X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 12/10-09 17:25 
Ok, så er jeg med :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
HulleHulleSkrevet 14/10-09 13:04 
En USB-forlænger, er det bare et almindeligt USB kabel med han og hun? Eller er der noget specielt i et USB-forlænger kabel?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
ElgenElgenSkrevet 14/10-09 13:33 
Ja til det første; nej til det andet };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/10-09 14:05, rettet 14/10-09 14:13 
Kan jeg bruge noget software til at køre/styre RAID-1, hvis jeg køber 2 almindelige (små) USB-harddiske (som kun får strøm fra USB så jeg slipper for strømforsyninger) og har dem siddende permanent i 2 af mine USB-porte?

Jeg har kigget på forskellige NAS-løsninger, men de virker store/larmende og 95% af sådan en dims' features har jeg ikke noget at bruge til - kun ren backup - derfor er ønsket 2 stille små harddiske i RAID, hvis det kan lade sig gøre.

EDIT: Jeg har Windows XP - kan det måske selv klare styringen?
ElgenElgenSkrevet 14/10-09 19:47 
Hvis man i en Vurdering af en shooter angiver 'Gennemført' betyder det så 'Gennemført uden brug af continues' eller er det ok at angive 'Gennemført' hvis man blot er nået til enden af spillet på en eller anden måde?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/10-09 20:18 
"Gennemført" er vel mere et udtryk for, at du ved hvad du snakker om - dvs. har spillet spillet fra ende til anden - når du skriver din vurdering og giver karakter, end at du har gjort det på en speciel måde, f.eks. uden at dø, uden at tage skade, uden brug af credits osv.
WonderboyWonderboySkrevet 14/10-09 20:26 
Laver Philips Bærbar computer?. :)
I love monster land
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/10-09 21:44, rettet 14/10-09 21:49 
Ja, feks. X53 og X55
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 14/10-09 21:52 
Okay har du nogle link til dem?.
I love monster land
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 14/10-09 22:04 
Elgen>
Hvis man i en Vurdering af en shooter angiver 'Gennemført' betyder det så 'Gennemført uden brug af continues' eller er det ok at angive 'Gennemført' hvis man blot er nået til enden af spillet på en eller anden måde?

Lige hvad angår 2d shootere så ville ikke selv skrive gennemført hvis jeg ikke havde gjort det på én credit. Sådan har jeg det egentlig med alle arcade-konverteringer stort set. De skal gennemføres på de præmisser spillene er skabt og der betyder gennemført én credit i min verden.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 14/10-09 23:10 
Wonderboy>
Okay har du nogle link til dem?.


Let me google that for you
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 19/10-09 21:58 
Hvordan kan det være man selv skal aflæse sin elmåler, stoler de bare på at man skriver det rigtige?
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 19/10-09 22:01 
Ja, og hvis det ser ud til at være helt i hegnet kommer de bare og laver en stikprøvemåling.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 19/10-09 22:04 
Hmm, ok :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
GreaseballGreaseballSkrevet 19/10-09 23:34 
KroeboCop>
Hvordan kan det være man selv skal aflæse sin elmåler, stoler de bare på at man skriver det rigtige?

Ja for tænk på hvor mange penge DONG skulle bruge hvis de skulle havde folk til aflæse alle folks el-målere. Så ville de jo ikke havde råd til deres store dyre reklamer som ingen gider se alligevel ;p
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/10-09 23:54 
KroeboCop>
Hvordan kan det være man selv skal aflæse sin elmåler, stoler de bare på at man skriver det rigtige?

Hvis din aflæsning er radikalt for høj eller for lav bliver der sendt et tvivlskort og nogengange foretaget kontrolbesøg.

Problemet ved at prøve at give for lave aflæsninger er at det kommer tilbage til én den dag hvor huset eller lejligheden skal sælges. Der bliver jo foretaget en slutaflæsning af enten ejendomsmægler, én selv eller den nye ejer og hvis man har afleveret for lave aflæsninger over flere år ender man pludselig med at skulle betale for alt det man har forbrugt og det er satmer surt at få en efterregning på 10-20.000.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/10-09 10:12 
Nå ok. Jeg har også altid holdt mig til den ærlige vej :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
WonderboyWonderboySkrevet 21/10-09 22:59, rettet 21/10-09 22:59 
Nogle der ved om man kan få Amys ret på dvd, med danske undertekster?, synes ikke jeg har set den nemlig. skal bruges til gave:).
I love monster land
solid snakesolid snakeSkrevet 22/10-09 19:33 
Kan man se hvis en neger rødmer?

Spørgsmålet er stillet af en neger mand i Ghana, efter han havde set at jeg var rød i hovedet efter at have spillet fodbold med børnene.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/10-09 23:56 
Nej, som regel ikke... deres hudfarve er for mørk til at det røde "flush" af blod skinner nok igennem. Det samme gælder blå mærker.
solid snakesolid snakeSkrevet 24/10-09 18:57 
Han spurgte også om, han ville blive bleg hvis han rejste til Danmark..? :-D

Jeg tænkte på at sige ja bare se på Michael Jackson.. :-D
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
BeanoBeanoSkrevet 24/10-09 19:04 
Hyakotake>
Nej, som regel ikke... deres hudfarve er for mørk til at det røde "flush" af blod skinner nok igennem. Det samme gælder blå mærker.

Lidt som når man kvæler en Smølf.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 25/10-09 18:16 
Vi skal have fundet en passende transporttaske til vores hund, men vi har lidt problemer med konvertering af størrelser!?!
Nogle der kender et sted på nettet som kan omregne? og når der står " efter et tal (f.eks. 14") er det så square inches eller hvad hedder måleenhederne i USA? og hvad er lbs? regner med det er det hunden vejer?

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/10-09 21:39 
Hvor kan man få brændt chips hvor det ikke koster alverden?

Der er en fyr på http://assemblergames.com/forums/showthread.php?t=20622]assemblergames[/LINK]" target="">assemblergames der har lavet en Dreamcast multibios med devkit http://www.youtube.com/watch?v=CcHoQSWup9s]opstartsskærm[/LINK]" target="">opstartsskærm, som jeg godt kunne tænke mig at proppe på mit reserve DC motherboard :)

Biosen ligger ikke frit tilgængeligt på nettet, men der er tale om en 2mb fil som skal brændes på en PSOP44 chip. Det skulle ifølge Killer Bean være en "SMD" chip. Jeg ved ikke hvad det indebærer, men han fortalte at han desværre ikke kunne brænde den på sit arbejde.

Vi har tidligere talt om multibiosser til Mega CD så jeg går ud fra at det også er i orden at tale om ditto til Dreamcast.

Jeg aner hverken hvor man køber sådan en chip eller hvor man får den brændt henne, men jeg håber at nogen herinde kan hjælpe med det. På forhånd tak :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 31/10-09 20:48 
Hvordan tilføjer man en ny platform i samlersystemet?
Vil gerne tilføje min Dingoo A320 (håndholdte)

Wiki
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WonderboyWonderboySkrevet 01/11-09 00:17 
Tror du skal kontakte den der er ansvarlig for samler.
I love monster land
AzzkikrAzzkikrSkrevet 01/11-09 02:06 
Hvorfor må jeg ikke tilføje Pro Evolution Soccer 2010?

Den står som ikke udgivet, giver da ingen mening.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-09 02:59 
Det er fikset nu.

Hvad den der Dingoo angår så har jeg ingen erfaring med at oprette nye platforme så den tør jeg ikke rode med. Rune tilføjer den nok når han har tid.
Spiller nu: Phantasy Star IV
solid snakesolid snakeSkrevet 01/11-09 21:41 
Kan en negermand blive solbrændt?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 01/11-09 22:55, rettet 01/11-09 22:55 
Solbrændt - nej. Eller rettere, det kan de, men det er stort set usynligt.
Solskoldet - ja. Igen, meget svært at se, men ondt gør det.

Hvis det altså er afrikanerdybsort du mener.

Der er jo flere grader af "sort" når vi snakker hudfarve, og de lysere varianter bliver solbrændte og solskoldede akkurat som hvide - deres tolerancetærskal er bare langt højere. Reelt en biologisk udvikling. Jo hårdere solen er, jo mørkere har lokalbefolkningens hudfarve udviklet sig som forsvar mod den.

I Danmark er solen en tynd kop te, så vi render rundt med bleg hud der ikke kan tåle en skid, fordi vi ikke har brug for det størstedelen af året.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 02/11-09 00:08, rettet 02/11-09 00:15 
Lyder logisk.

Men hvorfor har grønlændere så mørkere hud end de fleste nordeuropæere/andre europæere? De har næsten ingen sol i store perioder hvert år, men ok når de har sol kan den vel også være kraftig.... Eller noget.

De passer ikke rigtigt ind i teorien, men igen hvor passer grønlændere egenligt ind overhovedet :).
DarkenDarkenSkrevet 02/11-09 01:27 
tja det reflekteret sollys kunne være grunden, jeg skal ikke gøre mig klog på evolution, men jeg tror ikke moder natur tager højde for tøjbeklædning når ting som hudfarve bliver reguleret, så man ser ikke mennesker med naturlig flerfarvethed (ja man skal ikke spille scrabble med mig!)... men hvad ved jeg også lige om det :P
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/11-09 07:17 
Darken>
tja det reflekteret sollys kunne være grunden

Ja, folk bliver jo også solbrændte i fjæset, når de tager på skiferie :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 02/11-09 14:49 
Er der nogen der ved om der er planlagt en EU version af Sin&Punishment2 (Wii)?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/11-09 19:59 
Jeg er ved at bygge mig en vild gaming PC anno 1997/98. Den skal blandt andet indeholde et sæt Voodoo 2 -kort som jeg købte for et par år siden på QXL. Dengang (for et par år siden) var der spandevis af billige Voodoo-kort på QXL, men i dag kan jeg ikke finde ét eneste. Der er næsten heller intet på eBay, og hvis der er, er det ofte til temmelig høje priser. Er Voodoo 2 grafikkort blevet sjældne? Eller orker folk bare ikke længere at sætte dem til salg? :D
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 03/11-09 20:22 
Har du prøvet Guloggratis eller dba?.

Link...
I love monster land
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/11-09 20:34 
Ja, men 500 kr for to kort på 12mb er jo vanvittigt! Nu jeg tænker over det, kan jeg huske, at jeg faktisk ikke købte mit sæt på QXL. Jeg fik dem "foræret" af en gut på hol.dk for et symbolsk beløb. Jeg synes bare, det er sjovt, at der er så få til salg rundt omkring, når man tænker på, hvordan de gik som varmt brød, da de kom på markedet.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-09 22:26 
Ingen der kan hjælpe med at få brændt chips? Cenobite? :)

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/11-09 09:01, rettet 04/11-09 10:21 
Hehe, jeg tænkte nok at du ville spørge ;-)

Men jeg ved ik rigtig hvor og hvem der kan brænde sådan en sag, jeg har ikke umiddelbart noget brænderudstyr til sådan en fætter.
Men er det for en IC type? PSOP44 er form-typen.

Jeg kom forbi denne side http://www.biosfix.dk/ måske kan han hjælpe dig.

---(edit1)

Uanset hvad, så er det nok bedst at programmere en ny flash chip og montere.

Jeg fandt en tysk side (engelsk også) som har diverse chips, sockets og adaptore. http://www.chip-service.de/index.php?language=en

---(edit2)

Hmm det lader til at jeg måske kan få adgang til en brænder, men der skal bruges en adaptor, da det ikke er en SMD brænder.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-09 11:54, rettet 04/11-09 11:56 
Konsolkongen>
Ingen der kan hjælpe med at få brændt chips?

Som sagt kan jeg sagtens både brænde og montere chip'en... hvis du selv køber en adaptor ;)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/11-09 12:40 
Jeg kan godt se at sådan en adaptor er halvdyr :O
http://www.chip-service.de/product_info.php?info=p363_DIL44-PSOP44%20ZIF%20600%20mil.html

Det kunne være man skulle gå sammen med andre der havde interesse i multibiossen så det ikke bliver så galt.

Men jeg vil da prøve at kontakte den danske side først og høre om det måske er noget de kan klare. Selvom det ikke ser ud som om de har lige de chips under bios listen.

CenobiteDK>
Men er det for en IC type? PSOP44 er form-typen.

Det er jeg ikke lige klar over. Ham der har lavet biosen skriver at han brugte dem her:

In my previous attempt I used an AM29LV160BT-80SC (2MB PSOP44 flash chip) but I didnt manage to get it to boot - but this is likely due to my lack of experience in soldering a 44 pin surface mounted chip

The next lot of chips I have ordered are AM29LV160DT-70SC which is a slightly improved version of the previous one I tried to use

Den eneste der vidst har fået det til at virke har brugt en adaptor så han kunne bruge en 48 bens chip, men den skulle være så godt som umulig at lodde i hvis man ikke har det rette udstyr. Det nemmeste er selvfølgelig også at bruge samme slags chip som den SEGA selv brugte.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-09 12:46 
Det her er den billigste jeg lige umiddelbart kan finde.
230 kr incl. fragt fra Kina. Men der kan selvfølgelig også ryge told oven i :/

eBay er elektronikmandens ven
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/11-09 13:12 
Det var da ikke så galt. Kan det ikke ordnes hos biosfix.dk så vil jeg gerne ofre de 230kr på den adaptor så vi kan få brændt nogle chips.

Men hvad koster de chips der skal bruges så?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-09 18:29 
Mit bedste bud på en brugbar chip ville være en AM29LV200. Men de er ikke nemme at finde :/
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/11-09 18:44 
Der er ikke noget her der kan bruges?

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-09 19:08 
Nej, jeg er bange for at alle chips på den side bruger 5V forsyning, og jeg er rimelig sikker på at vi skal bruge en chip med 3V forsyning.. men jeg er ikke helt sikker.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/11-09 19:12 
Træls :S Kan være jeg lige tjekker op på det senere med et multimeter så vi er sikker.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/11-09 19:32 
En AM29LV200 er rigtig nok 3.3V, se datablad her:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/AdvancedMicroDevices/mXwvww.pdf

Men der er faktisk 2 andre typer på listen, som muligvis kan bruges;
TMS28F200 - http://focus.ti.com/lit/ds/smjs826d/smjs826d.pdf
PA28F400 - http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/106306/INTEL/TPA28F400BV-T80.html
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-09 19:42, rettet 04/11-09 19:49 
TMS28F200AZ bruger desværre 5V. Hvis det var en TMS28F200AS, TMS28F200AE eller TMS28F200AM ville den kunne bruge 3V.

Og PA28F400 er en 4Mb chip :(

EDIT: Næhh vent, er det en 2Mb???

EDIT2: Nej, det er en fejl på alldatasheet. Det ER en 4Mb chip!
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/11-09 20:01 
Man kan ikke bare brænde en 2Mb fil på en 4Mb chip og så lade resten være spildt plads?

Hvis det altså skulle være nemmere at finde brugbare 4Mb chips end 2Mb.
Spiller nu: Phantasy Star IV
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig