X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
millenniummillenniumSkrevet 01/12-10 20:42 
dunno. Jeg meldte bare en pakke savnet efter de 21 dage pga en toldopkrævning. Hvor den var i PostDanmarks system ved jeg ikke. - Og det virkede. Ved anden afsending gled den gennem tolden, ninja-style.
The medium is the message.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 07/12-10 15:26 
Burde man være bange for at efterlade sin hund alene ude når man handler? Har i hørt om nogle der har fået stjålet sin hund og er det ikke kun hvalpe fjolserne går efter?
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 07/12-10 15:34 
millennium>
dunno. Jeg meldte bare en pakke savnet efter de 21 dage pga en toldopkrævning. Hvor den var i PostDanmarks system ved jeg ikke. - Og det virkede. Ved anden afsending gled den gennem tolden, ninja-style.

Knappen dukkede aldrig op hos mig, men Play har selv tilbagebetalt pengene nu. Top dollar gutter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 07/12-10 15:37 
KroeboCop>
Burde man være bange for at efterlade sin hund alene ude når man handler? Har i hørt om nogle der har fået stjålet sin hund og er det ikke kun hvalpe fjolserne går efter?

Det tror jeg ikke, men det kommer vel an på hunden. Jo dyrere en race det er, jo større risiko er der vel, men det er nok mest de små hunde, der bliver taget.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KroeboCopKroeboCopSkrevet 07/12-10 15:50 
Ok :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
ElgenElgenSkrevet 08/12-10 18:18 
Hvad betyder det når man søger på en forsendelse fra asien på PostDK's hjemmeside og man får:

6. december 2010 11:01 Registreret i udlandet

Tillægsspørgsmål: Hvilken mailservice bruger Play-Asia til Air Economy Box Registered? Mao. hvilken asiatisk T&T-tjenste skal jeg søge på for at finde ud af hvor min forsendelse er mere præcist end "i udlandet"?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 08/12-10 18:33 
Elgen>
Hvilken mailservice bruger Play-Asia til Air Economy Box Registered? Mao.

Opkaldt efter formanden selv? (sorry!)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 08/12-10 18:55 
Never mind. Gættede på at HK som de sidste to tegn betød Hong Kong og bingo:

The item (RBXXXXXXXXXHK) is being processed for departure from Hong Kong as of 7-Dec-2010.

hos Hong Kong Post. Tror sgu at Play-Asia har snydt mig. De skrev i en mail til mig på udgivelsesdagen at de lige havde sendt det, grrrrrr. Nå men nu er det i hvert fald på vej, SUK!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 08/12-10 19:22 
De er slet, slet ikke blege for at stikke et par hvide løgne nu og da.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 08/12-10 19:46 
Mit blev sendt d. 3 dec så mon ikke snart det kommer....Det håber jeg ihvertfald! Det er bestilt hos Game Collectors Paradise. Til mig sagde de omkring en uges tid :-)
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 08/12-10 21:33 
Alf81>
De er slet, slet ikke blege for at stikke et par hvide løgne nu og da.

Det synes jeg godt nok aldrig jeg har oplevet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 08/12-10 21:39 
Det er jo heller ikke løgn, hvis der er ingen der opdager det. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/12-10 01:09 
Har menneskeheden et fælles mål, og hvad er det evt.?
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/12-10 02:07 
Det er for deprimerende at tænke over!

Kan nogen hjælpe med et regnestykke:

Hvilken internethastighed skal der til for at man kan streame 1080p-film (f.eks. via Xboxens Zune) uden at det hakker og med mulighed for on-the-fly pause og genoptagning? Lad os antage at sender-serveren sagtens kan følge med... hvad skal hente-modemet kunne klare af datatrafik?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/12-10 06:32 
Det kommer helt an på hvor mange bits der streames, og derfor i alle tænkelige services tilfælde hvor meget videoerne komprimeres. Jeg har ingen problemer med Zunes 1080p stream via mit trådløse net med g/standard. Selve forbindelsen er 10 mbit.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/12-10 09:07 
Det er dét, jeg gerne vil vide... hvad er en gennemsnitlig/standard komprimering af et 1080p videosignal omsat til i bits? Og derudfra, hvor hurtig en forbindelse, man skal have for at det kører uden problemer.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/12-10 10:21, rettet 09/12-10 10:35 
Jeg tror ikke du kan lave et decideret overslag over alle 1080p services uden at det bliver temmelig misvisende - sidst jeg læste noget om det, var Zunes, Apples og Netflix' 1080p streaming ret forskellig i forhold til komprimering og bits/ bytes.

Sidst jeg tjekkede krævede Zune 1080p en 8 mbit forbindelse, de andre services bruger jeg ikke. Da jeg selv havde 6 mbit gik det dog, så vidt jeg husker, også fint med Zune 1080p - der er dog ikke tale om decideret streaming i Zunes tilfælde. 8 mbit skulle være fint til alt HD streaming. Hvor meget har du på nuværende tidspunkt?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DarkenDarkenSkrevet 09/12-10 10:58 
Killer Bean 2>
Har menneskeheden et fælles mål, og hvad er det evt.?


And the answer is..
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/12-10 11:16 
Ja, mit problem er, at jeg ikke har kunnet finde andre logiske svar end det :/
AV Intelligent Terminal
DarkenDarkenSkrevet 09/12-10 14:07 
Altså som jeg ser det er vores problem at menneskeheden er gået i stå rent mentalt i vores udvikling, jo vi har fået noget mere viden og vores metoder har ændret sig, men er vores natur virkelig så forskellig som for et par hundrede år tilbage?

Vores væremåde og tankegang er meget baseret på leveforholdende for de individuelle folkefærd, men på bundlinen handler det stadig først og fremmest om os selv og vores nærmeste. Derefter breder det sig ud i ringe som så for nogle når længere ud end andre.

Vi har ingen naturlige fjender (udover os selv og de forhold vi skaber), naturens egne reguleringer som sygdom og "natur katastrofer" finder vi remedier for. Når der så sker noget (f.eks. Hawaii) så kan resten af verden træde til og hjælpe (hvis vi selv og vores nærmeste er sørget for) og mindske de konsekvenser der opstår ved sådanne katastrofer.

Vores fantastiske evne til at tilpasse os (relativt hurtigt set med videnskabens øjne), til næsten hvilken som helst situation, har gjort at vi nu står på toppen af piedestalen. Vi kan ikke komme højere op, før der sker en udvikling der netop skaber et fælles mål istedet for et individuelt (som ikke er et fælles mål bare fordi andre har den samme agenda).

Problemet ved dette er at vi pt. ikke har noget der tvinger os til at ændre os som helhed.... ja indrømmet, jeg har nok set for meget star trek fornyeligt. Men kan vi virkelig holde den gående, tidsnok til at vi kommer over dette stadie vi befinder os i, eller er vi stagneret så meget at det vil kræve et globalt event der tvinger os til det?

Men det er bare mit pessimistiske syn på det. Jeg har mine gode dage og jeg har mine dårlige dage og dette er en af de dage hvor jeg er sikker på vi nok skal nå at udrydde os selv inden vi forpester resten af universet i bedste Homer stil (insert univers istedet for pie): http://www.youtube.com/watch?v=-saBFp_EspI
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
XiwanaXiwanaSkrevet 10/12-10 20:33, rettet 10/12-10 20:34 
Hvornår begynder vi med afstemninger om årets spil 2010? Hvilke og hvor mange spil er nominerede?
[inspirational quote here]
BeanoBeanoSkrevet 10/12-10 21:08 
Mit gæt: 1. januar 2011 kl 16:00 ... cirka.
millenniummillenniumSkrevet 12/12-10 12:22 
Jeg har en ældre Denon DVD afspiller, som ikke har HDMI udgang men scart, component og digital out coaxial.

Hvordan får man den bedste billedkvalitet fra denne DVD til et LCD tv, som har indgangene: HDMI, scart, video in og s-video.

Alternativt: er DVD'en klar til skrot?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 12/12-10 12:38 
Hvis tv'et ikke har component, så må du jo bruge Scart.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 12/12-10 13:12, rettet 12/12-10 13:16 
hmmm... der er component. Får jeg så bedre kvalitet end scart?

Hvad med en compotent to HDMI kabel som denne...

Link...
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 12/12-10 13:30, rettet 12/12-10 13:39 
Er der nogen herinde der har erfainger med vSmile-spil?

Jeg købte i sommers en vSmile-konsol (fra vTech) inkl. spillet Mickys Magiske Eventyr på et loppemarked for en 10'er (rent røverkøb };-D), og efter min datter så konsollen i en stand i en BR-butik er hun blevet ret glad for den.

Hun ønsker sig nu spillet med Peter Plys, men er der nogen der har det og ved hvad det ud på og om det passer til hendes alder (6år og startede i børnehaveklasse i sommers)?

Hvis ikke, er der så andet der kan anbefales?

Til sidst: Er der nogen steder der sælger disse spil brugt billigt?

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 12/12-10 14:00 
millennium>
hmmm... der er component. Får jeg så bedre kvalitet end scart?

Hvad med en compotent to HDMI kabel som denne...

Hvis du skal konvertere component til HDMI skal du give 100x mere end det der.

Jeg synes du skal prøve med component. Så kan dvd-afspillere sandsynligvis finde ud af at de-interlace signalet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 12/12-10 14:15 
millennium>
hmmm... der er component. Får jeg så bedre kvalitet end scart?

Hvad med en compotent to HDMI kabel som denne...

Ja. Component giver dig typisk mulighed for at sende et progressivt signal, i stedet for interlaced, hvilket forbedrer billedkvaliteten.

Jeg har studset lidt over det kabel. Jeg tror ikke du kan bruge det. Din dvd afspiller smider sikkert et analog component signal ud (YPbPr) hvilket ikke kan sendes over HDMI. HDMI understøtter digital component signal (YCbCr) hvilket ikke er særligt udbredt på consumer markedet.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
millenniummillenniumSkrevet 12/12-10 14:42 
Tak for hjælpen. Jeg prøver med alm. component.
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 12/12-10 14:45 
Hvilken vej er den "korrekte" vej at TATE? Dvs. spil der kun kan TATEs den ene vej, hvilken vej vender de?

Fjernsynet vendes med eller mod uret?

Pønser på at ha' et TV stående i TATE permanent nemlig...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 12/12-10 15:11 
Mod :)
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 12/12-10 15:38, rettet 12/12-10 15:39 
(altså fjerneren ned på venstre side, bare lige for at skære det ud i pap?) Takker! };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 12/12-10 15:55 
Jeps, masser - i pap :)
Ting om dét og pis.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 12/12-10 19:14 
Du kunne evt gøre det til at projekt, hvor du bygger skærmen ind i et nyt kabinet lavet specielt til formålet. ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
XiwanaXiwanaSkrevet 12/12-10 20:49 
Beano>
Mit gæt: 1. januar 2011 kl 16:00 ... cirka.

Takker for svaret. Og nu til et nyt spørgsmål:

Jeg så et klip fra et gammelt 80'er-program på DR, hvor værten Hans Otto Bisgaard havde et særligt ur stående på sit værtsbord. Det drejer sig om et ca. 30-40 cm langt hvidt ur, der er formet ud af bogstaverne "clock", og hvor selve uret sidder i o'et. Jeg mindes, at uret også er indgået som gave i et eller andet quizprogram. Der kan muligvis også være indbygget clockradio!

Er der nogle af jer, der tilfældigvis ved, hvad uret hedder og hvem der producerede det?
[inspirational quote here]
millenniummillenniumSkrevet 13/12-10 13:45 
Nu spørger jeg lige dumt igen...

Er der nogen vinding i at købe componet til scart (se nedenstående link), eller skal det helst være component til component (når begge maskiner har component indgange).

???

Link...
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 13/12-10 13:53, rettet 13/12-10 13:55 
Jeg ville droppe det og bare købe en ny DVD afspiller - du får næppe noget godt resultat med SCART-component kabler alligevel.

Det er ikke dyrt at få en fornuftig afspiller der har HDMI og en fin opskalering. Ellers kan du jo også bruge din PS3 - den opskalerer DVD'er flot.
millenniummillenniumSkrevet 13/12-10 14:00 
I know, men valget står mellem at skrotte en Denon DVD-afspiller, eller prøve at få det bedst mulige ud af den. Skal bruges til sønnikes værelse - ikke til den kræsne farman :)

Jeg ville blot vide om billedkvaliteten kan blive bedre end det almindelige scart signal.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 13/12-10 14:09 
Det tror jeg ikke - et SCART->component kabel vil ikke give dig mulighed for progressive alligevel.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/12-10 14:51, rettet 13/12-10 14:52 
Hvornår må man på P:R lave en tråd om ting man har til salg, fordi jeg har en del. Jeg har set andre lave en tråd, hvis de har en spilpakke. Det er vel i orden hvis nu jeg har nogle andre ting som ikke kan blive valgt i salgsanoncerne og så har noget som kan?
Hoid to colony C05 where the computer is...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/12-10 15:11 
millennium>
Er der nogen vinding i at købe componet til scart (se nedenstående link), eller skal det helst være component til component (når begge maskiner har component indgange).

Det skal være component til component. RGB (scart) og Component er to forskellige signal standarder og kan ikke bare kobles sammen. Kablet du linker til er for så vidt jeg kan se et non-standard kabel, da component over scart ikke er nogen officiel standard. se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/SCART#Disadvantages

Du skriver ikke hvilken dvd afspiller det er, udover Denon, så hvor vidt den kan smide component over scart kan vi ikke svare på.
Men det er også rimelig meningsløst at andvende hvis den har en decideret component udgang. Brug alm. kabler (phono, stik-farven, rød, hvid, sort, gul etc. er ligemeget), der er ikke den store point i at bruge en masse penge på et decideret component-kabel udover at farverne på stikkene passer.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-10 15:29 
Det kan godt være fordi jeg har et relativt stort magnetfeldt omme bag mit setup, men jeg synes nu at kvalitets component kabler giver et meget bedre billede end de billige :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 13/12-10 15:38, rettet 13/12-10 15:39 
Vedr. SCART.. så kan det være man skulle være opmærksom på om det er RGB SCART og ikke bare composhite signal der leveres igennem SCART stikket. Hvis TV'et har flere SCART indgange, er det ikke sikkert at alle understøtter RGB. Så prøv de forskellige SCART indgange (hvis der er flere) og se om der er kvalitetsforskel. RGB kan måske også være en indstilling i DVD afspilleren.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/12-10 16:38 
Konsolkongen>
jeg har et relativt stort magnetfeldt omme bag mit setup

Det var det eneste sted, du kunne få plads til din MR-scanner? :D
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 13/12-10 16:52, rettet 13/12-10 16:52 
Jeg har præcis samme problem med min MR-scanner; hader når det sker! };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-10 18:00 
Du ved det ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/12-10 22:39, rettet 13/12-10 22:50 
Haha, ja okay. Så lad mig sige det på en anden måde: Så længe du/man har nogle fornuftige _skærmede_ kabler, så er der ingen point i at købe deciderede component kabler.

Du skal bare bruge en båndbredde på 5Mhz hvis jeg husker korrekt, hvilket er det samme som et alm. video (ja composit) kabel.

EDIT: Husker forkert. Det var 6Mhz. Men den sammenligning jeg lavede i sin tid hvor jeg kom frem til det, var ikke helt korrekt, så det er nærmere 10-12Mhz. Hvis man anvender kabler med lavere båndbredde går det ud over detaljegraden.
De billigste kabler har nok kun 5-6Mhz båndbredde indenfor hvad man kan acceptere af tab, hvor et godt kabel, har båndbredde nok.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/12-10 22:57, rettet 13/12-10 22:57 
Jeg er ikke med her, betyder tax incl. at der er lagt told oveni og man ikke kommer til at skulle betale told :=?

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 13/12-10 23:55, rettet 13/12-10 23:57 
Nej, det betyder at der er moms lagt på. Lokal moms vel at mærke.

Fortoldning har en webshop intet at gøre med. Det er noget der sker i Danmark hvis toldvæsenet kan se at pakken er kommet fra et ikke-EU land. Ved samme lejlighed lægger de også dansk moms på. Og ja, det er 25% af værdien - de tager sig ikke af at du allerede har betalt x procent i moms lokalt. Det kan du så efterfølgende brokke dig over og få differencen refunderet men det tager noget tid at få igennem.

Men hvis shoppen sender fra et EU-land, så er det ikke relevant.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 13/12-10 23:58 
Ok tak 4 that :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig