X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 04/08-10 22:11, rettet 04/08-10 22:12 
Pointen er den samme. Hvad du sætter til et sted skal du tjene ind et andet :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 05/08-10 18:49, rettet 05/08-10 18:58 
Kan en Wii "samarbejde" med en DS eller omvendt?

Jeg kan huske, at en gameboy kunne interagere med en GameCube i nogle spil, herunder bl.a nogle Zelda spil.
KTCKTCSkrevet 05/08-10 22:05 
Ja, der er enkelte spil, som kan kommunikere mellem DS og Wii via WiFi. Det er for det meste bare for at låse op for visse elementer i spillene, men sådan var det jo også mellem Gamecube/Gameboy Advance med enkelte undtagelser.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-10 19:02 
Min ene MegaCD/MegaDrive 1 PSU er ved at gå i stykker. Den er på 10V og 1,2A. Det tætteste jeg har en anden SEGA PSU på 9,5V og 1,3A, jeg aner ikke hvad den er fra og stikket er også et andet.
Hvis jeg nu sætter et andet stik på kan jeg så godt bruge den som PSU til en MegaDrive 1 eller MegaCD 1?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/08-10 19:47, rettet 06/08-10 19:48 
Sandsynligvis, ja. Men jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed :)
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 06/08-10 19:49 
Ja, det burde fungere. Medmindre maskinen er meget kræsen, burde den halve volt ikke betyde noget. Det er kun en fordel, at den kan levere en smule flere amps.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-10 19:56 
Det regnede jeg også med. Hvad tror i er mest kræsent MegaDrive 1 eller MegaCD 1? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-10 09:35, rettet 07/08-10 09:36 
Det er nok hip som hap :)

Nyt dumt spørgsmål: Jeg ser mange stedder her på forummet at folk snakker om fladskærms-TV med en opløsning på 1024x768. Men det er jo en 4:3 opløsning, så hvad laver den på et 16:9 TV?
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/08-10 10:43 
Hvad er sandsynligheden for, at Limbo kommer på tilbud til 800 MSP til jul? 50/50... eller bedre?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 07/08-10 11:52 
Killer Bean 2>
Det er nok hip som hap :)

Nyt dumt spørgsmål: Jeg ser mange stedder her på forummet at folk snakker om fladskærms-TV med en opløsning på 1024x768. Men det er jo en 4:3 opløsning, så hvad laver den på et 16:9 TV?

De gamle plasma skærme havde ret brede pixels (hvert pixel er jo 3 farver), dvs de var ikke firkantede, nærmere 1 høj og 1,3 bred.
Se her: http://pixelmapping.wikispaces.com/+42-inch+Plasma+Info
Nyere skærme har mere firkantede pixels.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-10 11:56 
Okay, vildt nok. Så det er bare en plasma-ting :)
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 07/08-10 15:37 
Jeg har et godt anlæg, dog fra før årtusindeskiftet, som har L og R speaker output. Nu har jeg lige overtaget en subwoofer, som på bagsiden kun har én indgang på bagsiden (rød og sort - markeret + og -).

Med hvilket set-up får jeg det bedste udbytte...?

NB: godtager ikke svaret "Køb nyt anlæg" :-D
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-10 16:01, rettet 07/08-10 16:10 
Hvis subwooferen ikke har hver forstærker eller delefiler indbygget(?), kunne du selv bygge noget ind i den.

Feks. en af dem her.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 07/08-10 16:07 
Hyakotake>
Hvad er sandsynligheden for, at Limbo kommer på tilbud til 800 MSP til jul? 50/50... eller bedre?

Hvis tendensen fra sidste års Summer of Arcade er noget at gå efter, skal du nok vente et lille år, men til gengæld tror jeg det kommer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/08-10 17:23 
Takker... 1200 er lige i overkanten, men hvis der farer en impuls-djævel i mig kan det godt være det ender med et fuldpriskøb alligevel. På den anden side er der jo masser andre titler at lege med i "ventetiden" på et lille år. :-)
millenniummillenniumSkrevet 07/08-10 17:29 
Killer Bean 2>
Hvis subwooferen ikke har hver forstærker eller delefiler indbygget(?), kunne du selv bygge noget ind i den.

...altså jeg får fint lyd ud af den, hvis jeg bare forbinder den med en af højtaler udgangene på anlægget. Jeg synes bare der virker mærkeligt at skulle gøre det sådan - og bliver lyden ikke skævt fordelt? (eller er Right/Left underordnet for subwooferen?)
The medium is the message.
Captain NCaptain NSkrevet 08/08-10 12:28 
Hvorfor er det så svært at opdrive gamle VHS optagelser fra 90erne med alle de fede ting man husker. Folk gemmer eller sælger aldrig den slags:(
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
JmogJmogSkrevet 08/08-10 15:23 
Hvad er det for nogen optagelser du tænker på? Gameshows? satireprogrammer?
Captain NCaptain NSkrevet 09/08-10 00:43 
Jmog>
Hvad er det for nogen optagelser du tænker på? Gameshows? satireprogrammer?

Lidt af hvert faktisk. Leder gerne efter ting som gamle Troldspejlet programmer eller nogle gamle tegneserier på Dansk eller andet nostalgi. Vil nemlig gerne have det digitalieret og har snart været igennem hele mit eget VHS lager.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
solid snakesolid snakeSkrevet 10/08-10 11:42 
Hvorfor er vejen til langbortistan så lang?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Alf81Alf81Skrevet 10/08-10 12:21 
Det ved jeg ikke. Er den det?
Ting om dét og pis.
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 10/08-10 19:54 
Det mener jeg da heller ikke, det er vel bare et par dages flyvetur i luftballon fra andeby ?
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
SumezSumezSkrevet 10/08-10 20:24 
Godt svar :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 10/08-10 22:13 
Fleshmangler>
Det mener jeg da heller ikke, det er vel bare et par dages flyvetur i luftballon fra andeby ?

Ha ha :-D Det lyder som et godt svar... ;-D
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SaftenSaftenSkrevet 10/08-10 22:49 
Faktisk er der ikke nogen luftballoner i Carl Barks' Anders And-kanon, heller ej er der nogen der er rejst til Langtbortistan i historierne.
Langtbortistan bliver kun refereret til i samtale, eller når der er besøg fra det.
Og da Maharajaen er på besøg ankommer han i fly og forlader med ikke en trævl på kroppen udover en tønde;)
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/08-10 21:46 
Findes der et matematisk udtryk, hvor man taler om "dobbelt kvadratrod" (altså FIRE tal ganget sammen giver tallet)... hvis ja, har det nogen brugbarhed eller vil det være et rent teoretisk tal/matematikmetode?
JmogJmogSkrevet 14/08-10 02:06 
I gamle film og tegneserier skal man altid have en rå bøf på øjet, hvis man har et blåt øje.

Hvad er forklaringen på, at det skulle hjælpe på et blåt øje? Eller er det kun for at lindre smerten? Og var bøffer sindssygt billige i gamle dage, siden man brugte dem til den slags?

Jeg ville personligt hellere have et synligt blåt øje end at spilde en god bøf.
millenniummillenniumSkrevet 14/08-10 06:42, rettet 14/08-10 06:43 
Som du selv sagde "I gamle film...". Så vidt jeg ved at kød på øjet noget som Hollywood har opfundet. Årsagen er at kødet er koldt, og dæmper smerten - men en ispose eller frosne ærter er lige så effektivt.
Teorierne om at kødets enzymer modvirker hævelser er ikke holdbare.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 14/08-10 06:49, rettet 14/08-10 06:50 
Hvorfor har ingen tv-producenter - udover B&o - fattet at fjernbetjeningen også er noget som burde designes? Man køber et stilrent tv og får en fjernbetjening der ligner en mobiltelefon for pensionister...
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/08-10 15:19 
Hvad er øjets maximale "opløsning" - dvs. hvor mange pixels skal f.eks. en skærm have, før øjet ikke kan skelne det fra "virkeligheden"? (Jeg er klar over, at forskellige filtre kan snyde, men jeg tænker på "ufortyndet" opløsning).
RJKRJKSkrevet 15/08-10 15:42 
Anti-aliasing gør det jo op for meget, så hvis dét skal regnes med, så afhænger det også af farvedybden, da den øger anti-aliasingens effekt. Så det ville vel være mere relevant at regne uden anti-aliasing, og i så fald kan man jo sammenligne med dpi i print.

Det er så for længe siden jeg har rodet med den slags, til at jeg kan sige noget definitivt, men jeg kan da huske, at det er til at se forskel på 300 og 600 dpi i regulært sort/hvid grafik helt tæt på. Jeg mener også at huske at 1200+ dpi ikke er relevant i den sammenhæng, men kun i rastering, som jo er noget helt andet. Så umiddelbart burde det jo være et eller andet sted derimellem.

I gamle dage regnede man med at skærme burde køre 72 dpi, men til sammenligning er min computerskærm i dag ca. 50 dpi og mit fjernsyn sølle 20 dpi, så der er jo lang vej. Men det er jo så helt uden at tage hensyn til afstand - jeg sidder jo ikke med næsen i mit 50" fjernsyn ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/08-10 18:28, rettet 15/08-10 18:29 
Hyakotake>
Findes der et matematisk udtryk, hvor man taler om "dobbelt kvadratrod" (altså FIRE tal ganget sammen giver tallet)... hvis ja, har det nogen brugbarhed eller vil det være et rent teoretisk tal/matematikmetode?

Ja, du kan ta' alle de forskellige rødder af et tal, du vil. Den anden rod bliver kaldt "kvadratroden" og den tredje rod bliver kaldt "kubikroden". Derudover kan du bare fortsætte i det uendelige. Den fjerde rod får du ved at sige x^(1/4). Jeg kan dog ikke lige komme på nogen hverdagssituationer, hvor man kan have brug for at finde rødder højere end den anden :)
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 15/08-10 18:31 
Hvorfor er håndvasker altid hvide på WCet og sølv i køkkenet??
Hoid to colony C05 where the computer is...
HeroldHeroldSkrevet 15/08-10 18:35 
Kan man på nogen måde "parre" strømforsyninger med udstyr, gennem en side på nettet? Jeg har fået opbygget mig et utal af forskellige strømforsyninger til forskellige ting, men igennem en mængde flytninger er der kommet rod i rodet... Jeg synes ikke google altid er lige behjælpeligt, så hvis man kunne taste et nummer ind et sted, og så se hvad denne type forsyning bruges til, ville det være sweeet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
McBrainMcBrainSkrevet 15/08-10 18:36 
kan du ikke bare kigge på volt/ampere?
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
HeroldHeroldSkrevet 15/08-10 19:09 
Jo, men jeg ville egentlig godt vide hvad jeg præcist skal lede efter af elektronisk udstyr (og om det er noget jeg overhovedet stadig har). Lige pt. er jeg oppe på 5 strømforsyninger uden noget at forsyne strøm til...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
McBrainMcBrainSkrevet 15/08-10 19:22 
Yeah well, den kender jeg godt ;)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/08-10 19:38 
KroeboCop>
Hvorfor er håndvasker altid hvide på WCet og sølv i køkkenet??

Jeg tror ikke du skal tænke så meget på farven som på materialet. En "hvid" håndvask er som regel i porcelæn, mens en "sølv" køkkenvask er noget metal (aluminium/stål?) Det er nok ikke specielt holdbart at vaske utensilier op i en porcelænsvask, med mindre du vil udskifte den hvert halve år pga. ridser. :-)
KroeboCopKroeboCopSkrevet 15/08-10 19:44 
Jeg er lidt skuffet, troede der lå mere bag det D=:
Hoid to colony C05 where the computer is...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/08-10 21:44 
Du er da velkommen til at opfinde din egen begrundelse, hvis du synes virkeligheden er kedelig :-D
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 16/08-10 14:57 
Jeg mangler lidt hjælp i forbrugerret..

Jeg har købt en Acer bærbar for godt 2 uger siden hos Føniks Computer. I dag er den så død - efter Acer-logoet vil den ikke starte Windows op. Jeg ringer til Føniks, hvor en meget teknisk orienteret mand foreslår en "Recovery" et eller andet ved at trykke Alt+F10. Det virker ikke, der sker intet. Jeg får så at vide, at jeg skal ringe til Acer, hvilket jeg gør. En flink mand siger, at jeg skal have sendt den til rep., hvilket jeg så må gøre. En UPS-mand kommer og henter den imorgen på Acers regning og sender den en tur til Tyskland.

Udover det er møgirriterende (for jeg starter på uni om 2 uger), så er jeg i tvivl om Føniks gør det rigtige. Jeg troede faktisk, at det var sælgers ansvar at sende maskinen til rep., også selvom jeg ikke skal af med noget ekstra (for det skal jeg da slet ikke). Hvad gør jeg, hvis maskinen nu, 7-9-13, stadig har problemer når jeg får den igen - har jeg ret til pengene retur, ombytning eller hvad? Føniks har jo slet ikke registreret, at den har været til rep.
NaieraNaieraSkrevet 16/08-10 15:04, rettet 16/08-10 15:04 
Eftersom du ikke har haft udgifter med hensyn til afsendelse til reparation tror jeg ikke du har så meget at klage over dér, selvom nogle individer, stædigt og nærmest konfliktsøgende, insisterer på at det er butikken der skal stå for dét, selvom det er mere praktisk når du selv arrangerer afhentningen med Acer.

Hvad angår tidshorisonten for reparation skal Acer sørge for denne indenfor 'rimelig tid'. Det er en ret vag formulering der står i loven, såvidt jeg husker, men når der er gået to-tre uger, så ville jeg gribe knoglen og brokke mig til Acer eller Føniks. Eller begge. Virker den ikke når den kommer tilbage fra reparation, så er det nok på tide at hive fat i Føniks, og kræve en ny maskine. Hvis de i butikken havde været mere serviceorienterede havde de selvfølgelig bare erstattet computeren uden spørgsmål, eftersom så ny en maskine selvfølgelig ikke bør bukke under ved normal brug.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 17/08-10 09:10 
Killer Bean 2>
Jeg kan dog ikke lige komme på nogen hverdagssituationer, hvor man kan have brug for at finde rødder højere end den anden :)

Mindes at være stødt på rimelig mange problem-opgaver i gymnasiet, hvor vi skulle bruge andre rødder end kvadratroden, jeg er sikker på at der er mange ingeniører der bruger det i deres hverdag. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/08-10 13:30 
Ikke for at lyde som en røv eller noget, men jeg troede faktisk at rødder og potenser var noget man lærte at jonglere med i folkeskolen. Det skal dog nok passe, at det først er noget, man hiver fat i på de videregående uddannelser :)

Jeg tror nu heller ikke, ingeniører bruger rødder til ret meget, når de ikke er på arbejde eller nørder med en hobby ;)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 17/08-10 15:33, rettet 17/08-10 15:33 
Var det ikke også rimelig meget indforstået at det var noget de brugte i deres arbejde? :P

Jeg husker det egentlig også som folkeskolemateriale, men jeg tror det er fordi det hele er så længe siden at det hele flyder sammen for mig - jeg har i hvert fald lavet misforståelsen før >_<
Man lærer vist generelt ikke særlig meget matematik i folkeskolen, meget af det de kalder matematik er blot hovedregning og generelle termer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/08-10 16:28 
Sumez>
Var det ikke også rimelig meget indforstået at det var noget de brugte i deres arbejde? :P

Jeg synes bare "hverdagssituation" skal dække over ting som de fleste, incl. Hr. og Fru Jensen, kan blive udsat for med jævne mellemrum. Ellers kan en hverdagssituation jo være de meste sindsyge ting, alt efter hvilket arbejde man har :D
AV Intelligent Terminal
solid snakesolid snakeSkrevet 18/08-10 00:07 
Er der nogen som ved hvor man kan skaffe en mannequindukke med bevægelige arme til en lav pris?
Vi snakker omkring 300kr
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Captain NCaptain NSkrevet 19/08-10 17:34 
Er der nogen steder hvor man kan downloade DR TV avisen i god kvalitet og i .flv format eller noget noget.
Kan kun finde en stream version som for det første køre i dårlig kvalitet og i et mærkeligt format der hedder .rm
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 19/08-10 23:34 
http://mannequin.dk/ er nok det bedste bud, ellers dba.dk
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/08-10 14:02 
Hvorfor kan jeg kun slappe ordentligt af, når jeg gør det som en overspringshandling? Og hvornår lærer jeg, at jeg ikke skal købe ind mens jeg er sulten?
AV Intelligent Terminal
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig