X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'981 emne(r).

Svar
WonderboyWonderboySkrevet 21/03-10 19:37 
Lille dumt spørgsmål, hvad står CPH for ?, synes at mange bruger til foran et eller andet Feks. CPH lufthavn og tøj mærker som CPH Lindbergh
I love monster land
SumezSumezSkrevet 21/03-10 19:54 
Copenhagen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SaftenSaftenSkrevet 21/03-10 22:16 
Er det muligt at "købe" NFL-kampe over nettet?
Forstået på den måde at hvis jeg har lyst til at se en kamp live, men ikke har en kanal der sender den, ville jeg kunne betale for adgang til en livestream over nettet imens kampen spilles.
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 21/03-10 22:46, rettet 21/03-10 22:51 
http://tinyurl.com/yjl8xga
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SaftenSaftenSkrevet 22/03-10 00:23 
Hehe, tak. Næste logiske spørgsmål er så om det her er noget nogen har prøvet.
Nogen af de sider har rimelig meget engrish, så det ser ikke ud som en god ide at give dem mine kreditkortoplysninger;)
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
JmogJmogSkrevet 22/03-10 09:56 
Hmm, viser en af Sky sportskanalerne mon kampene? Hvis du har en Xbox kan du downloade Sky Player over Live og få pay-Per-view adgang til at streame kanalerne. Det ville være en ret praktisk måde også at få billedet over på dit tv og du behøver ikke være bekymret for snyd med betalingen.
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 22/03-10 13:08 
Er det ikke kun i UK?
JmogJmogSkrevet 22/03-10 20:33 
Det kan da egentlig godt være. Min Live konto blev oprettet som en UK-konto i sin tid - det var før Live kom til DK.

Men der er vel ikke noget i vejen for at oprette en UK Silver. Så vil Sky Player være tilgængelig.
ElgenElgenSkrevet 23/03-10 12:37 
Hvad betyder YOKO og TATE?

Ja, jeg er godt klar over hvad de 2 tilstande er ifm. vertikal-shooters, men hvad er oversættelsen af ordene? -og er det overhovedet ord eller måske forkortelser? Er der ikke en japanskkyndig der kan hjælpe?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 23/03-10 12:46 
Jeg har engang læst (kan ikke huske hvor) at UP i 1UP (hhv. 2UP, 3UP osv.) betyder UserPlayer. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det (gerne med link).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/03-10 12:51, rettet 23/03-10 12:53 
Det er såmen bare de japanske ord for de 2 tilstande, ingen forkortelser.

tate betyder 'står op'
yoko betyder 'fra siden'
KTCKTCSkrevet 23/03-10 13:01 
Elgen>
Jeg har engang læst (kan ikke huske hvor) at UP i 1UP (hhv. 2UP, 3UP osv.) betyder UserPlayer. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det (gerne med link).
Jeg har altid betragtet det som et "plus". Altså 1UP = +1 ekstra liv, 5UP = +5 ekstra liv. Det giver da fin mening, og i bund og grund handler det vel bare om at der i sin tid skulle findes et begreb, som fyldte mindre end "Extra Life"

Det bedste jeg kunne finde om emnet:

1UP på Answers.com
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/03-10 13:31 
Quote fra KTC's link:

"1-up" was first seen in multi-player pinball and other arcade games. In these games, "1UP" meant that it was player one's turn. Likewise, "2UP" meant it was player two's turn, and so on.

Det har altid været min opfattelse. Jeg har forstået det som "Player 1 is up" altså "Det er spiller 1's tur".
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/03-10 13:34 
Azzkikr>
tate betyder 'står op'

Udtales det ikke "tæit" (med engelsk/amerikansk accent) modsat den (sikkert korrekte) japanske udtale "ta-te"?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/03-10 13:39 
Siden det er et japansk ord udtales det vel som de siger det.
ElgenElgenSkrevet 23/03-10 13:52 
Lur mig om ikke også er mange danskere der udtaler "Raiden" som "Ræææjden" eller "Ketsui" som "Kætsjuuu-i".
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 23/03-10 14:37 
I forbindelse med jeg er flyttt til østerbro og får et par gæster på lørdag og ville jeg gerne kunne servere et par drinks/cocktails men da jeg ingen fryser har er det lidt problematisk med isterninger, nogle der ved hvor man kan hente i byen ?

Vi skal primært drikke lidt og spille nogle multiplayer spil, hvis man skull have lyst til at joine kan man bare skrive.
evt en med NSMB og to ekstra controllers ville jeg ikke gå i vejen for ;p
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
SumezSumezSkrevet 23/03-10 14:39 
Azzkikr>
Det er såmen bare de japanske ord for de 2 tilstande, ingen forkortelser.

tate betyder 'står op'
yoko betyder 'fra siden'

Damn, og her har jeg (ligesom de fleste andre herinde) altid udtalt "tate" på engelsk. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 23/03-10 14:41 
Fleshmangler>
evt en med NSMB og to ekstra controllers ville jeg ikke gå i vejen for ;p

Jeg ville gladeligt kigge forbi hvis det ikke var fordi jeg var i Sverige den weekend. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/03-10 15:32 
Sumez>
Azzkikr>
Det er såmen bare de japanske ord for de 2 tilstande, ingen forkortelser.

tate betyder 'står op'
yoko betyder 'fra siden'

Damn, og her har jeg (ligesom de fleste andre herinde) altid udtalt "tate" på engelsk. :!


Googlede lidt rundt og fandt dette:
http://www.redmoondojo.com/Resources/terminology.html

Vowel sounds
"a" is pronounced like the "a" in father
"e" is pronounced like the "e" in send

Tate = Standing, upright
SumezSumezSkrevet 23/03-10 16:02 
Det vigtigste at huske på når man udtaler japanske ord er at trykket næsten altid lægges på første stavelse. :)
Mht. vokalerne minder de ret meget om dem vi har på dansk.

Men har man set mere end et par japanske film, bør man vel kunne høre om det lyder rigtigt? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 23/03-10 16:44 
"Ninja Gæææææææjjjjddøøøøn" :D
nerosnerosSkrevet 23/03-10 20:53 
Jeg sidder og spiller Samurai Shodown II på min AES. Når min modstander dør kommer der nogengange en voldsom flimren på skærmen. Det er ikke altid men ca. 50/50.. Er det normalt synes aldrig jeg har set det før?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/03-10 20:56 
Bliver skærmen helt hvid når du sådan tæver dine modstandere? En helt hvid skærm kan godt få visse skærme til at tabe sync et kort øjeblik. Det er mit umildbare bud.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 23/03-10 21:35, rettet 23/03-10 21:37 
Tjah det kan godt være det er det, Det er lidt som om billedet ryger ned og op et par gange bare meget hurtigt. Der kommer ihvertfald sådan et hvidt flash! Det hele tager et sek.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 24/03-10 08:04 
Ja, jeg tror ikke det er unormalt at effekterne i Samurai Shodown-serien kan forvirre visse skærmen, jeg mener bestemt også jeg har været ude for det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 24/03-10 08:34 
Ok, men jeg har aldrig set det før. Tror i har ret med hensyn til det. Det er en smule irriterende men jeg må vel bare lære at leve med at der sker engang imellem så.
Bashful Neophyte
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 24/03-10 18:28 
Nå, det var da ærgeligt, men skriver lige når jeg holder housewarming pt. 2. Du må have en god tur til sverigs land.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KroeboCopKroeboCopSkrevet 24/03-10 21:32 
Inden folk bliver crazy vil jeg lige spørge om er det i orden at jeg laver en tråd med 80'er musik, hvor man kan poste numre på?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 24/03-10 22:24 
ingen bud om det er ok? :=D
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 24/03-10 22:31 
Bring it on :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 24/03-10 22:46 
Yeee! :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
DarkenDarkenSkrevet 25/03-10 01:30, rettet 25/03-10 03:11 
Er faldet over denne video. Og mindes at jeg har set det i brædtspil i en anime eller to. Lige som Hikaru no Go vakte lidt interesse i Go, så synes jeg der her spil virkede steneren nok. At så at støde på, hvad der ser ud til at være et rimmelig gennemført pc spil (antager det er et pc spil grundet cursor bevægelsen) fik mig lige til at løfte øjenbrynene.

Så hvad hedder spillet præcist, samt er der nogen der kender nogle engelsk sproget versioner (behøver ikke være lige så bling-bling som videoen, bare funktionelt og mulighed for AI modstander).

Svar på dumme spørgsmål-tråden
poster lige billedet, da der nok ikke er så mange der har en account til at kunne se vidz der inde.

edit.
Nå ja og så kan jeg godt se at brikkerne ligner mahjong, men er det lige som kort, hvor man har forskellige spil?. Fordi ellers kender jeg kun mahjong som det "kabale" (hvis man skal sammenligne med kort) type spil og det er også lige det jeg kan finde på google.

Link...
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 25/03-10 08:02, rettet 25/03-10 08:02 
Ja, det er mahjong-brikker, og ligesom spillekort, kan de bruges til mange forskellige typee spil.

Har set det der spil flere gange før, men er ikke sikker på hvad det hedder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/03-10 08:10 
KroeboCop>
ingen bud om det er ok? :=D

Ja da :-)
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/03-10 10:29 
Hvis det er at man godt kunne tænke sig at købe en 16bit Sega konsol, bør man så købe Mega Drive eller Genesis?

Kan man 60hz modde en Mega Drive? Er der forskel på størrelsen af spillende og hvilken revision af konsollen bør det være?
SumezSumezSkrevet 25/03-10 10:35, rettet 25/03-10 10:38 
De japanske MegaDrivespil har en anden form, så man skal skære i sin maskine hvis man har en europæisk MegaDrive eller en Genesis og vil spille dem.
En europæisk maskine kan sagtens 60hz moddes - så du det mod Killer Bean lavede på min maskine til SSKT4? Det gør at man kan skifte mellem US(60hz), Jap(60hz) og EU(50hz) - det har endda den side-effekt at visse spil, hvor der er forskelle mellem de forskellige regioner, vil blive vist som den pågældende region. Det gælder dog kun enkelte spil, der stadig har data fra de andre regioner inkluderet.

F.eks. Mystic Defender som jeg havde med til træffet ændrer sig meget drastisk ved at man skifter fra europæisk til japansk region:

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/03-10 10:39, rettet 25/03-10 10:41 
Ja, jeg sad jo lige ved siden af dig :D

Det så vildt ud så meget forskel der var i det. Jeg blev bare i tvivl om det var en PAL Mega Drive du havde.

Jeg regner med at raide noget loppemarked i weekenden og så kom jeg i tanke om at jeg måske ville få fingre i en billig Mega Drive hvis jeg kunne finde én.
ElgenElgenSkrevet 25/03-10 10:47 
Du kan som regel finde dem ret billigt...eller tror jeg muligvis at jeg har en ekstra liggende hvis du ikke har heldet med dig...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 25/03-10 10:49, rettet 25/03-10 10:50 
Eller man kan få sig en MD med regionfree slotport som mig og få den moddet af kongen himself!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 25/03-10 10:57 
Er "regionfree slotport" noget andet en "at skære i sin MD"? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/03-10 11:00 
Ja den er fabrikeret sådan så alle slags spil både i JAP og PAL kan sættes ned i maskinen :-)
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/03-10 11:15 
Sumez>
Er "regionfree slotport" noget andet en "at skære i sin MD"? :)

I mit tilfælde betød det "at skære i sin MD", hvorefter jeg lod en pirat-MD donere sit støvlåg. Resultatet blev ret godt, hvis jeg selv skal sige det :)

Svar på dumme spørgsmål-tråden
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/03-10 11:42 
Der der nogen herinde, som kender en person/et sted/en butik i Århus, der har en professionel LP-rensemaskine, man kan få lov at låne/leje/whatever? Jeg tænker på sådan en seriøs makine, der roterer begge veje og støvsuger væsken op igen.
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 25/03-10 11:54 
Sumez>
F.eks. Mystic Defender som jeg havde med til træffet ændrer sig meget drastisk ved at man skifter fra europæisk til japansk region:
Nu kender jeg ikke spillet så godt, men dine skærmbilleder er ikke ligefrem selvforklarende. Er det antallet af fjender du henviser til, eller er der andre forskelle jeg ikke ser?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/03-10 11:59, rettet 25/03-10 12:00 
På billede nr. 2 (JAP udgaven) har hovedpersonen kjole på :)

("drastisk" er måske et lidt voldsomt ord)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 25/03-10 12:00 
Screenshottet viser ikke rigtig andre foskelle end hovedpersonen, der går i en traditionel japansk kimono/kjole-agtig dragt i originalen, men i den engelsksprogede udgave er en pumpet jock at se på.

Den japanske udgave indeholder også en historie med en masse tekst og billeder. Teksten er selvfølgelig ikke til at forstå, men i den engelsksprogede udgave får man ikke andet end lige en lille hurtig tekst (der intet har med den oprindelige historie at gøre), og så videre til spillet, uden noget videre.

Som Darkbeat selv kunne konstatere er forskellen rimelig slående. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/03-10 12:02 
Der står en masse om forskellen + flere screenshots her:

http://opcfg.kontek.net/archive/converterfun.html
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/03-10 12:04 
Ja der er helt forskellige introer på den Japanske og den vestlige version. Jeg tror hovedpersonen hedder "Joe" eller sådannoget og er iført Jeans i den vestlige version og er en præst af en art i den Japanske.
nerosnerosSkrevet 25/03-10 12:14 
Sumez>
Den japanske udgave indeholder også en historie med en masse tekst og billeder. Teksten er selvfølgelig ikke til at forstå, men i den engelsksprogede udgave får man ikke andet end lige en lille hurtig tekst (der intet har med den oprindelige historie at gøre), og så videre til spillet, uden noget videre.

Nåh! Jeg har tænkt mig snart at købe det, og så bliver det ihvertfald i JAP.
Bashful Neophyte
9'981 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig