X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/11-09 11:41 
Har du spillet Resident Evil 5 så? Damn der er meget tearing. Jeg skiftede væk fra vga for at afhjælpe det, men der er stadig lidt. Men det er også en launch konsol jeg har, nogle siger at det er langt mindre på de senere konsoller.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 23/11-09 11:42 
Er tearing værre på VGA end HDMI, da? (sammenlignet på samme skærm, altså)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 11:46 
360'eren tilføjer også en del mere tearing i nogle spil hvis man opskalerer til 1080p. Der er i forvejen kun 2-3 spil der kører i rigtig 1080p så med mindre skaleren i tvet sutter skal man holde 360'eren i 720p.

Tearing er for mig langt mere irriterende end rigtige framedrops. Det er grimt og en alt for nem måde at snyde sig til bedre framerate.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 23/11-09 13:46 
Capcom er også slemme til at lave tearing.
Problemet med tearing er, at det giver spillet mulighed for at køre mere flydende, fordi maskinen aldrig skal vente på skærmopdatering men give den fuld gas hele tiden, men prisen er jo så at billedet ofte bliver plaget af tearing, specielt når det bliver lidt krævende.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/11-09 14:36 
Samtlige spiludviklere burde være tvunget til at programmere efter at alle spil kørte 60 FPS og uden tearing... så må grafikken være derefter (eller indtil teknologien tillader det).
WehnerWehnerSkrevet 23/11-09 14:48 
Sumez>
Er tearing værre på VGA end HDMI, da? (sammenlignet på samme skærm, altså)

Jep...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 23/11-09 14:53 
Skyldes det at maskinen automatisk sender en højere frekvens på VGA-udgangen (!), eller har det noget med selve signalet at gøre, eller er jeg bare totalt galt på den?
Kunne godt tænke mig at vide hvad der forårsager det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 15:53 
KTC>
Capcom er også slemme til at lave tearing.

Det virker som om det er langt værre på 360. Der er ikke noget i Residente Vil 5 og Devil May Cry på PS3.

Hyakotake> Jeg er helt enig, 60fps og minimum 720p så kan grafikken komme sidst.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/11-09 16:43 
RE5 på ps3 har også lavere framerate end 360 versionen og bruger desuden V-Sync, hvilket 360 versionen ikke gør.

Højere framerate = større chance for tearing.

Jeg oplevede dog aldrig nogen slowdowns i RE5 på PS3.
SumezSumezSkrevet 23/11-09 16:46, rettet 23/11-09 16:47 
Azzkikr>
Højere framerate = større chance for tearing.

Måske har jeg misforstået det, men ville det ikke være mere korrekt at sige at tearing opstår når man prøver at opnå en højere framerate ved ikke at bruge v-sync? Altså en "falsk" framerate, som Konsolkongen omtaler.
Hvis spillet ikke er så krævende (og fornuftig programmeret), kan man vel sagtens have en superhøj framerate uden tearing.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 17:01 
Høj framerate har selvfølgelig intet med tearing at gøre. Det er manglen på V-sync der gør det og i nogle spil bliver det brugt for at give en falsk fornemmelse at højere framerate.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/11-09 17:01 
Jeg plejer ikke at være så god til at spotte tearing, medmindre jeg bliver gjort opmærksom på det (hurra for det!) men kører Modern Warfare 2 ikke 60 FPS og helt uden tearing i 720p på X360? Jeg har i hvert fald slet ikke set det nogen steder...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 17:05, rettet 23/11-09 17:06 
MW1 kørte i hvert fald deromkring og jeg oplevede aldrig noget tearing (baseret på mine PS3 erfaringer). Har ikke spillet MW2 endnu, men det lyder ikke umuligt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/11-09 17:13 
Vsync begrænser jo netop framerate til at matche refresh rate på din monitor.

Uden Vsync kan maskinen sende flere frames end monitoren kan vise dem og så opstår der tearing, ergo har høj frame rate vel noget med tearing at gøre.

Ellers har jeg misforstået noget.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 17:18, rettet 23/11-09 17:39 
På min computer kører jeg Ubuntu Linux med Compiz-fusion (et 3D desktop). Min skærm er en Samsung Syncmaster 2233BW og vil gerne have 60Hz. Underligt nok får jeg stadig tearing hvis jeg stiller sættings til V-sync og 60HZ, men sætter jeg hertz til 61 eller over så forsvinder det fuldstændig. Som det er nu har jeg sat det til 75Hz.

Konsollerne outputter konstant 50 eller 60Hz. Så vidt jeg har forstået er det bare billeder der går tabt hvis frameraten kommer over 50 eller 60.

EDIT: Tearing opstår svjh. fordi billedet ikke bliver tegnet helt færdigt 50 eller 60 gange i sekundet. Jeg vil lige læse op på det :)

EDIT: Jeg blev ikke så klog på det, jeg synes ikke rigtig der står noget om at tearing opstår hvis der f.eks. bliver sendt 70 billeder afsted i et 60Hz signal. - Det er groft det du mener ikke Azzkikr?

Andre må gerne bryde ind og forklare hvordan det rigtig hænger sammen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 23/11-09 17:38, rettet 23/11-09 17:40 
Azzkikr>
Uden Vsync kan maskinen sende flere frames end monitoren kan vise dem og så opstår der tearing

I praksis er det noget sludder, i hvert fald når vi snakker konsoller på fjernsyn. Problemet er at hvis én frame tager mere end 1/60 sekund at tegne (forudsat at spillet kører 60 fps som udgangspunkt), så vil man MED v-sync skulle vente til næste frame og dermed tager det 2/60 for billedet og der kommer altså et framedrop. Kører man i stedet uden v-sync, så får man ikke noget framedrop, men tearing.

Hvis spillet kunne nå at tegne alle frames under 1/60 sekund, så ville man altid køre med v-sync og få perfekt flydende billede. Udviklerne slår v-sync fra, når de ved at det er et gennemgående problem at billederne tegnes for langsomt, og man så foretrækker 60 fps med tearing fremfor enten 60 fps med framedrops eller at gå ned til 30 fps. Man sparer så at sige en masse "ventetid" ved at slå v-sync fra, og betaler prisen i form af tearing.

Tearing er på konsoller altid udtryk for mangelfuld teknik og at man har valgt noget andet end et perfekt flydende billede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/11-09 18:03 
Det lyder rigtigt, men hvad så når vi snakker PC?
dRxLdRxLSkrevet 23/11-09 18:27 
PC "platformen" har altid haft det problem at den er en variabel størrelse. RJKs anklage ovenfor mod udviklere på konsollerne går på at de præcist kender deres målplatform og derfor har mulighed for at tilpasse detaljegraden til maskinens formåen.

Wipeout HD udviklerne har gjort noget helt genialt for at sikre 1080p@60fps:

Læs mere om teknikken bag Wipeout HD her.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 18:52, rettet 23/11-09 18:56 
WipeOut HD har også tearing i enkelte baner :) Dog meget mindre end de fleste nævnte spil her, og så lidt at det ikke gør mig noget.

Ellers enig i at teknikken bag WipeOut HD er ret genial. Man kan sige at det er lidt snyd, men jeg havde aldrig selv gættet at spillet dalede til lavere opløsninger hvis ikke jeg havde læst om det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 23/11-09 19:01 
Sumez>
Skyldes det at maskinen automatisk sender en højere frekvens på VGA-udgangen (!), eller har det noget med selve signalet at gøre, eller er jeg bare totalt galt på den?
Kunne godt tænke mig at vide hvad der forårsager det.

Mit gæt ville være, at da grafikkortet arbejder digitalt internt, så spares der den digital->analog konvertering der finder sted ved VGA, når der skal outputtes.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 19:03, rettet 23/11-09 19:07 
Men ofte hjælper det at skifte fra VGA til Component, burde det samme så ikke gælde der?

Desuden kunne de første modeller af 360 KUN outputte analogt. Det gir ikke så meget mening hvis de så har sparet på digital > analog konverteringen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 23/11-09 19:20, rettet 23/11-09 19:22 
Hvis GPU'en internt arbejder i det colourspace der hedder YCbCr (http://en.wikipedia.org/wiki/YCbCr) så skal der en colourspace conversion til for at få det over i RGB colourspace som VGA kører med. Kan være at dette går lidt langsommere på xbox 360'eren end 1080p kræver.

Component er nærmest definitionen på YCbCr (du står med de tre komponenter i hånden når du sætter de 3 stik i indgangen på din fremviser). Mener også at HDMI primært kører YCbCr.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 19:29 
Det giver mening.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/11-09 19:52 
Det skal man iøvrigt huske at ændre i settings på ps3, den gør det ikke selv.

Cross Color Reduction Filter On
RGB Full Range (HDMI) Full (hvis dit tv supporter det)
Y Pb/Cb Pr/Cr Super-White (HDMI) On

Det gør en forskel. Mange af de elendige ps3/360 sammenlignings film på gametrailers er lavet uden.
SumezSumezSkrevet 23/11-09 21:44 
Jeg lærer meget i dag, jeg troede YCbCr var et encoded format (baseret på RGB), og altså ikke noget GPU'en kunne arbejde med internt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 23/11-09 21:57 
Så vidt jeg husker kører fx N64 internt med Y/C encoding (S-video). Det er derfor den ikke er til at RGB-modde (PAL) eller at det ikke rigtigt giver noget mærkbart bedre (US).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 22:16 
Sikker på det? Farverne vil blive ført seperat og dermed ungår man vel også helt NTSC farvedekodningen? Det burde give et bedre billede, right?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 23/11-09 22:27 
Sikker på hvad for noget af det? ;)

Jeg er sikker på, at det ikke hjælper det store at lave RGB i et senere led, hvis der er fx Y/C i et tidligere led :) Det er jo også problemet med fx NES.

Så kan man jo altid diskutere hvilket led der er internt eller ej, men så længe der foregår en behandling af framebufferen på fx Y/C-niveau, så må man vel sige at det er Y/C internt. Også selvom der er RGB internt på et endnu tidligere led - det kan man bare ikke bruge til noget.

Jeg frygter at jeg forvirrer mere end jeg opklarer lige nu ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/11-09 22:55 
Det jeg mener at have hørt er at NTSC farver er noget kedeligt noget. Jeg er ret sikker på at der ikke er forskel mellem PAL og NTSC farver når man bare bruger minimum RGBs hvor alle farver alligevel sendes seperat.

Men hvis RGB ikke kan tappes det rigtige sted i maskinen så har du nok ret i at det ikke gør nogen forskel. Det må være det samme som at bruge en S-video til RGB converter og forvente et billede i RGB-kvali.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/11-09 07:03 
Konsolkongen>
Men hvis RGB ikke kan tappes det rigtige sted i maskinen så har du nok ret i at det ikke gør nogen forskel. Det må være det samme som at bruge en S-video til RGB converter og forvente et billede i RGB-kvali.

Hvis jeg har forstået Rune ret, så arbejder N64'erens GPU internt med Y/C, så ligemeget hvad man gør, får man aldrig ægte rå RGB ud af dyret :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-09 07:22 
Ja det var også det jeg mente :) Altså hvis man ikke kan tappe RGB'en før den internt laver Y/C sǻ får man nok ikke noget ud af det som jeg først troede.
Spiller nu: Phantasy Star IV
solid snakesolid snakeSkrevet 27/11-09 14:53, rettet 27/11-09 14:53 
Hvordan kan det være at ens spejlbillede vender på hovedet når man spejler sig i en ske eller gaffel?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 27/11-09 15:00, rettet 27/11-09 15:02 
Det forklares nok bedst med en tegning:

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Bemærk at hvis du befinder dig til venstre for "knudepunktet" i tegningen ovenfor (hvilket man naturligvis gør, da man ikke bor indeni skeen), har lysbølgerne "byttet plads".


Svar på dumme spørgsmål-tråden

Denne tegning viser blot hvordan bagsiden af skeen fungerer, til sammenligning (afspejlingen udvides)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 27/11-09 15:04, rettet 27/11-09 15:05 
Det er fordi skeen virker som et hulspejl.
Det betyder at det lys der sendes ind i spejlet forneden sendes tilbage i en retning skråt op, mens lyset der sendes ind i spejlet foroven sendes tilbage i en retning skråt ned (på samme måde "bytter" højre og venstre også plads.
Hvis dit øje således befinder sig på "ydersiden" af brændpunktet (og det vil det næsten altid gøre, da det ikke ligger langt fra spejlfladen), vil du ikke blot stå hovedet, højre og venstre har også byttet plads };-)
Håber det kunne bruges.

EDIT: For sent; Sumez kom mig i forkøbet };-)

Fandt lige dette billede der illustrerer det fint...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/11-09 16:05 
Og så lige for at nørde helt igennem: Det visuelle signal din øjne opfanger vender også på hovedet, men hjernen processerer det, så du "ser" det med hvad vi kalder op og ned korrekt placeret. :-)
solid snakesolid snakeSkrevet 27/11-09 16:27 
Det var et kanon godt svar, det var en veninde der stilte det spørgsmål. Jeg skulle sige mange tak :O)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/11-09 16:45 
Jeg leder efter navnet på en ting. Jeg beskriver, og så håber jeg nogen kender det:

En slags uro/lavalampe, aflang, rektangel, med "lava"-væske indeni, stående på en fod, så rektanglet kan vippe frem og tilbage og skvulpe væksen langsomt.
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 28/11-09 15:18, rettet 28/11-09 15:26 
Hvordan får man flydende plaster af ? Det kan det vre rigtigt at man skal hælde rensebenzin på det xD ?

(Der står intet behjælpeligt på dåsen)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/11-09 15:45 
Du skal bare lade det sidde til det selv falder af/bliver slidt af.
AV Intelligent Terminal
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 28/11-09 16:06, rettet 28/11-09 16:38 
Problemet var at jeg ikke fattede det svenske der stod på bagside, og nu har jeg så puttet det på et dybt betændt sår, tænkte det var smartere end forbinding.
Da jeg kiggede bagpå for at finde ud af hvordan man skulle få det af igen(det gik jo ikke af med vand og sæbe) for at kunne rense såret igen , så så jeg at det ikke måtte anvendes på hverken dybe eller betændte sår.


føler mig ikke videre intelligent.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
jaesjaesSkrevet 28/11-09 18:56 
Er det ikke gratis at ringe til vagtlægen? I så fald ville jeg nok give dem et kald. Større betændte sår kan vist godt blive problematiske, hvis de ikke behandles ordentligt.

Ellers ring evt. til en skadestue. Der er også døgnapoteker, der måske kan hjælpe med et råd.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/11-09 09:32 
Meget velvalgt brugernavn ellers :-)

Men ja, hvis du har lukket betændelsen inde bag flydende plaster er det ikke godt. Det skal af, og det skal renses ordentlig op. Søg læge, seriously!
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/12-09 00:34 
Hvis jeg sætter et NTSC spil i en PAL NES... Hvad sker der så?
Blinker spillet bare on og off eller er det meningen den skal komme op med en regions-lås besked?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/12-09 01:56 
Du kan modificere din konsol til at være regionsfri. Det er så nemt at alle kan finde ud af det.

Vær dog opmærksom på at der ikke findes nogen måde at få en EU NES til at køre i 60Hz så alle dine US-spil vil køre 17% for langsomt. Det gælder i øvrigt også for langt de fleste EU udgivelser...

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/12-09 02:06 
Kan man modde en SNES på lignende måde?
SumezSumezSkrevet 01/12-09 10:27 
Nope desværre. SNES'ens mod er ikke så besværligt i sig selv (men der skal loddes en del), men det involverer fysiske kontakter på maskinen for at skifte mellem regionerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/12-09 12:34 
Ja at modde en SNES er bestemt ikke så lige til. Der skal løftes tre ben på tre forskellige chips og brækker et af dem er maskinen død :(

Mit mod gik dog overraskende let og jeg tror jeg var færdig efter små 20min. Jeg har dog ikke specielt meget lyst til at udføre det igen :)

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 02/12-09 08:07 
Næste dumme spørgsmål: Jeg har 10 tommelfingre... Er der én der vil hjælpe mig med at modde min NES og SNES? :)
SumezSumezSkrevet 02/12-09 09:27, rettet 02/12-09 09:27 
...og nu vi er i gang, er der nogen der kan hjælpe mig med at un-modde min SNES? :P
Jeg spildte lidt loddetin og kom til at forbinde to ben på en chip på en måde, der må formodes at være en dårlig idé, i forsøget på at RGB-modde min US SNES 2 >_< - Jeg tør slet ikke prøve at tænde for den nu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 02/12-09 12:56, rettet 02/12-09 13:04 
Få fat i noget tindsugetråd (koster virkelig ik særlig meget) og øv dig på noget skrot du har liggende, så kan du nemt fikse problemet :-)

Darkbeat> Hvis Brian snart holder træf, kan jeg snildt fikse det der ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig