X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
WonderboyWonderboySkrevet 02/02-15 13:06 
Der er ikke nogle beviser.
I love monster land
NaieraNaieraSkrevet 02/02-15 13:15, rettet 02/02-15 13:16 
Udover at man rent faktisk havde taget luften ud af boldene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WonderboyWonderboySkrevet 02/02-15 15:04 
NFL have nok gjort noget hvisdet var rigtigt, og hvilken fordel skulle da være når begge hold spillede med den samme bold?.
I love monster land
NaieraNaieraSkrevet 02/02-15 15:09 
Det er stadig snyd.

Så vidt jeg ved gjorde man intet videre efter John Belichicks "Spygate", så hvorfor skulle man gøre noget her? :p

Jeg laver i øvrigt bare fis. Det rager mig en papand, hvad der sker i NFL.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 03/02-15 19:04 
Jeg vil gerne kunne styre Vcc til en EPROM (Vcc=5V) med en Arduino-pin (TTL-level), men man må ikke trække så meget strøm (100mA) på et signalben. Hvad er så den nemmeste måde at gøre det på? Tænker selv noget med en transistor eller noget?! Har fast 5V som man gerne må trække strøm på til rådighed på boardet.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/02-15 19:16 
Måske en lille power mosfet :)
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 08/02-15 20:12 
Findes der nogen steder i DK hvor man kan finde et C64 A/V kabel....?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 08/02-15 20:25 
Forretning? Næppe. Dba.dk er nok bedste bud.
millenniummillenniumSkrevet 08/02-15 21:08 
DBA jep. Håbede nogen kendte en kabel-shop i Kbh, men jeg må ty til DBA.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 09/02-15 09:08, rettet 09/02-15 09:10 
Nogen der har et super godt tip til en ekstern PC-skærm (i stedet for at oprette en helt ny tråd om emnet)...?
Standard-skærmene koster jo ikke alverden, men det er stort, rodet marked.

Krav:
- Helst hvid eller den Apple'ish børstet stål. (Design matters)
- Cirka. 23 - 24 tommer.
- Ikke pisse dyr gaming-skærm men kvalitet over middel
- Pris 1.500 - 2.000 kr

Resten er hip som hap.

Skal bruges til Mac, men Apples thunderbolt display har vi simpelthen ikke råd til.
The medium is the message.
QQSkrevet 09/02-15 11:19, rettet 09/02-15 11:19 
Er Nintendo-Netflix samarbejdet om en live-action Zelda tv-serie en and? Eller hvad er årsagen til, at jeg ikke har set det omtalt herinde?

Kilde:
http://www.wsj.com/articles/BL-SEB-86552

Hvordan laver man i øvrigt en tv-serie med en hovedperson, der kun kan sige "Hyyyaarrhhh!!"? Bliver det et virvar af "HEY! LISTEN!!!"?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
millenniummillenniumSkrevet 09/02-15 11:25 
Vi mangler bare den klassiske brøler: "Watch the heroic countryboy, Zelda, fighting against the forces of evil".

SÅ ved vi Nintendo ikke har været inde over. :-D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 09/02-15 11:30, rettet 09/02-15 11:34 
Hølmkjær>
Er Nintendo-Netflix samarbejdet om en live-action Zelda tv-serie en and? Eller hvad er årsagen til, at jeg ikke har set det omtalt herinde?

Jeg forstår slet ikke at alle taler om det. Der har været -en- reel artikel om det (den samme som du linker til), som ikke har -nogen- form for kildehenvisning, mens alle andre artikler jeg har læst har været åbenlyse joke-artikler omkring latterligt upassende cast members, osv.

millennium>
Vi mangler bare den klassiske brøler: "Watch the heroic countryboy, Zelda, fighting against the forces of evil".

With all due respect.. jeg har hørt den "han hedder ikke Zelda!"-joke http://i.imgur.com/BAhAxS0.jpg]rigtig mange gange[/LINK]" target="">rigtig mange gange, men i løbet af de adskillige årtier jeg har kendt til spilserien, har jeg aldrig nogensinde hørt nogen der oprigtigt har troet at Link hed Zelda.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 09/02-15 12:39, rettet 09/02-15 12:40 
Pt er det bare ikke særligt interessant, da der intet konkret er på bordet. Der hvor "projektet" er nu er at Netflix har fået lov til at skrive manuskripter til en potentiel serie, som de så kan præsentere for Nintendo. De vil så vurdere om det er godt nok til at Netflix skal få lov til at producere det.

Med andre ord, hvis alt går godt, så er vi mange år fra at se noget blive produceret, da der ikke engang ER en forfatter til de manuskripter.
QQSkrevet 09/02-15 14:47 
Nu er Wall Street Journal jo ikke en eller anden sladderklumme, omend spil-industrien nok næppe er det deres kernelæsere ved allermest om. Når det så er sagt, så kunne selvsamme avis i forgårs fortælle, at Netflix netop har ansat en direktør med ansvar for Asien, hvis første opgave bliver at rulle Netflix ud i Japan, med dertilhørende indsamling af japanske serier osv. Det er jo sandsynligt, at de i den ombæring påtænker at producere originale serier, der også kan sendes i vesten og dermed har sat gang i Zelda-ideen. Men jeg tror nu også vi er på et meget tidligt stadie.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SumezSumezSkrevet 09/02-15 14:55 
Det er ikke en artikel i Wall Street Journal, det er en blog hostet af deres hjemmeside. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-15 18:31, rettet 09/02-15 18:32 
millennium>
Nogen der har et super godt tip til en ekstern PC-skærm (i stedet for at oprette en helt ny tråd om emnet)...?
Standard-skærmene koster jo ikke alverden, men det er stort, rodet marked.

Krav:
- Helst hvid eller den Apple'ish børstet stål. (Design matters)
- Cirka. 23 - 24 tommer.
- Ikke pisse dyr gaming-skærm men kvalitet over middel
- Pris 1.500 - 2.000 kr

Resten er hip som hap.

Skal bruges til Mac, men Apples thunderbolt display har vi simpelthen ikke råd til.

Jeg har ikke nogen bestemt skærm jeg lige kan anbefale, men sørg for at købe en IPS eller PLS-skærm! VA- og TN-paneler er simpelthen det argeste lort til PC-skærme, med deres dårlige betragtningsvinkler og farver. Især når i er vandt til Mac-skærme allerede (som er IPS eller PLS afhænging af producenten).

Nogle sider oplyser ikke hvorvidt LCD-skærmene er af den ene eller anden type. Så det kan godt være du skal google lidt for at finde ud af det. Hvis skærmen er meget billig, er det sikkert en TN.

Det der ærgrer mig rigtig meget ved PC-monitors er at det kun er et fåtal der har glasplade foran skærmen. Det synes jeg er møghamrende lækkert på Apples skærme, det gør dem flottere, og er nemmere at tørre af.

Jeg har haft fingrene i en Dell P2314T m. touchskærm ude på arbejde, som vi skal bruge til infoskærme. Den er LPS-panel og har glas foran. Den er rigtig lækker, med et ret godt billede også. Tænker lidt på at købe en til mig selv, netop pga. glasset (touch har jeg ikke til noget). Du får nok lidt svært ved at finde en til de priser i søger, men jeg ville lige nævne den alligevel, da den har fanget min interesse :)
http://accessories.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs=19&l=en&sku=859-BBBC
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/02-15 22:12 
"Press any key to continue" når man starter et spil.... hvorfor?! Seriøst, hvorfor?
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 17/02-15 22:30 
At udvælge én knap ville være diskrimination af de andre. :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/02-15 23:17 
Ja, men hvorfor skal man overhovedet trykke på noget? Hvorfor går spillet ikke direkte til menuen? Har det noget at gøre med strømbesparelse?
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/02-15 00:21 
Jeg ved ikke om det er et levn fra attract screens, som man af uvisse årsager har valgt at beholde i nye spil... Eller om det er til hvis man nu ikke fik set de 20 logoer der blev smidt i ansigtet på en, da man sparkede spillet igang.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
QQSkrevet 18/02-15 01:26 
Jeg synes nu det er meget hyggeligt med en "titelskærm". På mange Wii U titler (og sikker mange andre jeg ikke lige kan huske) har skærmen jo faktisk en nyttig funktion. Den controller der trykkes på, bliver automatisk Player 1. Så slipper man for at skulle ind og ændre det i en undermenu, hvis man nu for eksempel hellere vil spille med sin Pro Controller,
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
millenniummillenniumSkrevet 18/02-15 08:58 
Svar på dumme spørgsmål-tråden
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/02-15 09:18, rettet 18/02-15 09:19 
Jeg har nu altid synes godt om attract mode i spil. Især da jeg var yngre, og man fik fortalt historien for spillet, eller kunne se glimt af baner man endnu ikke var kommet til.
IMO vil det virke forkert og meget tørt hvis man blev smidt direkte til menuen :)

Jeg kan huske at der var en herinde, en som også anmeldte spil, som skabte sig over same "problem". Han gik endda så vidt som at skrive at han for fremtiden ville sænke scoren på de spil der havde en titelskærm :D :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 18/02-15 09:23, rettet 18/02-15 09:23 
KillerBean2>
"Press any key to continue" når man starter et spil.... hvorfor?! Seriøst, hvorfor?

Der er faktisk en sindssygt god forklaring, som ikke gik op for mig før jeg selv prøvede at udvikle noget spilkode til min Xbox 360.

I dag er næsten alle controllers jo trådløse, og selv (måske netop især) hvis man samtidig har sat nogen til via USB, er der ikke rigtig nogen logik i hvilken der er "spiller 1" ligesom der var før i tiden.
Den controller der trykker "any key", eller start, eller hvad man vælger, bliver automatisk behandlet af spillets kode som "spiller 1". Det er egentlig en supersnedig og diskret måde at identificere hvem der spiller.

Ved ikke med Sony, men på Xbox er det faktisk en af de grundlæggende guidelines fra Microsoft, sammen med andre gode pointer som at spillet altid skal pause mens guide-funktionen er oppe osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/02-15 09:30, rettet 18/02-15 09:30 
Den allervigtigste guideline i spil nu om dage, er at advare om at spillet autosaver. Den besked kunne jeg nu godt undvære :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 18/02-15 09:30 
Ja, den er vist ved at være lide gammeldags :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 18/02-15 09:58 
Eller hvis man, én gang for alle, kunne registrere sig som ikke-lidende af epilepsi i sin generelle profil. :)
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 18/02-15 10:18 
Spørgsmål: Kan man teste kondensatorer direkte på PCB'et (med et dedikeret capacitance meter eller multimeter med capacitance-funktion) eller er det smartest at aflodde dem først?
I tilfælde af sidstnævnte: Hvorfor? Er det af hensyn til andre komponenter som kan blive ødelagt af den spænding man sender igennem eller er det fordi målingerne kan blive påvirket af andre komponenter i kredsløbet?

Jeg spørger konkret fordi jeg har jeg noget hardware som jeg mistænkter har en eller flere defekte kondensatorer (af elektrolyt-typen), men der er tale om SMD'er, så de er besværlige at aflodde og der er hverken lækage eller opsvulmning at spore, så jeg kan ikke umiddelbart finde den/de skyldige komponenter med det blotte øje.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/02-15 10:49, rettet 18/02-15 11:07 
Du kan som regel ikke konkludere om en elektrolytkondensator er død ved at måle dens kapacitans. Du skal i stedet bruge et ESR-meter (måler AC-modstand ved højfrekvens). En elektrolytkondensator ændrer sjældent kapacitans eller DC-modstand, når den dør, og det sker også ofte, at den tørrer ud og dør en stille død, så man ikke kan se på den, om der er noget galt, uden at måle. Og ja, nogle ESR-metre påstår at de kan måle "in circuit", men det er alligevel en god ide at løfte det ene ben på en komponent, før man måler. Man ved aldrig, hvad der kan sidde i parallel og give falske udlæsninger.

Men når det så er sagt, er det nok bedst bare at skifte samtlige elektrolytkondensatorer på printet. De er billige, og når én først er stået af, er der sikker også flere, der snart gør det samme, specielt i ældre elektronik. Elektrolytkondensatorer er noget forfærdeligt prut. Man bruger dem kun, fordi man stadigvæk ikke har et ordentligt alternativ.

Sumez>
KillerBean2>
"Press any key to continue" når man starter et spil.... hvorfor?! Seriøst, hvorfor?

Der er faktisk en sindssygt god forklaring, som ikke gik op for mig før jeg selv prøvede at udvikle noget spilkode til min Xbox 360.

I dag er næsten alle controllers jo trådløse, og selv (måske netop især) hvis man samtidig har sat nogen til via USB, er der ikke rigtig nogen logik i hvilken der er "spiller 1" ligesom der var før i tiden.
Den controller der trykker "any key", eller start, eller hvad man vælger, bliver automatisk behandlet af spillets kode som "spiller 1". Det er egentlig en supersnedig og diskret måde at identificere hvem der spiller.

Ved ikke med Sony, men på Xbox er det faktisk en af de grundlæggende guidelines fra Microsoft, sammen med andre gode pointer som at spillet altid skal pause mens guide-funktionen er oppe osv.

Så fatter jeg bare på ingen måde, hvorfor jeg skal udsættes for det lort, når jeg sidder og spiller på PC. Man kan selvfølgelig argumentere for, at man også kan sætte en controller til sin PC, men så burde programmørerne sgu have hjerne nok til at lave noget kode, der selv finder ud af, om det er tilfældet.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 18/02-15 11:37 
Hvad er det for nogle PC-spil, som ikke er decideret designet til controllers, der gør det med titelskærmen? Mindes ikke jeg har set det nogen steder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/02-15 12:03 
Det er sgu da lige meget, om de er "decideret designet til controllers" eller ej. Jeg vil ikke ha' det lort på min PC :)

Det seneste spil, der plager mig på den måde, er Spec Ops: The Line. Det har både logoer, der ikke kan skippes, "Press any key to continue" og en 40 år lang advarsel om auto-save.
AV Intelligent Terminal
OdinOdinSkrevet 18/02-15 13:01, rettet 18/02-15 13:11 
Tusind tak for udredningen, KillerBean. Meget informativt.
Har du eventuelt også et bud på hvor man finder et nogenlunde anstændigt ESR-meter som ikke koster en arm? Det eneste jeg er faldet over herhjemme er Peak ESR70, der koster i omegnen af 1300kr (totalt ude af trit med det begrænsede målebehov jeg har).

Men når det så er sagt, er det nok bedst bare at skifte samtlige elektrolytkondensatorer på printet. De er billige, og når én først er stået af, er der sikker også flere, der snart gør det samme, specielt i ældre elektronik. Elektrolytkondensatorer er noget forfærdeligt prut. Man bruger dem kun, fordi man stadigvæk ikke har et ordentligt alternativ.

Det ville jeg også gøre hvis jeg var 100% sikker på at det er kondensatorerne den er gal med, men jeg har reelt set ingen idé om, hvor problemet ligger. Jeg vil helst ikke kaste mig ud i en omfattende udskiftning af en masse SMD-kondensatorer med mine begrænsede loddeevner før jeg er sikker på, at der overhovedet er et problem med dem.
...Men hvis jeg på den anden side alligevel er tvunget til at aflodde dem for overhovedet at teste dem, så er det selvfølgelig allerede en "moot point".
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/02-15 14:05 
De koster tilsyneladende bare en arm. Jeg har heller ikke fået købt et til mig selv endnu. Men jeg har det her kit i kikkerten:

http://shop.anatekcorp.com/products/component-analyzers/blue-esr-kit

Men som sagt, hvis det er et ældre stykke elektronik, gør du det under alle omstændigheder en tjeneste, hvis du bare udskifter hele lortet.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/02-15 10:35 
Hvad er vægten Ca. på et 14' TV?
Mere end 10 killo?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 19/02-15 12:48 
Fladskærm eller CRT?
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/02-15 13:08 
Hov... Ja crt :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
WonderboyWonderboySkrevet 19/02-15 13:28 
Vej det?.
I love monster land
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/02-15 13:30 
lidt svært når det ligger i japan
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
WonderboyWonderboySkrevet 19/02-15 13:33 
De har vek også en vægt? :-)

Tror der kan være stor forskel på et 14' tv crt efter hvilket mærke det er, Sony crt tv har jo altid været meget tunge.
I love monster land
JmogJmogSkrevet 19/02-15 15:02, rettet 19/02-15 15:02 
Det 14" no-name CRT TV jeg havde som 10-årig tror jeg vejede lige omkring 10kg. Det lyder ikke helt forkert.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/02-15 15:30 
Min badevægt siger også ca. 10kg.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/02-15 17:32 
Tak ! :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
GreaseballGreaseballSkrevet 19/02-15 19:11 
Ved at hjælpe en butik med sætte deres kasse system op til at kører på Mac. Da kasse systemmet kører via Remote desktop. Så skal jeg bruge \ for indtaste det domæne som kassen ligger på.

Nogen der kan sige mig genvejs tasterne på et Mac tastatur til at lave \ for den kan jeg altså ikke finde. Brugt kopi-paste som nødløsning.
Tænker der sikker er en venlig Mac bruger her, der lige hurtig kan oplyse mig om det :)
JmogJmogSkrevet 19/02-15 23:01 
Hold shift og alt inde og tryk på 7.
GreaseballGreaseballSkrevet 20/02-15 01:02 
Takker. Det vil jeg prøve :)
WonderboyWonderboySkrevet 21/02-15 12:02, rettet 21/02-15 12:03 
Har kigget på et spil på fona.dk men det er ikke på lager online og der er kun 6 butikker der har det på lager og desværre ikke nogle af dem i Odense, nogle der ved om man kan få min Fona butik her i Odense til at bestille det hjem fra en af de andre butikker?.
I love monster land
scavengerscavengerSkrevet 21/02-15 13:36 
Ikke der hvor jeg har prøvet, men det kan jo være de er flinkere i Odense.
Nemo me impune lacessit
millenniummillenniumSkrevet 28/02-15 17:00 
Næsten hver gang jeg går ned i vores kælderrum, så kan jeg mærke en øget tissetrang. Når jeg så går op i lejligheden igen, så forsvinder trangen igen.

Er der en logisk forklaring på dette? Noget med trykket ved en mindre op/nedstigning? Eller er det rent psykisk? :-D
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 28/02-15 17:02 
Det er koldt/koldere dernede, ikk'?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig