X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
HeroldHeroldSkrevet 10/09-10 17:41 
Det er sort...

På deres side står der "Modtageren af en døgnpostpakke skal være tilmeldt som bruger af Døgnposten. Læs mere om mulighederne her."

.. meeen det kan så være fordi at det er sendt via døgnposten også. "Nu kan du også sende pakker fra en Døgnposten til en anden. Døgnpostpakken koster 60 kr. (pris. pr. 1.8.10), og det er billigere end andre postpakker. Den lavere pris skyldes, at modtageren selv henter pakken i stedet for at få den bragt."

DøgnPost
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 10/09-10 17:57, rettet 10/09-10 17:58 
Jo, men er det ikke for at man kan sende det direkte til døgnposten? Jeg snakker om at det er sendt til mig normalt, men så lagt i døgnposten, når jeg "ikke var hjemme".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/09-10 18:36 
Min omtalte pakke var fra Tyskland.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 10/09-10 19:44 
RJK>
Jo, men er det ikke for at man kan sende det direkte til døgnposten? Jeg snakker om at det er sendt til mig normalt, men så lagt i døgnposten, når jeg

(den ville ikke quote mere pga. anførselstegnene?)

Jo, jeg tænkte bare at det kunne være derfor - at det var sendt fra døgnposten og derfor endte dér. Hvis ikke, så burde det ikke kunne lade sig gøre, hvis man ikke er tilmeldt...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 11/09-10 13:18 
Hvordan opretter jeg et MVS spil?
Bashful Neophyte
HankyHankySkrevet 11/09-10 13:22, rettet 11/09-10 13:23 
Du kunne slå titlen op via søge-funktionen, og vælge "Tilføje titlen til min samling" :P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
nerosnerosSkrevet 11/09-10 13:34 
It's done :-) Juhuu!
Bashful Neophyte
solid snakesolid snakeSkrevet 12/09-10 10:07 
Hvem er farligst sørøver eller pirater?

Og hvad er forskellen på dem?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/09-10 10:11, rettet 12/09-10 10:17 
solid snake>
Og hvad er forskellen på dem?

Jeg gætter på at sørøvere snupper din last, mens pirater tager dig som gidsel oven i købet.

Og så har jeg lige et dumt spørgsmål:

Når det nu hedder "posttraumatisk stress" og ikke bare "traumatisk stress", må det jo betyde, at der også er noget, der hedder "pretraumatisk stress". Hvordan bliver man udsat for det?
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/09-10 11:32 
Hvis du ved, at du vil blive udsat for traume, f.eks. folk som udsendes til krig. Dit spørgsmål er sikkert skrevet i sjov, men det er utroligt nok rigtigt.

The Onion har tilsyneladende haft det som joke-indslag i 2006:
http://www.theonion.com/articles/report-more-us-soldiers-suffering-from-pretraumati,2088/

men i 2009 er det brugt til at forklare en massakre på Fort Hood, dog ikke af en psykolog/psykiater, men af en politisk kommentator (som dermed sikkert har haft sine egne grunde til at opfinde en ny klassifikation):

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=120162816
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Steyn

Det ville ikke undre mig, om det kunne få sin egen klassifikation, da cause/effect virker plausibel, men det er indtil videre så afgrænset en non-diagnose, at der nok går år, før uddannet personale tager det seriøst.
GoodtimesGoodtimesSkrevet 12/09-10 13:50 
solid snake>
Hvem er farligst sørøver eller pirater?

Og hvad er forskellen på dem?
"Pirat" er et overbegreb, der dækker over flere slags mennesker, der slås til søs. "Pirat" skulle komme fra et ord, der betyder "at angribe".

"Pirat" dækker både over "sørøver" og "kaper". Mens en sørøver er kriminel, og bare røver for egen vindings skyld, arbejder en kaper for en stat eller en konge, og angriber dennes fjender.

Generelt er sørøvere så nok farligst, eftersom det ikke er alle pirater, du behøver være bange for, så længe du ikke er deres fjende.

Spil eventuelt Sid Meier's Pirates! for at lære mere :)
solid snakesolid snakeSkrevet 12/09-10 14:01 
Tak for meget interessant info.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/09-10 14:04 
Jeg læste for nylig, at pirater/sørøvere gik med klap for øjet for hurtigt at kunne vende sig til de mørke forhold under dækket kontra sollyset udenfor. Når de gik nedenunder kunne de smække klappen op på det tilklappede øje, som var klar til nattesyn.

Det kan være en skrøne, men om ikke andet lyder det som en troværdig forklaring.
SaftenSaftenSkrevet 12/09-10 14:12 
Mythbusters to the rescue! De har lavet et afsnit om det, hvor de fandt ud af at det virkede nøjagtig som du selv beskriver.
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
CoreCoreSkrevet 13/09-10 00:02 
Xbox-spørgsmål: Kan, eller kan man ikke bruge de gamle Transfer-kits (fra Elitens Launch) til overførsel mellem Elite og Slim-modellen?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 13/09-10 08:58, rettet 13/09-10 09:00 
Goodtimes>
"Pirat" dækker både over "sørøver" og "kaper". Mens en sørøver er kriminel, og bare røver for egen vindings skyld, arbejder en kaper for en stat eller en konge, og angriber dennes fjender.

Okay, det var jeg ikke klar over, det er faktisk lidt interessant, synes jeg! :)
Og lidt sjovt at nutidens sørøvere så konsekvent blot omtales som "pirater", ligesom udtrykket i forbindelsen software/music-pirater og hentyder direkte til noget ulovligt.

Hyakotake>
Jeg læste for nylig, at pirater/sørøvere gik med klap for øjet for hurtigt at kunne vende sig til de mørke forhold under dækket kontra sollyset udenfor. Når de gik nedenunder kunne de smække klappen op på det tilklappede øje, som var klar til nattesyn.

Og samme her, det er da en interessant teori. Jeg troede bare det var en kliché på skader fra søslag, på samme måde som træbenet og krogen i stedet for hånden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 13/09-10 10:15 
Core>
Xbox-spørgsmål: Kan, eller kan man ikke bruge de gamle Transfer-kits (fra Elitens Launch) til overførsel mellem Elite og Slim-modellen?
Det burde man, ja. Transfer-kittet er faktisk bare en SATA til USB controller, ligesom dem, der sidder i eksterne harddiskkabinettet. Derfor skulle det undre mig meget, hvis der er lavet noget om på dette, da det jo stadig er den gamle harddisk du kobler til via USB.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ElgenElgenSkrevet 13/09-10 10:42 
Er det her een herindefra?

Radiant Silvergun fra Århus på eBay
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 13/09-10 10:52 
Killer Bean måske? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/09-10 11:23 
Nej, jeg har allerede solgt det til Hanky. Mit er/var også uden spine. Temmelig vildt, hvis det er en "ukendt" samler fra Århus :D
AV Intelligent Terminal
DarkenDarkenSkrevet 13/09-10 12:56 
Darken>
hmn var Post DK Døgnboks ikke et frivilligt valg?

Tilmeldingen er kun hvis man direkte ønsker aflevering til døgnpost. Det er op til postbudet om han vil lægge pakken i døgnpost, hvis personen af en eller anden gund ikke kan aflevere pakken/brevet. (har lige snakket med postdk og tænkte det kunne være til andres interesse også)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
ElgenElgenSkrevet 13/09-10 13:06, rettet 13/09-10 13:07 
Killer Bean 2> Temmelig vildt, hvis det er en "ukendt" samler fra Århus :D

Præcis også min tanke };-)

PS. Hvad måtte Hanky slippe?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/09-10 13:12 
Elgen>
PS. Hvad måtte Hanky slippe?

En plov.
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 13/09-10 13:13 
Damn, jeg havde umiddelbart givet mere, men nu har jeg jo heller ikke set standen på det };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HeroldHeroldSkrevet 13/09-10 13:17 
Darken>
Darken>
hmn var Post DK Døgnboks ikke et frivilligt valg?

Tilmeldingen er kun hvis man direkte ønsker aflevering til døgnpost. Det er op til postbudet om han vil lægge pakken i døgnpost, hvis personen af en eller anden gund ikke kan aflevere pakken/brevet. (har lige snakket med postdk og tænkte det kunne være til andres interesse også)


Det virker bare modstridende ift. hvad der står på siden. :/
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 13/09-10 13:19 
Elgen>
Damn, jeg havde umiddelbart givet mere, men nu har jeg jo heller ikke set standen på det };-D

Ditto :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 13/09-10 18:29 
Herold>
Så skulle du hører hvad kvinde mennesket sagde til mig.
Hun lagde meget ud med at det var for kundernes skyld så man kunne hente midt om natten hvis det skulle være.

Jeg forklarede så problemstilling om at hvis pakken skulle være beskadigt. Hendes svar? Så kunne jeg bare gå direkte ind på posthuset lige efter jeg havde hentet pakken og bede om at få sendt den retur på reklamations ret......... riiiiiiiight.

Men man kan ringe ind og bede om at få pakken sendt til nærmeste posthus gratis (der kommer en pris på hvis den skal uddeles igen).. sååå hvis jeg ved det er en lidt vigtigere forsendelse, så vil jeg benytte mig at det.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
HeroldHeroldSkrevet 13/09-10 18:53 
Det er fandeme dumt. Hvad hvis det er en gave fra min mor? Det er der som regel ikke den store reklamationsret på. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 13/09-10 21:41 
Hvad er det for en sjov udgave af Starfox, ungen spiller i den nye Arla-reklame?

http://www.arlafoods.dk/taettere-paa-naturen/se-filmene-fra-tv/ko-filmen/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GilucGilucSkrevet 13/09-10 22:12 
Muligvis en kinakopi til et plug'n'play apparat... Det er i hvert fald mit bedste bud. Eller også er opløsningen ødelagt så meget, at man ganske enkelt ikke kan se alt det der ellers burde være på skærmen.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/09-10 22:17 
Giluc>
Muligvis en kinakopi til et plug'n'play apparat....

Det er også mit bedste bud.
millenniummillenniumSkrevet 13/09-10 22:24 
Hvad er det bedste middel til rengøring af plasma skærme?

Jeg har brugt en alkoholfri skærmrens, som jeg også bruge til bærbar PC. (anbefalet på forums). Men jeg synes plasma skærmen får en anelse svag grønlig refleks de områder jeg har pudset (som kun kan ses når det er slukket - og man skal kigge godt efter).
The medium is the message.
JuggernautJuggernautSkrevet 13/09-10 22:29 
Vand og en ren mikrofiberklud burde kunne gøre det.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
GilucGilucSkrevet 13/09-10 22:39 
Præcis, jeg kan ikke lige se hvad man skal bruge nogen form for rengøringsmiddel til. Lidt vand og en mikrofiberklud klarer det helt fint.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/09-10 23:56 
En vandspray med lidt sulfo. Kan også bruges til briller ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-10 13:51 
Hvorfor har de ikke vist ordenlige billeder af den et benede bombemand, de må da have taget noget inde hos politiet?
Hoid to colony C05 where the computer is...
XiwanaXiwanaSkrevet 14/09-10 14:04, rettet 14/09-10 14:05 
KroeboCop>
Hvorfor har de ikke vist ordenlige billeder af den et benede bombemand, de må da have taget noget inde hos politiet?

Svaret på dit spørgsmål er her:

Bombemanden på berlingske.dk
[inspirational quote here]
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-10 14:08 
Ok klart :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/09-10 21:49 
Er der nogen, der kan huske eller linke til flere detaljer om en dansk film, måske dogme (eller dogmeinspireret med løs kameraføring). Den skulle angiveligt være en komedie ved navn "Kulturen" - med en tænkt bindestreg efter "kul", så det udtales, som "en tur, hvor man leder efter kul". Eneste mulige ledespor i forhold til medvirkende er, at hovedpersonen måske har høje tindinger. Plottet er noget med en kunstner, der får 20 mio. kroner til et kulturprojekt, men alle pengene ødsles væk i et pyramidespil, i håbet om at skaffe 200 mio. kroner, som hans ønskeprojekt koster.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/09-10 23:11 
Jeg tror, det er den her, du tænker på:

Den store Kul-Tur
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/09-10 12:41 
Sweet! Ja, det er den :D
XiwanaXiwanaSkrevet 17/09-10 14:12 
Hvad er nu navnet på den der danske humoriske/satiriske version af wikipedia?
[inspirational quote here]
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 18:07 
Jeg skal købe en bioschip til Dreamcast fra en sælger i USA. Han skriver:

It would be $10 plus shipping to Denmark, not sure what shipping method you want, I assume snail mail...Find out pricing from US to you and let me know."

Hvordan finder jeg ud af hvad det vil koste at sende med alm post? Chippen vejer ganske få gram.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BankyBankySkrevet 17/09-10 18:19 
Konsolkongen>
Jeg skal købe en bioschip til Dreamcast fra en sælger i USA. Han skriver:

It would be $10 plus shipping to Denmark, not sure what shipping method you want, I assume snail mail...Find out pricing from US to you and let me know."

Hvordan finder jeg ud af hvad det vil koste at sende med alm post? Chippen vejer ganske få gram.

Du kan prøve her

US Postal Service
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 18:25 
Den kunne jeg ikke få til at virke tidligere, men nu gør den. Takker ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KilroyKilroySkrevet 17/09-10 20:26 
Xiwana>
Hvad er nu navnet på den der danske humoriske/satiriske version af wikipedia?

Spademans lektikon ;)

Jeg har et andet spørgsmål:
Findes der noget dansk tale-til-tekst-program? Jeg har hørt om et der hedder Dictus, men det koster 900 kroner, og jeg er ikke sikker på jeg vil bruge det uden at prøve det først (og så vidt jeg kan se har de ikke demoer...)
Any suggestions?
Kilroy Was Here
SumezSumezSkrevet 18/09-10 16:56, rettet 18/09-10 16:56 
Jeg har lige købt 2kg nakkefilet til kun 10kr da den udløber i morgen. Spørgsmålet lyder på, hvis jeg skærer det fra jeg skal bruge og fryser resten ned, hvor lang tid vil det så holde? Normalt regner jeg med nogle måneder, men ved ikke om det gør nogen forskel når den næsten er udløbet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 18/09-10 17:11 
Det burde det ikke gøre. Umiddelbart vil jeg mene at den snildt kan ligge på frost i 3-4 mdr. uden at blive kedeligt.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
quadquadSkrevet 18/09-10 18:59 
Kilroy>
Xiwana>
Hvad er nu navnet på den der danske humoriske/satiriske version af wikipedia?

Spademans lektikon ;)

Jeg har et andet spørgsmål:
Findes der noget dansk tale-til-tekst-program? Jeg har hørt om et der hedder Dictus, men det koster 900 kroner, og jeg er ikke sikker på jeg vil bruge det uden at prøve det først (og så vidt jeg kan se har de ikke demoer...)
Any suggestions?

ViTal er ligeledes et talesyntese-program. Derudover ved jeg at MikroVærkstedet har et program, der hovedsageligt er rettet mod salg til skoler.

Kender ikke umiddelbart nogle gratis alternativer, men har også kun brugt det professionelt, så er ikke utænkeligt at der findes noget til privat brug.
GilucGilucSkrevet 18/09-10 20:11 
Sumez>
Jeg har lige købt 2kg nakkefilet til kun 10kr da den udløber i morgen. Spørgsmålet lyder på, hvis jeg skærer det fra jeg skal bruge og fryser resten ned, hvor lang tid vil det så holde? Normalt regner jeg med nogle måneder, men ved ikke om det gør nogen forskel når den næsten er udløbet.
Det kan du uden problemer. Det er selvfølgelig altid bedre jo friskere det er, men de måneder du normalt regner med, kan du også sagtens regne med her.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig