X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/03-07 18:15 
Xiwana>
Meningen med menneskets liv er udvikling. Ingen udvikling = stilstand = død!

Hvis det var sandt, ville Nordkorea ikke eksistere længere :D
AV Intelligent Terminal
XiwanaXiwanaSkrevet 28/03-07 00:56, rettet 28/03-07 01:14 
la0s>
Men er det meningen med dit liv? Det er jo ikke et svar der giver et fyldestgørende svar.
Det er lidt et forkert svar på spørgsmålet.

Hvis meningen er personlig udvikling, ja så er man måske i rette spor, men det er måske lidt uspecifikt.

Det er korrekt, at der må sondres mellem livet som sådan og så den enkeltes liv:

Meningen med den enkelte persons liv er accidentiel og derfor afhængig af den enkeltes egen forestillingsverden.

Mens meningen med livet generelt set (jf. meningen med alle menneskers liv qua mennesker) er en absolut/formel størrelse, som videnskaben (biologien etc.) beskæftiger sig med. Det er dette livs mening, som jeg udtaler mig om - jf. om meningen med mit liv qua menneske og derfor ikke om den enkeltes personlige liv. Der er absolut ikke tale om personlig udvikling!

Men igen - det er jo bare min personlige mening :)
[inspirational quote here]
millenniummillenniumSkrevet 31/03-07 13:08, rettet 31/03-07 13:08 
Nyt dumt spørgsmål:

Når jeg kigger siden af DS'en ved indgangen til hovedtelefoner, så er stikket bredt, så der er reelt to indgange, og det er illustreret med et head-set. Det ser derfor ud som om der også er indgang til mikrofon.
Er der nogen spil der benytter sig af denne funktion, eller er det en chat-funktion? Jeg har ikke set nogen bruge det, eller noget info om nogen spil der benytter sig af dette.
The medium is the message.
HankyHankySkrevet 31/03-07 13:13, rettet 31/03-07 13:13 
Der er jo mikrofon indbygget i maskinen i forvejen? :D
Jeg mener, at det kommende Pokémon Pearl til maskinen, vil understøtte voice-chat, som det første DS spil hidtil. Correct me if I'm wrong.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
millenniummillenniumSkrevet 31/03-07 13:32, rettet 31/03-07 13:32 
Jeg synes også det er lidt underligt med en mikrofon-indgang, når der er en mikrofon plantet lige mellem skærmene. Men indgangen er der, så noget må producenterne have tænkt på....
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/03-07 13:49 
Okay, nu vil jeg ikke finde mig i det mere!

Jeg så for nylig et afsnit af den middelmådige serie "Numb3rs", og deri var (endnu en) sekvens med digital manipulation.

Udfra ET simpelt lavopløseligt overvågningskamera kunne de dygtige FBI-folk rekonstruere ansigtet, så de kunne genkende hvem den kriminelle person var.

(Der burde vist være en lov om at ordene "dygtige" og "FBI-folk" skal være separeret af mindst 7 ord, ellers er det en kriminel handling)

Kan nogen give mig links til info om digital billedmanipulation og hvad der er muligt i dag, gerne på et mellemhøjt niveau (ikke noget med deciderede formler for de algoritmer, der bruges, hellere f.eks. nogle eksempler, der dissekeres og analyseres)?

Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan et ansigt, der består af 20-30 pixels kan "blæses op" i 1080p (:-P), så det kan bruges til at genkende folk på. De gæt computeren foretager kan jo lige så godt komme frem til, at det er Sylvester Stallone som det er Paris Hilton på et så lavopløst billede. Det giver for mig ingen mening... så facts, please.
lkzlkzSkrevet 31/03-07 14:14 
Det er jo klart at man ikke kan tage begrænset information og få detajleret information, uden at "gætte"/approksimere sig frem til det.

F.eks. scale2x effekten som bruges i nogle emulatore, som antager at billedet er i en lav opløsning og alle pixels skal "afrundes". http://scale2x.sourceforge.net/

Jeg finder det også ganske morsomt hvad der kan lade sig gøre i film, hvis man bare kunne den slags i virkeligheden. Så behøvede politiet ikke lave efterlysninger af gerningsmænd i medierne udfra dårlige overvågningsbilleder. De kunne jo bare indlæse billederne i computeren og vupti, så har de adressen på gerningsmanden, hvorfra de kan få hans mobil nr. og direkte spore ham via salitter :-)
McLovin
HeroldHeroldSkrevet 31/03-07 15:02, rettet 31/03-07 15:02 
Der findes jo software der kan rekonstruere ud fra fx et kranium, så jeg vil da også kunne forestille mig, at det kunne lade sig gøre ud fra et grumset billede - omend der nok skulle mere end ét til. Resultatet ville sikkert også blive derefter.

Men ja, den slags er altid overdrevet. Hvis du synes det er slemt i Numb3rs, så skal du ALDRIG se CSI. Deres software er 100% kompatibelt på tværs af hinanden, og enormt drag & drop-venligt >_<
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 31/03-07 15:38 
Herold>
...så skal du ALDRIG se CSI...

Den sætning kan godt stå alene...

Hvis du vil se noget ordentligt detektiv-arbejde på det niveau foreslår jeg "House MD" :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/03-07 15:53 
Hehe, jeg kunne aldrig drømme om at se CSI.

Men tak for responsen. Måske jeg kunne tage en tur på wiki og branche ud derfra...

De der solbriller! (300 grunde til ikke at se CSI)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/04-07 15:29 
Kan fisk ånde i deuterium-vand og tritium-vand? Hvorfor/hvorfor ikke?
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 06/04-07 18:41 
De kan nok godt ånde der, men hvis de bliver der for længe ender det galt: "Heavy water is modestly toxic in eukaryotic animals, with 25% substitution of the body water causing cell division problems and sterility, and 50% substitution causing death by cytotoxic syndrome (bone marrow failure and gastrointestinal lining failure)"

Wiki er din ven
元気ですか。
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 08/04-07 02:44 
Hvorfor slutter Berserk Anime'en på sådan en brutal måde? Er der en efterfølger?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
JmogJmogSkrevet 08/04-07 19:21, rettet 08/04-07 19:36 
Da de lavede anime-serien var mangaen (som den er baseret på) ikke kommet længere i plottet. Der er ikke kommet nogen anime-efterfølger men mangaen er forlængst kommet videre. Det der sker i mangaen er kun en lille del af den samlede historie.

Dreamcast-spillet "Berserk - Guts' Rage" fortsætter stort set direkte fra hvor anime-serien slutter.

Den engelske udgave af mangaen kører vist stadig og nåede sidste år forbi det punkt hvor anime-serien slutter. Den er i øvrigt en hel del mere interessant end den ellers fremragende anime-serie da plottet indeholder _langt_ flere detaljer.
SumezSumezSkrevet 09/04-07 21:31 
Jmog>
Dreamcast-spillet "Berserk - Guts' Rage" fortsætter stort set direkte fra hvor anime-serien slutter.

Det passer ikke helt.. DC-spillet er faktisk et godt stykke inde i historien. Det foregår svjh. i begyndelsen af Millennium Falcon arc'en (hvilket også fremgår af spillets japanske titel), men er en seperat historie, der ikke er inkluderet i mangaen, selvom den ER skrevet af seriens forfatter.
PS2-spillet dækker omtrent hele Millennium Falcon arc'en mener jeg.

Men jeg kan KUN anbefale at læse hele mangaen (altså, så langt som den er nået - den kører stadig i Japan), det er en af de mest imponerende historier, jeg har læst/set. Selvom historien tager en rimelig drastisk drejning efter animeens afslutning (som faktisk kun er et, temmelig langt, flashback i den samlede historie).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04-07 16:19, rettet 12/04-07 16:21 
Skal man bruge et eller tre kabler til Coaxial lyd? Jeg har min DVD afspiller sat til med alm stereo kabler + et phono kabel i den orange port. Men min fætter sagde i går at jeg kunne nøjes med det orange. Kan det passe?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-07 16:28 
Er den orange port til coaxial digital lyd?
Hvis det er tilfældet, burde den almindelige analoge udgang vel, som din fætter siger, være overflødig.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04-07 17:17 
Ja det er den. Jeg troede bare man skulle bruge alle tre da det jo er gammeldags phono kabler.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-07 17:30 
En coaxial digital udgang spytter det samme ud som en optisk digital udgang. Det sker bare vha. god gammeldags strøm i stedet for lys ;)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04-07 18:01 
Takker.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 14/04-07 12:54 
Kan man åbne flere minigames i New Super Mario Bros.?
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 16/04-07 09:25 
Jeg har hørt betegnelsen cute'en'up om spil som Super Mario Bros, Princess Peach osv; altså spil hvor man er en/et lille sød(t) dyr, blikkenslager, monster ect. og render rundt og gokker andre ditto i hovedet.

Giver det nu fx. mening at kalde Super Mario 64 for en 3d cute'em'up?

- og fx. Sonic and The Sercet Rings for en railcuter?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HeroldHeroldSkrevet 16/04-07 09:36 
Haha, Elgen :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/04-07 09:54 
Mægtig genre-definition!!!
Alf81Alf81Skrevet 16/04-07 10:43, rettet 16/04-07 10:52 
Ææh... Er cute'em up ikke et udtryk for et shoot'em up med sødt design? Altså Cotton, FantasyZone, Parodius osv.

EDIT: Slog udtrykket op på Wikipedia.

"Cute 'em up: A portmanteau of "cute" and "shoot 'em up," used to refer to games in the genre with whimsical themes and bright colors."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cute_%27em_up
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 16/04-07 11:28 
Hmmm, I'm gon' beat up da fool that told me them lies, then man! };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 16/04-07 11:32 
Det var nu heller ikke så meget for at spille sheriff. Troede bare lige et øjeblik, at jeg havde en forkert opfattelse af udtrykket.
Ting om dét og pis.
HeroldHeroldSkrevet 16/04-07 11:33 
Don't cute the messenger!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
AmbyAmbySkrevet 16/04-07 11:48 
Cute his throat!
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
Alf81Alf81Skrevet 16/04-07 11:53 
Cum cute.
Ting om dét og pis.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/04-07 08:44 
Hvornår får skærme en opløsning, så det menneskelige øje ikke kan "følge med"? Og hvor stor skal denne opløsning være? 5000*4000 eller noget i den stil? (Så selvom man sidder med smasken HELT tæt på, kan man ikke skelne pixels fra hinanden)
nerosnerosSkrevet 25/04-07 09:02 
I år 2030!

Man må ikke sidde så tæt på skærmen, har din mor ikke fortalt dig det? ;-)
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 28/05-07 16:48 
Der findes spil med 1st person perspective, og 3rd person perspective....

Hmmm... findes der 2nd person perspective, og hvordan ser det ud...?
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 28/05-07 16:54 
Så skulle du se perspektivet fra det du skyder på. Forvirrende måde at se tingene på, hvis du spørger mig...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 28/05-07 17:24 
Er der ikke noget sådan i Mark Of Kri og/eller Forbidden Siren?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 28/05-07 17:39 
Der er et tidspunkt i Jak II hvor man ser Jak gennem blikket på en robot-tank, som man flygter fra. - Det må da være 2nd person.
The medium is the message.
IqonIqonSkrevet 28/05-07 18:19 
RJK>
Er der ikke noget sådan i Mark Of Kri og/eller Forbidden Siren?

Jo, i Forbidden Siren-spillene kan man se en del af spillet fra fjendernes synspunkt - eller fra en blind mands hunds synsvinkel i 2'eren.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
Zzap!Zzap!Skrevet 28/05-07 19:48 
To andre sjove eksempler er en af de afsluttende encounters i Ape Escape, hvor man skal undgå sigtekornet set fra abens synspunkt. I Psychonauts kan man se verden fra andre menneskers synspunkt, hvilket ofte er giver et hint om hvad deres psykiske problem er.
Born to kill space
millenniummillenniumSkrevet 29/05-07 09:05 
Der er måske noget for spilindustrien her, som kan udforskes lidt yderligere. 2nd person shooter - originalt, i hvert fald.
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/05-07 10:18 
Kan man ikke argumentere for, at "Third Person" faktisk bruges forkert, og burde hedde "Second Person", da det er DU (spilleren), som se ud af kameraet?
HeroldHeroldSkrevet 29/05-07 10:39 
Kan man så ikke argumentere for at alle spillene er first person, fordi du ser dem fra dig selv? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/05-07 11:23, rettet 29/05-07 11:25 
Hahaha, good one!

EDIT: Så hvis jeg sidder ved siden af dig, og du spiller et FPS, så ser du det i første-person, mens jeg ser det i anden-person? :-D
KalicolaKalicolaSkrevet 29/05-07 11:49 
Hvorfor er der altid mere vand på gulvet når mænd har været i bad end når kvinder har været i bad?

(folk med kærster ved hvad jeg snakker om)
For The Love Of The Game
CoreCoreSkrevet 29/05-07 11:56 
Du kan bare lade være med at pisse i brusekabinen...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KalicolaKalicolaSkrevet 29/05-07 12:07 
Men hvor skal jeg så lade mit vand henne? :-)
For The Love Of The Game
QQSkrevet 29/05-07 12:11 
Hyakotake>
Kan man ikke argumentere for, at "Third Person" faktisk bruges forkert, og burde hedde "Second Person", da det er DU (spilleren), som se ud af kameraet?

Nej. Tænk det som i litteratur. 1. person er hovedpersonen, 2. person er en som 1. person interaktivt agerer med, mens 3. person er fluen på væggen, som altså ikke er et element i historien, men kun en synsvinkel.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
millenniummillenniumSkrevet 29/05-07 15:56 
Darknon>
Hvorfor er der altid mere vand på gulvet når mænd har været i bad end når kvinder har været i bad?

(folk med kærster ved hvad jeg snakker om)

Fordi kvinder ikke laver 'helikopteren' mens de er i bad :-p
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/05-07 11:05 
Hvad er Fleksnes' incitament for at gå rundt og råbe "Deeyoh!"? Det virker temmelig fjollet, som jeg husker det.
RooneyRooneySkrevet 30/05-07 11:24 
D'oh! Jamen, var det ikke bare hans catch phrase?
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/06-07 21:28 
Er der noget med at en VGA indgang nemt kan brænde af hvis man hiver stikket ud mens man bruger den?
Jeg bruger både min Dreamcast og Xbox 360 i VGA indgangen, og har derfor lavet en forlænger ledning så jeg nemt kan skifte foran TV'et. Indtil videre er der ikke sket noget ved at jeg har skiftet på den måde, men jeg gerne lige være helt sikker.
Spiller nu: Phantasy Star IV
9'977 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig