X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/10-10 18:18 
Nogle der har et godt 10" billedrørs TV, som de vil af med?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/10-10 18:25 
Du skal nok op i 14", før det er noget, folk har stående :)
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/10-10 18:41, rettet 10/10-10 18:41 
For stort du, der er folk der har 10" og 12", tager også ned i byen og kigger i genbrugerne og i de verse kældre hvor de lave gamle TV ;=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/10-10 18:43 
Okay, jeg har bare aldrig set et farve CRT på under 14" :)
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/10-10 19:07 
Det har jeg her på nettet og havde selv et in the 90's :=P Men tror sku også lige jeg ser på LCD om der er noget der :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/10-10 13:16 
Kan jeg godt smide den hér i en stikkontakt herhjemme uden at den futter af, eller skal jeg sætte en converter imellem?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/10-10 13:36 
Nix, den skal ha' en stepdown :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 11/10-10 13:37, rettet 11/10-10 13:37 
"Input 120VAC 60Hz" -> Sæt en converter på };-)

EDIT: For langsom!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/10-10 13:49 
Cool! Tak for tippet :)
SumezSumezSkrevet 11/10-10 15:33 
Hvorfor kører alle busserne med "racerflag" i dag?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 11/10-10 16:08 
Det skal jeg ikke lige kunne sige, men der er flere muligheder:
http://da.wikipedia.org/wiki/11._oktober
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/10-10 16:41 
Så må det da være fordi, Luke Perry har fødselsdag! :D

Apropos busser. Danske Bank har skiftet farvetema fra hvid-på-blå til sort-på-gul. Er det fordi, de bedre kan lide bybusser end regionalbusser?
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 11/10-10 16:43 
Fordi de er blevet kåret til at være meget billig bank i en eller anden latterlig undersøgelse. Så nu vil de skilte med at være en Netto-bank; det ser vildt grimt ud };-(
Er snart ved at være flov over at være kunde.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 11/10-10 16:47 
Jeg vælger at opfatte det som naturens advarselsfarver.
Tænk på hvad det har kostet at udskifte alle DB skilte i hele Kbhområdet , især når det skete over EN weekend!!!
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
GilucGilucSkrevet 11/10-10 16:57 
Samtlige firmaer burde bare skifte farverne på deres logoer til nogle seriøse pangfarver!
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/10-10 17:34 
Hvordan slår jeg de forpulede danske filmtitler fra på det nye imdb-layout??? Jeg HADER danske titler, og jeg vil sgu ikke have mine lister besudlet med det... hvor ændrer jeg "region"???
nerosnerosSkrevet 12/10-10 17:44 
Vil jeg også gerne vide? :-(
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 12/10-10 17:45 
Du skal skifte den i browseren, har jeg hørt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/10-10 17:58 
Åhr, puyyh, har fundet det! Det kan skiftes under ens imdb-profile preferences!
John DoeJohn DoeSkrevet 13/10-10 01:03 
Ja, og heldigvis kan man også skifte tilbage til det gamle design.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
GilucGilucSkrevet 13/10-10 16:14 
Desværre går der jo nok ikke længe, før man ikke længere kan skifte tilbage til det gamle design...
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
John DoeJohn DoeSkrevet 13/10-10 16:25 
Jeg tror nu de beholder den mulighed.

Man kunne ikke skifte i starten, men på grund af massive protester i forummet gjorde de det muligt at skifte tilbage
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
WehnerWehnerSkrevet 13/10-10 20:19 
Yes! Jeg har fået imdb tilbage :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
solid snakesolid snakeSkrevet 14/10-10 23:30 
Jeg har lige set filmen Spawn fra 1997 se evt. link.
Jeg opdagede at de flere gange i filmen bruger touch screen på computeren, men var det overhovedet muligt dengang i 1997 eller hvornår blev touch screen en realitet?

imdb
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/10-10 01:48, rettet 15/10-10 01:48 
Længe før det.

http://inventors.about.com/library/inventors/bltouch.htm
SumezSumezSkrevet 15/10-10 08:23 
Det var da også meget almindeligt udbredt ved diverse offentlige terminaler osv. selv dengang i 90'erne, så vidt jeg husker?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 15/10-10 08:32 

Vildt det havde jeg ikke regnet med...
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 15/10-10 08:39 
Hvis alle spil kræver at dit PS3 Eye kamera er indstillet på den blå prik, hvorfor er der så en rød?
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 15/10-10 09:21 
Det gør de heller ikke - kun Move spil kræver det. I virkeligheden er det ikke et absolut krav men mere en anbefaling da blå indstilling er bredlinse og derfor mere praktisk når man står op og bevæger sig.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/10-10 19:35 
Hvordan kan man overhovedet overveje at bruge: "150000 danskere har allerede købt hans musik!" som salgsargument i en landsdækkende TV-reklame for en CD? Det giver jo ingen mening...
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 15/10-10 19:38 
Den almindelige opfattelse hos alt for mange mennesker i vores moderne samfund er jo netop at "hvis rigtig mange ser/hører/køber et eller andet, MÅ det jo være godt", i stedet for at de selv danner deres personlige smag og konklusioner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/10-10 19:56, rettet 15/10-10 20:07 
Det er sgu lidt skræmmende. Jeg bliver altid seriøst frustreret (næsten rasende), når jeg hørere folk, som snakker om, at mennesker ikke er dyr, men derimod noget højerestående. Den slags reklamer gør mig ikke mindre sikker på, at det ikke er tilfældet... jeg får det fysisk dårligt af dem :(
AV Intelligent Terminal
GilucGilucSkrevet 15/10-10 20:29 
Tja, man kan måske påstå, og begrunde for, at det er et dårligt salgsargument, men det er en lodret løgn. Det der er populært, sælger. Der er en grund til at det er populært - og hvis folk hører det er populært, eller hvis det bare er populært, så tjekker de nok ud hvorfor det er populært. Og eftersom der er en grund til at det er populært, vil en del nok synes at det populære er godt ;) ... Populært. Jeg fik bare lige lyst til at nævne ordet én gang til.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/10-10 20:44, rettet 15/10-10 21:19 
Ja, det er åbenbart et rigtig godt salgs-"argument". Og det er det, der er så sindsygt ulækkert :/

EDIT: Det er vist ved at være den tid på året, hvor jeg skal til at æde perikon i stor stil. Der skal ikke meget til, før jeg begynder på mit "Mennesket har så ufatteligt stort potentiale, men gør så ufatteligt lidt for at indfri det!" -mantra.
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 16/10-10 00:07 
Killer Bean 2>
Det er sgu lidt skræmmende. Jeg bliver altid seriøst frustreret (næsten rasende), når jeg hørere folk, som snakker om, at mennesker ikke er dyr, men derimod noget højerestående.

Ja, det er lidt af en misforståelse. Mennesker er højerestående dyr. Flokmentalitet lever i bedste velgående og enhver handling mennesker foretager kan spores tilbage til dyriske instinkter.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/10-10 00:36, rettet 16/10-10 00:37 
Killer Bean 2>
Ja, det er åbenbart et rigtig godt salgs-"argument". Og det er det, der er så sindsygt ulækkert :/

Det er jo ikke noget reelt salgsargument, det er et faktum de skriver/siger for at vække folk interesse og få folks til at tjekke deres produkt ud.

Mennesker er nu engang ikke mere forskellige end at de de bliver stimuleret af mange af de samme ting/følelser/whatever. Så hvis 80% af verdens befolkning synes noget er fedt er chancen for at du også synes det altså forholdsvist stor, derfor er der vel ikke noget i vejen i at oplyse at et produkt har solgt godt.

Jeg tror du undervurderer folk hvis du tror de smutter ned og køber og en cd eller en kaffe maskine bare fordi en million andre har, selvom de egenligt inderst inde ikke kan lide den, men chancen for at de kan lide den er nu engang større hvis det er cd en der har solgt en million fremfor en der har solgt 100.
RJKRJKSkrevet 16/10-10 00:41, rettet 16/10-10 00:42 
Der er jo ingen der siger at alle dem der har købt "ekstremt markedsført produkt X" synes det var særligt fantastisk. Faktisk er det enormt sandsynligt, at de kunne have fået det samme eller mere ud af produkt Y. Jeg tror du overvurderer folk voldsomt, hvis du tror de primært baserer deres indkøb på kvalitet. Hvis du havde ret, så var der i hvert fald en helt masse marketingsfolk rundt omkring man kunne fyre og reklamekroner der kunne spares...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/10-10 00:59 
Jeg har aldrig nævnt noget med kvalitet så jeg kan ikke helt forstå hvorfor det bliver bragt på banen.

Det er da fuldstændig ligegyldigt om de kunne have fået noget der var bedre, det jeg snakker om her er om man har købt et produkt pga man synes det er godt eller om man har købt det fordi en million andre har som mange herinde åbenbart tror.

Og når nu der er tale om musik er det jo en holdningssag hvor vidt man mener det er kvalitet eller ej. En person vil aldrig nogensinde få "mere eller det samme" ud af et stykke musik, han vil få noget andet ud af det.
RJKRJKSkrevet 16/10-10 01:12 
Jeg kan ikke se hvorledes ordet kvalitet skulle adskille sig voldsomt fra om noget er godt.

Men derudover har jeg ikke i sinde at føre den samme diskussion med dig igen. Jeg fastholder blot retten til at modsige dig hver gang, så ingen tror at der er enighed om den slags triste holdninger, som du giver udtryk for.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/10-10 01:42 
Om et produkt er kvalitet er tit en individuel vurdering og altid når vi snakker musik. Fordi du ikke synes nik&jay er kvalitet er det jo ikke ensbetydende med at det ikke er kvalitet for nogen.

Desuden er det fuldstændigt irrelevant for samtalen da den gik på hvorvidt folk køber produkter baseret på hvor populært det er fremfor om de køber det fordi de synes om produktet. Faktum er at chancen for at du kan lide et produkt er højere hvis 10 millioner andre kan lide det end hvis 1000 kan, det er almindelig synd fornuft og derfor kan jeg ikke se nogen grund til at vende øjnene opad når de reklamerer med at et X antal folk allerede har købt produktet. At man i mange tilfælde kan få et lignende produkt der er bedre er totalt irrelevant for samtalen.
millenniummillenniumSkrevet 16/10-10 09:23 
Killer Bean 2>
Hvordan kan man overhovedet overveje at bruge: "150000 danskere har allerede købt hans musik!" som salgsargument i en landsdækkende TV-reklame for en CD? Det giver jo ingen mening...

Markedsindivider er typisk opdelt i forskellige kategorier. Dels "Pionerer aka. innovators" (Dem som er først ude for at afprøve nye innovationer, eller køber en Xbox på lauch-datoen), og dels er der "late slackers" (Dem som foretrækker at gøre hvad alle andre gør. De køber kun et par grønne hummel-bukser hvis alle andre også gør det).

Men markedet består mest af "late-slackers". - Så hvis producenterne bruger et salgsargument som "Allerede købt af 15.000 danskere" siger de implicit "Bare rolig - alle andre gør det, så du burde også".

Derudover antænder det frygten for at være socialt afskåret, og frygten for ikke at være en del af en gruppe. De 15.000 danskere har købt noget, der definerer dem som en social gruppe - og så vil den enkelte forbruger helst være med på moden.

Det er common markedskommunikation.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 16/10-10 11:05 
Azzkikr>
Om et produkt er kvalitet er tit en individuel vurdering

Som hovedregel er det bestemt ikke, og det er den skadelige mentalitet, jeg opponerer imod.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/10-10 11:12, rettet 16/10-10 11:18 
Azzkikr>
Jeg tror du undervurderer folk hvis du tror de smutter ned og køber og en cd eller en kaffe maskine bare fordi en million andre har, selvom de egenligt inderst inde ikke kan lide den, men chancen for at de kan lide den er nu engang større hvis det er cd en der har solgt en million fremfor en der har solgt 100.

Det siger jeg også til mig selv engang imellem, men så kommer jeg ud for en situation hvor jeg oplever hvordan det virkelig hænger sammen, og det er VIRKELIG uhyggeligt hvor letpåvirkelig mange folks "mening" og "smag" er, formentlig uden de selv er klar over det. Lever man i et samfund hvor et produkt presses til at være "godt", er der utroligt mange der falder i og deler opfattelsen i den tro at det er deres egen holdning. Se bare hvor godt det f.eks. går for McDonald's, en restaurant hvis hovedprodukt er utvivlsomt dårlig mad til en langt højere pris end konkurrenternes.

Iøvrigt gælder det da heller ikke kun mainstream-produkter, jeg har også selv flere gange oplevet at være blevet "hivet med af strømmen" og blevet tilhænger af det ene eller det andet produkt fordi en bestemt omgangskreds eller bestemte folk jeg ser op til, er tilhænger af nævnte produkt. Og det kan være alt fra mad og møbler til musik og for den sags skyld spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/10-10 11:26, rettet 16/10-10 11:28 
Jeg er egentlig godt klar over, hvilke mekanismer og tankegange, der ligger bag den form for markedsføring. Det er bare ved at blive lidt mørkt og klamt udenfor. Og så bliver jeg lidt mut og får lyst til at prikke til hvepsebo mens jeg synger: "Hvis alle andre var som mig, så gik det nok til sidst. Men ingen andre er som mig, og det er faktisk trist!" aka. snigende vinterdepression.

Jeg har bare personligt aldrig hverken følt eller fattet frygten for at være socialt afskåret. Jeg ser mere socialt samvær som et sundt tilskud til mit mentale velvære, men ikke som noget bidende nødvendigt.

Når det det kommer til stykket, er folk vel bare forskellige. Det gør dem ikke nødvendigvis til hverken bedre eller dårligere mennesker :)
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 16/10-10 12:37 
Er det bare mig eller kan man ikke se hvor meget man har på sit gavekort mere?

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/10-10 14:09, rettet 16/10-10 14:23 
RJK>
Azzkikr>
Om et produkt er kvalitet er tit en individuel vurdering

Som hovedregel er det bestemt ikke, og det er den skadelige mentalitet, jeg opponerer imod.

RJK>
Som hovedregel er det bestemt ikke, og det er den skadelige mentalitet, jeg opponerer imod.

Dvs efter din mening har faktorer som fx pris og design ikke indflydelse på hvorvidt er produkt kan betegnes som et godt (godt er jo = kvalitet efter din mening) køb for en person? Det virker noget snæversynet.

I musik, film, kunst ect ect er det ALTID en individuel vurdering så her du helt på herrensmark med din kvalitetsprædiken.

Sumez>
Det siger jeg også til mig selv engang imellem, men så kommer jeg ud for en situation hvor jeg oplever hvordan det virkelig hænger sammen, og det er VIRKELIG uhyggeligt hvor letpåvirkelig mange folks "mening" og "smag" er, formentlig uden de selv er klar over det. Lever man i et samfund hvor et produkt presses til at være "godt", er der utroligt mange der falder i og deler opfattelsen i den tro at det er deres egen holdning. Se bare hvor godt det f.eks. går for McDonald's, en restaurant hvis hovedprodukt er utvivlsomt dårlig mad til en langt højere pris end konkurrenternes.

At folk fx køber et bestemt brand fremfor et andet pga markedsføring og at folk er letpåvirkelige er vi alle enige om, men jeg tror ikke på at folk fx går ned og køber en ipod hvis ikke de gerne ville have en mp3 afspiller. At de så kunne få mere for pengene ved at købe et andet brand er så noget helt andet.

Folk ville heller ikke æde på McD hvis de var lige ved at knække sig af det, de køber det pga de synes det smager ok og fordi det er nemt og hurtigt, igen her er der andre faktorer end kvaliteten der spiller ind.

Hele kvalitets snakken som RJK har fået samtalen skruet ind på er totalt irrelevant for det oprindelige emne som var hvorvidt det var relevant at nævne at et produkt har solgt så og så meget hvilket det er, for netop at vække folks interesse, hvis en million har købt et produkt er chancen for at netop du også vil kunne lide det nemlig større, det er hele pointen og hvor vidt det er kvalitet og man ville kunne få noget der er bedre er ligegyldigt.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/10-10 14:38, rettet 16/10-10 14:39 
Azzkikr>
Dvs efter din mening har faktorer som fx pris og design ikke indflydelse på hvorvidt er produkt kan betegnes som et godt (godt er jo = kvalitet efter din mening) køb for en person?

Pris og design er i hvert fald ikke ensbetydende med et godt køb. Jeg husker tydeligt en jul, hvor jeg fik sådan en tåbelig CD-løfter i gave. Den var dyr og designet i hoved og anus, og var vist nok blevet kåret som "årets gaveide!". Men et mere ubrugeligt og ligegyldigt produkt skal man godt nok lede længe efter. Eneste julegave, jeg nogensinde har fået byttet :)

Men jeg vil godt give ret i, at begrebet "kvalitet" er mere svævende i forbindelse med produkter, som ikke har nogen konkret funktion. Men i den forbindelse vil jeg så også mene, at det lige så forkert at sige, at popularitet er det samme som kvalitet, som det er at sige, at de udelukker hinanden.
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 16/10-10 14:40, rettet 16/10-10 14:41 
Azzkikr>
I musik, film, kunst ect ect er det ALTID en individuel vurdering så her du helt på herrensmark med din kvalitetsprædiken.

Jeg markerer igen at du tager fejl, og at din indstilling til tingene er sørgelig. Du behøves i øvrigt ikke gentage denne opfattelse - jeg tror alle har forstået, at du mener noget andet.

Derudover er det vist ikke nogen (måske KB2?) der modargumenter at den slags markedsføring virker. Blot at det intet har med kvalitet at gøre, som du selv bragte på banen, og at det er endnu mere trist, hvis nogen virkelig tror dette.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/10-10 14:54, rettet 16/10-10 15:10 
RJK>
(måske KB2?)

Tværtimod. Jeg sidder netop og bliver trist over, at det virker i stor stil :)

Azzkikr>
men jeg tror ikke på at folk fx går ned og køber en ipod hvis ikke de gerne ville have en mp3 afspiller.

Der er jeg så lodret uenig. Måske ikke lige mht. MP3-afspillere. Men hvis jeg feks. sætter mig ned midt i min bolig og giver mig til at udpege de ting, jeg alene har købt, fordi de oprigtigt gør min livskvalitet bedre, vil jeg sikkert komme frem til, at de er forbløffende få. Og jeg er overbevist om, at næsten alle andre vil kunne gøre det samme. Vi køber hele tiden alt muligt skrammel som vi "vil have", men som vi i virkeligheden ikke har behov for.
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 16/10-10 15:11, rettet 16/10-10 15:13 
Killer Bean 2>
Tværtimod.

Jamen så er den eneste diskussion vel også, om salgstal automatisk siger noget om kvalitet (om produktet er godt, om man kan lide produktet etc.) eller det primært handler om andre faktorer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig