X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).
« < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > »

Svar
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/11-08 22:20 
Jo det lyder jo rimeligt.
Men hvad bruger som aktivt delefilter?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 22:25 
Jeg har egentlig bare forbundet de to forstærkere med phono kabler fra lydudgang på den ene til Multi Channel In på den anden. De smider jo egentlig den samme lyd ud begge to både diskant/mellemtone og bas.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/11-08 22:43 
Så er der jo ikke nogen point i at køre biamping?! :-s
Pointen er jo netop at man andvender et aktivt delefilter før forstærkning så man undgår fasedrevning og tab i et passivt delefilter.

Ved at andvende det indbyggede passive delefilter, opnår du stort set kun en bedre arbejdsfordeling af bas og diskant, men fasedrejning og et tab kan du ikke undgå.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/11-08 22:44 
Jeg er ikke nogen ekspert på området, jeg har bare prøvet at finde ud af hvad fidusen er.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 22:45 
Når du siger "fasedrejning og tab" hvad mener du så? Forskellen var tydelig da jeg satte forstærker nummer to til.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 25/11-08 22:51 
Er vi ikke lidt ude over de dumme spørgsmål nu?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 22:53 
Det er da et dumt spørgsmål når jeg åbenbart ikke ved hvad bi-amping er.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 25/11-08 22:58 
Jeg synes det er et meget godt spørgsmål, fordi jeg aner det heller ikke. Jeg tænkte bare at I måske kunne tage det i beskeder istedet, så der er plads til at være almindelig dum her i tråden :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/11-08 22:58 
Jo du har ret Herold, skriver en PM så ....
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 26/11-08 00:01 
Kan I ikke oprette en Lyd for Dummies tråd i stedet så? Personligt har jeg ikke så meget forstand på lyd når det kommer til netop disse ting, så jeg synes det er rart med noget info.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-08 01:30 
Hvad er det der gør at et mobiltelefon-kamera kan se når en fjernbetjening sender signaler og hvorfor kan man ikke se det uden?

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Her har jeg holdt en knap nede mens jeg har taget et billede. Det er også synligt hvis man optager en video.

Det må da være et dumt nok spørgsmål til tråden :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 28/11-08 01:50 
Er det ikke noget med at kameraet er så lysfølsomt at de kan opfange det infrarøde lys? Man kunne selvfølgelig så sige at en optagelse af infrarødt lys heller ikke burde kunne ses, og det er så her at jeg dropper nogen videre form for teori, og venter på at der kommer en der ved noget om det... :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
QQSkrevet 28/11-08 04:02, rettet 28/11-08 04:04 
Fordi dit øje ikke kan opfange infrarødt lys, men det kan kameraet. Kameraet/skærmen er dog ikke designet til at vise infrarødt lys, og viser i stedet for bare hvidt lys.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
ElgenElgenSkrevet 03/12-08 20:48 
Da min søn på 7 på det sidste er blevet voldsomt interesseret i min 360'er (demoerne af Lego Indy og do Batman), og jeg (af forskellige årsager, bl.a. at mine kontooplysninger ligger på min Live-konto) ikke bryder mig om at han er logget ind med min konto, har jeg lavet en lokal konto til ham.
Jeg har så slået auto-login fra på min egen og sat en passcode på.
Men kommer spørgsmålet: Hvorfor en i h.... skal man indtaste sin passcode 2 gange lige efter hinanden i 2 forskelligt udseende prompte?
Jeg ved ikke om det altid har været sådan (har lige sat den på) eller om det er noget der er kommet med NXE, men tumpet er det da. Det har jeg da aldrig oplevet på nogen andre systemer hvor man skal logge ind; er det mon en fejl?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 04/12-08 08:37 
Hvordan sætter man passcode på?? Det anede jeg ikke at man kunne. Der er mange der bruger min Xbox, så de ville egentlig være ret rart.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 04/12-08 10:15 
Hmmm, nu kan jeg jo ikke lige huske på stående fod hvor jeg fandt det };-)
Skriver det i aften når jeg sidder foran boxen igen.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 04/12-08 13:28 
Sumez>
Hvordan sætter man passcode på??

Sidder og leder efter det, men det eneste jeg kan finde, er passcode på xbox live adgang. Dvs de stadig kan logge på din konto lokalt.

Men, here it is:
Guide -> Settings -> Account Management -> Xbox LIVE Pass Code
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ElgenElgenSkrevet 04/12-08 20:02, rettet 04/12-08 20:03 
Det er præcis der; navnet er bare misvisende.

Der kan slet ikke logges på kontoen (uden at indtaste passcode; en serie af 4 tryk på visse knapper på controlleren); hverken lokalt eller live, hvis den har en passcode.

Dog bliver NXE nogen gange lidt forvirret og viser nogle højst mærkværdige beskeder hvis man hurtigt skifter mellem konti med og uden Live.

Eksempel:
1) Jeg er logget ind med min konto (der har Live).
2) Jeg logger af.
3) Jeg logger ind på min søns konto (der IKKE har Live).
4) Jeg får beskeden "<min søns profilnavn> has X friends online".
5) Der er dog ingen friendlist eller moget nogen steder at finde.

Fejlen kommer ikke konsekvent ved udførsel af 1)-5).

I smell bug };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/12-08 20:13 
@Konsolkongen

Det er den samme teknologi Wii bruger. I den dér topbar sidder 2 infrarøde lamper og der er et lille kamera i spidsen af Wiimoten der kan opfange lyset fra dem.
På grund af noget med frekvensen hvor ved et kamera optager billeder kan det opfange infrarødt lys.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/12-08 20:30 
Ja det kan vel godt gi mening :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 05/12-08 11:21 
Hvor mange gange er BLU-RAY bedre end DVD?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 05/12-08 11:39 
1000 millioner milliarder!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KroeboCopKroeboCopSkrevet 05/12-08 12:05 
neros>
Hvor mange gange er BLU-RAY bedre end DVD?

Mener det er 6 gang skarper end DVD kvalitet.
Hoid to colony C05 where the computer is...
lkzlkzSkrevet 05/12-08 12:20 
neros>
Hvor mange gange er BLU-RAY bedre end DVD?

DVD har en maksimal opløsning på 720×576 (PAL), eller 414.720 pixels. http://en.wikipedia.org/wiki/DVD

Blu-ray har en maksimal opløsning på 1920×1080 (1080p), eller 2.073.600 pixels. http://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Så helt præcist har Blu-ray 2.073.600/414.720 = 5 gange så mange pixels som DVD :-)

Eller sagt på en anden måde, billedet på Blu-ray er ca. 2.6 gange så bredt og ca. 1.8 gange så højt som DVD.
McLovin
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 05/12-08 12:24, rettet 05/12-08 12:25 
neros>
Hvor mange gange er BLU-RAY bedre end DVD?

PAL DVD - 720x567 = 414.720
NTSC DVD - 720x480 = 345.600
Blu-ray - 1920x1080 = 2.073.600

PAL - 2.073.600 / 414.720 = 5
NTSC - 2.073.600 / 345.600 = 6

.. and there you have it :)

EDIT: ... well too late
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 05/12-08 12:28 
haha ok tak drenge :-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 05/12-08 12:28, rettet 05/12-08 12:29 
Det er så rå opløsning ifm. film, men også bedre billede pga. codecs, bedre lyd, flere features mht. menuer, etc. Så lidt svært at sige at der er X gange bedre ;)

I rå kapasitet er BD ca. 6,25 gange "bedre" end DVD.
nerosnerosSkrevet 05/12-08 12:36 
Egentlig også det KroeboCop skriver så jeg holder mig til det :-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 05/12-08 12:42, rettet 05/12-08 13:22 
Han skrev om skarphed og jeg skriver om kapasitet ;)

EDIT: Grr!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 05/12-08 13:18 
Skraphed?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 05/12-08 13:26 
LOL :D
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 07/12-08 19:23 
Jeg skal sende et spil retur, da jeg fik det forkerte og de skriver det her til mig:

Please return it to us by registered airmail and we'll credit you for the postage.When we receive it we'll replace it.

Betyder det at jeg skal sende det, hvor afsenderen betaler?
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 07/12-08 19:26 
Jeg tror det?
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 07/12-08 21:46 
Nej, det betyder at du skal sende det som pakke - altså så modtageren skal kvittere, når det afleveres, og du får en kvittering for afsendelse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 07/12-08 21:49 
Godt så :-)
Bashful Neophyte
solid snakesolid snakeSkrevet 09/12-08 09:24 
Hvad vil du helst skulle leve med resten af livet..
En stomipose, eller have sondemad resten af livet?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/12-08 17:06 
klart stomi! Sondemad bliver man sur og trist af. Stomi afholder bare en fra interagere socialt med nogen overhovedet :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/12-08 17:28 
Er det noget man kan få achievements for? Så er jeg klar på at prøve begge dele. :-)

"Social Handicap Achievement unlocked"
You wore a colostomy bag for more than 88 days.

"Feeding Frenzy Achievement unlocked"
Received 999 meals through a tube.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/12-08 11:15 
Hvorfor er der så sindssygt mange folk, der ikke kan finde ud af at bruge "synes" og "syntes" rigtigt? Det er ikke engang 50/50 korrekt, når folk slynger ordet ud :-(
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/12-08 11:29 
Fordi de aldrig har lært det i skolen?

Jeg er fra generation '85, og har lidt meget under 60'er/70'er generationens folkeskole-retningslinjer, der ikke prioriterede grammatik specielt højt. Ærligt talt så synes jeg ikke, at jeg har fået meget ud af mine skolepenge - lærene kan jeg ikke skyde noget i skoene, de var fantastiske! Det er svært når der undervises efter laveste fællesnævner. Dermed ikke sagt at der ikke skal være plads til de svage elever i enhver klasse, man bør måske bare modernisere mange af de tankesæt der bruges i undervisnings øjemed i dag.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 10/12-08 11:54 
Så du lærte ikke at stave, fordi man underviste så alle skulle lære lige det mest basale? :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/12-08 12:50, rettet 10/12-08 12:51 
Nej nej, jeg lærte skam at stave, selvom det det nogen gange ikke kan ses :p Formuleringen var vist ikke så god :/

Men sådan noget som forskellige tider, kommasætning osv. blev der aldrig gået specielt meget i dybden med.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 10/12-08 13:12, rettet 10/12-08 13:12 
Det tror jeg så sagtens man kan kæde sammen med dine lærere i folkeskolen, men det var nu kun for sjov jeg kommenterede din formulering :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/12-08 14:23 
Echelon VI>
Ærligt talt så synes jeg ikke, at...

Tak fordi du i det mindste bruger det korrekt :-)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 01:02, rettet 11/12-08 01:06 
Jeg har lært mig selv meget efterfølgende ;)

Jeg mener ikke rigtigt det kan være lærenes skyld, når man ser både historisk og lov-mæssigt (de retningslinjer/læremål der var gældende) i den danske folkeskole som den så ud da jeg gik i skole - hvordan tilfældet er i dag, aner jeg ikke.

Det handler måske også om Dansk Sprognævns politik på området/hvordan man med moderne øjne betragter sprog i DK. Meget af det danske sprog bliver formelt rettet efter hvordan det bruges af den generelle befolkning. Her kan nævnes eksempler som "bjørne-tjeneste", "majonæse", "jogurt" etc. Der er altså ikke i nyere tid, brug for at man retter ind efter sproget, det skal nok rette ind efter de fejl man begår :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 11/12-08 01:26 
Jeg syntes helt klart at folk som der skriver jogurt og majonæse fortjener en bjørnetjeneste. De styre altså ikk'.
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 11/12-08 02:08 
Echelon VI>
Jeg mener ikke rigtigt det kan være lærenes skyld, når man ser både historisk og lov-mæssigt (de retningslinjer/læremål der var gældende) i den danske folkeskole som den så ud da jeg gik i skole - hvordan tilfældet er i dag, aner jeg ikke.

Det mener jeg så i den grad det kan når der kommer ned til typefejl. Eksempelvis om man kan finde ud af det med nutids r :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 07:22, rettet 11/12-08 07:23 
Når en hel generation ikke kan finde ud af det, må der jo være tale om nogle generelle mangler i skolesystemet. Det er næppe en epidemi af dårlige lærere!? Hvis det er det må det da hvertfald et eller andet sted være "systemets skyld", og ikke personlige årsager.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 11/12-08 08:44, rettet 11/12-08 08:44 
Jeg ser nu også ofte at min generation heller ikke fatter synes/syntes, eller for den sags skyld lægger/ligger, nutids-r eller yndlings/ynglings (hvilket ikke engang er grammatik, men blot to forskellige ord). Og tro mig, vi har terpet meget grammatik af netop denne slags i folkeskolen...

PS: Ja, jeg er klar over at lægger/ligger heller ikke er et spørgsmål om grammatik, teknisk set, men de er i det mindste relaterede. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 11/12-08 09:19, rettet 11/12-08 09:26 
Svaret ligger delvis i moderne kommunikationsformer som mail, SMS, internet-fora og chat-sites. Det er hurtig kommunikation, hvor der oftest ses i gennem fingre med korrekt grammatik og sprogbrug. Det gør folk utrænede og dovne.

EDIT: Syntes/synes, nutids-r m.m. er en generelt ting. Det stammer også fra 70'ernes og 80'ernes børn og unge. Men jeg er enig i, at det er værre i dag. Som nævnt bl.a. pga. ovennævnte. Samtidig har der muligvis været mindre fokus på danskundervisningen i 90'erne, da Danmark flere gange har ligget rigtigt dårligt sammenlignet med andre vestlige lande.
9'977 emne(r).
« < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig