X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Playstation 3 - opløsning


Svar
ChronoChronoSkrevet 28/01-07 19:39 
Jeg læste lige en fin artikel om PS3'ens mulige skærmopløsninger.

Som vi allerede vidste er det op til udviklerne selv hvilke opløsninger de vil understøtte, hvor de fleste så har valgt 720p og ikke andet, fordi skalering i software er langsomt og springet til 1080p fylder for meget i RAM. Nu har Sony imidlertid givet udviklerne lov til at benytte den indbyggede hardware-scaler til horisontal skalering, så spillene nu uden stort besvær kan renderes til enten 720p eller 960x1080, hvor sidstnævnte så skaleres til 1080p af hardware-scaleren. Cirka samme RAM-krav og ingen langsom software-skalering at tage hensyn til.

Det er jo meget godt, og mon ikke der kommer patches til nogle af de allerede udkomne spil. Jeg kan dog ikke lade være med at undre mig over at Sony ikke har givet udviklerne adgang til hele hardware-skaleren, men kun den horisontale del af den. Nogle har en idé om hvorfor?

I det hele taget håndterer de den chip helt forkert som jeg ser det. De burde lade den være styret af operativsystemet alene, sådan at udviklerne ikke skal bekymre sig om skalering, og bare rendere til den opløsning der passer deres spil.

The mysterious PS3 hardware scaler exposed
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig