X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Reply
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme"... Se hele indlægget
The medium is the message.
Reply
spectrespectreSkrevet 10/09-14 21:53 
Nogen der ved hvor man kan få sådanne kasser til løse PAL SNES cartridges?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
slk486slk486Skrevet 11/09-14 00:42 
Jeg har masser... Ellers skal du til holland for en fornuftig pris. Hvor mange skal du bruge?
j/k
spectrespectreSkrevet 11/09-14 10:32 
Jeg har 14 løse cartridges
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
JmogJmogSkrevet 13/09-14 15:18 
Hvorfor smider fodboldspillere trøjen når de scorer, når de ved det betyder gult kort?
dchangdchangSkrevet 13/09-14 20:06 
Nu hvor jeg har fået Xbox One skal jeg have solgt min 360 Slim, hvordan med de spil jeg har købt og hentet via Games with Gold, kan evt. køber få dem med uden at jeg skal skifte gamertag?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 13/09-14 20:47 
For ikke lige at paste en halv roman, får du bare lige linket i stedet.
http://support.xbox.com/da-DK/xbox-360/downloadable-content/download-content?icid=furl_drm

Det ser umiddelbart ud til at nogle licenser kan overføres (hvis køber har en halv dag til handlen), men det gælder vist ikke for spil, som der står nævnt nederst i DRM FAQ'en.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 13/09-14 20:52 
Er Tipo 00 en sundere mel end alm hvedemel?
Har hørt så meget om processeringen af hvedemel som gør gluten svær at nedbryde, hvilket skaber mere glutenallergi, mens at italien har en bedre process af melet. Så jeg tænkte om Tipo 00 generelt er sundere til brødbagning.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/09-14 22:28 
Så vidt jeg kan forstå, er Tipo 00 ca. det modsatte af fuldkorn. Dvs. masser af gluten og super god hæveevne. Der findes også tipo 0, 1, 2 og farina integrate (fuldkorn).

Skal ikke kunne sige om italiensk gluten er sunderen end andet gluten, men det er jo også meningen, at gæren skal nedbryde den, så langtidshævning gør underværker ;)
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 13/09-14 23:27, rettet 13/09-14 23:28 
Hvedemel er usundt, punktum. Ikke andet end letoptagelige kulhydrater og intet kroppen har brug for, men det siges Italiensk mel har bedre proteiner.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 14/09-14 00:16, rettet 14/09-14 00:17 
Men såvidt jeg har læst, er gluten i sig selv ikke en baddie. Det er den industrielle process af kornet, hvor nogle vigtige skaller og olier fjernes, så gluten er sværere at nedbryde i kroppen.

Normalt så har fruen det ikke så godt med hvedebrød og lys pasta, bliver oppuset og lign, men da vi var i italien forrige sommer spiste hun løs af det hele, uden overhovedet at mærke noget. Så der ER helt sikkert forskel på behandlingen af hvede i de forskellige lande, og nu er Tipo 00 rimeligt yndet til italiensk bagning og pastalavning.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 14/09-14 00:24 
Nej, det er ikke gluten, der gør det - det gør bare maven oppustet. Ja, italiensk mel giver bedre brød, men det gør stadig ikke hvedemel sundt :)
j/k
jaesjaesSkrevet 14/09-14 01:07, rettet 14/09-14 13:17 
Fuldkornshvedemel er om ikke andet en del bedre, men ved ikke om man kan kalde det sundt - det er vel også delvist individuelt, og kommer fx an på hvor meget man spiser af det. Men det er ligeså sundt/usundt som det meste andet fuldkornsmel, så man kan evt. blande en god slat af det i*. Det indeholder dog stadig gluten.

* Jeg har set en opskrift på brød, hvor alt melet var fuldkornshvede, men da det ikke hæver så godt som alm. hvedemel, blander man det normalt med meltyper som hæver bedre.

EDIT: Gjort første afsnit mere tydeligt.
JmogJmogSkrevet 14/09-14 01:39 
Min mor er begyndt at lave sit eget mel via en lille kornmølle. Det er noget helt andet hvedemel der kommer ud af sådan en, end når man køber det i forretningerne, da alle de sunde ting (hvedekim) ikke er pillet fra. Brøddet får en mørkere og mere tæt krumme end man er vant til. Det mætter også mere og giver en bedre fordøjelse.

Smagen er fremragende og langt bedre end "normalt" hvidt brød. Sidst jeg besøgte forældrene lavede hun hjemmebagt flutes ud af det. Mums, det var godt.
millenniummillenniumSkrevet 14/09-14 08:03, rettet 14/09-14 08:04 
Så skulle I prøve Mothers pizza i kødbyen i kbh. De laver pizza med surdejsbund, hvilket netop også giver en meget mere behagling mæthed.

Jeg har dog aldrig erklæret hvede som sundt, men ville gerne have en metode som er mere hensynsfuld for kroppen. Mennesket har jo spist hvedebrød i +10.000 år, men det er først nu at gluten er blevet et problem. :)
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 14/09-14 09:47, rettet 14/09-14 09:48 
Du spurgte altså om Tipo 00 var en sundere mel end alm. hvedemel ;) Nej, men det giver bedre brød.
Gluten var et problem for nogle år siden, men jeg tror de fleste er enige om i dag, at det kun er hvis man har gluten allergi. Ligesom meget andet man spiser, skifter det som vindel blæser :D
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/09-14 10:06, rettet 14/09-14 14:21 
@millennium

Du har fuldstændig ret i, at problemerne mest skyldes den moderne forarbejdning (og brug af tilsætningsstoffer). Jeg har en kronisk infektion i min tyktarm og har personligt oplevet, hvor stor en forskel, den slags gør. Hvis jeg f.eks. æder en smørstang fra bageren, kan jeg næsten være sikker på, at jeg skider blod til den store guldmedalje dagen efter, mens jeg sagtens kan æde løs af en hjemmebagt kringle, uden der påvirker mig synderligt.

slk486>
Hvedemel er usundt, punktum. Ikke andet end letoptagelige kulhydrater og intet kroppen har brug for

Der vil jeg så mene, at du maler fanden på væggen.

Billigt toastbrød er det rene gift, ja. Men et godt hvedebrød, der er blevet forkælet med lidt fuldkorn og har fået lov til at langtidshæve/koldhæve, er på ingen måde usundt.

Kroppen tager ikke skade af en smule kulhydrater. Men alt med måde. Det går først galt, når man indtager kulhydrater i tåbelige mængder. Jeg tilslutter mig gladeligt dem, der mener, at Coca-Cola er én af de største dræbere på kloden. Hvis man virkelig gerne vil gøre kroppen en tjeneste, skal man holde sig langt væk fra sodavand (inklusiv Zero og andet lort med kunstige sødestoffer), slik og andre produkter, der kun består af sukker.

slk486>
Gluten var et problem for nogle år siden, men jeg tror de fleste er enige om i dag, at det kun er hvis man har gluten allergi. Ligesom meget andet man spiser, skifter det som vindel blæser :D

Det forudsætter bare, at allergi er noget, man er født med. Det er det sjældent.

Det er rigtigt, at kostrådene skifter som vinden blæser, men jeg vil mene, at det alt for billigt at skyde skylden på allergi. Der findes et hav af fødevarer, som er vanskelige at fordøje og som menneskene alligevel har spist i tusinder af år, uden de har givet problemer med allergier.
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 14/09-14 12:17, rettet 14/09-14 12:19 
Der vil jeg så mene, at du maler fanden på væggen.

Nu malede jeg jo ikke med så bred en pensel, at jeg skrev brød. Jeg skrev hvedemel :p

Det forudsætter bare, at allergi er noget, man er født med. Det er det sjældent.

God pointe. Det eneste jeg mente var, at de fleste folk ikke er så paniske overfor gluten mere.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 14/09-14 14:25, rettet 14/09-14 14:27 
Sundhedstrend eller ej, så er det et faktum at, især i USA, er tilfældene af glutenallergi i eksplosiv vækst, og eftersom vi har spist hvedemel i 10.000 år, er det ikke selve varen men den industrelle process der er noget galt med.

Men hvis Tipo 00 ikke er en bedre type mel, så er svaret på mit dumme spørgsmål: Nej. :)

Gær er i øvrigt også mistænkt som en baddie. De fleste brød-mestre holder sig udelukkende til surdej.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 14/09-14 15:34 
Fun fact: Den moderne måde at lave brød af hvedemel på kom sig af at fabiksejerne ville have noget mere sværtfordøjeligt, så arbejderne ikke havde brug for så mange toiletpauser. Så vi har usundere brød i dag for at folk kan skide mindre.

Nej, jeg laver ikke sjov.
CamousCamousSkrevet 15/09-14 22:36, rettet 15/09-14 22:37 
Hvor kan jeg købe et enkelt burnable CDR for ikke mange penge?
dchangdchangSkrevet 16/09-14 07:20, rettet 16/09-14 08:29 
Nok ikke så mange steder men tror muligvis jeg har et par stykker du kan få for porto, giver lige en melding senere når jeg har fri.

EDIT: Nåede at tjekke. Jeg har taget 2 stk med på job, send en pb hvis det kan bruges. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
slk486slk486Skrevet 16/09-14 08:48 
Jeg har en hel spindle, så bare sig til.
j/k
CamousCamousSkrevet 16/09-14 09:30 
Jeg skal bare bruge en faktisk. Skal brænde en Dreamcast region change CD så min JPDC ikke bare er til pynt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-14 11:58 
Husk at fjerne ledningen mellem 12v(?) og R512 når du har skiftet region! Jeg kan ikke huske alle detaljerne, men spil der skriver info til de interne ISP settings vil fucke maskinen op. Du må IKKE lade ledningen være, selvom der er mange der gør det. Overvej i stedet om du ikke skulle have en regionsfri BIOS i maskinen i stedet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 16/09-14 12:50 
Hvad er det for nogen spil da?

Gider næsten ikke åbne den op igen, specielt siden jeg måske nok skal skifte den region til noget andet.

Tror lige jeg researcher lidt for at se om det nu er så alvorligt eller ej.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-14 15:34, rettet 16/09-14 15:36 
Sikkert alle der har en indbygget browser hvilket er en del. Du må selvfølgelig selv om det. Nu er du advaret :)

Jeg ville nok få fat i mindst et par skiver. Mener der er en version af region changer eller DreamShell hvor det ikke virker. Brænd med discjuggler.

Edit: Men få den da BIOS moddet så slipper du for alt det unødige bøvl.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/09-14 15:47 
Jeg har altid kørt med bootdisc, og ikke oplevet nogen problemer, så jeg er også interesseret i at høre hvad det er for nogle spil man bør undgå.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 16/09-14 15:51 
Det er ikke bootdisc, men region change som er noget helt andet.

Hvad er en indbygget browser? Internet browser? I DC spil?
SumezSumezSkrevet 16/09-14 15:54 
Oh, har aldrig hørt om det trick før :O Det lyder rimelig fedt. Næsten alt hvad jeg spiller (har spillet) på min DC er jap region.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 16/09-14 16:32 
Mange spil der havde DLC/internet unlocks har en udgave af dreamcast browseren på disken der så var sat til at gå til en bestemt hjemmeside for at hente filerne.
For eksempel Sonic Adventure 1/2, Samba de Amigo, Jet Set Radio, Skies of Arcadia og mm.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-14 18:15, rettet 16/09-14 18:15 
Camous>
Hvad er en indbygget browser? Internet browser? I DC spil?

Ja, ja og ja. Besynderligt hvis du ikke er stødt på én endnu :)

Sumez> Region changer discen flasher maskinen til en anden region. Komplet med Blue/Red Swirl og 50/60Hz i BIOS. Det er fedt nok og virker.
Moddet kræver en ledning mellem 12V (hvis jeg husker rigtig) og R512 på motherboardet før den vil flashe. Derefter bør man fjerne ledningen igen, da noget software ellers vil kunne fucke motherboardet op.

Jeg kan ikke huske hvilke titler, men det er næsten ligemeget. Bare dét at der er nogen burde være nok grund til at man fjerner ledningen igen bagefter. Dreamcast er heller ikke den mest komplicerede og langsommelige maskine at skille ad... ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dchangdchangSkrevet 23/09-14 09:18 
Jeg var godt igang med at sælge mit Shadowrun (PAL) til Snes, indtil køber finder ud af at der er boret et hul i øverste højre hjørne. Ikke noget jeg selv havde spottet og heller ikke noget jeg har gjort. Nogen der har en ide om hvad det går ud på?


Hole in zhe kart...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SumezSumezSkrevet 23/09-14 10:03, rettet 23/09-14 10:04 
Ligner markering af en promo-kopi eller lignende.
Men det er bare et skud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 23/09-14 10:17 
Underligt er det ihvertfald, er ikke stødt på noget lignende. Jeg må til patten og give en discount så. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
silverstarsilverstarSkrevet 23/09-14 17:34, rettet 23/09-14 17:40 
Spøjst, det har jeg aldrig set på et SNES cart før.
Jeg ville nok åbne cart og tage et kig på PCBs.
Forresten, er du sikker på at der er engelsk sprog i dit spil?
Den kode i nederste højre hjørne af label der slutter på SSWE tyder på en scandinavisk/svensk version. Jeg ved at der findes tyske versioner, hvor sprog ingame er tysk.

Edit:
Kan se på youtube at der også findes en svensk version af shadowrun, tror det er den du har :-)
https://www.youtube.com/watch?v=QJ3ahtf2O64
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/09-14 17:44 
PCB'et fylder ikke ret meget, så der er ingen fare for at det har taget skade :)

Jeg har set den slags på importvare før. at de får boret hul eller et hak så der ikke skal betales importgebyr. Men det giver måske ikke så meget mening hvis det er en svensk udgave :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 23/09-14 18:00 
Jeg mente for at se, om PCB'et ser specielt ell anderledes ud ift. den almindelige variant af spillet. Som du selv siger er der ingen risiko for at man har ramt PCB'et helt oppe i det hjørne.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 23/09-14 18:01 
Jeg tror ikke lige Shadowrun er et af de spil hvor du skal være bange for at støde på "repro" carts.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/09-14 18:01 
Ah så er jeg med :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 23/09-14 22:04 
Jeg bruger Geforce Experience til at optimer mit DayZ, men skal jeg åbne det hver gang i Geforce Experience for at det virker?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KTCKTCSkrevet 23/09-14 23:21 
Nej, når du optimerer det, er det spillets indstillinger, der laves om. Så med mindre du laver ged i indstillingerne eller geninstallerer det, så burde det ikke være nødvendigt at gøre mere :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 24/09-14 12:48 
Nå okay fint, fint :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
Soren47Soren47Skrevet 25/09-14 13:51 
Får andre mennesker også lige en "BOP!"-lyd, lige før SEGA-loget, på Sega Mega Drive i Phantasy Star 2?
Det sker ikke for nogle af mine andre mega drive-spil, så det er lidt underligt :b
spectrespectreSkrevet 06/10-14 14:18 
Kan man spille alene i The Legend of Zelda: Four Swords Adventures? I min underbevisthed har jeg en eller anden idé om at man SKAL være 4 spillere.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 06/10-14 14:20, rettet 06/10-14 14:20 
Vi snakker Gamecube-spillet, ikke?

Den hektiske kompetitive rupee-jagt er et af spillets stærke elementer, men det er faktisk også et virkelig glimrende singleplayer-spil. Helt klart et køb værd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 06/10-14 14:48 
Ja, man kan sagtens spille den alene. Jeg burde faktisk tage min kopi og 2 GBA plus kabler med ned til træf næste gang. Hvis man kunne lokke folk til at tage 2 andre NGC-GBA kabler og GBA'er med kan man jo få en god omgang 4 player kørende.
SumezSumezSkrevet 06/10-14 15:16 
Er det muligt at hooke to Gamecubes op via en GB Player og et NGC-GBA-kabel, hvor den ene GameCube agerer GBA?
Det ville være fantastisk at spille med fire fjernsyn og en projektor. Kan huske jeg har snakket med folk om den idé før.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 06/10-14 16:32 
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 06/10-14 16:36 
LetMeGoogleThatForYou

Godt gået. Jeg Googlede mindst et kvarters tid før jeg måtte komme til kort, og stille spørgsmålet her i stedet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PlaykidPlaykidSkrevet 09/10-14 19:04 
Mon der er nogle kyndige mennesker som kan komme med et bud på hvad jeg kan få for mit gamle manuelle Lissau rulle lærred fra 2008. Det er købt for små 2700 dengang hos AV-connection, men er tilsyneladende steget til 3700 http://www.av-connection.dk/?PGr=475&ML=699 .Varenummeret (18-602) er i hvert fald det samme som dengang.
Modellen er ProScreen C75, 16:9, mat-hvidt. Der er nogle enkelte sorte pletter på det hvide, har altid været der, men ses ikke når der er billede på. Ophængsklamperne er også bøjet for at kunne hænge på skrå væg, men burde kunne bøjes tilbage hvis det er.
Har ikke være i stand til at få det solgt og har haft prisen så langt nede som 450 kr. hvilket jeg umiddelbart vil mene er ret billigt, men er jeg helt gal på den?

Er det gået helt af mode at have projektor, eller er der bare ingen interesse for ældre lærred i dag?
Spiller nu: Halo 3
Login for at besvare
Username
Password
Remember me