X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

En lang historie - kortere spil


Svar
RooneyRooneySkrevet 17/02-07 14:55 
Imens jeg stod og snakkede med en ven om, hvorfor next-gen spillene på især Xbox 360 er blevet kortere siden sidste generation, så var der noget jeg kom til at tænke over.

DVD formatet, med dets efterhånden sølle ca. 7 GB's råderum, er hvad udviklerne har at gøre godt med på 360'eren. Hvis nu en given udvikler (f.eks Epic) virkeligt ønsker at presse maskinen og lave et spil som virke... Se hele indlægget
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
61 emne(r).
« < 1 2

Svar
RJKRJKSkrevet 23/02-07 20:04 
Rooney>
RJK>
Ikke at jeg har undersøgt det overhovedet, men er en del af mellemsekvenserne i Gears Of War egentligt FVM?

Jeg fik spillet en ordentlig omgang GoW i går, og fik set ihvertfald fire cutscenes. Synes det er tydeligt at se, at de alle er lavet med ingame grafikken.

Nu kiggede jeg lige grundigere efter da jeg spillede i dag, og jeg er ret overbevist om, at nogle af mellemsekvenserne er FMV (baseret på ingame grafikken). Det er godt nok lidt svært at se forskel, men det er generelt mere grynet, især tydeligt i ansigterne omkring hudfarverne. Så vidt jeg lige vurderede så gælder det dog kun nogle af mellemsekvenserne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/02-07 22:49 
Jeg elsker cutscenes og vil helst ikke af med dem.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 24/02-07 23:03, rettet 24/02-07 23:03 
RJK>
Nu kiggede jeg lige grundigere efter da jeg spillede i dag, og jeg er ret overbevist om, at nogle af mellemsekvenserne er FMV (baseret på ingame grafikken).

Efter at have gennemført er jeg så 100% sikker. Der er meget afslørende komprimeringsrester i nogle af eksplosionerne mod slutningen og "Uses Bink Video" i rulleteksterne hamrer sømmet i :)

Altså er der åbenbart stadig brug for FMV, selv i det - efter manges mening - tekniske flotteste spil der endnu er begået. Så... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/02-07 00:00 
Men... jeg er ikke helt med. Hvorfor er der lavet FMV i GoW, hvis det alligevel er lavet med ingame motoren? Fylder komprimeret/Bink video mindre end en scriptet ingame-sekvens eller kan de køre med højere maskin-specs (og dermed detaljer) og derefter konvertere til FMV?
RooneyRooneySkrevet 25/02-07 00:01, rettet 25/02-07 00:04 
Hvis man lader spillet stå på titel skærmen, så mener jeg der starter en demo af spillet - en trailer om man vil. Denne demo mener jeg ligner en optaget video af ingame grafik, og kunne sagtens være der hvor Bink Video kommer ind i billedet.

EDIT: Og rulleteksterne i sig selv, kunne også sagtens være en video der afspilles.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
HankyHankySkrevet 25/02-07 00:01 
RJK>
Efter at have gennemført er jeg så 100% sikker. Der er meget afslørende komprimeringsrester i nogle af eksplosionerne mod slutningen og "Uses Bink Video" i rulleteksterne hamrer sømmet i :)

Altså er der åbenbart stadig brug for FMV, selv i det - efter manges mening - tekniske flotteste spil der endnu er begået. Så... ;)

Jeg lagde ligesom dig, også godt mærke til skiftet fra ingame til FMV-sekvens, selvom det er tydeligt de stadig bruger deres ingame-engine. Jeg er lidt i tvivl hvad det skal gøre godt for, men det må jo blive brugt i scener, hvor Xbox'en ville halte bagefter med at gengive dem i ordentlig hastighed. Altså, har de afviklet sekvensen på en maskine der er noget kraftigere end 360'en for så at capture dem til FMV?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
RJKRJKSkrevet 25/02-07 00:14, rettet 25/02-07 00:16 
Jeg sagde vist tidligere, at jeg heller ikke syntes det gav megen mening. Men, ja, dels kan det jo være fordi maskinen ikke kunne trække grafikken i realtime (optagelsen er så sikkert bare lavet per frame), hvilket giver mening i scener med mange eksplosioner etc., men det kunne også være pga. loadetiderne. Sidstnævnte er nok mest sandsynligt. I nogle af de pågældende mellemsekvenser er der nogle hurtige skift mellem lokaliteter, som nok ville kræve at en masse textures blev loadet voldsomt hurtigt, hvis de samme scener skulle være genereret realtime. Det er mit bedste bud.

EDIT: Rulleteksterne hakker i øvrigt så sindssygt meget, at jeg er næsten helt sikker på, at de er realtime-genererede :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 27/02-07 23:00, rettet 28/02-07 19:49 
silverstar>
Vil du have at udviklerne skulle inkludere in-game modeller af motorcykler, bjergveje, stenskred, samt et væld af ekstra animationsmuligheder for spiller-karakteren i Tekken, blot fordi man ønsker at fortælle den beskrevne slutning?]

Om noget, så er det da lettere at genbruge modeller, eller ændre ganske lidt på dem, end at skulle til at lave helt nye, mere geomtrisk komplekse modeller.
Hvis der skal laves helt nye scener til filmen så er det også lettere med ingame grafik.

Jeg får fornemmelsen af at du generelt ønsker at spil skal følge en ret begrænsende formel, og i høj grad modellere "virkeligheden", hvad det så end er. Hvis det er din indgangsvinkel til spil, så må vi nok bare konstatere, og vores syn på spilmediet er væsentligt forskellige. Jeg ser det som et rent skrækscenarie, hvis alle spil skulle være "virkeligheds-simulatorer", jeg synes netop styrken ved spilmediet er den forskelligartethed, hvormed en spiloplevelse kan formidles, det være sig både med cutscenes i FMV, in-game grafik o.s.v.

Jeg har da på intet tidspunkt sagt noget om det skal "modellere "virkeligheden"", tværtimod da!
Det er da netop en misforstået stræben efter "realisme" der får nogle til at bliver "bonde imponerede" over CG-FMV.

Jeg taler simpelthen for stil-konsistens, ikke andet.
Born to kill space
silverstarsilverstarSkrevet 28/02-07 00:03, rettet 28/02-07 00:21 
Hehe, "bonde imponerede"... fornemmer jeg en vis manglende respekt overfor andre med et synspunkt der ikke harmonerer med dit eget? :)
Det du kalder for "stil-konsistens" kalder jeg stadig begrænsning af spiludviklernes udtryksmuligheder.

Jeg føler ikke noget behov for at uddybe mine synspunkter nærmere end det allerede er gjort. Vi kan blot konstatere at vi er uenige om hvorvidt FMV-sekvenser har deres berettigelse i spil eller ej. Heldigvis er der masser af spil, som hver især griber fortællingen af deres historier forskelligt an, så der er noget for enhver smag.
Jeg holder stadig fast ved at spil som f.eks. Tekken og FFVII ikke havde været de samme uden deres FMV-sekvenser.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/02-07 01:44 
Zzap!>

Jeg opponerer ganske enkelt for stil-konsistens, ikke andet.


Hold da op :-D Kan nogen decifrere den her? "Opponerer for"? Er det en positiv ting? Lad mig prøve at omskrive sætningen:

"Jeg er imod at et givent spils stil er inkonsistent" (?)
Zzap!Zzap!Skrevet 28/02-07 19:46, rettet 28/02-07 19:47 
Hyakotake>
Zzap!>

Jeg opponerer ganske enkelt for stil-konsistens, ikke andet.


Hold da op :-D Kan nogen decifrere den her? "Opponerer for"? Er det en positiv ting? Lad mig prøve at omskrive sætningen:

"Jeg er imod at et givent spils stil er inkonsistent" (?)


Det må de meget undskylde hr. :)
Men seriøst, tak for at rette mig, så jeg ikke kommer til at sige det andre steder (nu er "opponerer" heldigvis ikke et ord man bruger hver dag), selvom det måske kunne være gjort på en pænere måde. ;)
Born to kill space
61 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig