X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/05-10 18:52 
King Chaos>
Find gerne fem eller flere fejl :D

Ikke helt ved siden af. Men major mistake: Plus skal til Plus, og Minus til Minus, ellers går det galt.

Men ellers så er internettet et herligt sted at finde information, specielt når man kan finde svaret igennem google på meget kort tid:
http://www.ehow.com/how_4500480_use-jumper-cables.html
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/05-10 19:00 
Kool. Tak. Og jeg brugte jo netop internettet. P:R har en enorm vidensbase :D
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/05-10 19:02 
De har også en video faktisk, meget pædagogisk :-)

http://www.ehow.com/video_112636_start-car-with.html
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/05-10 19:04 
Ups, i det link siger de ""Ground" the other black clip to the engine block of the car with the dead battery. You do this by clipping it to any piece of metal on the engine"

Så det "sidste" sorte (minus) skal ikke sættes til minus, men bare til motorblokken? Weird... eller...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-10 19:15 
Det sorte kabel "minus" og motorblokken "stel" har alligevel fat i hinanden, så same same :)
AV Intelligent Terminal
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/05-10 19:20 
O_o
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-10 19:29, rettet 22/05-10 19:31 
Alt metal (som er forbundet) i en bil kan bruges som GND.
AV Intelligent Terminal
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/05-10 21:26 
Ok? Også selvom batteriet i min havetraktor sidder bag sædet i en plastikskuffe?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-10 22:10 
Sandsynligvis, men jeg ikke kunne sige det med 100%'s sikkerhed. Hvis du har et multimeter, kan du jo hurtigt undersøge det ;)
AV Intelligent Terminal
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/05-10 22:27 
Hvad tror du? :) Men kan jeg ikke bare sætte den på minus på batteriet?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-10 23:13 
Jep. Som jeg skrev før, er det hip som hap :)
AV Intelligent Terminal
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/05-10 23:26 
Ok tak :)
King ChaosKing ChaosSkrevet 23/05-10 11:46 
Nå, nu er det hele linet op. Nu kommer så det problem at for starte havetraktoren som har det flade batteri, skal man koble spærren ud (som er en metalpedal ved venstre fod) , dreje på nøglen og normalt skal man sidde på sædet (som derved gennemslutter kredsløbet via nogen el-kontakter. Men hvis jeg gør bare to af de ting får jeg da stød (og har formodentlig ikke længere brug for at slå græs).
McBrainMcBrainSkrevet 23/05-10 12:18 
Køb en mac.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/05-10 12:29, rettet 23/05-10 12:41 
King Chaos>
... Men hvis jeg gør bare to af de ting får jeg da stød (og har formodentlig ikke længere brug for at slå græs).

Nej, det er jo ikke Plus der er koblet til stel, det er Minus. Kun hvis du gør det forkert?

ADD: Sålænge du ikke er in-the-loop så får du ikke stød. Metal er en langt bedre leder end en menneskekrop, så strømmen vil til hver en tid løber den korteste vej, altså igennem metallet. Hvis du afbryder forbindelsen og sætter dig imellem, så ja, så får du stød.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HankyHankySkrevet 23/05-10 12:32 
Hvis du har sat kablerne på havetraktorens batteri, hvordan skulle du så kunne få stød, ved at sætte dig på sædet, dreje nøglen eller sætte foden på en plade? Så længe du ikke er i direkte kontakt med kablerne, sker der ikke noget - hvis jeg husker rigtigt, er et bilbatteri også kun på 12 volt?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/05-10 12:52, rettet 23/05-10 12:53 
Hanky>
- hvis jeg husker rigtigt, er et bilbatteri også kun på 12 volt?

Nemlig, det er ikke meget mere end et 9V batteri, hvilket man sagtens kan sætte fingrene på uden at kan mærkes overhovedet. Jo på tungen, men den er også ekstra-ekstra følsom. :-p

Ved 12V skal man helt ned på 10kΩ før du kan mærke det, hvilket er helt umuligt. Selv når jeg gør mig umage måler jeg minimum 0,5MΩ, altså mellem 50 og 100 gange så stor en modstand. Og så skal du tage rigtig godt fat. Hvis du bare lige rører, så er modstanden omkring 2MΩ.

Don't worry :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
King ChaosKing ChaosSkrevet 23/05-10 13:32 
Jeg er jo så godtroende... så jeg stolede på jer... og det gik fint... altså bortset fra det ikke havde nogen effekt... så jeg tror ikke det er batteriet der er fladt. Men måske en løs forbindelse. Tak for hjælpen :)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/05-10 14:24 
hvis du har en halogen pære (typisk 12V) og nogle ledninger, kan du let tjekke om der er lidt guf i batteriet ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
GreaseballGreaseballSkrevet 23/05-10 19:50 
King Chaos>
Jeg er jo så godtroende... så jeg stolede på jer... og det gik fint... altså bortset fra det ikke havde nogen effekt... så jeg tror ikke det er batteriet der er fladt. Men måske en løs forbindelse. Tak for hjælpen :)

Kan også være batteriet, de kan godt "falde" sammen, så kan man ikke får liv i dem. Har haft sådan engang i bilen. Men se først om der nogen ledninger der ikke sider som de skal.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 24/05-10 18:40 
Jeg har leget lidt med XP og gjorde sådan at det er en anden user min computer starer up med, men nu kan jeg bare ikke finde ud af at skifte det tilbage og har ikke lige haft held med at søge efter det, nogle der har et link?
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 25/05-10 19:31, rettet 25/05-10 19:31 
Hvorfor står der Splice (2009) når filmen har `release` date d. 4 juni 2010?

imdb
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 25/05-10 19:34 
Den er sikkert lavet og har haft sin første fremvisning i 2009.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 25/05-10 19:40 
Men hvorfor vente så lang tid med den så? Synes den ser spændene ud :-)
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 25/05-10 20:51 
Jeg ved ikke hvem der står bag den, men det kan fx. være fordi den måske har skulle sælges til et større distributionsfirma, før den bliver rigtigt spredt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 25/05-10 20:57, rettet 25/05-10 22:08 
Ja ok jeg kan også se den har haft en screening i Spanien til en eller anden filmfestival.
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/05-10 22:05 
Det er sådan lidt ligesom med Paranormal Activity.
Lavet i 2007.
Første screening i 2007.
Anden screening i 2008.
Og så "premiere" i 2009, og nogle steder først i 2010.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 25/05-10 23:15, rettet 25/05-10 23:16 
Ja men jeg tror Splice har et helt andet buget derfor synes jeg det er lidt mærkeligt?
Bashful Neophyte
DarkenDarkenSkrevet 26/05-10 07:42 
Star Trek sæsoner.. nogen der ved om "repacks" er det samme som "slim"? Det bliver beskrevet forskelligt alt efter hvilken shop jeg kigger på og kald mig sær, men jeg kan godt lide når cover/boks er samme størrelse m.m. (samme med bøger, pisser mig helt vildt af, når de bliver trykt forskelligt).
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/05-10 09:27 
neros>
Hvorfor står der Splice (2009) når filmen har `release` date d. 4 juni 2010?

Spurgte du ikke om den i en anden tråd også, hvor Skyblazer svarede? Der kan gå meget galt mht distribution selv om filmen er færdiggjort... produktionsår og udgivelsesår er nødvendigvis ikke det samme.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/05-10 14:24 
Hvordan har hjertesymbolet fået sin udformning? Det er ikke videre anatomisk korrekt og hjertet er slet ikke så symmetrisk.
solid snakesolid snakeSkrevet 26/05-10 20:16 
Hvordan kan man fjerne nikotin farve og lugt som sidder fast i en konsol f.eks..? Jeg har købt mig en Game Cube der lugter.. :O(

Det havde sælger ikke sagt noget om..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
McBrainMcBrainSkrevet 26/05-10 20:18 
Eddike er godt til lugt.

Grundrens hvis den er nikotinfedtet/gul.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
WehnerWehnerSkrevet 26/05-10 22:33, rettet 07/06-10 19:44 
Ellers er Rodalon virkelig godt til lugt. Det tog grillbarlugten fra en arkademaskine, jeg engang havde.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
solid snakesolid snakeSkrevet 26/05-10 23:10 
Okay men oplevede i at det misfarver den rengjorte ting
Som f.eks farven falmede?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Per SPer SSkrevet 26/05-10 23:26, rettet 26/05-10 23:30 
Grundrens (eller malerrens) er et basisk rengøringsmiddel uden sæbe og organiske opløsningsmidler. Fjerner snavs, fedt og nikotin.

- ødelægger, bleger og misfarver derfor ikke malede emner eller støbefarvede plasttyper.

Rodalon (lugt og farvefrit) er bakteriedæbende og specielt egnet til fjernelse af lugtgener forårsaget af nikotin eller fækalier.

- hvis der blandes sæbe sammen med Rodalon, mister det sin egenskab.

Renset Benzin er fremragende til at opløse klister fra prismærker og lign. på plastcovers og Acrylæsker/CD jewelcases). Kan være opløsende og misfarvende på farvetrykte papæsker/covers.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 26/05-10 23:28 
Hvilke lak skal jeg bruge til akrylmaling ?
Det drejer sig om akrylmalet mdf-plade.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
Per SPer SSkrevet 26/05-10 23:37, rettet 27/05-10 19:32 
Acrylmaling er en bred defineret malingstype, hvor der vil være forbehold for overlakering med forskellige mærker.

Et meget udbredt mærke er Motip sprayfaver, som har forskellige typer klar toplak, som kan bruges på de fleste emner. Jeg anbefaler at man sikrer sig mod opkogning af overfladen ved at lave en prøve. Tørretid/gennemhærdning af bundfarven spiller også ind.

Enten det, eller en toplak som grundfarve-producenten, garanterer passer sammen. Spørg hos special farvehandlere eller hobbybutikker.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 26/05-10 23:42 
Per S>
Grundrens (eller malerrens) er et basisk rengøringsmiddel uden sæbe og organiske opløsningsmidler. Fjerner snavs, fedt og nikotin.

Jeg har i en kort periode arbejdet i et skadeservicefirma hvor grundrens var det mest brugte rengøringsmiddel, især efter sodskader.

Om grundrens er skadende afhænger helt klart af koncentrationen og hvor lang tid objektet er udsat for midlet.
Grundrens kan både give mat og bleget overflade på plastik, malet objekter.
Du bør desuden vaske objektet af efterfølgene med rent vand eller universal rengøring i koncentrede mængder da det kan efterlade en fedtet overflade som stadig kan være aktiv.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
Per SPer SSkrevet 26/05-10 23:50, rettet 26/05-10 23:52 
Et skadeservice firma vil normalt bruge en kraftigere grundrens end den man som privatperson køber i et byggemarked eller farvehandel. Specielt ved røgskader o.lign.

- ved normal afrensning og efterfølgende aftørring med rent vand, sker der ikke nogen skade.

Den type grundrens jeg omtaler er standard grundrens fra Borup Kemi, Dyrup, Flügger, Sadolin og Jotun.

Hvis overfladen er fedtet er koncentratet for højt og der er brugt for lidt vand.

Til afrensning og klargøring af konsoller, med den fra producenten angivne fortynding og afvaskning, sker der ikke noget.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Captain NCaptain NSkrevet 27/05-10 01:08 
Nogen der ved hvorfor min computer konstant hopper af nettet...

Jeg er ikke sikker men det plejer at ske ca når jeg uploader noget til f.eks Youtube eller nogen bare helt tilfældigt. Så siger computeren pludselig at der er begrænset eller ingen forbindelse. Det er et problem jeg har haft fra dag 1 så det kan ikke have noget med downloads at gøre vil jeg mene.

Den eneste måde jeg kan få nettet tilbage på efter det først er røget er at genstarte hele computeren.. Hvilket jo altid er noget man lige kan hvis man har en process kørende.

Nogen der har en idé.. Gerne ikke for kompliceret for er ikke den store Tech geek.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
SumezSumezSkrevet 27/05-10 08:12 
Kan man købe sådan noget Grundrens i Netto eller Aldi? Jeg kender ikke andre butikker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
McBrainMcBrainSkrevet 27/05-10 08:19 
Byggemarkeder, Flügger, sadolin er gode bud.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
SumezSumezSkrevet 27/05-10 08:44 
Det lyder dyrt :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
McBrainMcBrainSkrevet 27/05-10 09:01 
under en 50'er så hudt jeg hvisker :)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
SaftenSaftenSkrevet 27/05-10 18:52 
Har Wii Motion+ kun en effekt i spil der understøtter den? Tænker her på om der er en ever so slightly forbedring af præcision i "normale" wii-spil.
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
solid snakesolid snakeSkrevet 27/05-10 19:48 
Så har jeg købt fluren 37 hos Flùgger.. 70kr for 1 liter

Vildt, men det skal nok virke ;O)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SonicSonicSkrevet 27/05-10 22:58 
Jeg er ved at blive sindsyg af mit søgen, så jeg spørger lige her.

Min PC består af en Core2Quad Q9300 med 4 GB ram, og et Geforce GTX280 grafikkort.

Nuvel, hvad vil give mest performance-boost i f.eks. Photoshop CS5 og deslignende? Et nyt grafikkort, f.eks. GTX480, eller nærmere en større CPU? Siden CS4 har Adobe jo valgt, at GPU'en har ret meget at skulle have sagt.

Hvem kan hjælpe? :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 27/05-10 23:14 
Nej det er korrekt, jeg læste også lige på borups produkt, der kunne jeg se det var ph-neutralt, husker det vi brugte som noget stads med lav ph.

Men koncentationen på opløsningen afhænger af brugsformålet, som der også står på borups brugsvejledning.

Jeg tror faktisk jeg har en flaske klar fra motip et sted, prøver jeg.

Det forresten alm. akrylmaling man bruger til kreativt udfoldelse på lærede jeg bruger. : P

(glemte lige at trykke send i nat)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
JmogJmogSkrevet 28/05-10 00:32 
Sonic>
Jeg er ved at blive sindsyg af mit søgen, så jeg spørger lige her.

Min PC består af en Core2Quad Q9300 med 4 GB ram, og et Geforce GTX280 grafikkort.

Nuvel, hvad vil give mest performance-boost i f.eks. Photoshop CS5 og deslignende? Et nyt grafikkort, f.eks. GTX480, eller nærmere en større CPU? Siden CS4 har Adobe jo valgt, at GPU'en har ret meget at skulle have sagt.

Hvem kan hjælpe? :)


Hvilket OS bruger du - XP, Vista, 7? Hvis det er en 64bit version, så burde den understøtte mere end 4GB RAM og så ville mit bud være, at det er der du skal opgradere. I hvert fald hvis du arbejder med halvstore filer i Photoshop.
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig