X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MultiMega 60hz mod


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/02-07 18:35 
Er der nogen af jer der ved hvordan man 60hz modder en Sega MultiMega? Jeg har naturligvis søgt på google, men de eneste sider jeg kunne finde om emnet var franske.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/02-07 19:31, rettet 22/02-07 20:43 
Der er lidt hints i bunden af denne side:

http://www.gamesx.com/importmod/gen2import.htm

Jeg kan ikke sige andet end... held og lykke :/

EDIT: Ifølge denne (også franske) side skal du "bare" installere en switch så du kan enten slutte eller åbne Jumper 3 på motherboardet. Nøjagtig som man skal på de to almindelige modeller ;)

http://www.mo5.com/musee-machines-multimega.html
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/02-07 23:04 
På min maskine er der en jumper på J2. Men der er ingen på billedet. Vha. babelfish kan jeg se at der ikke står noget om at den skal fjernes i guiden. Hvad tror du?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-07 00:48, rettet 23/02-07 01:37 
Nu har jeg lavet moddet men det virker vidst ikke. Jeg er sikker på at jeg har gjort det rigtigt. Så skal jeg vel bare fjerne jumper J2?

EDIT: Men ligner det ikke at det grønne ledning er loddet på J4?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/02-07 07:07, rettet 23/02-07 08:18 
Konsolkongen>
EDIT: Men ligner det ikke at det grønne ledning er loddet på J4?

Det kan måske være fordi, både J3's og J4's venstre punkt(på billedet) er forbundet til stel? Du kan prøve at måle for gennemgang mellem disse to punkter og stel.

Så kan du også måle for gennemgang mellem begge punkter i J3 og mellem det højre punkt i J3 og stel. hvis der ikke er forbindelse mellem de to punkter og det højre stadigvæk er forbundet til stel, er der nok en lusket forbindelse til stel, som du skal have fjernet, et andet sted på printet.

I teorien skulle J2 være til at skifte mellem sprogindstillinger, dvs. mellem Japansk og "overseas", så den skulle ikke have nogen indflydelse på 60 Hz problematikken ;)

Hvis du afbryder både J3 og J2, ender du med at have en japansk maskine :D

Hvordan har du forbundet de to ledere til switchen?
Hvis den grønne leder virkelig har forbindelse til stel, skal den forbindes til det éne yderben på switchen, mens den gule leder skal forbindes til centerbenet. Det sidste ben skal ikke være forbundet til noget.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-07 11:47 
Killer Bean 2>
Hvordan har du forbundet de to ledere til switchen?
Hvis den grønne leder virkelig har forbindelse til stel, skal den forbindes til det éne yderben på switchen, mens den gule leder skal forbindes til centerbenet. Det sidste ben skal ikke være forbundet til noget.

Det troede jeg var ligemeget. Men det kunne da sagtens være grunden til at det ikke virker. Jeg vil lige prøve at lodde ledningerne af, så burde den jo boote i 60hz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-07 12:44, rettet 23/02-07 12:50 
Jeg byttede rundt på ledningerne ved jumperen og nu booter den i 60hz. Desværre booter den i 60hz uanset hvordan kontakten står, måske er den defekt? Anyway, er der nogen PAL MegaDrive spil der ikke vil køre i 60hz? For så er det jo ligemeget.

EDIT: Og tak for hjælpen forresten :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 23/02-07 12:58, rettet 23/02-07 13:15 
Der er faktisk en del... Og så er der jo' også de titler der skal "snydes" over i 60Hz.

Top of my head:

AlienSoldier*
Sonic3**
StoryOfThor**
ThunderForceIV* (Underlig chiplock. Hver gang man er gameover, eller introen er kørt færdig, går spillet kold og skal bootes igen)

Plus, de fleste Konami og Capcom titler*.

* Skal bootes inden man switcher.
**PAL-udgaverne er 50Hz-optimerede og dermed uspilbare i 60Hz.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-07 13:05 
Så må jeg have loddekolben frem igen... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 23/02-07 13:14 
Har lige lavet et måske brugbart edit.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/02-07 13:32 
Konsolkongen>
Jeg byttede rundt på ledningerne ved jumperen og nu booter den i 60hz. Desværre booter den i 60hz uanset hvordan kontakten står, måske er den defekt?

lyder mystisk. Hvordan sidder ledningerne på switchen?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-07 13:52 
Som du skrev.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/02-07 14:20 
Meget mystisk... Jeg ville voldsomt gerne have mine små fedtede fingre i den MultiMega og give den en hed aften i selskab med mit multimeter ;)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/02-07 15:13 
Hvis jeg kan få plads i tasken kan jeg da lige hive den med til træf.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/02-07 17:10 
Det' sgu cool nok. Så hiver jeg mit multimeter med :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/03-07 00:15 
Det behøver du ikke alligevel. Nu tjekkede jeg den lige inden i, og det viste sig at ledningen var blevet revet af da jeg samlede den. Faktisk så meget at der slet ikke var noget at lodde på, på printpladen. Jeg gættede så på at højre ben på J1 kunne bruges, og det kunne det. Så nu virker 50/60hz moddet fint.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig