X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Reply
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme"... Se hele indlægget
The medium is the message.
Reply
nerosnerosSkrevet 10/05-15 11:30, rettet 10/05-15 11:30 
Jeg kom til at købe den her lidt hurtigt.. :-) Måske dumt af mig men den er vel god nok.
http://elektronik-lavpris.dk/p116655/BN206356_Step-down_240-110_V_AC_150_W_max._/

Er der fare for at jeg kan ødelægge Boardmasteren ved at bruge den lidt mindre step down jeg har lige nu?
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 11:41 
Nahh, men step-down'en har nok ikke godt af det.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/05-15 11:48, rettet 10/05-15 12:11 
Ok så er jeg lidt mere rolig ;-) Shit jeg fik et chok da jeg fik sort skærm og jeg ikke kunne tænde dyret igen. Det virker igen med den step down jeg lige hentede i posten.

Glad for jeg har en ny en af slagsen på vej igen :D

Jeg tror nu jeg venter lidt med at spille på den indtil jeg har den nye step down.

Lige et sidste dumt spørgsmål og så skal jeg nok holde kæft ;-)

Hvorfor forsvinder lyden hvis jeg stabilisere billedet med 5V+ knappen?
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 10/05-15 13:09 
Jeg tror jeg ville flå den Arcade-PSU ud og købe en tilsvarende der accepterer 220V og smække i... De koster ikke alverden og så slipper man for bøvlet med at bruge en stepdown-converter...
Men det er jo også bare mig...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
amnesiaamnesiaSkrevet 10/05-15 13:59 
Ditto - der er ikke engang noget der skal loddes - blot nogen skruer der skal løsnes for at kunne flytte ledningerne til samme spænding på den nye 220V PSU.
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 10/05-15 14:20 
Tjah i så fald kunne det godt tænkes at jeg går den vej men indtil videre køre jeg bare med en step down det har jeg det ikke skidt med hvis alt virker.
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 10/05-15 15:34, rettet 10/05-15 15:44 
Mht at ødelægge Boardmasteren, så er der jfr. det linkede foto ikke meget andet end PSU og det lille PCB i midten der kan gå i stykker; resten er jo bare stik, ledninger, joysticks og knapper i en fancy indpakning.
Mht at du mister lyden når du stiller på 5V, er det så med alle spil, eller bare et enkelt?
Hvis sidstnævnte mulighed, så er det nok ikke SuperGun'en.
Hvis førstnævnte, så lur mig om ikke det lille PCB indeholder en lille lydforstærker el lign. Hvis den også drives af samme 5V-forsyning der driver spil-PCBet, kan det jo være at den er følsom for at få 5V ret præcist. Hvis dette er tilfældet, vil jeg umiddelbart betegne det som en designfejl, da brugeren åbenbart har adgang til at stille denne spænding. Man burde i stedet sørge for stabil 5V til dette kredsløb, fx ved at køre 12V-linjen gennem en spændingsregulator og bruge den...
Hvad mener I andre elektronik-kyndige?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 15:57 
Ja, det er tumpet, hvis de har lavet det på den måde :)

Men jeg synes nu heller ikke, jeg kan spotte en forstærker på printet? Det ville også være lidt mystisk, hvis de har en forstærker i røven af den forstærker, der allerede sidder på arkadeprintet. Så vidt jeg kan se, er højttalerne forbundet direkte til Jamma-connectoren. Og så må de have lavet en form for galvanisk adskillelse til lydudgangen?
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/05-15 18:06 
Ok jeg håber bestemt ikke de har lavet sådan en designbrøler! :-(

Men det lyder næsten for åndsvagt hvis det skulle være sandheden bag mit lille problem. Jeg har ikke oplevet det før end i dag med min nye stepdown converter (magen til min gamle). Det skete med mit PGM system og Cannon Dancer. I går og de andre dage viste problemet sig ikke. Jeg håber problemet løser sig når jeg får min nye kraftigere step down i starten af næste uge.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 10/05-15 20:53, rettet 10/05-15 20:54 
Nu sker det for alt hvad jeg tilslutter den :-( Vil man have et steady billede mister jeg lyden..! Det er for åndsvagt..
Bashful Neophyte
FruityFrankFruityFrankSkrevet 12/05-15 09:46 
Hej - Jeg har en del platinum-spil. Det virker til man ikke kan markere spillet som sådan når man lægger den i arkivet her. Selvom spillet måske er uændret, synes jeg det er en fed ting at se coveret i alle eksisterende udgaver, om det så er Eu, JP, US, PLT eller hvad der nu kan være. Men jeg tror aldrig emnet har været oppe. Én der ved hvad man bør gøre?
SumezSumezSkrevet 12/05-15 11:14 
Jeg synes også det ville være interessant at have alle de forskellige udgivelser. En anden meget lignende ting der heller ikke pt er understøttet er f.eks. flere forskellige sprogudgaver i Europa. Det ville falde fint i hak med en udvidelse af vores stregkode-database.

Men det er desværre en ekstremt omfattende opgave med rigtig meget manuelt arbejde involveret. Hvis man tager platinum-udgivelser med, er der jo pludselig også en masse mindre udgivelser at tage højde for, når der er flere mindre tydelige revisioner osv.

Måske kommer det i fremtiden? :) Det må nok afhænge af RJK.
I teorien man allerede nu sagtens oprette en platinum-udgave ved at indtaste navnet som "Spiltitel [Platinum]" eller lignende, så udregner databasen selv sammenhængen. Men der er ikke andre af den slags i databasen, så det ville være en afviger, og nok ikke accepteret.

Personligt skriver jeg i beskrivelsesfeltet på et samlerobjekt hvis det er platinum eller lignende, men det får naturligvis ikke det rigtige cover frem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/05-15 11:21 
Problematikken har været nævnt et par gange, men det er aldrig rigtig blevet taget seriøst(?).

Databasen ville være langt mere anvendelig, hvis der ikke blot blev taget højde for "special editions", men også for forskellige variationer af indpakning.

Jeg er specielt træt af det i forbindelse med PC-spil, hvor der ikke skelnes mellem Big Box og DVD-æsker.

Til master System findes der f.eks. også et par covers med fejltryk, som de mest tossede samlere vil give spandevis af penge for. Men det virker alligevel dumt, at skulle have dem stående som "editions" i databasen.
AV Intelligent Terminal
FruityFrankFruityFrankSkrevet 12/05-15 11:24 
Tak for svar Sumez, du har ret, det vil nok være en tand for voldsomt, især når man tænker alle sprogvarianterne med :-)
OdinOdinSkrevet 12/05-15 11:26, rettet 12/05-15 11:45 
Nu vi er i den i den ende af ønskelisten, har jeg også savnet sådan en emballageformat-dropdown, hvor jeg også ville være i stand til at vælge "big box" for PC-udgivelserne. Men så ville jeg pludselig også blive sulten efter en medieformat-dropdown, så jeg kan vælge det rigtige til maskiner, der har udgivelser på flere medieformater (f.eks. Commodore 64, der tager både bånd, carts og 5.25" floppyer og PC, der tager både 5.25", 3.5", CD-ROM og DVD).

Er der egentlig allerede en ønskelistetråd til den slags et sted i forum?
SumezSumezSkrevet 12/05-15 12:03, rettet 12/05-15 12:06 
KillerBean2>
Til master System findes der f.eks. også et par covers med fejltryk, som de mest tossede samlere vil give spandevis af penge for. Men det virker alligevel dumt, at skulle have dem stående som "editions" i databasen.

Komplethed og pålidelighed er en meget stor del af filosofien bag P:R's database. Hvis du ser en europæisk og japansk udgivelse i databasen, burde det gerne tegne et klart billede af at der slet ikke findes en amerikansk, og lignende. Databasen kan naturligvis aldrig blive 100% komplet og retvisende, men det er ønsket at den skal være så tæt på som muligt. Der er mange tilsvarende databaser med brugeroprettede informationer, der indeholder flere forkerte eller decideret misvisende oplysninger (det gælder især samler-databaser), og det er selvsagt fordi det er et ufatteligt stort arbejde at vedligeholde og moderere.

Det vil også sige at hvis man skulle have et par Master System covers med fejltryk ind i databasen, så skulle ALLE andre fejltryk også være oprettet for at give et indtryk af hvad der findes derude, selv små revisioner som mange måske ikke regner for noget. Alt andet ville så pludselig være meget misvisende.
Jeg er 100% enig i at hvis det har en stor relevans for samlerværdien (hvad enten vi snakker reel økonomisk værdi eller blot "sund" interesse), så BØR det også fremgå af databasen, og det samme gælder jo reelt set alle former for Platinum-udgivelser og tilsvarende. Jeg har selv argumenteret for det samme flere gange før (og det er dermed også delvist implementeret i forbindelse med "editions"), men du kan vel også godt se hvorfor det vil være et ufatteligt stort arbejde at sætte i værk? :)

Dermed ikke sagt at det ikke kommer til at ske, men jeg forestiller mig at der i hvert fald skal meget mere arbejdskraft til end der er til rådighed lige nu. Nogen skal have interessen og overskuddet til at administrere det.


Iøvrigt synes jeg slet ikke det her er et dumt spørgsmål, det er et meget interessant emne. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Soren47Soren47Skrevet 19/05-15 13:04 
Da der ingen afbrydere er på vores stikkontakter her i den nye lejlighed (de er altid tændt) har jeg ledt efter en stikdåse med flere afbrydere (en til hvert stik) eller noget lignende den i linket, hvor det bare er kun et stik til en afbryder.
På den i linket er der dog et jordstik som går den forkerte vej?
Kender I et sted hvor man kan købe et stik ligesom i linket, men hvor at der ikke stikker det jordstik ud?


Link...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/05-15 14:17 
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 19/05-15 17:59 
Cool, tror også jeg kan bruge den til min Raspberry Pi 2.
Hoid to colony C05 where the computer is...
Soren47Soren47Skrevet 19/05-15 21:38 
Ja det virker som noget jeg kan bruge! Tak :)
millenniummillenniumSkrevet 22/05-15 08:44 
Bare for at være sikker...

Jeg har PAL SNES plus en converter som jeg bruger til US SNES spil. US spil på toppen og EU spil sat i siden. Den virker fint.

Virker en converter også til JAP spil? Jeg har aldrig før ejet et JAP SNES spil.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 22/05-15 09:04 
Ja, det er fuldstændig samme løsning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 22/05-15 09:06 
Danke schön. Så vidt jeg kan læse mig frem til, er JAP udgaven af Castlevania lidt bedre (læse: ucensureret) end US.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 22/05-15 09:19 
Jeg ville også foretrække den til enhver tid.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 25/05-15 23:32, rettet 25/05-15 23:32 
Kan man hente videoer på youtube over på sin computer og derefter lægge den ind på en dvd?, kan godt være jeg spørger dumt men er ikke så meget inde i sådan noget.
I love monster land
dRxLdRxLSkrevet 26/05-15 00:18 
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Soren47Soren47Skrevet 27/05-15 15:52 
Et opfølgende dumt spørgsmål! I er så kloge og søde til at svare :D
Den afbryder jeg har købt kan tage op til 16 ampere. Er det nok til tv, receiver og alle mine spillemaskiner?
Er lidt bange for at det er for lidt
ElgenElgenSkrevet 27/05-15 16:04 
Hvis det er 220V/230V burde det ikke være et problem... plejer sikringerne i alm. grupper ikke at være 10A?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
QQSkrevet 27/05-15 16:53, rettet 27/05-15 16:54 
Hvis det var for lidt var relæet i dit hjem for længst gået, da den garanteret er på 10 eller 13 ampere

Du har alligevel ikke alle dine maskiner kørende med fuldt forbrug samtidig.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
Soren47Soren47Skrevet 27/05-15 17:18 
Tak for svarene. Så er jeg ikke så bange igen :b
Jeg ved desværre ikke så meget om el. Kunne være man skulle læse lidt op på det. :)
ElgenElgenSkrevet 28/05-15 13:26 
Hølmkjær>
Hvis det var for lidt var relæet i dit hjem for længst gået, da den garanteret er på 10 eller 13 ampere.

Mener du sikringen?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 28/05-15 13:56, rettet 28/05-15 13:57 
Mine sikringer kan tage alt, det er også meget billgere at bruge et stykke formet aluminiums folie i stedet for at finde sig i "systemets" krav om "sikringer" som en anden slave...


;-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 28/05-15 15:56 
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
QQSkrevet 29/05-15 02:39 
Elgen>
Hølmkjær>
Hvis det var for lidt var relæet i dit hjem for længst gået, da den garanteret er på 10 eller 13 ampere.

Mener du sikringen?

Ja, jeg blander det måske lidt sammen. Sikringer i danske hjem er typisk på 10 eller 13 ampere, men sidder jo sammen med boligens HPFI-relæ, som jo også gerne skulle slå fra. Eller det har måske en helt anden funktion, jeg ikke kender?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
ElgenElgenSkrevet 29/05-15 06:59, rettet 29/05-15 08:53 
Nej, faktisk er det sikringen der går ved overbelastning og/eller kortslutning. HPFI-relæet er der for at slå fra i tilfælde af såkaldt fejlstrøm. Strømmen i et lukket elektrisk kredsløb er altid den samme; altså hvad der løber ind skal også komme ud. Så hvis der kommer mindre strøm ud end ind, er det fordi der er en forbindelse fra fasen til noget der kan "aftage" strømmen; typisk jord. Hvis dette sker gennem dig, får du stød, men det giver ikke nødvendigvis overbelastning, da den elektriske modstand i et menneske er ret stor. Derfor har man HPFI-relæet der måler både udgåede og indgående strøm. Er der forskel i de 2, slå det fra.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/05-15 09:55, rettet 29/05-15 09:59 
Ja, HPFI-relæet slår fra, når det måler en forskel på mere end 0,03A mellem fase og nul. Det svarer ca. til den mængde strøm en normal sund menneskekrop kan tåle at få igennem sig, før den kradser af.

Stikkontakter er normaltvis designet til at kunne håndtere 16A, før de fejler katastrofalt, hvilket er grunden til, at man bruger sikringer, der "kun" er på 10 eller 13A.

Så sikringerne sørger for, at der ikke går ild i dit hus, hvis du slutter for meget lort til en stikkontakt (eller teknisk set en lysgruppe), mens HPFI-relæet prøver på at forhindre dig i at dø, hvis du får stød.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 29/05-15 11:03 
Mit HPFI-relæ er også rimelig glad for at slå fra hvis jeg sætter noget til der trækker mere strøm end fasen(?) kan trække (f.eks. microbølgeovn samtidig med elkoger). Og den er ret smålig med det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/05-15 11:20 
Er du sikker på, det er HPFI-relæet? Nyere strømtavler har som regel såkaldte "automatsikringer" i stedet for gammeldags smeltesikringer. De er lavet med bimetal og kan derfor sluttes igen med et håndtag, når de har fået lov til at køle af. Du forveksler dem måske med relæet?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 29/05-15 11:27 
Jeg er absolut ingen anelse om hvad der er hvad. Men det er de der kontakter der slår fra, som jeg altid har forstået som et HPFI relæ :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/05-15 11:55 
Så er det sikkert en sikring, der bliver trukket. Det skal du bare være glad for.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 30/05-15 09:13, rettet 30/05-15 09:14 
Måske egentlig ikke så dumt et spørgsmål..

Hvad er retro....?

Jeg har altid betragtet mine gamle SNES og C64 spil som retrospil, men min hustru (med udgangspunkt i tøjmode) mener at retro er en nyskabt efterligning af en gammel stil.

Tager man udgangspunkt i definitionen, er det måske mere rigtigt. Retro = backwards.

Dvs. at retrospil nærmere er Hotline Miami, mens mine SNES spil er autentiske.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/05-15 09:27 
Din kone har ret. Jeg bruger også alt for tit udtrykket "retro gaming" forkert :/

"Old school gaming" er nok et bedre alternativ.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 30/05-15 10:23 
Jeg har ikke en kone. Jeg har en hustru. :D

(Reelt sagt af M. Maersk)
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/05-15 10:36 
Også ret old school ;)
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 30/05-15 11:21 
Retro viv.
SumezSumezSkrevet 30/05-15 14:42 
Jeg vil også give hustruen ret. Retro er at lade sig inspirere af det der var.

Men når man snakker "retro gaming", snakker man selvfølgelig heller ikke om at spille SNES eller C64 i deres samtid, men at spille de "gamle" spil i nyere tid, altså stadig at læne sig mod fortiden, så udtrykket giver stadig mening, godt og vel.
Når det så er sagt, så synes jeg at lade spil der har overtrådt en vis arbitrær og rimelig subjektiv "udløbsdato", defineres som "retro" er både misvisende og nærmest respektløst overfor de spil som er mere eller mindre tidløse. Det skaber en form for indforstået regel om at de ting der er nyere helt automatisk er bedre, og at de ældre tilhører sin egen klasse og er en interesse for sig selv, også selvom det måske ikke er sådan ment hos de fleste af dem der benytter udtrykket.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 30/05-15 15:02 
Den kan jeg godt forene mig med. Når jeg spiller C64 så er det absolut (også) for at genoplive subjektive nostalgiske værdier. Det er retro gaming, fordi jeg bevidst henter fortidens følelse til nutiden.
Men når jeg spiller Zelda LTTP eller Castlevania IV så er det ikke for at vække nostalgiske følelser, men fordi det bare er bundsolidt gameplay. Ergo, der er ikke retro gaming.
The medium is the message.
GakuGakuSkrevet 31/05-15 18:38 
Når man bruger trådløse hovedtelefoner afhænger lydkvaliteten så på om der er en forstærker imellem kilden og hovedtelefonerne?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-15 18:48, rettet 31/05-15 18:55 
Nej, så er det udelukkende forstærkeren i hovedtelefonerne der har noget at sige. Lyden bliver overført digitalt.

EDIT: Eller tænker du, f.eks. CD-afspiller > digital sender > hovedtelefoner? Hvis du har CD-afspiller tilsluttet med digital vil svaret være det samme som ovenstående. Men hvis den er tilsluttet med analog så vil DAC'en i din CD-afspiller spille en stor rolle.

Hvordan bruger du dem helt præcist?
Spiller nu: Phantasy Star IV
GakuGakuSkrevet 31/05-15 19:08 
Jeg bruger dem fra PC > digital sender > hovedtelefoner
Login for at besvare
Username
Password
Remember me