærer som kan tåle lidt overspænding.
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/11-10 14:05 
SkyblazeR>
Hyakotake>
Bliver der ikke efterhånden meget sjældent smidt Easter Eggs ind på DVD'erne mere?

Gået af mode - ligesom dvd-mediet?

Ja, det er nok det, at kræfterne lægges i BD. Der kommer flere og flere bare-bones DVD... men det passer mig egentlig fint, da jeg sjældent gider kigge ekstra-materialet igennem mere alligevel :-)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/11-10 14:20, rettet 17/11-10 14:21 
millennium>
Nu har jeg ikke PC, men Mac ;-D

En Mac er jo også en "Personal Computer" ;D

Det er lidt tumpet, at man bruger forkortelsen "PC" på den måde nu til dags. man burde have fundet på noget smartere, da udtryk som "IBM PC Compatible Computer" blev forældede...
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 17/11-10 15:11 
Ja, men ellers kan man jo ikke holde Mac vs. PC krigen i live... :-P (selvom det hele jo reelt handler om Apple vs. MS)
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 17/11-10 15:29 
Tillægsspørgsmål: Hvor meget kan man få for en iPhone3GS der har fået en uoriginal skærm installeret og skal ha' skiftet logic board? Jeg har min 3GS til rep på et aut. værksted;
de har tilbudt mig en swap for 4300kr (no-go),
at få den retur as-is for 275kr (gebyr for undersøgelsen)
eller at de smider den ud for 0kr.

What to do?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HankyHankySkrevet 17/11-10 18:13 
Personligt, ville jeg få den skrottet, og købe en iPhone 4 til 1200 kr. med abbonnement hos 3 (hvis dine 6 bundende måneder vel og mærket er udløbet, og du i forvejen har 3)

;(

Der er flere der kan skifte skærmen (glasset) på e.g. www.mobildebat.dk for en 400-500 kr. Logicboardet ved jeg ikke med.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/11-10 19:56 
Elgen,
Logic board på ebay: http://goo.gl/j57s8
Det burde ik være noget problem at finde nogen til at skifte det, wink wink.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
solid snakesolid snakeSkrevet 17/11-10 20:41 
Hvem kan man henvende sig til når man ikke har fået reklamer og ugeavisen i 2 uger..?

Klart man kan jo bare se det på nettet, men jeg fortrækker at have dem i hånden når jeg læser avis eller reklamer.

Jeg bor på et kollegiet, og der plejer at være 5 sæt vi kan dele. Der har ikke været et problem i over et ½ år
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/11-10 21:14 
solid snake>
Hvem kan man henvende sig til når man ikke har fået reklamer og ugeavisen i 2 uger..?

Vel ved at kontakte det "bladhus/avishus/posthus", der sender omdeleren ud. Eller ved at holde øje med hvem der omdeler tingene og punke denne :D
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ElgenElgenSkrevet 17/11-10 21:26 
@Cenobite: Kunne du være interesseret i at købe den for fx. 500kr as-is? };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 17/11-10 21:37 
Hvor på nettet kan man se hvilke film der er og kommer på Xbox 360 Zune?
Hoid to colony C05 where the computer is...
solid snakesolid snakeSkrevet 17/11-10 23:29 
SkyblazeR>
solid snake>
Hvem kan man henvende sig til når man ikke har fået reklamer og ugeavisen i 2 uger..?

Vel ved at kontakte det "bladhus/avishus/posthus", der sender omdeleren ud. Eller ved at holde øje med hvem der omdeler tingene og punke denne :D

Okay takker så må jeg på et af de steder, da jeg ikke har set reklame drengen/pigen det sidste stykke tid..

Tak for hjælpen :O)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/11-10 23:51, rettet 17/11-10 23:54 
@Elgen, hmm det skal jeg lige overveje... kiggede lidt nærmere efter på ebay og kunne godt se at et fungerende logic board stadig er forholdvis dyrt.

KroeboCop>
Hvor på nettet kan man se hvilke film der er og kommer på Xbox 360 Zune?

Inde fra xbox.com linker de til denne side: http://social.zune.net/videos - klikker du på en film, kan du se hvor den er tilgængelig (zune/xbox).

EDIT: Husk at vælge region i bunden af siden (international > Dansk), så du får vist det rette marked.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 18/11-10 08:46, rettet 18/11-10 08:46 
Hyakotake>
Bliver der ikke efterhånden meget sjældent smidt Easter Eggs ind på DVD'erne mere?

De sidste par hundrede film jeg har købt har jeg ikke fundet en eneste. Dog er en anden mulighed at jeg ikke bruger lige så lang tid på at lede som tidligere.

Har det nogensinde været direkte normalt? Nu kender jeg ikke så meget til det, men jeg tror kun jeg har én DVD (ud af flere hundrede) med easter eggs på... Kan du nævne nogen kendte eksempler?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/11-10 09:18 
For år tilbage var der mange flere gemte godter end jeg har oplevet den sidste tid. Nogle gjorde vildt meget ud af menuerne og havde flere æg rundt omkring på de enkelte undersider, mens andre "bare" havde et enkelt skjult.

Et af de nok mest kendte eksempler er Terminator 2, hvor man med en skjult talkode kunne få adgang til et helt nyt extended cut af filmen.

Det er nemt nok at finde hjemmesider, der samler æg sammen... prøv at se, hvor mange du er gået glip af.

Tørmeenaytåår Too eggs
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/11-10 10:25 
@CenobiteDK
Det er mod modtaget :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/11-10 22:33 
Findes der et godt lille (gratis) program, som kan batch rename ID3 tags på mp3'ere?

Jeg bruger normalt foobar2000 til at lytte musik på min PC (efter at Winamp blev for overgearet og moderne og konstant gik ned) men man kan (så vidt jeg kan finde ud af) kun rename en mp3 ad gangen... det ville tit være rart at kunne batche en stak ad gangen; f.eks. hvis man vil have samme "album" eller anden info i et af ID3 tag-felterne.
SaftenSaftenSkrevet 25/11-10 22:45 
Det lyder som om at Mp3tag er det program du leder efter. Har selv brugt det og det funker.

Mp3tag
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 26/11-10 13:10 
Det kommer vel ogaå an på hvad man mener med Easter egg, om det er i menuen som feks saw eller om det er er "In game" som fightclub eller the matrix ? :)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
SumezSumezSkrevet 26/11-10 13:20 
Det er jo også kun sådan nogen special editions og stads der har dem, ser det ud til.. hvem køber dog den slags :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 26/11-10 13:26 
Første tryk af saw har. Den er Tilgengæld også jævnt sjælden da den hittede helt vildt i forhold til hvad de havde regnet med :)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/11-10 15:32 
Saften>
Det lyder som om at Mp3tag er det program du leder efter. Har selv brugt det og det funker.

Tusind tak, det prøver jeg! :-)
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/11-10 19:20 
Jeg har været på en side hvor der var hjemmevideoer der bare kørte 24/7, men kan ikke huske den, er der nogle i kender?
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 28/11-10 17:26 
Hvis man gerne vil ha Guardian Heroes til Saturn, bør man så købe JAP eller EU versionen? Er der forskel på dem?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 28/11-10 19:26 
I EU versionen kan man forstå hvad figurerne siger, er lidt ked af jeg kun har JAP-versionen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-10 20:34 
EU versionen kører ikke i 60Hz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 28/11-10 21:20 
Findes der ikke et billed af den her printer på nettet "brother lc1000bk"?
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 28/11-10 21:32 
Er du sikker på der findes en printer der hedder det? Så vidt jeg kan se er det navnet på en sort printerpatron.
JmogJmogSkrevet 28/11-10 21:34 
Elgen>
Hvis man gerne vil ha Guardian Heroes til Saturn, bør man så købe JAP eller EU versionen? Er der forskel på dem?

Prisen :-)

Helt seriøst så er prisen beetemt ikke ligegyldig her. Der findes så mange japanske i omløb, at brugte eksemplarer går for under ti kroner i Tokyo.
RJKRJKSkrevet 28/11-10 22:14 
Historien er da en væsentlig del af spillet. Kan man ikke forstå den i JAP, bør man da købe en anden udgave. Så dyrt er det vel heller ikke ligefrem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/11-10 00:27 
Jmog>
Er du sikker på der findes en printer der hedder det? Så vidt jeg kan se er det navnet på en sort printerpatron.

Det er en jeg far af en han sagde den hed det. Noget helt andet, jeg kan ikke downloade drivers til min PC fra den her side http://www.notebook-driver.com/lg/lg-notebook-k1-express-driver-for-windows/ Jeg har en K1 Express, det eneste der dur der er driveren til wireless, nar man trykker pa linkene ster der intet. Jeg skal VIRKELIG bruge dem! Der ma da vare et sted man ellers kan ellers kan hente dem.
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 29/11-10 08:47 
Konsolkongen>
EU versionen kører ikke i 60Hz.

Det gør den vel på en moddet Saturn, hvilket alligevel kræves for at køre Jap-versionen i 60hz?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 29/11-10 09:09 
Nej, EU versionen virker ikke i 60Hz. Så hvis man gerne vil have den optimale version, skal man have det i US.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 29/11-10 12:20 
Til gengæld er det jo så PAL-optimeret. Med lækre strukne videosekvenser ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig