X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Platform/skydespil


Svar
RJKRJKSkrevet 05/03-03 00:15 
Inspireret af Midnight Resistance-tråden og til ære for det nye Contra (som jeg sætter mig ind og spiller lige om lidt, nu da listen med seriøse arbejdsopgaver endelig er tom)...

Hvilke spil er der egentligt i denne undergenre? Modsat den rendyrkede shooter, så synes dette fine koncept aldrig rigtig at være slået igennem.

Siden genren startede (?) med Contra, Midnight Resistance og Super Contra i slutningen af firserne, er det vel kun Gunstar Heroes og Metal Slug som seriøst har medvirket til en udvikling? Eller er der en masse, jeg glemmer? Gunner's Heaven, som Per tidligere har talt om, ligner ikke noget stort bidrag...

Selvfølgelig er titler som Metrod-serien, Turrican og Abuse beslægtet i et vist omfang, men fælles er at de handler mere om at udforske end at skyde og at de ofte er singleplayerfikserede frem for co-op-baserede.

Enlighten me.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/03-03 00:42 
Handler Turrican mere om at udforske? Jeg kun spillet det ekstremt lidt, men jeg har fået det indblik at det generelt er meget ligesom Contra.
Men der findes vel en kæmpe portion spil i den genre som arkadespil, der bare aldrig er blevet særlig kendte.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/03-03 00:44 
Sumez >
Handler Turrican mere om at udforske?

Som jeg husker det har man i hvert fald frihed til at gå hvorhen man vil, der er mange secrets og ingen tidspres etc. Ie. mere udforskning end arcade.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Star SoldierStar SoldierSkrevet 05/03-03 01:41 
Jeg spillede for maaaaaaange år siden Gryzor (Contra) på en færge, jeg ved ikke om det har været grund til videre udvikling af genren, men det gjorde et stort indtryk på mig.

Ellers kan jeg kun lige komme i tanke om Jim Power og LIDT strider.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
RJKRJKSkrevet 05/03-03 02:23 
Sumez >
Men der findes vel en kæmpe portion spil i den genre som arkadespil, der bare aldrig er blevet særlig kendte.

Der er selvfølgelig Gunforce. Der er også en 2'er, som af mærkelige grunde ikke er på KLOV.

Mit første indtryk af Shattered Soldier holder forresten stik. Det er virkelig et lækkert spil. Det skal helt klart i samlingen på et tidspunkt.

Og virkelig velproduceret. Som sagt før: gentager Konami den tekniske stil til Castlevania PS2, så er der noget at se frem til.

Gunforce
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/03-03 10:00 
RJK >
Og virkelig velproduceret. Som sagt før: gentager Konami den tekniske stil til Castlevania PS2, så er der noget at se frem til.

Aye. Men jeg behøver vel heller ikke gentage mig selv igen ;)

Jeg ser virkelig meget frem til at prøve Contra: SS til KT5. Jeg har hørt at spillet har temmelig begrænset levetid, og har derfor ikke lyst til at betale fuld pris for det (man lever vel på en SU..)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 05/03-03 11:03 
Når jeg har udtalt mig om Gunner's Heaven (Rapid Reload i PAL), så er det kun for det negative.

Spillet var blandt de første udgivelser til PSX, og et af de meget få 2D action/platform spil der er udgivet til den konsol.

Et mildest talt groft overvurderet spil, der ikke fortjener den omtale det - med tiden - har fået. Betal aldrig mere end en flad 50'er for spillet.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Star SoldierStar SoldierSkrevet 05/03-03 11:33 
RJK >
Der er selvfølgelig Gunforce. Der er også en 2'er, som af mærkelige grunde ikke er på KLOV.

Man kan næsten spørge sig selv, hvem har kopieret hvem? (Gunforce 2 Vs. Metal Slug), desværre kom GF2 ikke ud til konsoller, ellers havde den nok også en fan skare.

En anden titel som jeg kom i tanke om er Alien Soldier fra Treasure.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
AssassinAssassinSkrevet 05/03-03 11:39 
Nu ved jeg ikke om Green Beret er at stramme den lidt, men stilmæssigt ligger det vel nogenlunde op af de andre, selvom man ikke skyder så meget. Ellers er der jo også det ganske gode Sunset Riders.
Her lips said "no" - but her eyes said "read my lips"
OmenOmenSkrevet 05/03-03 12:54, rettet 05/03-03 13:06 
Som jeg nævnte på det gamle forum, fandtes der et af de bedste eksempler på denne genre til Amigaen, i form af det meget oversete Ruff'N'Tumble.

Jeg har stadig spillet liggende, og spiller det stadig sammen med med perler som Supercars og Projekt X.

Ruff'N'Tumble er virkeligt en af de lækreste platformshooters jeg nogensinde har prøvet, og kan i finde det MÅ i simpelthen ikke snyde jer selv for det.

(Hvis der sidder nogle gamle C64 fans derude, kan det siges at spillet bla. er lavet af folkene bag firmaet Apex (hvis spil primært blev udgivet af det famøse Thalamus) som bla. stod bag spil som Creatures, Armalyte, Retrograde og Scorpious).

Btw. inden jeg glemmer det, er der jo også Konamis fantastiske Aliens. Også en virkeligt god shooter.
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 05/03-03 13:25, rettet 05/03-03 13:40 
Aliens er vel ikke et skyde/platformspil, da der ikke er meget platform i det. Minder på sin vis mere om et beat em up, med sin semi 3d-dybde.

Eller husker jeg forkert?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 05/03-03 13:30 
Neeeej, der er jeg nok tilbøjelig til at give dig ret.
Vote Ficus!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/03-03 00:43, rettet 06/03-03 00:59 
En af de bedre Contra-kloner må næsten være Doom Troopers til SNES/Megadrive. Jeg nåede dog aldrig helt at spille det så meget. Men det har fået god kritik. Det er også ekstremt blodig...

Screens: http://www.vgmuseum.com/pics2/doomtrooper.html
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
3of193of19Skrevet 06/03-03 01:27 
Hmm, falder Shinobi ikke også ind i genren?
Cool Spot er vel også en slags Jump'n'Shoot, ligesom Global Gladiators.
dRxLdRxLSkrevet 06/03-03 22:56 
Capcoms Midnight Wanderers der er at finde på combi-pakken Three Wonders er meget hen af en rendyrket 2D platform shooter. Jeg er helt vild med spillets grafiske stil, men gameplayet er ikke på niveau.

Three Wonders
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Star SoldierStar SoldierSkrevet 21/06-03 02:00 
Check out Demon Front, Metal slug wannabe, ser dejligt ud.... køb det til mig :)

Demon front
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
KTCKTCSkrevet 21/06-03 12:12 
Der er da flere mange flere til Arcade og porte som Caveman Ninja, Blues Journey og Wonderboy. Eller ligger det uden for den gerne, du snakker om?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 21/06-03 12:35 
De falder udenfor. Wonderboy og BJ er da rene platformere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 21/06-03 12:39 
Det er ikke platform shooters, det er platformere hvor man kan skyde ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 21/06-03 13:09 
Og med rækkevidden på skuddene kan det vel dårligt kaldes at skyde?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 21/06-03 13:13 
How should I know, har aldrig rørt hverken Wonderboy eller Raguy :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Per SPer SSkrevet 21/06-03 14:10 
Cyber Lip til Neo Geo
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 21/06-03 14:12 
Som han lige har fået på MVS ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TurricanTurricanSkrevet 21/06-03 16:25 
Kan Toki gå ind under denne genre? Eller er det mig der er lidt forvirret?

Ellers er det eneste jeg kan komme i tanke om Crime City. Men dette spil har næppe bidraget til noget specielt..
The Gods pause for a moment...
TurricanTurricanSkrevet 21/06-03 16:26 
RJK >
Inspireret af Midnight Resistance-tråden....

Er der gået noget hen over hovedet på mig? Kan jeg få et link?
The Gods pause for a moment...
dRxLdRxLSkrevet 21/06-03 16:37 
Du kan bruge søgefunktionen kan du! Og så har du i øvrigt selv svaret i Midnight Resistance tråden i sin tid, så helt hen over hovedet på dig kan det ikke have gået ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
TurricanTurricanSkrevet 21/06-03 16:39 
Ahh, den tråd.... Jamen så kan jeg vel lære det kan jeg :)
The Gods pause for a moment...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 21/06-03 21:08 
'Rendering Ranger R2' - i den store SNES-artikel i Edge #123 ved pris-guiden var dette spil angivet. Havde aldrig hørt om det før...

"Multidirectional scrolling action shooter. Five upgradeable weapons and a varied level system make for a sought after title that rival Treasure's finest"

Japanese version: £90-120
Original release: 17/11/95
Developer/Publisher: Rainbow Arts/Virgin

Nu skal der ledes... >;)

Screens
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
millenniummillenniumSkrevet 03/07-03 19:37 
Multidir-shooter genren er måske nok ved at uddø. Det er i hvert fald ikke en genre der bliver brugt kræfter at videreudvikle.
Dengang da shooter-genren var i sit 'prime', var det grillbarens arcade-maskinerne som var den mest kraftige spillemaskiner. Spillene var lavet sådan at spilleren fik en kort men fængende spilleoplevelse, så der kunne proppes flere penge i automaten når der stod 'game over'.
I dag står de kraftigste spillemaskiner i hjemmet. Man ligger 400-500 kr på disken og får sit spil - Og så kræver man fandme dybde i spillet, og kvalitativ underholdningsværdi.
Shooter-genren var mere indrette efter korte og intense spilleoplevelser. Jeg ville personligt gerne se et nyt Turrican på banen, der forstår at ære den gamle genre, men det er ikke noget jeg satser på.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 03/07-03 19:47 
Moderne arcademaskiner er selvfølgelig stadig kraftigere end moderne konsoller. Forskellen er bare, at der er flere konsoller ude og dermed mindre penge (fra forbrugerne) til arcademaskiner.

En efterfølger (in spirit) til Turrican har været annonceret i flere år fra Factor 5. Det hedder Thornado og skulle vist oprindeligt været kommet til N64. Så vidt jeg ved er det stadig under udvikling.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 03/07-03 23:59, rettet 04/07-03 00:07 
StrideR >
'Rendering Ranger R2'

Af Manfred Trenz!!!!

En efterfølger (in spirit) til Turrican har været annonceret i flere år fra Factor 5. Det hedder Thornado og skulle vist oprindeligt været kommet til N64. Så vidt jeg ved er det stadig under udvikling.

Jeps, og ovennævnte Manfred Trenz var også på et tidspunkt i gang med et nyt Turrican spil. De første videoer fra det så mildest talt utrolige ud (for tiden), men spillet blev desværre droppet =(

http://www.mt-fanpage.de/english/turrican3d/tur_3l.htm
http://www.nemmelheim.de/turrican/files/trenz.html
Vote Ficus!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig